Mister1979
01-05-2006, 16:59
Marokko, Algerije en Verloren Kansen
Mohamed al-ashab al-Hayat - 01/05/06/
Er zijn altijd partijen die bereid zijn om gespannen relaties tussen twee naburige landen te gebruiken . In het geval van Marokko en Algerije, is er vraag om het geschil van de Sahara volgens de gezichtspunten van de twee belangrijke landen, Marokko en de Polisario op te lossen ; en twee die landen, Algerije en Mauretanië die waarnemen.
Nog nooit was Algerije zo kwaad zoals toen de V.N. Secretaris-generaal Kofi Annan zijn recent rapport aan de Veiligheidsraad voorlegde om de huidige conflict op te lossen. Het rapport, dat werd goedgekeurd, nodigt de twee partijen en de landen van het gebied uit om volledig samenwerking.
Ondertussen, moedigde de Britse Minister Kim Howells van de Staat , de twee naburige landen aan om hun verschillen terzijde te leggen, die goede tidings van de verwezenlijkingen van détente voor Marokko, Algerije en voor verzoening met elkaar .
Marokko en Algerije hebben vele kansen voor verzoening laten schieten ook de Sahara conflict en andere hangende kwesties (zoals het heropenen van grenzen en het activeren van de unie van Magreb) hebben niet bijgedragen om te verschillen naast zich neer te leggen
Het schijnt dat de rol van de V.N. hier weinig aan kan doen.
Nadat het conflict tussen de twee buren was gebaseerd op een tegenspraak tussen twee modellen en ideologische loyaliteit tijdens de Koude Oorlog onstonden de botsingen tussen deze 2 landen. Marokko dacht het grondgebied (bezet door Spanje )in het verleden zou herwinnen, maar het slaagde er niet in om alle Saharan inwoners in overeenstemming te brengen. Algerije kon sommige aangetrekken , maar slaagde er niet in om een steunpunt daar te bereiken. Dit intensifiëerde het probleem van de Sahara - waar de kop half slechts volledig is. De paradox in een dergelijk conflict is dat het niet militair is opgelost kan worden, omdat zijn politieke afmeting ook niet is opgelost. Dit kan aan het feit dat worden toegeschreven zijn militaire afmeting niet de geldigheid van ceasefire overschrijden zal die door de V.N. wordt gesponsord.
Het licht aan het eind van de tunnel is ver weg te zoeken. De Voorzitter van de Raadgevende Raad voor Saharan Henna Ould Errachid van Khali van Zaken aankondigt dat de kwestie van de Sahara inter-Marokko één is, doet herleven het oude idee van de verwerping van Marokko van geen interferentie in zijn interne zaken, maar heft de ' derde stem ' op die werd overzien. Marokko heeft de zijn eigen Sahara met zijn eigen aardrijkskunde en Sahara. Algerije heeft ook zijn eigen Sahara, maar het is niet van belang of zij van de Voorzijde Polisario binnen geïmpliceerd of verdeeld zijn. Wat nog belangrijker is, is dit een feit. Terwijl Marokko het bestaan van de Sahara niet kan negeren descendents dat buiten zijn politieke invloed is, kan Algerije ookhet bestaan van pro-Marokko Saharans ook negeren.
Toen de V.N. een de autonomiereferendum maakten, kon het niet wijzen wie nou de kiezers waren. De geregistreerde gegevens van de demografie in Marokko, Algerije en Mauretanië waren niet de enige hindernis: het proces zou absoluut geleid hebben tot een winnaar en een verliezer. Toen de Bemiddelaar James Baker van de V.N. probeerde om de twee formules van de autonomie en referendum te combineren, moest hij uiteindelijk zijn handen van de kwestie wassen. Het is waarschijnlijk dat Kofi Annan, de vierde Secretaris-generaal van de V.N. om dit conflict te behandelen, zich op de doorbraak baseert die door de ' derde stem ' wordt gemaakt. Dit zal zijn voor het geval dat de onderhandelingen een give-and-take situatie tussen Saharans zelf worden, die Marokko en Algerije het probleem van om het even welke verlegenheid kan sparen. De vervanging van terminologie kan in veranderende houdingen, niet posities nuttig zijn.
Mohamed al-ashab al-Hayat - 01/05/06/
Er zijn altijd partijen die bereid zijn om gespannen relaties tussen twee naburige landen te gebruiken . In het geval van Marokko en Algerije, is er vraag om het geschil van de Sahara volgens de gezichtspunten van de twee belangrijke landen, Marokko en de Polisario op te lossen ; en twee die landen, Algerije en Mauretanië die waarnemen.
Nog nooit was Algerije zo kwaad zoals toen de V.N. Secretaris-generaal Kofi Annan zijn recent rapport aan de Veiligheidsraad voorlegde om de huidige conflict op te lossen. Het rapport, dat werd goedgekeurd, nodigt de twee partijen en de landen van het gebied uit om volledig samenwerking.
Ondertussen, moedigde de Britse Minister Kim Howells van de Staat , de twee naburige landen aan om hun verschillen terzijde te leggen, die goede tidings van de verwezenlijkingen van détente voor Marokko, Algerije en voor verzoening met elkaar .
Marokko en Algerije hebben vele kansen voor verzoening laten schieten ook de Sahara conflict en andere hangende kwesties (zoals het heropenen van grenzen en het activeren van de unie van Magreb) hebben niet bijgedragen om te verschillen naast zich neer te leggen
Het schijnt dat de rol van de V.N. hier weinig aan kan doen.
Nadat het conflict tussen de twee buren was gebaseerd op een tegenspraak tussen twee modellen en ideologische loyaliteit tijdens de Koude Oorlog onstonden de botsingen tussen deze 2 landen. Marokko dacht het grondgebied (bezet door Spanje )in het verleden zou herwinnen, maar het slaagde er niet in om alle Saharan inwoners in overeenstemming te brengen. Algerije kon sommige aangetrekken , maar slaagde er niet in om een steunpunt daar te bereiken. Dit intensifiëerde het probleem van de Sahara - waar de kop half slechts volledig is. De paradox in een dergelijk conflict is dat het niet militair is opgelost kan worden, omdat zijn politieke afmeting ook niet is opgelost. Dit kan aan het feit dat worden toegeschreven zijn militaire afmeting niet de geldigheid van ceasefire overschrijden zal die door de V.N. wordt gesponsord.
Het licht aan het eind van de tunnel is ver weg te zoeken. De Voorzitter van de Raadgevende Raad voor Saharan Henna Ould Errachid van Khali van Zaken aankondigt dat de kwestie van de Sahara inter-Marokko één is, doet herleven het oude idee van de verwerping van Marokko van geen interferentie in zijn interne zaken, maar heft de ' derde stem ' op die werd overzien. Marokko heeft de zijn eigen Sahara met zijn eigen aardrijkskunde en Sahara. Algerije heeft ook zijn eigen Sahara, maar het is niet van belang of zij van de Voorzijde Polisario binnen geïmpliceerd of verdeeld zijn. Wat nog belangrijker is, is dit een feit. Terwijl Marokko het bestaan van de Sahara niet kan negeren descendents dat buiten zijn politieke invloed is, kan Algerije ookhet bestaan van pro-Marokko Saharans ook negeren.
Toen de V.N. een de autonomiereferendum maakten, kon het niet wijzen wie nou de kiezers waren. De geregistreerde gegevens van de demografie in Marokko, Algerije en Mauretanië waren niet de enige hindernis: het proces zou absoluut geleid hebben tot een winnaar en een verliezer. Toen de Bemiddelaar James Baker van de V.N. probeerde om de twee formules van de autonomie en referendum te combineren, moest hij uiteindelijk zijn handen van de kwestie wassen. Het is waarschijnlijk dat Kofi Annan, de vierde Secretaris-generaal van de V.N. om dit conflict te behandelen, zich op de doorbraak baseert die door de ' derde stem ' wordt gemaakt. Dit zal zijn voor het geval dat de onderhandelingen een give-and-take situatie tussen Saharans zelf worden, die Marokko en Algerije het probleem van om het even welke verlegenheid kan sparen. De vervanging van terminologie kan in veranderende houdingen, niet posities nuttig zijn.