Bekijk volle/desktop versie : waar gaat het mis

01-06-2002, 15:55

Citaat door salahddin:
Beste jongens en meisjes,

Als nieuwkomer op deze mooie site wil ik graag beginnen met de volgende stelling. En ik ben benieuwd naar jullie reacties !!

Psychische problemen bij marokkanen worden nog steeds gezien als een soort taboe ondanks het feit dat dat soort problemen het meest voorkomen !!

.

01-06-2002, 21:21

Citaat:
Origineel gepost door Faissa
Marokkanen geven nou eenmaal niet zo snel toe dat ze te kampen hebben met psychische problemen.....Men is vaak bang dat ze dan voor gek worden uitgemaakt ofzo...Dat is de reden waarom ze niet zo snel hulp zullen zoeken...
Niemand geeft toe...dat hij of zij psychische problemen heeft...of dat nou Marokkaanen zijn of niet...sterker nog, de meesten weten niet dat ze die problemen hebben en laat staan dat ze dan hulp gaan zoeken...

01-06-2002, 22:42

Citaat:

Maar laten we eerlijk zijn, bij ons Marokkanen wordt men gelijk uitgelachen als je aangeeft te kampen te hebben met psychische problemen....Ze verkaren je gelijk voor gek, en dat is nou niet bepaalt goed voor je zelfvertrouwen....Nederlanders daarin tegen (om die maar als voorbeeld aan te halen) zullen sneller iemand aanraden om hulp te zoeken, zonder die persoon gelijk voor gek uit te maken....Tuurlijk niemand geeft zo snel toe dat hij/zij te kampen heeft met psychische problemen, maar als je gesteund wordt door je omgeving, dan zul je sneller hulp zoeken en zul je dr ook nie voor schamen....
IK ben het met jouw mee eens

01-06-2002, 23:41

Citaat:

Maar laten we eerlijk zijn, bij ons Marokkanen wordt men gelijk uitgelachen als je aangeeft te kampen te hebben met psychische problemen....Ze verkaren je gelijk voor gek, en dat is nou niet bepaalt goed voor je zelfvertrouwen....Nederlanders daarin tegen (om die maar als voorbeeld aan te halen) zullen sneller iemand aanraden om hulp te zoeken, zonder die persoon gelijk voor gek uit te maken....Tuurlijk niemand geeft zo snel toe dat hij/zij te kampen heeft met psychische problemen, maar als je gesteund wordt door je omgeving, dan zul je sneller hulp zoeken en zul je dr ook nie voor schamen....
Uitgelachen is te hard uitgedrukt...je mag zeker niet veralgemenen...no way...psychische problemen komen nooit alleen...een onstabiele levenshouding of een zware gebeurtenis zijn meestal de oorzaken...

Ten tweede:een psychische probleem is een ruim begrip...wat voor de één als natuurlijk probleem wordt beschouwd...is voor de ander een probleem om een depressie van te krijgen...

Het is allemaal relatief...maar als we het een naam geven, dan wordt het anders...

03-06-2002, 14:30

Maar dan blijft de vraag waar komen deze psychische problemen vandaan?
Indien thuis; is het niet verstandiger niet alleen hulp te zoeken maar samen met ouders?

28-06-2005, 16:31
J a ,inderdaad een goei vaag vraag !, waar komen de psychish problemen bij marokkanen vandan ? er was eens een tijd dat psychisch problemen in mode waren bij de oud generatie ,de vraag is nog steeds niet duidlijk , voor mij , omdat de meest van hun zegen dat het alleen maar om WAO uitkering te krijgen , maar goed , het zijn fantastish mensen die oude generatie , ja toch !, en ze kunnen heel kinderlijk hun psychisch problemen onderdrukken , waardoor hun jong generatie meestaal de uitlaat plek ervan wordt. Maar dat er een mens-psych bestaat ,dat hoef niet een probleem te zijn ,het gaat vooral , volgens mij dat men moet een uitlaat hoek voor zijn agresief en/of emmotioneel toestand vinden , omdat die "onrust " is een fijn en prachtig bundel van energie en kracht van een onbewust stimulant. Het is wel , de moeit waarde om met die toestand leren omgaan en zoveel mogelijk teknieken kennen ,of is dat kunst ,sport...Het is wel de moeite waard om bewust te zijn van eigen gedraag patronen ...........of vroeger de imam van moskee , buren , familie en vrienden waren en soort steun voor psychisch problemen te voorkomen en of te verzachten , van dag de dag dat dat niet meer van toepassing is omdat er geen zuiverfactor zit in die personen , met naam imam is een beroep geworden en meestaal helaas zijn ze alleen geschikt om te citeren war de regereen hun heeft geschrijven ....familie vrienden buren zijn meestaal een deel van de oorzaak .....Het is en blijft in mijn ogen een individueel keuze wat betreft omgaan met psychisch problemen , het voor mij mezelf vermaken met sport aktiviteit , tekenen en keybordspelen want een terapeut is een hypokriet tonelspeler dat meer bijzig om zichzelf te vermaken en patienten uitlachen dat had ik ervaard in ieder gevaal......of was ik me zelf aan het uitlachen?

29-06-2005, 00:06

Citaat door salahddin:
Beste jongens en meisjes,

Als nieuwkomer op deze mooie site wil ik graag beginnen met de volgende stelling. En ik ben benieuwd naar jullie reacties !!

Psychische problemen bij marokkanen worden nog steeds gezien als een soort taboe ondanks het feit dat dat soort problemen het meest voorkomen !!

Het heeft niets met taboe te maken, want vaak weten de 1-generatie Marokkanen nieteens wat psychische problemen zijn, laat staan dat ze zichzelf of hun kind waar het om gaat laten behandelen, totdat hij/zij een bedreiging vormt voor zichzelf of anderen, dan grijpen ze pas in.

Vaak hoor je verhalen als, door drugs is hij zo geworden of darboe larjah(Bezeten) wanneer iemand te maken krijgt met een psychose.

Ze zijn niet op de hoogte van psychische ziektes, zoals; Schizofrenie, totdat ze een gevaar dreigen te vormen voor zichzelf of voor anderen en zij vaak gedwongen worden opgenomen, hetzij door de familie, hetzij door de hulpverlening(crisisopvang)/politie.