Bekijk volle/desktop versie : Verjaardag vieren



Pagina's : [1] 2

30-04-2006, 19:37
ik las op http://www.islamonline.net het volgende
Islam supports the celebration of a birthday if it is an expression of gratitude to Allah for His bounties, sustenance and blessings in man’s life, as long as that celebration does not include anything that may displease Allah, the Almighty.

is het haram of halal om verjaardag te vieren?
is het een innovatie? Er staat op de fatwa ook :
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503547996

It is also right to say that such celebrations contain some aspects of innovation, however it is an innovation in matters of popular habits not in matters of religion. Actually innovation in habits is not prohibited. What is prohibited in this context is innovation in religion, as indicated in a well-known Prophetic hadith.



By analogy, there is nothing wrong in celebrating birthdays, as long as the celebration does not include any forbidden practices.”

Ik zit te twijfelen. ik denk dat het haraam is. ik hoorde het van iemand maar zonder daleel (bewijs).. eeuh. Als de intentie goed is dus het danken van Allah swt.. dus is het halaal om te vieren?
salamo alikom

30-04-2006, 21:25


assalaamoe alaykom

Verjaardagen zijn niet de feesten van de moslims. De moslims hebben maar 2 feestdagen,en dat is het offerfeest en suikerfeest.

De profeet saw heeft gezegd: degene die de kuffars immiteert,behoort tot hen.

30-04-2006, 21:31

Citaat door umumar:
assalaamoe alaykom

Verjaardagen zijn niet de feesten van de moslims. De moslims hebben maar 2 feestdagen,en dat is het offerfeest en suikerfeest.

De profeet saw heeft gezegd: degene die de kuffars immiteert,behoort tot hen.
Klopt

30-04-2006, 21:37
dus vanuit het punt innovatie, het vieren van verjaardagen is helaal want het is geen innovatie in islam op zich.
maar vanuit het imiteren van kufffars, geldt dus dat het vieren van verjaardagen haraam is

30-04-2006, 21:40


de tekst spreekt zichzelf dus volledig tegen.

Eerst dit: it is an expression of gratitude to Allah for His bounties, sustenance and blessings in man’s life
Dan:however it is an innovation in matters of popular habits not in matters of religion

er staat dus duidelijk in het eerste zinnetje dat je met verjaardagsdagen Allah bedankt enzo, hoe kun je dan niet spreken van "een zaak omtrend religie"?

30-04-2006, 21:46
Het is een moeilijke kwestie. Sinds een aantal jaren vieren wij het ook niet meer, omdat we hebben gehoord dat het haram is. Ik heb er nooit een bewijs over gezien, alleen te horen gekregen dat wij niet moslims nadoen met het vieren ervan. En wij moeten hen niet nadoen. Maar wat ik dan niet begrijp is dat talloze moslims wel de geboortedag van Rasoel Allah saws vieren. Het was vandaag nog op NMO/NIO te zien. Heeft iemand hier uitleg over??

30-04-2006, 21:48

Citaat door Bent El Bahja:
Het is een moeilijke kwestie. Sinds een aantal jaren vieren wij het ook niet meer, omdat we hebben gehoord dat het haram is. Ik heb er nooit een bewijs over gezien, alleen te horen gekregen dat wij niet moslims nadoen met het vieren ervan. En wij moeten hen niet nadoen. Maar wat ik dan niet begrijp is dat talloze moslims wel de geboortedag van Rasoel Allah saws vieren. Het was vandaag nog op NMO/NIO te zien. Heeft iemand hier uitleg over??
Er is inderdaad een sekte die de geboortedag van de Profeet viert.

Puur innovatie.

Wat niet van de soenna is, moeten wij verwerpen.

30-04-2006, 21:50
waarom doen jullie zo moeilijk

de profeet saw heeft nooit zijn verjaardag gevierd,of wat dan ook.
In de koran staat dat Allah de islam vervolmaakt heeft. Dus waarom moeten wij dan iets toevoegen.

Elke toevoeging is in de hel(hadieth)

30-04-2006, 21:55

Citaat door umumar:
waarom doen jullie zo moeilijk

de profeet saw heeft nooit zijn verjaardag gevierd,of wat dan ook.
In de koran staat dat Allah de islam vervolmaakt heeft. Dus waarom moeten wij dan iets toevoegen.

Elke toevoeging is in de hel(hadieth)
Inderdaad.

Elke innovatie is een dwaling, en elke innovatie leid naar de Hel.

30-04-2006, 22:05

Citaat door halfagadirian:
ik las op http://www.islamonline.net het volgende
Islam supports the celebration of a birthday if it is an expression of gratitude to Allah for His bounties, sustenance and blessings in man’s life, as long as that celebration does not include anything that may displease Allah, the Almighty.

is het haram of halal om verjaardag te vieren?
is het een innovatie? Er staat op de fatwa ook :
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503547996

It is also right to say that such celebrations contain some aspects of innovation, however it is an innovation in matters of popular habits not in matters of religion. Actually innovation in habits is not prohibited. What is prohibited in this context is innovation in religion, as indicated in a well-known Prophetic hadith.



By analogy, there is nothing wrong in celebrating birthdays, as long as the celebration does not include any forbidden practices.”

Ik zit te twijfelen. ik denk dat het haraam is. ik hoorde het van iemand maar zonder daleel (bewijs).. eeuh. Als de intentie goed is dus het danken van Allah swt.. dus is het halaal om te vieren?
salamo alikom
Inderdaad, het is toegestaan als je die dag gebruikt om Allah te bedanken. Wat wij doen is dan op die dag Mawlid (geboortedag van Rasoelallah Sallallahu Alaihie Wa Sallam) vieren.
als je de ongelovigen imiteert, dus bv zingen en kaarsjes uitblazen etc. dan is het haram.

30-04-2006, 22:06
het is wel een toevoeging maa rniet aan de islam zelf.. dat staat in de engelse tekst..
een toevoeging leid naar de hel indien het gaat om religieuze zaken..
internet is een leuke toevoeging maar het is aan ons leven toegevoegd én niet aan ons geloof.

vandaar dat ik een hard bewijs nodig heb..
bijv: imiteren

30-04-2006, 22:15
As Saalamu Alaikoum,

First of all, whoever told you that we celebrate the Prophet's birthday is an innovating liar. We do not celebrate any birthdays, not the Prophets or yours.

There is nothing in the Qur’aan to say that we should celebrate the Mawlid or birthday of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). The Prophet himself (peace and blessings of Allaah be upon him) did not do this or command anyone to do it, either during his lifetime or after his death. Indeed, he told them not to exaggerate about him as the Christians had exaggerated about Jesus (upon whom be peace). He said:

“Do not exaggerate about me as the Christians exaggerated about the son of Maryam. I am only a slave, so say, ‘The slave of Allaah and His Messenger.’” (Reported by al-Bukhaari).

Moreover, we know that the Sahaabah (may Allaah be pleased with them) were the people who loved the Prophet most. Was it reported that Abu Bakr, who was the closest of people to him and the one who loved him the most, celebrated the birthday of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)? Was it reported that ‘Umar, who ruled for twelve years, or ‘Uthmaan, did this? Was it reported that ‘Ali, his relative and foster son, did this? Was it reported that any of the Sahaabah did this? No, by Allaah! Is it because they were not aware of its importance, or did they not truly love the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)? No one would say such a thing except one who has gone astray and is leading others astray.

Did any of the imaams – Abu Haneefah, Maalik, al-Shaafi’i, Ahmad, al-Hasan al-Basri, Ibn Seereen – do this or command others to do it or say that it was good? By Allaah, no! It was not even mentioned during the first and best three centuries. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said in a saheeh hadeeth:

“The best of mankind are my generation (or my century), then those who come after them, then those who come after them. Then there will come a people who will not care if their testimony comes before their oath or vice versa (i.e., they will not take such matter seriously).” (Reported by al-Bukhaari, Muslim and al-Tirmidhi).

The celebration of the Prophet’s birthday appeared many centuries later, when many of the features of true religion had vanished and bid’ah had become widespread.

In regards to your second question again the answer is NO and this is another widespread Innovation. When a person is dead they are dead and they can not hear you or see you and all their deeds have ended. There is no indication in either the Qur’aan or the Sunnah that would prescrbe gathering together to read Quran for a dead person.

The Messenger of Allaah (Peace & Blessings of Allaah be upon Him) used to say in his khutbahs (sermons):

"The truest of speech is the Book of Allaah, the best guidance is that of Muhammad and the worst of things are those which are newly invented. Every newly-invented thing is a bid‘ah, every bid‘ah is a going astray, and every going astray will end in the Fire of Hell." (Reported by al-Nisaa’i, may Allaah have mercy on him, in al-Sunan, Kitaab salaat al-‘eidayn, no. 1560).

I encourage you to find righteous Muslims to surround yourself with because it is obvious that you are amongst people of Bidah or innovation. Find you some Muslims who live their lives in accordance to the Quran and the Authentic Sunnah and leave alone these people of Innovation.

The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever invents something in this matter of ours (i.e., Islam) that is not a part of it will have it rejected.”


AND ALLAH KNOWS BEST

30-04-2006, 22:16


Alle lof zij Allah, verschillende bewijzen uit de Qor-aan en de soenna tonen aan dat het vieren van verjaardagen een innovatie is in de islam, die op geen enkele bron gebaseerd is in de shari'a. Het is niet toegestaan om de uitnodiging te accepteren tot het bijwonen van zulke feesten, dit vanwege het bijdragen aan de verspreiding van innovaties.

Allah de Verhevene zegt: "Hebben zij deelgenoten die hun in de godsdienst dat voorschrijven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven?" As sjoera:21

"Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari'a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten x Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " Al-Djathiyah:18-19

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer em volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen." Al A'raf:3

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" Boekharie en Moesliem.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en ieder innovatie behoort tot dwaling"

Er zijn verschillende ahadith die deze betekenis dragen. Verjaardagen zijn geinnoveerde zaken die niet bij de islam horen. Het behoort zelfs tot het imiteren van christenen en joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)

Bron: al-islaam.com

30-04-2006, 22:17
De bovenstaande tekst zegt genoeg. Met duidelijk bewijs!!!!

Dus hou jullie ver weg van dat soort zaken.

01-05-2006, 19:37
Voor zover ik weet is het vieren van je verjaardag niet van Christelijke oorsprong... En heeft het imitatie verhaal hier niks mee te maken...

Ik heb me laten vertellen dat je op de dag van de verjaardag van bijv. je kindje iets leuks/gezelligs kan doen met je gezin je Allah dankt dat hij/zij weer een jaar ouder is, en een jaar langer gehad heeft om hem te aanbidden.
En als je je er ook van bewust bent dat het vieren van je verjaardag niet iets verplichts is, en geen religieuze dag er niks mis mee is...

Dat je dus wanneer je kinderen hebt bijvoorbeeld het ene jaar op de verjaardag zelf iets gezelligs kan doen, en het jaar daarop kan zeggen vandaag (bijv. 1 week voor zijn verjaardag) gaan we iets leuks doen in plaats van op je verjaardag.
Zodat het kind dus weet dat het geen verplicht en erkent feest is.
Maar gewoon een dag om iets gezelligs te doen met het gezin, en er even bij stil te staan en Allah te danken dat je dus weer wat langer hier op aarde mag zijn om hem te aanbidden.

Pagina's : [1] 2