Bekijk volle/desktop versie : Marokko en Algerije water en vuur.



Pagina's : [1] 2 3 4

01-05-2006, 16:59
Marokko, Algerije en Verloren Kansen
Mohamed al-ashab al-Hayat - 01/05/06/

Er zijn altijd partijen die bereid zijn om gespannen relaties tussen twee naburige landen te gebruiken . In het geval van Marokko en Algerije, is er vraag om het geschil van de Sahara volgens de gezichtspunten van de twee belangrijke landen, Marokko en de Polisario op te lossen ; en twee die landen, Algerije en Mauretanië die waarnemen.
Nog nooit was Algerije zo kwaad zoals toen de V.N. Secretaris-generaal Kofi Annan zijn recent rapport aan de Veiligheidsraad voorlegde om de huidige conflict op te lossen. Het rapport, dat werd goedgekeurd, nodigt de twee partijen en de landen van het gebied uit om volledig samenwerking.
Ondertussen, moedigde de Britse Minister Kim Howells van de Staat , de twee naburige landen aan om hun verschillen terzijde te leggen, die goede tidings van de verwezenlijkingen van détente voor Marokko, Algerije en voor verzoening met elkaar .
Marokko en Algerije hebben vele kansen voor verzoening laten schieten ook de Sahara conflict en andere hangende kwesties (zoals het heropenen van grenzen en het activeren van de unie van Magreb) hebben niet bijgedragen om te verschillen naast zich neer te leggen
Het schijnt dat de rol van de V.N. hier weinig aan kan doen.
Nadat het conflict tussen de twee buren was gebaseerd op een tegenspraak tussen twee modellen en ideologische loyaliteit tijdens de Koude Oorlog onstonden de botsingen tussen deze 2 landen. Marokko dacht het grondgebied (bezet door Spanje )in het verleden zou herwinnen, maar het slaagde er niet in om alle Saharan inwoners in overeenstemming te brengen. Algerije kon sommige aangetrekken , maar slaagde er niet in om een steunpunt daar te bereiken. Dit intensifiëerde het probleem van de Sahara - waar de kop half slechts volledig is. De paradox in een dergelijk conflict is dat het niet militair is opgelost kan worden, omdat zijn politieke afmeting ook niet is opgelost. Dit kan aan het feit dat worden toegeschreven zijn militaire afmeting niet de geldigheid van ceasefire overschrijden zal die door de V.N. wordt gesponsord.
Het licht aan het eind van de tunnel is ver weg te zoeken. De Voorzitter van de Raadgevende Raad voor Saharan Henna Ould Errachid van Khali van Zaken aankondigt dat de kwestie van de Sahara inter-Marokko één is, doet herleven het oude idee van de verwerping van Marokko van geen interferentie in zijn interne zaken, maar heft de ' derde stem ' op die werd overzien. Marokko heeft de zijn eigen Sahara met zijn eigen aardrijkskunde en Sahara. Algerije heeft ook zijn eigen Sahara, maar het is niet van belang of zij van de Voorzijde Polisario binnen geïmpliceerd of verdeeld zijn. Wat nog belangrijker is, is dit een feit. Terwijl Marokko het bestaan van de Sahara niet kan negeren descendents dat buiten zijn politieke invloed is, kan Algerije ookhet bestaan van pro-Marokko Saharans ook negeren.
Toen de V.N. een de autonomiereferendum maakten, kon het niet wijzen wie nou de kiezers waren. De geregistreerde gegevens van de demografie in Marokko, Algerije en Mauretanië waren niet de enige hindernis: het proces zou absoluut geleid hebben tot een winnaar en een verliezer. Toen de Bemiddelaar James Baker van de V.N. probeerde om de twee formules van de autonomie en referendum te combineren, moest hij uiteindelijk zijn handen van de kwestie wassen. Het is waarschijnlijk dat Kofi Annan, de vierde Secretaris-generaal van de V.N. om dit conflict te behandelen, zich op de doorbraak baseert die door de ' derde stem ' wordt gemaakt. Dit zal zijn voor het geval dat de onderhandelingen een give-and-take situatie tussen Saharans zelf worden, die Marokko en Algerije het probleem van om het even welke verlegenheid kan sparen. De vervanging van terminologie kan in veranderende houdingen, niet posities nuttig zijn.

01-05-2006, 17:00


Morocco, Algeria and Lost Opportunities
Mohamed al-Ashab Al-Hayat - 01/05/06//

There are always parties who are ready to exploit tense relations between two neighboring countries. In the case of Morocco and Algeria, there are calls and wishes to solve the Sahara dispute according to the viewpoints of the two main countries, Morocco and the Polisario Front; and the two observing countries, Algeria and Mauritania.
Never has Algeria been so outraged as when UN Secretary-General Kofi Annan submitted his recent report to the Security Council to solve the current predicament. The report, which was approved, calls on the two parties and the region's countries to fully cooperate.
Meanwhile, British State Minister Kim Howells encouraged the two neighboring countries to set aside their differences, giving good tidings of the détente's achievements for Morocco, Algeria and the region. This means that the logic of benefiting from the deterioration of such relations, as well as any other differences or tension, ebbs tide in face of the advantages that can be gained with reconciliation.
Coming to a dead end caused the two countries and the region to lose many opportunities for reconciliation, to the extent that separating the Sahara dispute from other hovering issues (such as the reopening of borders and activating the Maghreb union) did not help in filling the gaps of divergence. Furthermore, any attempt from either of the two countries to impose a certain vision regarding the issue's background and its legal, historical and political considerations, remained tedious and lacked confidence.
It seems that the UN's role in this respect cannot exceed the level of simmering down the escalation, due to its point of reference being to reach as much agreement as possible on any formula that provides a solution. So long as divergence is great, the course of action inclines toward not achieving such agreement. After the conflict between the two neighbors had been based on a contradiction between two models of options and ideological loyalties during the Cold War era, it turned into a clash between two viewpoints of solution after the upsurge of the Sahara conflict. Morocco has become reassured that it would regain the territory occupied by Spain in the past, but it failed to conciliate all the Saharan inhabitants. Algeria could have attracted some of them, but it failed to gain a foothold there. This intensified the Sahara problem - where the cup is only half full. The paradox in such a conflict is that it has not been resolved militarily, because its political dimension has also not been resolved. This can be attributed to the fact that its military dimension will not exceed the validity of a ceasefire sponsored by the UN.
The light at the end of the tunnel is far off because the problem could turn into an inter-Saharan issue. Even though Chairman of the Consultative Council for Saharan Affairs Khali Henna Ould Errachid announces that the Sahara issue is an inter-Morocco one, he does not revive the old idea of Morocco's rejection of any interference in its internal affairs, but rather raises the 'third voice' which was overlooked. Morocco has its own Sahara with its own geography and Saharans. Algeria also has its own Saharans, but it does not matter whether they are involved in or divided from the Polisario Front. More importantly, this is a fact. While Morocco cannot disregard the existence of Sahara descendents that are outside its political influence, Algeria can also not disregard the existence of pro-Morocco Saharans. The gravest mistake here might lie in the fact that the pattern of conflict has not aided either of them to have the most influential role.
When the UN made an autonomy referendum, it was unable to identify the eligible voters. The recorded data of demography in Morocco, Algeria and Mauritania was not the only obstacle: the process would definitely have led to a winner and a loser. When UN Mediator James Baker attempted to combine the two formulas of autonomy and referendum, he eventually had to wash his hands of the matter. It is likely that Kofi Annan, the fourth UN Secretary-General to deal with this conflict, is relying on the breakthrough made by the 'third voice'. This will be in case negotiations turn into a give-and-take situation between the Saharans themselves, which may spare Morocco and Algeria the trouble of any embarrassment. Replacement of terminology may be useful in changing stances, not positions.

<h1>Morocco, Algeria and Lost Opportunities </h1> <h4>Mohamed al-Ashab Al-Hayat - 01/05/06//</h4> <p> <p>There are always parties who are ready to exploit tense relations between two neighboring countries. In the case of Morocco and Algeria, there are calls and wishes to solve the Sahara dispute according to the viewpoints of the two main countries, Morocco and the Polisario Front; and the two observing countries, Algeria and Mauritania.<br>Never has Algeria been so outraged as when UN Secretary-General Kofi Annan submitted his recent report to the Security Council to solve the current predicament. The report, which was approved, calls on the two parties and the region's countries to fully cooperate.<br>Meanwhile, British State Minister Kim Howells encouraged the two neighboring countries to set aside their differences, giving good tidings of the d&#233;tente's achievements for Morocco, Algeria and the region. This means that the logic of benefiting from the deterioration of such relations, as well as any other differences or tension, ebbs tide in face of the advantages that can be gained with reconciliation.<br>Coming to a dead end caused the two countries and the region to lose many opportunities for reconciliation, to the extent that separating the Sahara dispute from other hovering issues (such as the reopening of borders and activating the Maghreb union) did not help in filling the gaps of divergence. Furthermore, any attempt from either of the two countries to impose a certain vision regarding the issue's background and its legal, historical and political considerations, remained tedious and lacked confidence.<br>It seems that the UN's role in this respect cannot exceed the level of simmering down the escalation, due to its point of reference being to reach as much agreement as possible on any formula that provides a solution. So long as divergence is great, the course of action inclines toward not achieving such agreement. After the conflict between the two neighbors had been based on a contradiction between two models of options and ideological loyalties during the Cold War era, it turned into a clash between two viewpoints of solution after the upsurge of the Sahara conflict. Morocco has become reassured that it would regain the territory occupied by Spain in the past, but it failed to conciliate all the Saharan inhabitants. Algeria could have attracted some of them, but it failed to gain a foothold there. This intensified the Sahara problem - where the cup is only half full. The paradox in such a conflict is that it has not been resolved militarily, because its political dimension has also not been resolved. This can be attributed to the fact that its military dimension will not exceed the validity of a ceasefire sponsored by the UN.<br>The light at the end of the tunnel is far off because the problem could turn into an inter-Saharan issue. Even though Chairman of the Consultative Council for Saharan Affairs Khali Henna Ould Errachid announces that the Sahara issue is an inter-Morocco one, he does not revive the old idea of Morocco's rejection of any interference in its internal affairs, but rather raises the 'third voice' which was overlooked. Morocco has its own Sahara with its own geography and Saharans. Algeria also has its own Saharans, but it does not matter whether they are involved in or divided from the Polisario Front. More importantly, this is a fact. While Morocco cannot disregard the existence of Sahara descendents that are outside its political influence, Algeria can also not disregard the existence of pro-Morocco Saharans. The gravest mistake here might lie in the fact that the pattern of conflict has not aided either of them to have the most influential role.<br>When the UN made an autonomy referendum, it was unable to identify the eligible voters. The recorded data of demography in Morocco, Algeria and Mauritania was not the only obstacle: the process would definitely have led to a winner and a loser. When UN Mediator James Baker attempted to combine the two formulas of autonomy and referendum, he eventually had to wash his hands of the matter. It is likely that Kofi Annan, the fourth UN Secretary-General to deal with this conflict, is relying on the breakthrough made by the 'third voice'. This will be in case negotiations turn into a give-and-take situation between the Saharans themselves, which may spare Morocco and Algeria the trouble of any embarrassment. Replacement of terminology may be useful in changing stances, not positions.<br> </p> </p>

01-05-2006, 17:27
tja, zal wel op een oorlog uitkomen.

maar gelukkig hebben we de berbers nog altijd, die zullen namelijk strijden met de arabieren tegen de algerijnen.

01-05-2006, 17:33

Citaat door dirkboy:
tja, zal wel op een oorlog uitkomen.

maar gelukkig hebben we de berbers nog altijd, die zullen namelijk strijden met de arabieren tegen de algerijnen.
Ik ga voor niemand vechten

01-05-2006, 17:41



Citaat door raja_nador:
Hahahha ik vecht liever voor een eigen amazigh land...
Mooie tattoo

01-05-2006, 17:42
Ik wou net zeggen, hoe onbeschoft ken je zijn
Zovan 'och, we hebben de Imazighen wel, die vechten wel voor ons zoals ze al eens eerder hadden gedaan' !

Nou sorry, de geschiedenis blijft zich niet herhalen hoor

Bekijk 't eens De Imazighen in Marokko nu wel links laten liggen en wanneer Marokko zelf ooit hulp nodig heeft, verwachten ze wel dat de Imazighen als een muurtje voor de rest gaan staan om het land te verdedigen !




01-05-2006, 17:44

Citaat door Sugah_:
Ik wou net zeggen, hoe onbeschoft ken je zijn
Zovan 'och, we hebben de Imazighen wel, die vechten wel voor ons zoals ze al eens eerder hadden gedaan' !

Nou sorry, de geschiedenis blijft zich niet herhalen hoor

Bekijk 't eens De Imazighen in Marokko nu wel links laten liggen en wanneer Marokko zelf ooit hulp nodig heeft, verwachten ze wel dat de Imazighen als een muurtje voor de rest gaan staan om het land te verdedigen !



hahaha denk aan je hart meid


maar je hebt wel gelijk

01-05-2006, 17:48

Citaat door Lorenna:
hahaha denk aan je hart meid


maar je hebt wel gelijk
Even uitblazen

En heb gelijk toch
En niet te vergeten dat er ook Algerijnse Imazighen zijn he

01-05-2006, 17:52

Citaat door Sugah_:
Even uitblazen

En heb gelijk toch
En niet te vergeten dat er ook Algerijnse Imazighen zijn he
klopt inderdaad en of ze er zijn, ken er persoonlijk een paar, aardige mensen begrijp er alleen niet echt veel van wanneer zij berbers spreken

01-05-2006, 17:53

Citaat door Lorenna:
klopt inderdaad en of ze er zijn, ken er persoonlijk een paar, aardige mensen begrijp er alleen niet echt veel van wanneer zij berbers spreken
Ja, zijn het dan meestal Kabyli&#235;n ofzoiets (Ikabliyen) ?

01-05-2006, 17:59
Voor de arabieren zijn Imazighen alleen goed voor oorlog,De meeste marokaanse soldaten die met de fransen tegen de duisters vochten waren Berbers en nu worden ze uitgelachen door hoge functionarissen in maroc

01-05-2006, 18:02

Citaat door appie_riffie19:
Voor de arabieren zijn Imazighen alleen goed voor oorlog,De meeste marokaanse soldaten die met de fransen tegen de duisters vochten waren Berbers en nu worden ze uitgelachen door hoge functionarissen in maroc
Heel veel Imazighen werden geronseld in Tweede Wereld Oorlog om tegen de Nazis te vechten.

Men beschouwde ze als Fransen omdat Marokko onder Frankrijk viel. Sommige zeggen dat wel het tienduizenden waren.

01-05-2006, 18:05



Citaat door Mister1979:
Heel veel Imazighen werden geronseld in Tweede Wereld Oorlog om tegen de Nazis te vechten.

Men beschouwde ze als Fransen omdat Marokko onder Frankrijk viel. Sommige zeggen dat wel het tienduizenden waren.
En niet te vergeten dat de Imazighen de Fransen hadden verjaagd uit Marokko

01-05-2006, 18:08
Monte Cassino gebergte in Itali&#235; in 1944

De Duitse opperbevelhebber luchtmaarschalk Kesselring constateerde op 17 juni 1944 in een telegram aan Hitler, dat het onmogelijke was gebeurd. De Gustaf- linie, een fort die door de Duitsers en Italianen onneembaar geacht werd, was door de Noord-Afrikaanse (voornamelijk arme Imazighen/Berbers) strijdkrachten doorbroken! Een Britse generaal noemde de Marokkaanse soldaten "Gum". Dit is later een Engels werkwoord geworden: Gum betekent verder komen dan je verwacht had, namelijk wat in een vele maanden durende bloedige strijd tussen de geallieerden en de Duitsers en Italiaanse troepen met inzet van veel materieel en soldaten niets opleverde, lukte de Marokkaanse bergdivisie wel.
Nadat de Gustaf-linie was doorbroken konden de Amerikanen en Canadezen Rome bevrijden. De Marokkaanse soldaten sloten zich aan bij de geallieerden en rukten op via Frankrijk, Belgi&#235;, Nederland en Duitsland.

Generaal de Gaulle sprak op 20 juni 1945 bij de overwinningsparade in Parijs, tot de sultan Mohammed V "Majesteit, via u wil ik het dappere Marokkaanse volk danken voor de trouw, loyaliteit en de bloedige offers door uw volk gebracht gedurende de Tweede Wereldoorlog, in het bijzonder gedenken wij de heldenmoed en doodsverachting van uw soldaten, betoond bij de verovering van de Monte Cassino, waardoor niet alleen mijn land maar geheel West-Europa kon worden bevrijd".
Het precieze aantal Marokkanen dat gedurende de Tweede Wereldoorlog is gesneuveld is onbekend. Ruim 77.000 Marokkanen hebben in de strijd meegevochten. Duizenden zijn er gesneuveld en vermist.
Ondanks de belofte dat Marokko na het einde van de Tweede Wereld oorlog onafhankelijkheid zou krijgen, moest Marokko 11 jaar na de bevrijding van Europa voor zijn eigen onafhankelijkheid vechten.


Bron: Mohamed Achahboun

01-05-2006, 18:11

Citaat door Mister1979:
Monte Cassino gebergte in Italië in 1944

De Duitse opperbevelhebber luchtmaarschalk Kesselring constateerde op 17 juni 1944 in een telegram aan Hitler, dat het onmogelijke was gebeurd. De Gustaf- linie, een fort die door de Duitsers en Italianen onneembaar geacht werd, was door de Noord-Afrikaanse (voornamelijk arme Imazighen/Berbers) strijdkrachten doorbroken! Een Britse generaal noemde de Marokkaanse soldaten "Gum". Dit is later een Engels werkwoord geworden: Gum betekent verder komen dan je verwacht had, namelijk wat in een vele maanden durende bloedige strijd tussen de geallieerden en de Duitsers en Italiaanse troepen met inzet van veel materieel en soldaten niets opleverde, lukte de Marokkaanse bergdivisie wel.
Nadat de Gustaf-linie was doorbroken konden de Amerikanen en Canadezen Rome bevrijden. De Marokkaanse soldaten sloten zich aan bij de geallieerden en rukten op via Frankrijk, België, Nederland en Duitsland.

Generaal de Gaulle sprak op 20 juni 1945 bij de overwinningsparade in Parijs, tot de sultan Mohammed V "Majesteit, via u wil ik het dappere Marokkaanse volk danken voor de trouw, loyaliteit en de bloedige offers door uw volk gebracht gedurende de Tweede Wereldoorlog, in het bijzonder gedenken wij de heldenmoed en doodsverachting van uw soldaten, betoond bij de verovering van de Monte Cassino, waardoor niet alleen mijn land maar geheel West-Europa kon worden bevrijd".
Het precieze aantal Marokkanen dat gedurende de Tweede Wereldoorlog is gesneuveld is onbekend. Ruim 77.000 Marokkanen hebben in de strijd meegevochten. Duizenden zijn er gesneuveld en vermist.
Ondanks de belofte dat Marokko na het einde van de Tweede Wereld oorlog onafhankelijkheid zou krijgen, moest Marokko 11 jaar na de bevrijding van Europa voor zijn eigen onafhankelijkheid vechten.


Bron: Mohamed Achahboun
Goeie stuk

Heb eerlijk gezegd nooit geweten dat er zoveel Marokkanen mee vochten

Pagina's : [1] 2 3 4