Bekijk volle/desktop versie : Wij jongeren van tegenwoordig...



11-05-2006, 11:21
Vele jongeren dwalen zonder dat zij dat in de gaten hebben. Zij zijn braaf in de ogen van hun ouders, gaan naar school, halen goede cijfers en hebben soms nog wel een bijbaantje waar ze ook nog eens goede prestaties leveren. “Elhamdoelilah”: zou je zeggen. In feite, als je goed kijkt zijn ze het belangrijkste dat hier op aarde aanwezig is totaal vergeten. Het belangrijkste! Hmmm, wat zou dat nou kunnen zijn? Wat zij zijn vergeten is het sleutel van een van de deuren van het paradijs, ISLAM. Vele jongeren verzinnen excuusjes als men hen vraagt naar het gebed. Excuusjes zoals, ja ik heb geen tijd. Ik kom thuis van school, ik maak mijn huiswerk en help daarna mijn ouders met alles en nog wat. Ja, daarna ben ik moe hoor! Dan kan ik echt niet vijf minuutjes de tijd nemen om onze Schepper te aanbidden. Nee, die vijf minuten zijn de moeite echt niet waard. Terwijl die vijf minuten het reddende middel is van het hellevuur. Als je ze daarmee confronteert, dan verzinnen zij excuusjes zoals, ja ik ben jong ik heb nog vele jaren te gaan en incha Allah ga ik dan bidden en de rest verrichten. De dood neemt allerlei soorten zielen mee, of je nou jong of oud bent. “Elke ziel zal de dood ervaren. Daarna zullen jullie tot Ons worden teruggekeerd.” (Sourat Al Ankabout:57) Allah zegt slechts wees en het is! Dus met andere woorden als Allah wil dat je dood gaat dan kan je niet meer terug. Je kan niet meer terug om het gebed te verrichten en alle andere gebeden die je niet hebt verricht in te halen. Je kan niet meer terug om jouw ouders goed te behandelen. Je kan niet meer terug om je totaal over te geven aan de wil van Allah souhanahou wa ta3ala. In de hoop daarmee jouw landgoedje in het paradijs te krijgen. Voor iedere daad die je hebt verricht, word je voor beloond of gestraft. Zou je dan niet liever goede daden hebben dan slechte?
Men verkiest roem, geld mooie wagens over het geloof. Een huis waar je zolang voor hebt gewerkt, hypotheek (rente) over hebt betaalt, een auto waar je overuren voor hebt gedraaid. Een mooie vrouw dat het bloed onder je nagels vandaan haalt, zijn dingen die je niet mee kunt nemen naar het hiernamaals. Dat laatste is nog “bespreekbaar”, als het je een beetje meezit natuurlijk. Het zijn de immateriële zaken die jouw hart reinigt en jouw ziel verlicht. Zaken zoals aalmoezen geven en je naasten behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden. Als je geliefd bent bij Allah dan zal je incha Allah ook geliefd zijn bij mensen. Als de mensen om je heen jouw lief hebben voor het geld dat je hen geeft of voor de dingen die je voor hen koopt dan hebben ze je alleen maar lief voor een ding! Ja, je kan al raden wat dat is! Als je hen goed behandelt en rechtvaardig zult zijn met elk akkefietje dat je hebt met hen, dan zullen ze je lief hebben omdat je een mooie persoonlijkheid hebt. De eerste liefhebberij is te vergelijken met misbruik maken van een persoon. Wat heb je liever? Dat men je lief heeft voor wie je bent of voor wat je bent?

Islam is zo makkelijk te praktiseren.De vraag is, hebben wij de kracht om iedere regel van Islam te accepteren? Hebben wij de kennis om iedere regel te volgen? Daarom is het belangrijk om Allah om leiding te vragen, daarom is het belangrijk om kennis te vergaren. “Het is voor iedere moslim een plicht om kennis te vergaren.” (Overgeleverd door Anas). Maar om die kennis te vergaren moet je zelf actie ondernemen. Je moet zelf Allah soubhanahou wa ta3ala smeken om het goede: “En er zijn onder hen die smeken: “Onze heer, geef ons in de wereld het goede en in het hiernamaals het goede en bescherm ons tegen de bestraffing van de Hel.” Zij zijn degenen voor wie er een beloning is voor wat zij hebben verricht. En Allah is snel in afrekening.”(Al Baqarah: 201,202). Je moet zelf naar de Qor’aan lopen en oppakken, vervolgens te openen en te lezen. De Qor’aan komt niet naar jou toe lopen. Zoals we allemaal weten is de Qor’aan wonderbaarlijk maar helaas heeft het geen voetjes! Waarom is het zo makkelijk om de tv aan te zetten, maar zo ontzettend moeilijk om de Qor’aan te pakken en een aantal versjes uit je hoofd te leren. Omdat satan het moeilijk maakt voor jou. Als je een aantal versjes wilt leren, laat hij jou in slaap vallen. En als je tv kijkt dan vermaak jij je maar ondertussen wordt jouw huisje in de hel gebouwd. De satan heeft echter het slechte met je voor. Je erkent de satan als je vijand, waarom bestrijd je hem niet? Waarom laat je hem niet smelten door jouw jonge jaren nuttig te gebruiken. Waarom geef je satan precies wat hij wil?

Wat ik nog zo erg vind, is dat een hoop mensen in tijden van nood Allah soubhanahou wa ta3ala aanroepen maar in goede tijden Hem vergeten. Die mensen gaan gewoonlijk door nadat Allah soubhanahou wa ta3ala hen heeft gered met hun oude leventje. Niet denkend dat er een dag aanbreekt dat hun ziel wordt weggevoerd en zal wachten tot de dag des oordeel en afrekening. “En als zij op de schepen varen, dan roepen zij Allah aan, Hem zuiver aanbiddend. Maar zodra Hij hen heeft gered (en) aan land heeft gebracht, dan kennen zij deelgenoten aan Allah toe.” (Al Ankaboet: 65). Weet dat dit niet het einde zal zijn van het bestaan van een mens. Weet dat alles een reden heeft en niets voor niets is. Allah soubhanahou wat ta3ala heeft ons geschapen slechts om hem te aanbidden. Niet zodat wij ons pleziertjes hier in dit wereldje van verleiding kunnen hebben. Allah heeft ons niet geschapen om te feesten totdat wij erbij neervallen. Nee, Allah heeft ons geschapen om hem te aanbidden en incha Allah alle beproevingen te doorstaan zodat wij in het hiernamaals het paradijs mogen intreden.

“En dit wereldse leven is niets dan vermaak en spel. En voorwaar, het huis van het Hiernamaals is zeker het echte leven, als zij het wisten.” (Sourat Al Ankabout: 64).

Incha Allah zien jullie in dat wij niet het eeuwige leven hebben om te doen waar wij zin in hebben. Moge Allah ons leiden tot Zijn gehoorzaamheid. Moge Allah onze ummah vergroten en versterken.

Wa salaam ou alaykoum wa rahmatouallah,

11-04-2011, 20:30


Salaam alaiki warahmetto Allahi wabarakatuhu,

Djazaak Allah Ou Ghairan voor het plaatsen ervan broeder! Het is erg tegenwoordig.......Moge Allah Subhanahu Wa Ta'ala ons allen leiden naar het goede,Allahoema Ameen!

Wa salaam alaiki warahmetto Allahi wabarakatuhu