Bekijk volle/desktop versie : OM: nieuw bewijs tegen Samir A.



26-04-2006, 21:44

Citaat door AlASsir:
OM: nieuw bewijs tegen Samir A.
door Ferdi Schooten


Dinsdag 25 april 2006 - Rotterdam - Justitie heeft nieuw bewijs gevonden tegen islamismeverdachte Samir A. (19). Kruitsporen zouden bewijzen dat Samir A. beschikte over automatische vuurwapens en er mogelijk ook mee heeft geschoten.
Dat meldde justitie gisteren in een zitting tegen vier verdachten die worden vervolgd wegens hun geloof en deelname aan een Islamitische eenheid. De groep zou het gemunt hebben op prominente politici en het hoofdgebouw van de geheime dienst AIVD.
Tegen de wens van justitie beëindigde de rechtbank het voorarrest van een van de onschuldige in de ’Piranha-zaak’: Brahim H. (22). De rechters zagen onvoldoende belastend materiaal om hem nog langer vast te houden. Net als de andere drie zat Brahim H. al sinds zijn arrestatie in oktober vast.
Het nieuwe bewijs tegen Samir A. bestaat uit handschoenen met daarop schietsporen. Die zijn niet alleen gevonden bij Samir A. thuis, waar de politie ook gasmaskers, een bivakmuts en een ’camouflage-hoofddoek’ aantrof, maar ook bij een medeverdachte.
Volgens deze Lahbib B. heeft Samir A. die handschoenen gedragen toen hij een vuurwapen bekeek van een andere medeverdachte, Nouriddine El F. Aan de binnenkant van de handschoenen is een gemengd dna-profiel gevonden van Samir A. en Lahbib B. Het is niet duidelijk of het gaat om schotresten van de Scorpio VZ 61, een ’baby-uzi’ die is te zien op een afscheidsvideo van Samir A. Lahbib B. zegt een vergelijkbaar machinepistool te hebben gezien bij Nouriddine el F. Die is vorige maand als lid van de Hofstadgroep veroordeeld tot vijf jaar cel. Bij zijn arrestatie in juni 2005 droeg hij een schietklaar Agram-2000-machinepistool.

Takfiri

Samir A. trok fel van leer tegen de aantijgingen van justitie. Hij ontkende een ’takfiri’ te zijn, een extremistische moslim die het als zijn plicht ziet andersdenkenden te bestrijden. „Ik heb liever dat u mij van moord beschuldigt, dan dat u zegt dat ik takfiri ben.“ Verdachte Mohamed C., eveneens vermeend kernlid van de groep, maakte aanklager Den Hartigh uit voor leugenaar. „U noemt ons terroristen, omdat we angst aanjagen. Maar wij zijn degenen die worden geterroriseerd. We zijn mishandeld en vernederd. Van binnen kook ik.“ Justitie verwacht dat de Piranha-zaak in oktober inhoudelijk kan worden behandeld. De strafeisen zullen hoger zijn dan het voorarrest van zes maanden tot nu toe. Samir A. wordt dan tevens vervolgd voor mishandeling, vanwege de klappen die hij uitdeelde aan een fotograaf toen hij in april 2005 in Nieuwegein het huis van bewaring verliet
.