Bekijk volle/desktop versie : Het evangelie van Judas...



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

01-05-2006, 12:07
Gisteren op National Geographic, secret Bible werd er verteld dat de historie van Judas anders is dan wat in de bijbel is vermeld.

Het hele verhaal is te vinden op de website http://news.nationalgeographic.com/news/2006/04/0406_060406_judas_2.html

Namelijk dat Judas Jezus niet veraden heeft, maar heeft gedaan wat Jezus hem heeft gevraagd.
Als dit allemaal blijkt te kloppen zal het hele christendom uitelkaar vallen.

Lost Gospel Revealed; Says Jesus Asked Judas to Betray Him
<< Back to Page 1 Page 2 of 2
Kasser, who is regarded as one of the world's preeminent Coptic scholars, led the effort to piece together and translate the Gospel of Judas. The National Geographic Society and the Waitt Institute for Historical Discovery funded the project, and it will be profiled in the May 2006 issue of National Geographic magazine.

Scholars say the text not only offers an alternative view of the relationship between Jesus and Judas but also illustrates the diversity of opinion in the early Christian church.




Enlarge Photo



Email to a Friend

RELATED
New Book: The Gospel of Judas
Watch Preview: The Gospel of Judas on TV
Lost Gospel Supersite: See Pages, Time Line, More

"I expect this gospel to be important mainly for the deeper insight it will give scholars into the thoughts and beliefs of certain Christians in the second century of the Christian era, namely the Gnostics," said Stephen Emmel, a Coptic studies professor at the University of M&#252;nster in Germany.

In 1983 Emmel was among the first three known scholars to view the Gospel of Judas, which had been discovered hidden in Egypt in the late 1970s.

Gnostics belonged to pre-Christian and early Christian sects that believed that elusive spiritual knowledge could help them rise above what they saw as the corrupt physical world.

Rehabilitating Judas

Biblical accounts suggest that Jesus foresaw and allowed Judas's betrayal.

As told in the New Testament Gospels, Judas betrayed Jesus for "30 pieces of silver," identifying him with a kiss in front of Roman soldiers. Later the guilt-ridden Judas returns the bribe and commits suicide, according to the Bible.

The Gospel of Judas, however, gives a very different account.

The text begins by announcing that it is the "secret account of the revelation that Jesus spoke in conversation with Judas Iscariot during a week, three days before he celebrated Passover."

It goes on to describe Judas as Jesus' closest friend, someone who understands Christ's true message and is singled out for special status among Jesus' disciples.

In the key passage Jesus tells Judas, "'you will exceed all of them. For you will sacrifice the man that clothes me.'"

Kasser, the translation-project leader, offers an interpretation: "Jesus says it is necessary for someone to free him finally from his human body, and he prefers that this liberation be done by a friend rather than by an enemy.

"So he asks Judas, who is his friend, to sell him out, to betray him. It's treason to the general public, but between Jesus and Judas it's not treachery."

The newfound account challenges one of the most firmly rooted beliefs in Christian tradition.

Bart Ehrman is chair of the Department of Religious Studies at the University of North Carolina at Chapel Hill.

"This gospel," he said, "has a completely different understanding of God, the world, Christ, salvation, human existence&#8212;not to mention of Judas himself&#8212;than came to be embodied in the Christian creeds and canon."

Early Turmoil

The author of the 26-page Gospel of Judas remains anonymous. But the text reflects themes that scholars regard as being consistent with Gnostic traditions.

Christian Gnostics believed that the way to salvation was through secret knowledge delivered by Jesus to his inner circle. This knowledge, they believed, revealed how people could escape the prisons of their material bodies and return to the spiritual realm from which they came.

Gnostic sects looked to their gospels&#8212;among them the Gospel of Mary, newly famous for its role in the best-seller The Da Vinci Code&#8212;to authenticate their distinctive beliefs and practices. (See "Da Vinci Code Spurs Debate: Who Was Mary Magdalene?&quot

Contradicting the Gospels of Matthew, Mark, Luke, and John, these texts were later denounced by orthodox Christian leaders and refused entry into the Bible. Scholars believe that followers of the texts hid copies of them for preservation. (See our interactive "Lost Gospel" time line and map.)

Scholars knew of the existence of the Gospel of Judas because of references to it in other ancient texts as early as A.D. 180.

To today's biblical scholars, the Gospel of Judas illustrates the multitude of opinions and beliefs in the early Christian church.

"This ancient text helps the modern world rediscover something that the early Christians knew firsthand," said Reverend Donald Senior, president of the Catholic Theological Union in Chicago, Illinois.

"In the early centuries of the Christian era there were multiple sacred texts resulting from communities in various parts of the Mediterranean world trying to come to grips with the meaning of Jesus Christ for their lives."

What do you think? Share your thoughts in National Geographic magazine's "Lost Gospel" online forum.

Brian Handwerk contributed to this report.

Free Email News Updates
Sign up for our Inside National Geographic newsletter. Every two weeks we'll send you our top stories and pictures (see sample).

01-05-2006, 12:09


Uitermate oud nieuws. Komt al sinds 3 weken op de National Geographic, zijn meerdere artikelen over geschreven, waaronder in de Groene Amsterdammer.

01-05-2006, 12:11
Ik heb het programma gezien.
Nu ook te koop het laatste nummer van National Geographic met een artikel over dit evangelie.

Ik denk niet dat het christendom hierdoor uit elkaar zal vallen.
Dat is immers ook niet gebeurd bij het vinden van een aantal andere evangelies, zoals evangelie van Maria Magdalena en Thomas.

Het Judas-evangelie was blijkbaar al veel vroeger bekend. Het is al vermeld in vroeg-christelijke geschriften.

Het komt uit de gnostische school.

Nb: ik vraag me af of je bepaalde zaken uit dit evangelie niet symbolisch moet opvatten.

Zie ook deze link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Judas

01-05-2006, 12:18
volledige tekst is te verkrijgen op Trouw-dossier.......gratis!

en het Christendom valt helemaal niet uit elkaar, vanwege de eenvoudige reden, dat het Christendom niet draait om een aantal zogenaamd heilige teksten uit een ver verleden, zoals er v&#233;le zijn( boedisme, islam, hindoeisme) maar om het Mysterie Gods z&#233;lf, dat levend en wel, &#243;nder ons is, en zich elke dag opnieuw, levenskracht scheppend, aan ons openbaart.

Namelijk.....de Liefde van God z&#233;lf, geplant in het hart van &#233;lk mens.

01-05-2006, 12:19



Citaat door ElAlamein:
volledige tekst is te verkrijgen op Trouw-dossier.......gratis!

en het Christendom valt helemaal niet uit elkaar, vanwege de eenvoudige reden, dat het Christendom niet draait om een aantal zogenaamd heilige teksten uit een ver verleden, zoals er véle zijn( boedisme, islam, hindoeisme) maar om het Mysterie Gods zélf, dat levend en wel, ónder ons is, en zich elke dag opnieuw levenskracht scheppend, aan ons openbaart.

Namelijk.....de Liefde van God zélf, geplant in het hart van élk mens.
Ik heb hem hier ook:

http://www9.nationalgeographic.com/lostgospel/_pdf/GospelofJudas.pdf

01-05-2006, 12:20
nep evangelie

01-05-2006, 12:21

Citaat door Heiba:
Uitermate oud nieuws. Komt al sinds 3 weken op de National Geographic, zijn meerdere artikelen over geschreven, waaronder in de Groene Amsterdammer.
Wll excuse me miss thing

01-05-2006, 12:22

Citaat door ElAlamein:
volledige tekst is te verkrijgen op Trouw-dossier.......gratis!

en het Christendom valt helemaal niet uit elkaar, vanwege de eenvoudige reden, dat het Christendom niet draait om een aantal zogenaamd heilige teksten uit een ver verleden, zoals er véle zijn( boedisme, islam, hindoeisme) maar om het Mysterie Gods zélf, dat levend en wel, ónder ons is, en zich elke dag opnieuw, levenskracht scheppend, aan ons openbaart.

Namelijk.....de Liefde van God zélf, geplant in het hart van élk mens.
Wel jammer dat het geloof dan gebasseerd is op een niet compleet en valse waarheden......

01-05-2006, 12:24
dat is wat jij denkt merjem

01-05-2006, 12:43

Citaat door Meryem1981:
Wel jammer dat het geloof dan gebasseerd is op een niet compleet en valse waarheden......
Het islamitische geloof is gebaseerd op de ervaringen van 1 man uit de 7e eeuw, die een stelsel van regels heeft ontwikkeld, volgens de welke men God zou plezieren, en eventueel het Hiernamaals betreden.

Deze regels geven heel veel problemen, omdat ze vcoor praktisch elke uitleg vatbaar zijn; zo heeft ongeveer iedere moslim zijn eigen islam.
Of men zegt over bepaald islamitiese gedrag; "ja, maar dat is niet ware islam".


Het christelijk geloof is veel minder gebaseerd op regels, maar op de overwinning van de Liefde op het Kwaad; dát is het christelijk geloof;
Deze overwinning is niet bereikt door het zwaard, zoals bij Mohammed, maar doordat Jezus zichzelf kompleet heeft overgegeven aan Gods Wil; als God vond, dat Jezus gedood zou worden, wegens het verkondigen van de Boodschap, dan zou dat gebeuren, maar Jezus wist ook, dat de Dood niet bestond bij God, dus vocht hij tegen zijn eigen menselijke angst! In het vertrouwen dat God zou overwinnen....ware islam = jezelf volledig overgeven.

God liet Jezus opstaan uit de Dood, en je kunt Hem vandaag nog "ontmoeten".
Het boekje is bij ons bijzaak, het is de Opgestane Jezus waarom het draait!

1 duidelijke christelijke regel is dan ook; wat U niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet!

01-05-2006, 13:07

Citaat door IVAN:

Nb: ik vraag me af of je bepaalde zaken uit dit evangelie niet symbolisch moet opvatten.

Dit hoef je jezelf niet af te vragen. Slechts, enkelt en alleen gelovigen kunnen de Bijbel lezen, zoals Hij gelezen dient te worden.

De Bijbel lezen met b.v. een lege maag heeft geen nut!
De Bijbel lezen omdat het moet, heeft geen nut!
De Bijbel lezen om Jezus' symboliek uit hedendaagse situaties te halen, heeft nut.
De Bijbel laten lezen, onder z'n vleugels zijnde, heeft nut.

01-05-2006, 13:39

Citaat door Meryem1981:
Wel jammer dat het geloof dan gebasseerd is op een niet compleet en valse waarheden......
Het christelijk geloof is in het kader van het Romeinse Rijk, en nadien in de Europese politieke geschiedenis continu voorwerp geweest van belangenstrijd tussen religieuze groeperingen, en van politieke beïnvloeding.
Het geloof was niet alleen maar de openbaring van God's woord, maar zeker ook een bindmiddel in handen van de overheid.

Gevolg : de inhoud van het geloof is voor een groot deel aangepast en bepaald door mensen.

Wel blijf ik het mooi vinden hoe de christelijke religie allerlei rituelen vormgeeft, die de mensen helpen in hun leven, en hoe de kerk wijze levenslessen heeft ontwikkeld.

Maar de Evangelieën echt letterlijk het Woord van God ? Nee, dat geloof ik niet.

01-05-2006, 13:49



Citaat door oeps:
Het christelijk geloof is in het kader van het Romeinse Rijk, en nadien in de Europese politieke geschiedenis continu voorwerp geweest van belangenstrijd tussen religieuze groeperingen, en van politieke be&#239;nvloeding.
Het geloof was niet alleen maar de openbaring van God's woord, maar zeker ook een bindmiddel in handen van de overheid.
Gevolg : de inhoud van het geloof is voor een groot deel aangepast en bepaald door mensen.

Wel blijf ik het mooi vinden hoe de christelijke religie allerlei rituelen vormgeeft, die de mensen helpen in hun leven, en hoe de kerk wijze levenslessen heeft ontwikkeld.

Maar de Evangelie&#235;n echt letterlijk het Woord van God ? Nee, dat geloof ik niet.
En dit groene mis ik heden ten dage in Nederland. Jammer!
Maar 't schijnt dat de jeugd het geloof weer begint te omarmen. Als tegenwicht aan de Islam? Ik denk het niet. Meer puur voor zichzelf.

01-05-2006, 13:57

Citaat door MennovdMeer:
En dit groene mis ik heden ten dage in Nederland. Jammer!
Maar 't schijnt dat de jeugd het geloof weer begint te omarmen. Als tegenwicht aan de Islam? Ik denk het niet. Meer puur voor zichzelf.
Tegenwoordig hebben we een seculiere staat, dus ik denk niet dat religie snel weer een instrument in handen van de overheid wordt. Lijkt mij persoonlijk ook geen goed idee trouwens.

Wel zou het christendom weer kunnen opbloeien als een soort van voertuig voor identiteit : als de autochtone identiteit bedreigd wordt, dan kan het christendom gaan fungeren als het hernieuwde bindmiddel, en zullen de kerken weer volstromen.
Of dit gaat gebeuren hangt onder andere ervan af hoe de multiculturele samenleving zich zal ontwikkelen.

01-05-2006, 14:03
Was al algemeen bekend dat de Bijbel een boekje was waarmee te veel was gespeeld, die gewijzigd was en nu komt naar voren dat de verhalen in het boek niet eens kloppen..

Tjah, wat moet je met zoiets..

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7