Bekijk volle/desktop versie : AIVD & de Hofstadgroep actief op Marokko.nl



Pagina's : [1] 2

26-04-2006, 10:40
AIVD & de Hofstadgroep actief op Marokko.nl

We hebben gezien dat zowel Mohammed B. zelf als zijn meest direct politieke vriendenkring zich regelmatig lieten horen op Marokko.nl. Dit droeg er mede toe bij dat de houding van de regelmatige bezoekers van de site ten opzichte van Hirsi Ali, Van Gogh en anderen uitermate vijandig was.

Op 6 juli 2004 plaatst een jonge man die zich de AIVD-doder noemt, het volgende bericht op het forum van marokko.nl:
“Als ik die vervloekte Hirsi Ali een keer tegenkom, zal ik haar strot doorsnijden. Met zijn allen moeten wij haat creëren jegens gestoorde figuren zoals Hirsi Ali, het moet een gewoonte worden dat personen als Pim, Hirsi en Wllders gedood worden.”

Op 28 augustus schrijft hij:
“In Nederland geldt inderdaad de Nederlandse wet en ik weet wat de gevolgen van een moord op bijvoorbeeld Hirsi zouden kunnen zijn. Dat interesseert mij echter niet, wat mij interesseert is het geloof.”

Op 29 augustus voegt hij daaraan toe:
“Moge Allah een einde maken van het leven van onze vijanden, ik zweer bij God dat ik verlang naar de dag dat ik deze koefar de hel in zie geworpen worden. Broeders en zusters dood deze vijanden van de Islam als jullie hen op straat ontmoeten. God heeft ons het recht gegeven om dit soort personen te doden. Wie aanbidden wij? Allah de Heer of het Nederlandse rechtssysteem.”

Uit de feitenreconstructie die de regering aan de Tweede Kamer stuurde blijkt dat dit de inlichtingendienst niet is ontgaan. In opdracht van de Landelijk Officier Terrorismebestrijding in Rotterdam wordt door een internetrechercheur een vooronderzoek uitgevoerd. Hij weet de identiteit van de ‘AIVD-doder’ te achterhalen. De KLPD kwalificeert de inhoud van dit door “K. in Zeeland” geplaatste bericht als ernstig. Vooral omdat de schrijver van de berichten ook experimenteerde met explosief materiaal. Volgens de AIVD waren er in dit geval nog geen voldoende aanwijzingen “dat hij daadwerkelijk overgaat tot het plegen van terroristische acties”.

Familieleed
Yehya K. is een zoon van een familie van Marokkaanse afkomst. Zijn familie begrijpt niet waarom hun zoon door de politie is opgepakt. Volgens zijn vader, die al 35 jaar in Nederland woont, was de in beslag genomen kunstmest bedoeld voor de tuin en had hij deze meegekregen toen hij voor zijn baas in de kunstmestfabriek in Sluiskil werkte. Hij beschouwt zijn zoon niet als een fanatieke moslim. Volgens zijn vader zat Yehya wel veel achter de computer op internet. “Natuurlijk weet ik niet wat hij dan allemaal doet, maar ik kan me niet voorstellen dat hij iets ergs wil doen.” Op school ging het goed met Yehya en als vakkenvuller bij de C1000 verdiende hij wat bij. De familie is bang dat zij in Sas van Gent wordt nagewezen als terreurgezin. “Ik schaam me zo. Onze familie krijgt in het dorp een slechte naam. Verschrikkelijk”, zegt zijn vader. “Straks moet ik weer aan het werk. Daar durf ik bijna niet meer naar toe. Hoe kijken ze dan tegen me aan?” Zijn vrouw deelt deze angst: “Ik vind het al moeilijk om naar de winkel te gaan. Bang dat ze naar me kijken” [bron: Sas van Gent.nl]

Yehya was actief op een groot aantal Marokkaanse of islamitische discussiefora, onder namen als AIVD-doder, Strijder Yehya of Yehiyaayyash. Regelmatig plaatste hij een citaat bij zijn discussiebijdragen van de Palestijn Abdullah Azzam, medeoprichter van Al Qa’ida: “Djihad en het geweer alleen.” Op maroc.nl plaatste hij altijd een fotootje van de radicale, Londense preker Abu Hamza naast zijn bijdragen. Door middel van gijzelingen en andere tactieken moest volgens hem een wereldwijd islamitisch rijk gesticht worden. In Nederland zou dat niet veel problemen geven. In een van zijn forumberichten beweert hij dat Nederlanders zichzelf vernietigen, “omdat zij maar één of twee kinderen krijgen terwijl moslimgezinnen meestal uit vijf of zes kinderen bestaan”. Door andere deelnemers aan discussiefora werd Yehya overigens lang niet altijd serieus genomen. ‘Yehi’ noemden ze hem half-spottend, half-liefkozend [Trouw 31.1.05].
Omdat de AIVD-doder herhaaldelijk bedreigende teksten op internet plaatste en uit zijn chatsessies bleek dat hij voorbereidingen trof voor een bomaanslag, besloot de politie in te grijpen. Op 27 september worden door de regiopolitie Zeeland twee scholieren aangehouden, die verdacht worden van bedreiging, vervaardigen/voorhanden hebben van explosieven, bedreiging met terroristisch oogmerk en opruiing. Een daarvan is de 17-jarige Yehya K. uit Sas van Gent, een Atheneum-leerling van het Zeldenrust Steelantcollege in Terneuzen.
De rechter-commissaris legt in een bevel beperkingen op aan Yehya K. omdat was gebleken dat hij degene was die onder de naam AIVD-doder bedreigende berichten plaatste op internetforums.

Yehya K. hield zich bezig met “fundamentalistische uitlatingen op het internet” en hij had “getracht een bom te plaatsen”. Yehya geeft tegenover de politie toe dat hij twee keer, overigens zonder veel succes, heeft geëxperimenteerd met explosieven. Bij hem thuis werd in beslag genomen: informatie over een detonator en boosterlading, plattegronden van onder andere de binnenstad van Den Haag, informatie over ammoniumnitraat, en adressen van buitenlandse ambassades. Het Openbaar Ministerie in Middelburg verdenkt de scholieren niet van “terroristische activiteiten” en er bestaat ook geen verband met de zaak van Samir A. Hij lijkt dus geen deel uit te maken van een netwerk.

De AIVD benadrukt zeer sterk dat in het proces verbaal over Yehya K. “op geen enkele wijze gerefereerd wordt aan Van Gogh. Wel wordt gesproken over mw. Hirsi Ali en Wilders”. In zijn oproep om de vijanden van de islam te doden noemt Yehya echter nadrukkelijk ook de naam van Theo van Gogh.
“Broeders en zusters, doodt deze vijanden van de Islam. God heeft ons het recht gegeven om dit soort personen te doden. Het gaat mij om de intenties van Hirsi en Theo, zij doen er alles aan om de moslims/islam in een kwaad daglicht te stellen. In Nederland geldt de Nederlandse wet en ik weet wat de gevolgen van een moord op bijvooreeld Hirschi zouden kunnen zijn. Dat interesseert mij echter niet, wat mij interesseert is het geloof” [28.8.04, in Marokko.nl].

Volgens Yehya heeft de profeet Mohammed opdracht gegeven tot de executie van personen die hem en de islam beledigen. “Bloedvergieten hoort nu eenmaal bij de islam” [idem].

InternetFundamentalist
Yehya was een rustige jongen en stond niet bekend als een fanatieke moslim. Zijn medeleerlingen reageerden vol ongeloof en verbijstering op zijn arrestatie. Ook zijn ouders, broer en zusjes geloofden niet dat hij zich bezighield met het voorbereiden van terroristische daden. Kennissen van Yehya denken dat hij zijn radicale ideeën van internet heeft afgehaald. De familie is namelijk helemaal niet streng religieus.
Op 29 september 2004 worden Yehya K. en zijn 16-jarige vriend voorgeleid bij de kinderrechter. Op 2 november wordt zijn voorarrest opnieuw met 30 dagen verlengd. Op 31 januari 2005 verschijnt hij voor de kinderrechter. Yehya is psychologisch en psychiatrisch onderzocht. De rechtbank wil weten of er geen sprake is van een uit de hand gelopen grap. De rechtbank oordeelt dat Yehya tijdens het plegen van zijn daden verminderd toerekeningsvatbaar. Op 14 februari wordt hij veroordeeld tot vier maanden gevangenisstraf. Daarna moet hij twee jaar naar een gesloten jeugdinrichting om er behandeld te worden. Als de rechter zijn vonnis heeft voorgelezen, verlaten zijn ouders, broer en zusjes huilend de rechtszaal. Hun zoon is de eerste die in Nederland veroordeeld wordt voor het voorbereiden van een aanslag met terroristisch oogmerk.
Voor de moord op Van Gogh werd op Marokko.nl de vraag opgeworpen: “Zal Hirshi Ali hetzelfde eindigen als Pim Fortuyn?” Een ruime meerderheid (115 van de 171) van de respondenten koos voor het antwoord: “Ja, zal niet lang meer duren.”

http://www.sociosite.org/jihad_nl.php#marokko.nl

26-04-2006, 10:43




Ja, iedereen weet dat die mensen ook gewoon tussen ons rondlopen op het forum. Maar om zo met je neus op de feiten gedrukt te worden, toch wel vreselijk.

Je weet nooit welke persoon die hier zo hard loopt te schreeuwen, ook werkelijk een gevaar is.

26-04-2006, 10:48

Citaat door babyvanbelisma:


Ja, iedereen weet dat die mensen ook gewoon tussen ons rondlopen op het forum. Maar om zo met je neus op de feiten gedrukt te worden, toch wel vreselijk.

Je weet nooit welke persoon die hier zo hard loopt te schreeuwen, ook werkelijk een gevaar is.
Klopt. Het plaatsen van deze topic was trouwens niet bedoeld om mensen angst in te boezemen of enige negatieve oordeel over wat voor een zaak dan ook te geven. Het was meer uit nieuwsgierigheid wat m.nl leden er van zouden vinden als de leden van de hofstadgroep of andere bekende fundamentalisten werkelijk actief waren.
Zelf heb ik er geen problemen mee....

26-04-2006, 10:51

Citaat door babyvanbelisma:


Ja, iedereen weet dat die mensen ook gewoon tussen ons rondlopen op het forum. Maar om zo met je neus op de feiten gedrukt te worden, toch wel vreselijk.

Je weet nooit welke persoon die hier zo hard loopt te schreeuwen, ook werkelijk een gevaar is.
Inderdaad

Ik heb wel te doen met die ouders trouwens. Je zal het toch meemaken. Je eigen kind dat zo normaal een leven lijkt te leiden is actief als extremistisch idioot op forums en wordt er vervolgens ook van verdacht niet alleen woorden maar ook daden te willen hebben.

26-04-2006, 10:53



Citaat door moslimasoul:
Klopt. Het plaatsen van deze topic was trouwens niet bedoeld om mensen angst in te boezemen of enige negatieve oordeel over wat voor een zaak dan ook te geven. Het was meer uit nieuwsgierigheid wat m.nl leden er van zouden vinden als de leden van de hofstadgroep of andere bekende fundamentalisten werkelijk actief waren.
Zelf heb ik er geen problemen mee....
Voeg daar ook nog even extreem rechtse idioten aan toen. Volgens mij hebben we die ook en als de AIVD hier de boel in de gaten houdt dan hoop ik toch dat ze dat over de hele breedte doen.

26-04-2006, 10:54

Citaat door moslimasoul:
Klopt. Het plaatsen van deze topic was trouwens niet bedoeld om mensen angst in te boezemen of enige negatieve oordeel over wat voor een zaak dan ook te geven. Het was meer uit nieuwsgierigheid wat m.nl leden er van zouden vinden als de leden van de hofstadgroep of andere bekende fundamentalisten werkelijk actief waren.
Zelf heb ik er geen problemen mee....
er zijn hier heel wat kinders die fundementalisten aanbidden.
mischien is het ook alleen maar aandachttrekken...ikzelf denk het laatste.
lees ik het nu goed dat jij geen problemen er mee zou hebben als fundys actief waren hier?

26-04-2006, 11:04

Citaat door ad_brilgat:
er zijn hier heel wat kinders die fundementalisten aanbidden.
mischien is het ook alleen maar aandachttrekken...ikzelf denk het laatste.
lees ik het nu goed dat jij geen problemen er mee zou hebben als fundys actief waren hier?
Sorry hoor, maar hoe bedoel je fundy's?

26-04-2006, 11:11
Ik begreep ook uit het bericht van moslimasoul dat ze het niet erg vindt dat die lui hier rondlopen. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Het maakt mij niet bang dat ze hier rondlopen, maar ik vind het wel onwerkelijk. Dat ik misschien wel in discussie ben geweest met de toekomstige moordenaar van Hirsi Ali of wie dan ook.

En ik denk dat het goed is dat de AIVD ook hier aanwezig is, en inderdaad hopelijk een rechte lijn trekt, dus ook kijkt naar rechts-extremisten.

26-04-2006, 11:21

Citaat door Dennis:
Op grond van sommige uitspraken verbaast het mij natuurlijk niet.

Maar fysiek.gevaarlijke figuren lopen hier denk ik niet veel rond. Voor een hardcore terrorist lijkt me het posten op een forum ongeveer zoiets als AlZaq die mobiel de Domino's belt voor een pizza.
Maar het is al erg genoeg dat meer dan de helft van de bezoekers op het forum hun terrorisme bejubelt, en het graag na zou doen als ze iets meer capaciteiten hadden. De helden hebben namelijk WEL opgelet op school. Voor veel navolgers is het tot een goed einde brengen van de beroving van zo'n rollatorlijk al een hele uitdaging.

Het ernstigst persoonlijk bedreigd voelde ik na een bericht dat ongeveer zo ging.
" oooh jij zegt allemaal moeilukke worrden en wij gaan jullie afslagten want bij mij op de kikbokssgool zitten 7 marokaanen en 3 turken en 0 nedertlanders dus wij gaan jullie slaan..................enz"

Ik heb vergeefs om politiebescherming gevraagd, 3 nachten niet kunnen slapen, en beweeg mij de laatste tijd onder leiding van een traumadeskundige voorzichtig weer op straat.
Ja dat laatste klinkt inderdaad alsof je met een zware jongen van doen hebt gehad.....

Ik denk dat het voor de hardcore terrorist wél rendabel is om op het forum te posten. Hij zoekt geen bevestiging van zijn gedachtengang door anderen, hij post omdat hij wil overtuigen. Ik denk zelf dat er door middel van PM's heel wat bekonkeld wordt. Ik wil het eigenlijk niet weten. Maar ik hoop dat de AIVD ook de PM's kan lezen, en een link kan leggen naar msn. Iemand die goed geschoold is en welbespraakt, kan goed overtuigen, vooral als hij te maken heeft met het soort types dat jij in bovenstaand citaat beschrijft. Die zijn namelijk nogal makkelijk over te halen.

26-04-2006, 11:23

Citaat door babyvanbelisma:
Ja dat laatste klinkt inderdaad alsof je met een zware jongen van doen hebt gehad.....

Ik denk dat het voor de hardcore terrorist wél rendabel is om op het forum te posten. Hij zoekt geen bevestiging van zijn gedachtengang door anderen, hij post omdat hij wil overtuigen. Ik denk zelf dat er door middel van PM's heel wat bekonkeld wordt. Ik wil het eigenlijk niet weten. Maar ik hoop dat de AIVD ook de PM's kan lezen, en een link kan leggen naar msn. Iemand die goed geschoold is en welbespraakt, kan goed overtuigen, vooral als hij te maken heeft met het soort types dat jij in bovenstaand citaat beschrijft. Die zijn namelijk nogal makkelijk over te halen.
Als ik eerlijk ben denk ik dat lui die echt mensen zoeken om narigheid uit te halen hier op het forum zich heel netjes zullen houden of misschien alleen maar lezen. Op zoek naar gewillige poppetjes zeg maar.

Die jongetjes zijn eigenlijk een soort van kleuterterroristjes. Wel gevaarlijk maar niet vergelijkbaar met wat er gebeurt als de grote jongens hun narigheid over ons uitstorten.

26-04-2006, 11:23
Sorry maar het kan ook zijn dat die Yehja gewoon praatjes had en nie van plan was om echte daden te nemen...Bijvoorbeeld soms wordt er iets gezegt over hirsi en dergelijke waardoor ik soms gewoon antwoord ze verdient de dood maar ik wil er nie mee zeggen dat ik van plan ben haar te doden of dat ik een terroristise gedachten bezit...

26-04-2006, 11:24

Citaat door TheoVanGogh2:
"“Broeders en zusters, doodt deze vijanden van de Islam. God heeft ons het recht gegeven om dit soort personen te doden. Het gaat mij om de intenties van Hirsi en Theo, zij doen er alles aan om de moslims/islam in een kwaad daglicht te stellen. In Nederland geldt de Nederlandse wet en ik weet wat de gevolgen van een moord op bijvooreeld Hirschi zouden kunnen zijn. Dat interesseert mij echter niet, wat mij interesseert is het geloof” [28.8.04, in Marokko.nl]."

Leuk dat dit soort wanfiguren onder ons wonen en vrij mogen rondlopen zonder medicatie. Nog leuker om te weten is dat heel veel zwaar gefrusreerde en duidelijk zwaar mislukte zogenaamd gematigde moslims (geloof ik ook allang niet meer is net alsof je zegt dat er gematigde taliban figuren bestaan) elk moment van de dag zo kunnen ovehellen naar extremisme. Dit is het paard van Troje effect. gaa nog leuk worden met die moslims. Gewoon niet te vertrouwen. Hun haat is te groot. Geen liefde in de islam alleen onderwerping aan een liefdeloze abstracte fantasiegod. Diegene doe God Allah en verantwoordlijk is voor deze waanideeen zou gefusileerd moeten worden.
Wil je a.u.b. niet zo generaliseren? Ik begrijp wel waar het vandaan komt, maar ten eerste bestaan er wel gematigde moslims (al begrijp ik de terminologie niet helemaal: waarom ben je gelijk gematigd als je tegen geweld bent?) en ten tweede zijn deze gematigde moslims helemaal niet zo gemakkelijk te overtuigen.

Het zijn de domme mensen die makkelijk te overtuigen zijn. Mensen die een tunnelvisie hebben op de samenleving en hun plaats daarin. Ze zien alleen zichzelf, hun geloof en daar recht tegenover iedereen die daar anders tegenaan kijkt (dus niet alleen Nederlanders, maar ook mede-moslims die een andere visie hebben).

De Islam is voor mij liefde. Geen onderwerping, alleen onderwerping van mijn persoon aan God en daar heeft niemand anders last van.

26-04-2006, 11:25



Citaat door Anne33:
Als ik eerlijk ben denk ik dat lui die echt mensen zoeken om narigheid uit te halen hier op het forum zich heel netjes zullen houden of misschien alleen maar lezen. Op zoek naar gewillige poppetjes zeg maar.

Die jongetjes zijn eigenlijk een soort van kleuterterroristjes. Wel gevaarlijk maar niet vergelijkbaar met wat er gebeurt als de grote jongens hun narigheid over ons uitstorten.
Precies. Zieltjes winnen en haat verspreiden, dat is het doel.

26-04-2006, 11:26

Citaat door ilhamnador:
Sorry maar het kan ook zijn dat die Yehja gewoon praatjes had en nie van plan was om echte daden te nemen...Bijvoorbeeld soms wordt er iets gezegt over hirsi en dergelijke waardoor ik soms gewoon antwoord ze verdient de dood maar ik wil er nie mee zeggen dat ik van plan ben haar te doden of dat ik een terroristise gedachten bezit...
Ik denk dat het verschil tussen iemand dood wensen (wat ik ook afkeur) en plannen maken om het te doen, en op internet verkondigen dat het je niet uitmaakt dat de wet het verbiedt, wel duidelijk is.

26-04-2006, 11:29
Als er geroepen word om de dood van om het even welke persoon die er een andere mening op nahoud roept een groep heel hard dat God erom geprezen is en dat ze hopen dat het snel gebeurt. Als er dan iemand uit die groep ineens daardoor oom agent op de stoep vindt dan had hij het vast niet zo bedoelt.

Pagina's : [1] 2