Bekijk volle/desktop versie : Uitstellen van het ‘Ishaa gebed.



10-05-2006, 14:44
Arabische Bron: Fatawa al-Mar.ah
Vertaald door: Umm Abdurrahmaan

Vraag: "Wat is de regelgeving aangaande het uitstellen van het ‘Ishaa gebed tot een laat tijdstip?”

Antwoord: “De beste handeling ten aanzien van het ‘Ishaa-gebed is om het uit te stellen tot het laatste moment (de helft van de nacht). Wat voor hoeveelheid dan ook wordt uitgesteld is goed. Dit is correct, behalve in het geval van mannen. Als een man het Ishaa-gebed gaat uitstellen en hierdoor het gezamelijk gebed mist dan is het niet toegestaan voor hem om het uit te stellen en het gezamelijke gebed te missen. Wat vrouwen betreft die thuis zijn, hoe meer zij het Ishaa-gebed uitstellen, des te beter het voor hen is. Zij kunnen het echter niet uitstellen tot na de eerste helft van de nacht.”

door Shaych Mohammed Ibn Saalih al-‘Othaymien (rahiemehoellaah)

Nu mijn vraag;

Wáarom is dit beter? Ik lees het niet terug...Allahu A3lam.

10-05-2006, 16:11



Citaat door Boeboe7t:
Arabische Bron: Fatawa al-Mar.ah
Vertaald door: Umm Abdurrahmaan

Vraag: "Wat is de regelgeving aangaande het uitstellen van het ‘Ishaa gebed tot een laat tijdstip?”

Antwoord: “De beste handeling ten aanzien van het ‘Ishaa-gebed is om het uit te stellen tot het laatste moment (de helft van de nacht). Wat voor hoeveelheid dan ook wordt uitgesteld is goed. Dit is correct, behalve in het geval van mannen. Als een man het Ishaa-gebed gaat uitstellen en hierdoor het gezamelijk gebed mist dan is het niet toegestaan voor hem om het uit te stellen en het gezamelijke gebed te missen. Wat vrouwen betreft die thuis zijn, hoe meer zij het Ishaa-gebed uitstellen, des te beter het voor hen is. Zij kunnen het echter niet uitstellen tot na de eerste helft van de nacht.”

door Shaych Mohammed Ibn Saalih al-‘Othaymien (rahiemehoellaah)

Nu mijn vraag;

Wáarom is dit beter? Ik lees het niet terug...Allahu A3lam.
Het is overgeleverd door Imaam Muslim dat de Profeet (vrede zij met hem) tot laat opbleef en toen alle mensen van de moskee naar huis waren gegaan en ging de Profeet (vrede zij met hem) midden in de nacht opstaan en ging bidden en hij zei tegen: Aisha 'Als het niet moeilijk was geweest voor mijn Ummah, dan was dit de eigenlijke tijd van de Ishaa gebed'.

In een andere overlevering is beetje anders verwoord maar daar zegt de Profeet (vrede zij met hem) dat als het niet moeilijk was voor hun (de moslims) dan zou ik ze aanmoedigen om het uit te stellen'.

Maar omdat de meeste er moeite mee hebben is het ook toegestaan om 't eerder te bidden.

Wa Allahu A3lem.

10-05-2006, 16:32

Citaat door Islam4you2:
Het is overgeleverd door Imaam Muslim dat de Profeet (vrede zij met hem) tot laat opbleef en toen alle mensen van de moskee naar huis waren gegaan en ging de Profeet (vrede zij met hem) midden in de nacht opstaan en ging bidden en hij zei tegen: Aisha 'Als het niet moeilijk was geweest voor mijn Ummah, dan was dit de eigenlijke tijd van de Ishaa gebed'.

In een andere overlevering is beetje anders verwoord maar daar zegt de Profeet (vrede zij met hem) dat als het niet moeilijk was voor hun (de moslims) dan zou ik ze aanmoedigen om het uit te stellen'.

Maar omdat de meeste er moeite mee hebben is het ook toegestaan om 't eerder te bidden.

Wa Allahu A3lem.
Assalaam Alaikoem Wa ramatullah beste broeder,

Allebei overgeleverd door moslim?

Barakallahoe fiek

10-05-2006, 17:12

Citaat door umm_sayfoullah:
Assalaam Alaikoem Wa ramatullah beste broeder,

Allebei overgeleverd door moslim?

Barakallahoe fiek
Walaykom Salaam Warahmatolah,

Nee die tweede is een overlevering van Imaam At-Timidzie met een goede isnaad.

Wasalaam.

10-05-2006, 17:17



ja, klopt. in de winter. kan je ook makkelijk uitstellen want dan is het om 7 uur ofzo... best wel vroeg, maar nu is het zomer, en ik bidt het gewoon op tijd, want anders kan ik 's ochtends niet opstaan

10-05-2006, 18:08
Maar wáarom worden we aangemoedigd om het uit te stellen?
Wáarom is het beter?
Of doe ik nu moeilijk

10-05-2006, 19:22

Citaat door Boeboe7t:
Maar wáarom worden we aangemoedigd om het uit te stellen?
Wáarom is het beter?
Of doe ik nu moeilijk
Omdat de eigenlijke tijd iets later zou moeten zijn als het niet te moeilijk was voor deze Ummah, dus als iemand er geen moeite mee heeft dan kan zij het uitstellen.