Bekijk volle/desktop versie : Bewijzen over Niqaab!



Pagina's : [1] 2

25-04-2006, 21:25
Assalaam oe alaikoem warahmatuhallahi wa barakatu,

Ik heb een vraagje,

Wie heeft voor mij de bewijzen dat niqaab niet verplicht is ( geen da3ief hadith aub) , en de bewijzen niqaab wel verplicht is, ik wil dit graag naast elkaar zien, Barakallahoefiekoum.

Wa salaam oe alaikoem,

25-04-2006, 21:34



Citaat door oem_mujahid2:
Assalaam oe alaikoem warahmatuhallahi wa barakatu,

Ik heb een vraagje,

Wie heeft voor mij de bewijzen dat niqaab niet verplicht is ( geen da3ief hadith aub) , en de bewijzen niqaab wel verplicht is, ik wil dit graag naast elkaar zien, Barakallahoefiekoum.

Wa salaam oe alaikoem,
Assalamoe Alaikoem,

In de aanbidding is alles verboden, behalve dat wat Allah toegestaan verklaard heeft. Dus misschien moet jij je vraag anders formuleren oegty.

Is de niqaab verplicht.. zo ja? hier bewijs aub. : )

25-04-2006, 21:41
Zie vragen 15, 16, 17 en 18 in deze topic: Link

25-04-2006, 22:31
DE DEUGDZAAMHEDEN VAN DE HIJAAB

Het nut en de redenen van de Hijaab

1. EEN DAAD VAN GEHOORZAAMHEID
2. DE HIJAAB IS IFFAH (BESCHEIDENHEID)
3. DE HIJAAB IS TAHARA (REINIGING)
4. DE HIJAAB IS EEN SCHILD
5. DE HIJAAB IS GODSVREES (RECHTSCHAPENHEID)
6. DE HIJAAB IS GELOOF
7. DE HIJAAB IS SCHAAMTE/VERLEGENHEID
8. DE HIJAAB IS JALOEZIE


De vereisten van de hijaab

Het eerste vereiste: De omvang van bedekking
Het tweede vereiste: De dikte van kleding
Het derde vereiste: Wijde kleding
Het vierde vereiste: De kleur en verschijning
Het vijfde vereiste: Onderscheid van mannenkleding
Het zesde vereiste: Onderscheid van de kleding van de ongelovigen.
Het zevende vereiste: Geen ijdele of opzichtige kleding


DE DEUGDZAAMHEDEN VAN DE HIJAAB

De Islam legt beperkingen op aan de vrouw en betreffende haar kleding en het tonen van haar schoonheid en sieraden, deze zijn louter en alleen om haar te beschermen tegen alle wegens van verdorvenheid.

Wat de Islam heeft vastgesteld is niet een beperking van de vrijheid van vrouwen. Maar een sterke bescherming voor hen tegen het vallen in de laagste vernederingen. Hieronder zullen we de deugdzame aspecten van deze bescherming bespreken, waarbij we de Hijaab aantrekkelijk naar voren zullen brengen en goede tijdingen (die beloofd waren aan die vrouwen die er gehoor aan gaven) geven.

Tevens zullen we ook het gevaar van opvallende vertoningen van versieringen (d.m.v. sieraden, make-up of parfumgebruik) aan de kaak stellen, met de bedoeling te vrezen voor dit bedorvenheden buitenshuis, en degenen te waarschuwen die de Hijaab bewust negeren, en om hun de verschrikkelijke gevolgen hiervan in dit leven als ook die in het hiernamaals te laten inzien.

Het nut en de redenen van de Hijaab kunnen onderverdeeld worden in acht punten namelijk:

1. EEN DAAD VAN GEHOORZAAMHEID

De Hijaab is een daad van gehoorzaamheid aan Allah (Soebhane wa Ta'ale) en aan Zijn Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa Sallem). Allah (Soebhane wa Ta'ale) zegt hierover in de heilige Qoran

Surah Al-Ahzaab, 36: “En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in de zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.”

Surah An-Nisa, 65: “Maar neen, bij uw Rabb, zij zullen geen gelovigen zijn, voordat zij u Profeet tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzeling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen.”

Allah (Soebhane wa Ta'ale) heeft inderdaad het dragen van de Hijaab aan de vrouwen verplicht gesteld. Hij zegt hierover:

Surah An-Noer, 31: “En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen…..”

Dit bovenstaande is niet iets cultureels. Het is Allah’s (Soebhane wa Ta'ale) bevel. De voorschriften zijn niet Arabisch, Egyptisch, Marokkaans, voor zwarten of blanken enz. Nee, deze voorschriften worden gespecificeerd in de Qoran en de Sunnah, om bescherming en vrijgeleiding van de vrouw te bewerkstelligen. Niemand anders dan onze Schepper Allah (Soebhane wa Ta'ale) weet wat goed voor een man of een vrouw is. Zijn wetten zijn verstandig, zoals het geval is met al Zijn zaken.

Allah (Soebhane wa Ta'ale) beschouwt het ten toon stellen van schoonheid als een daad van onwetendheid. We lezen dat in:

Suraah Al- Ahzaab.33: “Blijf in uw huizen en stelt uw schoonheid niet ten toon als in vroegere dagen der onwetendheid…..”

Ook zegt Allah (Soebhane wa Ta'ale) in:

Surah Al-Ahzaab, 53: “………En als gij haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraag het dan van achter een gordijn….”

De bovenstaande aya impliceert niet alleen de vrouwen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa Sallem) maar alle gelovige vrouwen.

Hoor nu zorgvuldig wat Allah (Soebhane wa Ta'ale) heeft gezegd in:

Surah Al-Ahzaab 59: “ O Profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen.”…..

De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa Sallem) zei (hierop): “De vrouw is Awrah, zij is het die bedekt moet zijn.”

2. DE HIJAAB IS IFFAH (BESCHEIDENHEID)

Allah (Soebhane wa Ta'ale) maakte het eigen maken van de hijaab als een bewijs van kuisheid en bescheidenheid. Zoals in de bovenstaande Aya al gezegd wordt:…”Dit is beter voor hen opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen”…. Deze Aya is een bewijs dat het herkennen van uiterlijke verzorging van de vrouw schadelijk voor haar is.

In Allah’s (Soebhane wa Ta'ale) Boek vinden we dat Hij Allah (Soebhane wa Ta'ale) het toestaat voor oude(re) vrouwen (die elk aspect van aantrekkelijkheid verloren hebben) om hun over- kleding opzij te leggen en hun handen en gezicht te tonen.

“Bejaarde vrouwen die geen hoop meer op het huwelijk koesteren op haar rust geen schuld als zij zonder haar schoonheid te tonen, zich van kledingstukken ontdoen. Maar als zij zich inhouden is dit beter voor haar. Allah is Alhorend, Alwetend." (Q24;60)

Allah (Soebhane wa Ta'ale) maakte het erg duidelijk dat het zelfs voor een oudere vrouw beter is om haar bescheidenheid te behouden. Dus ga maar na hoe het met de jonge vrouwen zit!

3. DE HIJAAB IS TAHARA (REINIGING)

Allah (Soebhane wa Ta'ale) heeft ons de wijsheid laten zien achter de wetgeving betreffende Hijaab.

“ ….En als gij haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraag het dan van achter het gordijn. Dat is reiner voor uw hart en haar hart." (Q33;53)

De Hijaab veroorzaakt een grotere reinheid in de harten van gelovige mannen en vrouwen, omdat het hart niet kan verlangen naar wat het oog niet ziet en als andersom het oog wel ziet, het hart er wel of niet naar kan verlangen. Dit is de reden dat het hart puurder is wanneer het zicht geblokkeerd is d.m.v. de Hijaab en is zodoende de preventie van fitna (slechte daden) sterker omdat de Hijaab de slechte gedachten en de begerigheid van ‘ziekte’ harten vermijd.

“….Indien gij godvruchtig zijd. Spreek dan niet op een verleidelijke manier, anders zal hij in wiens hart ziekte is, verwachtingen koesteren……”

4. DE HIJAAB IS EEN SCHILD

De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa Sallem) zei: ‘Allah de Almachtige is Haya’ (bedeesd) en Sit’teer (Allah (Soebhane wa Ta'ale) is de Voorziener van middelen die beschermen tegen het openbaar maken van verboden daden). Hij Allah (Soebhane wa Ta'ale) houdt van bedeesdheid en bescherming (bedekking). De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa Sallem) zie ook: “Welke vrouw ook maar haar kleding uittrekt in een huis anders dan die van haar echtgenoot (om het te tonen voor onwettige doelen) Allah (Soebhane wa Ta'ale) verbreekt Zijn bescherming (bedekking) aan haar. (Abu Dawud)

Het hangt af van de soort daad, of het met bovenstaande een beloning geschonken wordt als het een goede daad betaamt of straf verkregen wordt wanneer het een zonde betreft.

25-04-2006, 22:32


5. DE HIJAAB IS GODSVREES (RECHTSCHAPENHEID)

Allah (Soebhane wa Ta'ale) zegt in de Heilige Qoran (7;26) “O kinderen van Adam! Wij hebben u inderdaad kleding neergezonden om uw naaktheid te bedekken, ook om sierlijk te zijn, doch het kleed van godsvrucht is het beste. Dit is een teken van Allah, opdat zij er lering uit mogen trekken.”

De wijdverbreide vormen van kleding in de tegenwoordige wereld, zijn bijna alleen maar bedoeld om mee te pronken en hebben nauwelijks meer ten doel het lichaam van de vrouw te bedekken of te beschermen. Voor de gelovige vrouwen is het echter bedoeld om hun lichamen te beschermen en hun privé-delen te bedekken als eerbetoon aan de wetten en voorschriften van hun Heer, Allah de Almachtige. Dus wordt het een daad van godsvrees.

6. DE HIJAAB IS GELOOF

Allah (Soebhane wa Ta'ale) heeft de woorden betreffende de Hijaab geopenbaard aan de gelovige vrouwen. (Moemina’s) “En zeg (O Mohammed) tot de gelovige vrouwen”…..(Q24;31)

En in een andere aya: “Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen”….(Q33;59)

Toen de vrouwen van de stam Banu Tameem Aicha (Radiallaho anha) bezochten, droegen ze dunnen kleding waarom Aicha (Radiallaho anha) zie: “Indien jullie inderdaad gelovige vrouwen zijn, dan waarlijk is deze kleding niet de kleding van de gelovige vrouwen, maar als jullie niet-gelovige vrouwen zijn, dan laat deze kleding jullie welgevallen”.(Ma’alim, As-Sunnah)

7. DE HIJAAB IS SCHAAMTE/VERLEGENHEID

Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa Sallem) zie: “Elke religie heeft een moraal, en het moraal van de Islam is schaamte/verlegenheid”.

Allah (Soebhane wa Ta'ale) zegt hierover: “Verlegenheid/schaamte komt van geloof, en is geloof is in de hemel”. Verder zij Hij (Soebhane we Ta’ale) hieromtrent:“ Verlegenheid en geloof zijn volledig met elkaar verbonden, wanneer je een ervan wegneemt volgt de ander”.

Aischa (Radiallaho anha) zei: “Ik had de gewoonte om in mijn onderkleding de kamer in te gaan waar Rasoel-Allah en mijn vader begraven lagen, maar toen later Omar (Radiallaho anhoe) ook daar begraven werd, kwam ik de kamer niet meer zo binnen, maar zorgde ik ervoor altijd gekleed te zijn, omdat ik schaamte had (verlegen was) voor Omar (Radiallaho anhoe). De Hijaab bevat een natuurlijke verlegenheid welke van nature bij vrouwen aanwezig is”.


8. DE HIJAAB IS JALOEZIE

De hijaab bevat het natuurlijke instinct van jaloezie dat (innerlijk) aanwezig is in de oprechte man die er niet van houdt dat mensen naar zijn vrouw of dochters kijken. Jaloezie is een gedreven emotie die de man er toe drijft om zijn vrouw te beschermen tegen vreemden. Menigten in deze wereld hebben deze grote morele aspect verloren. In antwoord op hun lust en verlangen zie je ze kijken naar andere vrouwen, en vinden het daarom niet erg dat er naar hun vrouw gekeken wordt. Je ziet vele met vreemde vrouwen zitten, die halfnaakt van “het uitzicht genieten”. Als gevolg hiervan verkeren hun vrouwen in dezelfde situatie, en vinden het niet erg dat er naar hun privé delen gekeken wordt. De ogen verslinden deze delen met hun gestaar, maar daar is geen enkel probleem over. De innerlijke rechtvaardiging zegt: “Zo lang ik kan kijken mogen zij kijken”. Het is toch een vrije keus! Maar enkelen voelen wat als ze erachter komen dat hun vrouwen een affaire hebben. Ze staan versteld! Heb je geen waardigheid, geen eergevoel? In sommige kringen noemen ze de politie “varkens”. Zonder acht te slaan op enige reden kan er toch ook niet gezegd worden dat iemand die geen jaloezie heeft, net als een varken is? De basis van dit alles is dat in vele kringen van de moderne wereld de “dierlijke gedragingen” gewoon zijn geworden. Ali (Radiallaho anhoe) zei: “Er werd aan mij gezegd dat jullie vrouwen de gewoonte hebben kuffar-mannen te overladen vergeleken met niet-arabische mannen op de markten, hebben jullie dan geen jaloezie?” Er is geen enkel goed in degenen die geen jaloezie hebben. Islam beschouwt jaloezie als een essentieel deel van het geloof. De waardigheid van de vrouw, dochter of enige ander moslimvrouw moet hoog gerespecteerd en verdedigd worden.

25-04-2006, 22:32

Citaat door Tariqul_Jannah:
Assalamoe Alaikoem,

In de aanbidding is alles verboden, behalve dat wat Allah toegestaan verklaard heeft. Dus misschien moet jij je vraag anders formuleren oegty.

Is de niqaab verplicht.. zo ja? hier bewijs aub. : )
Ik wil gewoon de bewijzen zien van de geleerde die zeggen dat het verplicht is en de bewijzen van de geleerde die zeggen niet verplicht.

25-04-2006, 22:33
De Hijaab

De Hijaab zelf houdt niet alleen de kleding en het bedekken van het lichaam in, maar ook kenmerken van gedrag, het bevorderen van privacy voor vrouwen en het verbieden van vrije vermenging tussen mannen en vrouwen en van het bevorderen van bescheidenheid, fatsoenlijkheid en kuisheid. De onderstaande vereisten worden door het merendeel van de geleerden ondersteund, naast vaststaande bewijzen.

Het eerste vereiste: De omvang van bedekking

De kleding die in het openbaar wordt gedragen moet het gehele lichaam bedekken behalve het gezicht en de twee handen. Dit is gebaseerd op het volgende bewijs uit de Qoran Surah An-Noer, 31:

“En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang meer hebben, of de jongen kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar versieringen bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.”

Deze surah leert ons dat de natuurlijke schoonheid van een vrouw en haar versieringen verborgen gehouden moeten worden behalve door wat misschien gezien wordt wegens toevallige of ongecontroleerde factoren zoals het blazen van de wind enz. en datgene wat wordt vrijgesteld zoals gezicht en twee handen.

Het Arabische woord Zienah betekent letterlijk Versiering en houdt in:

Wat Allah (Soebhane wa Ta'ele) heeft versierd, dit is van de natuurlijke en/of lichamelijke schoonheid van de vrouw.
Dat waarmee zij zichzelf versiert zoals juwelen, make-up, aantrekkelijke kleding, handverf enz.
Allah de Almachtige zegt in een andere Surah Al-Ahzaab, 59: “O Profeet! Zeg aan de vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Genadevol”.

In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).”

Het woord goemoer (meervoud van gimaar) in hoofdstuk An-Noer van de heilige Koran, verwijst naar een kleed welke het hoofd, haar, nek en boezem bedekt. Dit wordt als volgt uitgelegd: Vrouwen in het verleden waren gewend hun hoofden te bedekken met de gimaar, waarbij ze de einden hiervan over hun ruggen gooiden. Dit liet de nek en het bovenste deel van de borst bloot, op de manier van de christenen. Toen beval Allah (Soebhane wa Ta'ele) hen die delen te bedekken met de gimaar.

25-04-2006, 22:35
Verder verklaart Allah de Almachtige: “En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar versieringen bedekken moge worden.”

De vrouwen in de tijd van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) droegen enkelbanden die gebruikt konden worden om de aandacht te trekken, door met hun voeten te stampen, waarbij de enkelbanden gingen rinkelen. Deze gewoonte is niet alleen verboden door Allah (Soebhane wa Ta'ele), maar laat ook zien dat de benen en de enkels ook bedekt dienen te worden.

In Soerah Al-Ahzaab, worden de moslimvrouwen bevolen om mantels (over hun lichamen) aan te trekken wanneer zij naar buiten gaan. Aicha (radiallaho anha) zei met betrekking tot bovenstaande: “Nadat dit vers werd geopenbaard, leken de vrouwen op kraaien.”(wegens de kleur en de vorm van de mantels die zij droegen). Vandaar dat bovenkleding of een mantel gedragen, moet worden door een moslimvrouw wanneer zij ook maar in het openbaar is, of als zij in aanwezigheid is van vreemdelingen. Het enige wat voor een moslimvrouw zichtbaar mag zijn, is haar gezicht en beide handen.

Het tweede vereiste: De dikte van kleding

Het kledingstuk moet dik en ondoorschijnend zijn, zodat de lichaamsvormen of de huid eronder niet gezien kunnen worden. De nu volgende overleveringen bewijst dat: De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) zei: “Er zullen bij de laatste van mijn gemeenschap schaars geklede vrouwen zijn, het haar bovenop hun hoofd als een kamelenbult. Vervloek hen, want waarlijk zij zijn vervloekt”.
En in een andere versie zei hij (sallalaho alaihi wa sallem): “…Schaars geklede vrouwen, die afdwalen en andere doen afdwalen; zij zullen het Paradijs niet binnengaan noch haar geur ruiken, of schoon het van ver geroken kan worden”.
Schaars geklede vrouwen zijn diegenen die kleding dragen dat meer verraadt dan het verbergt, daarbij neemt haar aantrekkelijkheid toe en wordt de weg geopend voor een slechte menigte.

Het derde vereiste: Wijde kleding

De kleding moet los vallen en niet zo strak zitten, dat de vorm en maat van het lichaam van een vrouw kan worden gezien. De volgende overlevering legt dit nader uit: ‘De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) had eens een dik koptisch kleed ontvangen, wat hij cadeau gaf aan één van zijn metgezellen, welke het weer aan zijn vrouw gaf. Daarna vroeg de Profeet (sallalaho alaihi wa sallem) mij, waarom ik het koptisch kleed niet droeg, waarop ik antwoordde: ‘Ik heb het aan mijn vrouw gegeven’. De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) zei hierop: ‘Zeg het haar een dikke japon eronder te dragen want ik ben bang dat het de maat van haar ledematen zou kunnen beschrijven’.

25-04-2006, 22:37
Het vierde vereiste: De kleur en verschijning

De kleding moet niet zulke opvallende ontwerpen of kleuren hebben, of van glimmend materiaal zijn dat de vrouwen die het dragen de aandacht van (de) mannen trekken. Dit algemene verbod houdt de bovenkleding in, speciaal als dit aantrekkelijk versiert wordt en boeit met als resultaat dat er speciale aandacht wordt getrokken door de vrouwen die het dragen. Dus wordt de moslimvrouw aangemoedigd onopvallende kleuren en ontwerpen te dragen.

Het vijfde vereiste: Onderscheid van mannenkleding

De kleding van een moslimvrouw moet niet lijken op de kleding van mannen. Uitgelegd in de volgende overleveringen: De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) vervloekte de man die vrouwenkleding droeg en de vrouw die mannenkleding droeg. Eveneens zei Hij hieromtrent: ‘De man die op een vrouw lijkt en de vrouw die op een man lijkt behoren niet tot ons’. (tot de gelovigen)

Het zesde vereiste: Onderscheid van de kleding van de ongelovigen.

De kleding van de vrouw moet niet op de kleding van de ongelovigen lijken. Dit is een algemene regel, welke niet alleen kleding inhoudt maar ook dingen als manieren, gewoontes, religieuze gewoontes en festiviteiten, handelingen enz. enz. Zeker ongelijkheid met de ongelovigen is een precedent dat gevestigd werd door de eerste generatie van de Islam.

In de volgende overleveringen lezen we: De Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) van Allah (Soebhane wa Ta'ele) zag een metgezel twee geel gekleurde kledingstukken dragen, waarop hij zei: ‘Zeker, dit zijn de kleren van de ongelovigen, dus draag ze niet’! tevens verklaarde hij: ‘Wie ook maar op een bepaald volk lijkt, is één van hen. (behoort tot hen) En ik zal diegenen niet eren die Allah (Soebhane wa Ta'ele) heeft onteerd, noch diegenen achten die Allah (Soebhane wa Ta'ele) veracht, noch diegenen dichterbij brengen die Hij (Allah) ver weg houdt’.

Het zevende vereiste: Geen ijdele of opzichtige kleding

De kleding van de moslimvrouw moet noch een uitdrukking zijn van opzichtigheid, ijdelheid of dienen als een statussymbool of ter verkrijging van een hogere reputatie, noch moet het armoedig zijn om zo bewondering en roem te krijgen voor het nederig zijn. De heilige Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) vertelde hierover: ‘Wie zich ook maar kleedt voor opzichtigheid in deze wereld, Allah zal die persoon kleden met een kledingstuk van vernedering op de Dag des Oordeels, en het dan in brand steken”.

Diegenen die deze verplichtingen (omtrent de kleding) vervullen zullen zeker Allah’s genoegen en vrede in dit leven zowel als de eeuwige zegen van het Paradijs bereiken welke Allah de Almachtige heeft beloofd aan diegenen die Hem oprecht vrezen en gehoorzamen.

Wa a3laikoum asalaam.

25-04-2006, 22:39
Ik heb een hele goede site waar die bewijzen staan, is wel Engels maar gemakkelijk geschreven.

Ff'kes zoeken.

25-04-2006, 22:41

Citaat door Inssaf1:
De Hijaab

De Hijaab zelf houdt niet alleen de kleding en het bedekken van het lichaam in, maar ook kenmerken van gedrag, het bevorderen van privacy voor vrouwen en het verbieden van vrije vermenging tussen mannen en vrouwen en van het bevorderen van bescheidenheid, fatsoenlijkheid en kuisheid. De onderstaande vereisten worden door het merendeel van de geleerden ondersteund, naast vaststaande bewijzen.

Het eerste vereiste: De omvang van bedekking

De kleding die in het openbaar wordt gedragen moet het gehele lichaam bedekken behalve het gezicht en de twee handen. Dit is gebaseerd op het volgende bewijs uit de Qoran Surah An-Noer, 31:

“En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang meer hebben, of de jongen kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar versieringen bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.”

Deze surah leert ons dat de natuurlijke schoonheid van een vrouw en haar versieringen verborgen gehouden moeten worden behalve door wat misschien gezien wordt wegens toevallige of ongecontroleerde factoren zoals het blazen van de wind enz. en datgene wat wordt vrijgesteld zoals gezicht en twee handen.

Het Arabische woord Zienah betekent letterlijk Versiering en houdt in:

Wat Allah (Soebhane wa Ta'ele) heeft versierd, dit is van de natuurlijke en/of lichamelijke schoonheid van de vrouw.
Dat waarmee zij zichzelf versiert zoals juwelen, make-up, aantrekkelijke kleding, handverf enz.
Allah de Almachtige zegt in een andere Surah Al-Ahzaab, 59: “O Profeet! Zeg aan de vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Genadevol”.

In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).”
Het woord goemoer (meervoud van gimaar) in hoofdstuk An-Noer van de heilige Koran, verwijst naar een kleed welke het hoofd, haar, nek en boezem bedekt. Dit wordt als volgt uitgelegd: Vrouwen in het verleden waren gewend hun hoofden te bedekken met de gimaar, waarbij ze de einden hiervan over hun ruggen gooiden. Dit liet de nek en het bovenste deel van de borst bloot, op de manier van de christenen. Toen beval Allah (Soebhane wa Ta'ele) hen die delen te bedekken met de gimaar.
Die hadith is da3ief, maar barakallahoefieki voor je moeite en dit artikel!!

25-04-2006, 22:42
http://www.islamfortoday.com/niqaabtara.htm

Alsje.

25-04-2006, 22:55



Citaat door oem_mujahid2:
Die hadith is da3ief, maar barakallahoefieki voor je moeite en dit artikel!!
Da3ief, Allahoe A3lem! Allah weet het beste!

Oe Allah Barak fiek ya oegt.

27-04-2006, 14:13
The outer garment worn in public must cover all of the body except the face and hands


Surat an-Noor, ayah 31 (quoted above) contains clear a command that a woman's natural beauty and her adornment are to be concealed from strangers, except that which might show unintentionally (ie. parts of the dress or ornaments) or which show as a matter of course because it is not prohibited that they be shown (ie. the face the hands).



Abu Dawood authentically narrated that 'Aaishah said:

"Asmaa came to see the Messenger of Allah. She was wearing a thin dress; the Prophet turned away from her and said to her: "O Asmaa! oxnce a woman reaches the age of puberty no part of her body should be uncovered except her face and hands."


It should be noted that the Arabic word khumur (plural of khimaar) which has been translated above in the ayah from Surat an-Noor as veils, means head covers, not face veils as may mistakenly be supposed. It refers to a cloth which covers all of the hair. Furthermore, the word juyoob (plural of jaib), also found in the ayah of Surat an-Noor, refers not oxnly to the bosom, as is commonly thought, but also to the neck.



Qurtubi, an eminent mufassir (Qur'anic commentator) stated:



"Women in those days used to cover their heads with the khimaar, throwing its ends oxn their backs. This left the neck and the upper part of the chest bare, along with the ears, in the manner of the Christians. Then Allah commanded them to cover those parts with the khimaar."



"And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment."



Women at the time of the Prophet used to wear anklets, which they could employ to attract attention by stamping their feet, making the anklets tinkle together. This practice was now forbidden, but even more important for us, these words make it absolutely clear that the legs and ankles are to be covered.



Abdullah Ibn Umar narrated:



"The Prophet said: "On the Day of Judgement, Allah will not look upon oxne who trails his garment along out of pride." Umm Salamah then asked: "What should women do with their garments?" The Prophet said: "They may lower them a hand span." She said: "Their feet would still be uncovered." The Prophet said: "Then a forearm's length, but no more." (Tirmidhee)



The ayah from Surat an-Noor quoted above gives us specific and detailed information about what a Muslim woman should be sure to cover when she is in the company of strangers, and it gives a detailed list of those with whom she is permitted to be less inhibited. The ayah quoted from Surat al-Ahzab further directs Muslim women to put some outer garment over their clothes, and to draw it close around them.



Abu Dawood related that when this ayah was revealed, the women of the Ansaar appeared like crows (because of the black cloaks which they wore).



Some outer garment, whether a cloak or a coat, must be worn by a Muslim woman when she is in public, and even when she is in her own house or that of a close relative, if she is in the presence of strangers.



It was mentioned above that the face need not be covered. If, however, the woman is wearing make-up, she should cover her face, since the make-up is adornment beyond what is permitted. Similarly, she should cover her hands if she is wearing nail polish or some other decoration or ornament. Furthermore, although it is permissible to leave the face uncovered in the presence of strangers, it is praiseworthy to cover it, as that was the practice of the wives of the Prophet according to authentic ahaadeeth.


van sheikh al albani
bron: Hijabul Mar'atil Muslimah
( dit artikel is daar echter slechts een samengevatte artikel van )

27-04-2006, 14:16
All too often Muslim women in niqab are ridiculed and called names
regardless of time and place. Unfortunately, a woman who wears niqab in the
United States will get better reception from the kafir than from Muslims.
Muslim women often call women in niqab “ninjas” and “fitna on the face”,
only failing to realize that they have wronged themselves.

Allah subhana wa ta’ala said: “If you do good, you do good for your own
selves, and if you do evil, you do it against yourselves.” (17:7)

“Whosoever does righteous deeds it is for the benefit of himself, and
whosoever does evil, it is against his own self.” (41:46)

This paper was written in response to those people who say things like "The
niqab is not in Islam”, or niqab is "bad for dawah", as well as those
individuals who deride at it too lightly. People should understand that the
niqab is from the Qur’an and Hadith.

Even if you hold the view of it not being wajib it is still the best thing
and anyone who wears it is to be respected. Anyone who discourages the
wearing of niqab or denies it being in Islam or makes fun of someone who
wears it should fear ALLAH and reexamine their hearts and intentions.

"Allah has sent us to deliver whomsoever chooses, from the worship of men to
the 'uboodiyah (worship and servitude) of Allah. And from the narrowness of
this world, to the vastness of this world and the Hereafter. And from the
oppression of the (false) religions, to the justice of Islam." - Sahabee
Rab`ee ibn Aamir [Ibn Katheer's al-Bidayah wa an-Nihaayah]

Religious Reference to Niqab

“O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the
believers to draw their cloaks (veils, screen themselves completely except
the eyes ) all over their bodies.” (Surah Al-Ahzaab:59) [tafseer is Agreed
upon by Ibn Kathir, Qurtabi and At Tabrani ]

“And Say to the believing women to lower their gaze (from looking at
forbidden things), and protect their private parts (from illegal sexual
acts) and not to show off their adornment except only that which is apparent
(like both eyes for necessity to see the way, or outer palms of hands or one
eye or dress like veil, gloves, head cover, apron), and to draw their veils
all over Juyubihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms) (Surah
An-Nur:30-31) [tafseer is Agreed upon by Ibn Kathir, Qurtabi and At Tabrani
]

Generally there are two opinions regarding covering the face. One view held
by the ‘Ulama is that the niqab (covering the face) is wajib (compulsory)
and other ‘Ulama hold the view it is Mustahab (recommended and the best
thing to do but not compulsory). Both scholarly opinions are dependent upon
the concept of perceiving Ummul Mu’mineen, the wives of the prophet, as
being an example to all Muslim women, OR in a category of their own.

Be that as it may, following the etiquettes Allah taught the Prophet’s wives
was the way of his companions and those that came after them. And, the best
way is to follow Rasulullah’s, sallallahu alayhi wa sallam, practice as well
as his companions. [U]Ibn Kathir holds that these commandments are applicable
to all Muslim women.[/U] (Tafseer Ibn Kathir, Vol. 3, p. 483)

Pagina's : [1] 2