Bekijk volle/desktop versie : In hoeverre contact met je verloofde?



12-05-2006, 20:56
Salaam alaikoem broeders en zusters,

Ik zou graag willen weten tot in hoeverre je contact mag hebben met je verloofde? Ik wil hierbij zeggen dat er nog geen huwelijksakte is ondertekend. Mag je elkaar zien, met elkaar op stap? Of moet er altijd een mahram bij zijn? Ook al zijn beide ouders op de hoogte?

Gelieve iets te plaatsen met daliel, heb je informatie hierover..mag je het hier plaatsen.

Shoekran

Wa slm

13-05-2006, 12:44


Antwoord:
Zolang er geen huwelijkscontract aanwezig is, dan is er geen vrije omgang mogelijk tussen man en vrouw. Er zijn verschillende trieste verhalen die in verschillende gemeenschappen bekend zijn. Hoeveel vrouwen plegen ontucht en worden soms zwanger door het seksuele omgang voor het huwelijk dus in tijden van verloving, soms breekt de man de relatie met de vrouw, de vrouw zal daarna in vele problemen verkeren.

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd:"Iedereen die in Allah en de Laatste Dag gelooft mag nooit alleen met een vrouw zijn zonder haar mahram te zijn, want anders zal satan de derde persoon (blijken te) zijn."

Bron: al-islaam.com

15-05-2006, 10:55

Citaat door rbatia112:
Antwoord:
Zolang er geen huwelijkscontract aanwezig is, dan is er geen vrije omgang mogelijk tussen man en vrouw. Er zijn verschillende trieste verhalen die in verschillende gemeenschappen bekend zijn. Hoeveel vrouwen plegen ontucht en worden soms zwanger door het seksuele omgang voor het huwelijk dus in tijden van verloving, soms breekt de man de relatie met de vrouw, de vrouw zal daarna in vele problemen verkeren.

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd:"Iedereen die in Allah en de Laatste Dag gelooft mag nooit alleen met een vrouw zijn zonder haar mahram te zijn, want anders zal satan de derde persoon (blijken te) zijn."

Bron: al-islaam.com
Shoekran voor je reactie. Ken je nog andere sites waarop ik informatie hierover kan vinden?

15-05-2006, 15:28
Is dat dan niet voldoende?

15-05-2006, 15:38


Antwoord:

Het is toegestaan voor een man om te kijken naar het gezicht en de handen van de vrouw aan wie hij een huwelijksaanzoek wenst te doen. Sommige geleerden keuren het zelfs goed dat de man in zo een situatie mag kijken naar het haar van de vrouw in kwestie, dit op basis van de volgende overlevering waarin de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Als iemand van jullie de intentie heeft om een vrouw te trouwen, en hij de mogelijkheid krijgt om te kijken naar datgene (in haar) wat hem uitnodigt om met haar te trouwen, dan mag hij dit doen.”
(Aboe Daawoed en hasan verklaard door Sheich al-Albanie)

Het is voor de vrouw ook toegestaan om te kijken naar degene die haar hand komt vragen om zodoende haar mening en goedkeuring te geven. Ook bestaat er voor hen de mogelijkheid om elkaar te spreken in het bijzijn van een mahram van de vrouw. Dit voor het geval dat ze elkaar vragen willen stellen. Zodra zij echter tot overeenstemming zijn gekomen, dan is ieder contact verboden totdat de huwelijksakte getekend is. Geen ontmoetingen, geen telefoongesprekken, en niets van dien aard. Zij zijn op dat moment nog steeds vreemden van elkaar.

Dit duidt op de grootsheid van de Islam. Zouden zij namelijk aan een relatie beginnen voordat het huwelijk voltrokken is, dan kan het zo zijn dat er iets haraams tussen hen zal plaatsvinden. Als de jongen zich daarna vroegtijdig terugtrekt en het meisje alleen achterlaat, dan is hij op geen enkele wijze aansprakelijk te houden. Dit in tegenstelling tot het huwelijk waarin vooral de rechten van de vrouw worden beschermd. Mocht de man zich terugtrekken na het voltrekken van de huwelijksplechtigheid, maar voor het plaatsvinden van huwelijksconsummatie, dan heeft de vrouw recht op de helft van de bruidsgave. Trekt hij zich terug na het consumeren van het huwelijk, dan heeft zij recht op de gehele bruidsgave. Mocht zij na de scheiding zwanger van hem zijn, dan dient hij haar te onderhouden totdat zij van het kind is bevallen. Na de geboorte blijft hij verplicht het kind te onderhouden en als hij sterft, dan heeft dit kind het recht om van hem te erven. Hoe staat dit in verhouding tot het hebben van geslachtsgemeenschap voor het huwelijk? Zij heeft dan nergens recht op, het kind wordt niet aan hem toegeschreven. De moeder moet dan alle lasten dragen van deze fout die door hen beiden is begaan, maar voor Allah zal eenieder zich moeten verantwoorden.


Bron: al-yaqeen.com

15-05-2006, 16:03

Citaat door rbatia112:
Antwoord:

Het is toegestaan voor een man om te kijken naar het gezicht en de handen van de vrouw aan wie hij een huwelijksaanzoek wenst te doen. Sommige geleerden keuren het zelfs goed dat de man in zo een situatie mag kijken naar het haar van de vrouw in kwestie, dit op basis van de volgende overlevering waarin de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Als iemand van jullie de intentie heeft om een vrouw te trouwen, en hij de mogelijkheid krijgt om te kijken naar datgene (in haar) wat hem uitnodigt om met haar te trouwen, dan mag hij dit doen.”
(Aboe Daawoed en hasan verklaard door Sheich al-Albanie)

Het is voor de vrouw ook toegestaan om te kijken naar degene die haar hand komt vragen om zodoende haar mening en goedkeuring te geven. Ook bestaat er voor hen de mogelijkheid om elkaar te spreken in het bijzijn van een mahram van de vrouw. Dit voor het geval dat ze elkaar vragen willen stellen. Zodra zij echter tot overeenstemming zijn gekomen, dan is ieder contact verboden totdat de huwelijksakte getekend is. Geen ontmoetingen, geen telefoongesprekken, en niets van dien aard. Zij zijn op dat moment nog steeds vreemden van elkaar.

Dit duidt op de grootsheid van de Islam. Zouden zij namelijk aan een relatie beginnen voordat het huwelijk voltrokken is, dan kan het zo zijn dat er iets haraams tussen hen zal plaatsvinden. Als de jongen zich daarna vroegtijdig terugtrekt en het meisje alleen achterlaat, dan is hij op geen enkele wijze aansprakelijk te houden. Dit in tegenstelling tot het huwelijk waarin vooral de rechten van de vrouw worden beschermd. Mocht de man zich terugtrekken na het voltrekken van de huwelijksplechtigheid, maar voor het plaatsvinden van huwelijksconsummatie, dan heeft de vrouw recht op de helft van de bruidsgave. Trekt hij zich terug na het consumeren van het huwelijk, dan heeft zij recht op de gehele bruidsgave. Mocht zij na de scheiding zwanger van hem zijn, dan dient hij haar te onderhouden totdat zij van het kind is bevallen. Na de geboorte blijft hij verplicht het kind te onderhouden en als hij sterft, dan heeft dit kind het recht om van hem te erven. Hoe staat dit in verhouding tot het hebben van geslachtsgemeenschap voor het huwelijk? Zij heeft dan nergens recht op, het kind wordt niet aan hem toegeschreven. De moeder moet dan alle lasten dragen van deze fout die door hen beiden is begaan, maar voor Allah zal eenieder zich moeten verantwoorden.


Bron: al-yaqeen.com
BarekAllahoe fiek voor het plaatsen.

15-05-2006, 16:04

Citaat door Missy_Hanaa:
Is dat dan niet voldoende?
Het is voor iemand bedoeld vandaar hoe meer informatie ik kan voorleggen, hoe beter

15-05-2006, 16:05

Citaat door blauwe_hemel:
BarekAllahoe fiek voor het plaatsen.

16-05-2006, 19:45
asalaam elikoem maar als je islamitisch getrouwd ben maar nog niet op papier en je moet de bruiloftsmaal nog geven mag jeafspreken met je verloofde aangezien je ermee islamitisch getrouwd ben en mag je mekaar bv een hand geve...wie weet meer hier over?

jazakoem allaho gairan

17-05-2006, 20:42
en telefonisch contact, msn en dergelijke??

17-05-2006, 20:51
Het is voor een man en vrouw toegestaan om een gesprek met elkaar te hebben om te weten te komen wie men aan de andere kant van de lijn heeft dit na het plaats vinden van het huwelijksaanzoek.

Dit gesprek moet geschieden in aanwezigheid van een mah'ram zodat er geen gelegenheid verleend wordt aan de influisteringen van de shaytaan.

Na de eerste gespreken waarin men onderzoekt hoe de andere persoon nadenkt en of men praktiserend is etc. heeft men geen reden de andere persoon nog telefonisch te spreken. Als u met deze persoon wilt trouwen dient u een huwelijkscontract te sluiten zodat alles toegestaan wordt, verder kunnen afspraken onderling gemaakt worden.

Want weet dat de shaytaan diepe gedachten heeft, vandaag is het een telefonisch gesprek, morgen is het een ontmoeding en overmorgen treft men een zonde waardoor de Troon van Allah swt beeft.
En vaak is de vrouw hier de dupe van, nadat men een grote zonde getroffen heeft, kan de man de vrouw vaarwel zeggen en dan blijft de zuster met een grote probleem wachtend op een prins op een witte paard.

Sheikh Al-Fawzaan (moge Allah hem beschermen heeft gezegd): Het is toegestaan voor de Al-khateeb (degene die een huwelijksaanzoek gedaan heeft) om zijn Khateeba (de vrouw waarmee hij wil trouwen) telefonisch te spreken als de voogd daar toestemming voor geeft. Het is toegestaan om haar te spreken als men antwoorden wil hebben over belangrijke zaken en het mag niet meer dan hiervoor gebruikt worden. Dit mag alleen als men ervan zeker is dat er geen aanleiding hierin zijn voor verboden gedachten en praktijken. Als deze gespreken via haar voogd geschieden is dit beter.

Wat betreft de gesprekken die tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen plaats vinden, waarbij er geen huwelijksaanzoek van te voren plaats heeft gevonden, en die de bedoeling dragen om verder kennis te maken en elkaar te leren kennen, zoals het wordt genoemd. Dit is een zonde en is verboden. Het is een aanleiding tot onzedelijkheid en het treffen van zondes.

Allah de Verhevene heeft gezegd: "Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is begeerte gaat voelen, en spreekt een juist woord." (Soerat Al-Ah'zaab, aayah 32).

Bron: al-islaam.com

17-05-2006, 20:54

Citaat door rbatia112:
Het is voor een man en vrouw toegestaan om een gesprek met elkaar te hebben om te weten te komen wie men aan de andere kant van de lijn heeft dit na het plaats vinden van het huwelijksaanzoek.

Dit gesprek moet geschieden in aanwezigheid van een mah'ram zodat er geen gelegenheid verleend wordt aan de influisteringen van de shaytaan.

Na de eerste gespreken waarin men onderzoekt hoe de andere persoon nadenkt en of men praktiserend is etc. heeft men geen reden de andere persoon nog telefonisch te spreken. Als u met deze persoon wilt trouwen dient u een huwelijkscontract te sluiten zodat alles toegestaan wordt, verder kunnen afspraken onderling gemaakt worden.

Want weet dat de shaytaan diepe gedachten heeft, vandaag is het een telefonisch gesprek, morgen is het een ontmoeding en overmorgen treft men een zonde waardoor de Troon van Allah swt beeft.
En vaak is de vrouw hier de dupe van, nadat men een grote zonde getroffen heeft, kan de man de vrouw vaarwel zeggen en dan blijft de zuster met een grote probleem wachtend op een prins op een witte paard.

Sheikh Al-Fawzaan (moge Allah hem beschermen heeft gezegd): Het is toegestaan voor de Al-khateeb (degene die een huwelijksaanzoek gedaan heeft) om zijn Khateeba (de vrouw waarmee hij wil trouwen) telefonisch te spreken als de voogd daar toestemming voor geeft. Het is toegestaan om haar te spreken als men antwoorden wil hebben over belangrijke zaken en het mag niet meer dan hiervoor gebruikt worden. Dit mag alleen als men ervan zeker is dat er geen aanleiding hierin zijn voor verboden gedachten en praktijken. Als deze gespreken via haar voogd geschieden is dit beter.

Wat betreft de gesprekken die tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen plaats vinden, waarbij er geen huwelijksaanzoek van te voren plaats heeft gevonden, en die de bedoeling dragen om verder kennis te maken en elkaar te leren kennen, zoals het wordt genoemd. Dit is een zonde en is verboden. Het is een aanleiding tot onzedelijkheid en het treffen van zondes.

Allah de Verhevene heeft gezegd: "Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is begeerte gaat voelen, en spreekt een juist woord." (Soerat Al-Ah'zaab, aayah 32).

Bron: al-islaam.com
hier was ik naar op zoek jazakallahoegayren