Bekijk volle/desktop versie : Mening over de stelling: zolang ik geen eigen woning heb, ga ik niet trouwen



14-05-2006, 15:08
Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulah oua barakatouh,

Graag zou ik jullie mening willen horen over de stelling (die een broeder zou kunnen innemen):

Zolang ik geen eigen woning heb, ga ik niet trouwen.

Graag waar mogelijk de mening onderbouwen met wat de Islam erover zegt.

Jazakoum Allah khairan voor het antwoorden.

Salamou 3alaikoum oua rahmatoulah oua barakatouh

14-05-2006, 15:17


Oneens.

Trouwen is soennah, en om dat niet te doen omdat je geen woning kan vinden, vind ik grote onzin.

Oplossing: Tijdelijk inwonen bij ouders/familie/vrienden/buren, en in de tussentijd hard opzoek gaan naar een woning.


De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Wanneer iemand een huwelijksverzoek indient bij een van jullie waarover jullie tevreden zijn m.b.t. zijn religie en zijn karakter willigt dan zijn verzoek in. En als jullie weigeren zal er groot verderf en buitensporigheid zijn op aarde.” (overgeleverd door tirmiedi en Ibn madjah, [goede hadith]).

“Als iemand - waar jullie tevreden zijn over zijn religie en zijn gedrag - naar jullie komt om te trouwen huw hem dan.”

“O jongeren, degene van jullie die in staat is tot al-baa-ah (fysiek en financieel in staat om te trouwen) dient te trouwen, het is een bescherming van het zicht en geslachtsdelen.”

14-05-2006, 22:58

Citaat door rbatia112:
Oneens.

Trouwen is soennah, en om dat niet te doen omdat je geen woning kan vinden, vind ik grote onzin.

Oplossing: Tijdelijk inwonen bij ouders/familie/vrienden/buren, en in de tussentijd hard opzoek gaan naar een woning.


De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Wanneer iemand een huwelijksverzoek indient bij een van jullie waarover jullie tevreden zijn m.b.t. zijn religie en zijn karakter willigt dan zijn verzoek in. En als jullie weigeren zal er groot verderf en buitensporigheid zijn op aarde.” (overgeleverd door tirmiedi en Ibn madjah, [goede hadith]).

“Als iemand - waar jullie tevreden zijn over zijn religie en zijn gedrag - naar jullie komt om te trouwen huw hem dan.”

“O jongeren, degene van jullie die in staat is tot al-baa-ah (fysiek en financieel in staat om te trouwen) dient te trouwen, het is een bescherming van het zicht en geslachtsdelen.”
Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulah oua barakatouh,

Jazak Allah khairan voor het reageren.

Salamou 3alaikoum oua rahmatoulah oua barakatouh

14-05-2006, 23:07
slm e3kom

je kan bij je ouders gaan wonen als ze een groot huis hebben in marokko.maar eerlijk in nl kan dat vind ik niet.Nl heeft kleine huizen je gaat je veel moeten aan passen.en je hebt x(mijn meing geen) prive. en dat kan gaan irriteren op een gegeven monent
slm e3kom loub

14-05-2006, 23:38


salam al3ikoem
ik mag pas trouwen als die man die met me wilt trouwen eigen huis heb anders acepteerd met vader het niet:S aan ene kant heeft ie gelijk maar inderdaad de islam vraagt geen woning maar een goede broeder helaas ziet mij vader het niet zo ghair inchALLAH

15-05-2006, 02:21
Als een man verstandig is, dan schrijft hij zich al bijtijds in bij de woningcorporatie. Als je nog geen huis hebt, maar je hebt al wel een aanzoek gedaan, dan krijg je binnen een paar maanden een huis, als je lang genoeg ingeschreven staat. Ik sta nu al een jaar of zeven ingeschreven. En mijn broertje van net over de 20 is ook al ingeschreven. Het kost je een paar tientjes per jaar, maar het is geen weggegooid geld.

15-05-2006, 10:47

Citaat door Najib26:
Als een man verstandig is, dan schrijft hij zich al bijtijds in bij de woningcorporatie. Als je nog geen huis hebt, maar je hebt al wel een aanzoek gedaan, dan krijg je binnen een paar maanden een huis, als je lang genoeg ingeschreven staat. Ik sta nu al een jaar of zeven ingeschreven. En mijn broertje van net over de 20 is ook al ingeschreven. Het kost je een paar tientjes per jaar, maar het is geen weggegooid geld.
klopt.maar tegenwoordig is het echt moeilijk om aan een woning te komen joh

15-05-2006, 10:56

Citaat door 3ibada_alhaaqah:
Salam alaikoem warahmatoelahie wata3ala wabarakatoe,

Aboe hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde dat de Profeet (sallahoe 3alaihie waslaam) zei:

“Als een vrome man die goede manieren heeft zich met een vrouw wilt trouwen dan moet hij niet afgewezen worden want anders is er[COLOR="Black"] corruptie op de aarde” (Thirmidhi)[/COLOR]
Dat zegt volgens mij al genoeg..

15-05-2006, 11:29

Citaat door Najib26:
Als een man verstandig is, dan schrijft hij zich al bijtijds in bij de woningcorporatie. Als je nog geen huis hebt, maar je hebt al wel een aanzoek gedaan, dan krijg je binnen een paar maanden een huis, als je lang genoeg ingeschreven staat. Ik sta nu al een jaar of zeven ingeschreven. En mijn broertje van net over de 20 is ook al ingeschreven. Het kost je een paar tientjes per jaar, maar het is geen weggegooid geld.
Assalaam 'aleykum wa Rahmatu Allaah,

klopt, dat is idd het beste. Een zuster zou zich ook kunnen inschrijven. En wat betreft, dat het moeilijk is tegenwoordig om aan een woning te komen, dat valt reuze mee. Soms als ik opzoek ben naar een woning voor ons gezin (ongeveer 4 slaapkamers), kom ik heel veel woningen tegen met 2/3 slaapkamers. Net zoals al-akh 3ibada_alhaaqah al aangaf met de genoemde hadith, een vrome man moet niet afgewezen worden, anders is er corruptie op de aarde. Ik denk maar al te vaak aan deze hadith, maar voor de zusters kan het soms moeilijk zijn. Een vraag voor zusters die hier ervaring mee hebben. Wat als er een broeder is die wil trouwen en we gaan er vanuit dat hij nog geen woning heeft. Maar hij heeft nog broers thuis wonen. Dat kan moeilijk zijn voor een zuster, maar het is nogal onzinnig om deze broeder te weigeren, omdat deze nog geen woning heeft. Hoe zou jij dit aanpakken?

Wa salaam 'aleykum wa Rahmatu Allaah Ta'ala wa Barakatuh.

15-05-2006, 12:36

Citaat door loubna_jeblia:
klopt.maar tegenwoordig is het echt moeilijk om aan een woning te komen joh
Ligt eraan waar. In de meeste plaatsten krijg je na twee jaar inschrijving wel een woning, maar niet altijd in een goede buurt. Daarom moet je er vroeg bij zijn wat betreft inschrijving.

15-05-2006, 12:44
K zou denk k niet eerder gaan trouwen als ik nog geen huis heb. 1je komt je schooonouders of weet ik veel bij wie je woont te vaak tegen, je moet ze aan hun passen want jij komt ten slotte bij hun wonen niet hun bij jou. En vooral als je ook schoonouders hebt die zich met alles bemoeien, en meestal veroorzaakt dat dan ook ruzie tussen jou en je man. Ik denk dat je dan ook niet echt jezelf kan zijn, en ook je privacy heb je dan niet zoveel. Wat ik tog wel belangrijk vind, je hebt alleen privacy op de pot of in je slaapkamer. En vooral als je net getrouwd s et tog wel leuker en sgattiger om dan alleen in 1huisje te wonen. Huisje boompje beestje...

Maar jah meningen verschillen

Smientje

15-05-2006, 12:54

Citaat door Najib26:
Ligt eraan waar. In de meeste plaatsten krijg je na twee jaar inschrijving wel een woning, maar niet altijd in een goede buurt. Daarom moet je er vroeg bij zijn wat betreft inschrijving.
jah klopt
maar hier in amsterdam is het echt vet moeilijk .
maar hmldh ben niet verloofd dus maak me niet druk

15-05-2006, 13:16



Citaat door musulman:
Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulah oua barakatouh,

Graag zou ik jullie mening willen horen over de stelling (die een broeder zou kunnen innemen):

Zolang ik geen eigen woning heb, ga ik niet trouwen.

Graag waar mogelijk de mening onderbouwen met wat de Islam erover zegt.

Jazakoum Allah khairan voor het antwoorden.

Salamou 3alaikoum oua rahmatoulah oua barakatouh
Vetrouw op Allah. Allah is de voorziener.

Toen ik ging trouwen had ik geen eigen woning en woonde ik in bij mijn vader en soeb7aan Allah, een week voordat ik ging trouwen kon ik in een woning tijdelijk wonen van een bekende.

Allah is de voorziener, vertrouw in Hem en Hij is de rechtvaardige

ps: particulier een huis huren is makkelijk en snel: http://www.densvastgoed.nl/index2.html --> huurwoningen (rotterdam)

15-05-2006, 17:12

Citaat door loubna_jeblia:
jah klopt
maar hier in amsterdam is het echt vet moeilijk .
maar hmldh ben niet verloofd dus maak me niet druk
Ik weet dat het daar erger is dan elders. Daarom is het voor mensen die daar wonen ook slim om zich in een nabijgelegen gemeente in te schrijven.

En zoals de broeder hierboven heeft aangegeven, is een partuculiere woonverstrekker een optie. Het is wel duurder, maar voor een of twee jaar is dat een goede optie.

15-05-2006, 22:36

Citaat door Najib26:
Ik weet dat het daar erger is dan elders. Daarom is het voor mensen die daar wonen ook slim om zich in een nabijgelegen gemeente in te schrijven.

En zoals de broeder hierboven heeft aangegeven, is een partuculiere woonverstrekker een optie. Het is wel duurder, maar voor een of twee jaar is dat een goede optie.
jah klopt
maar hmldh
ga me niet stresen