Bekijk volle/desktop versie : Islamitische Bruiloft



25-04-2006, 16:29
En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden, en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt.
(Heilige Koran 30:21).


"Er bestaat geen kloosterleven in de Islam." Hij, vrede zij met hem, schreef verder het volgende voor: "O gij jonge mannen! Een ieder die in staat is om te trouwen dient te trouwen, want dit zal hem helpen om zijn blik neer te slaan en zijn schaamte te bewaren."(Al-Boekhaarie).


profeet vzmh zei:"Trouwen is mijn Soennah. Een ieder die zich hiervan af houdt behoort niet tot mij."

Tegenwoordig trouwen mensen pas wanneer ze carriere hebben gemaakt en een huisje boompje beestje hebben. Als je trouwt voor je 18e is dat raar en "mag dat niet"maar goed je besluit te trouwen hoe zou jij het willen?? Een bescheiden "feestje" of een onvergetelijke dag met alle tierelantijnen? (geldverspilling?) Wordt er ook gedacht aan de behoeftigden?? wordt al dat dure eten slechts geserveerd aan mensen met een volle maag?? Of is het vanzelf sprekend dat er mensen aanwezig zijn die het niet zo breed hebben (dakloze bijv)
Er is een hadith hierover maar ben em kwijt !

Voor diegene die al getrouwd zijn: Hoe was jou bruiloft als je dat zou willen delen met ons insha Allah!

26-04-2006, 09:07


Zuster de bruiloften van tegenwoordig zijn bijna alleen haram. Negaffa, dj en allerlei dingen om aanzien te krijgen. Vreselijk!!!! Een bruiloft moet natuurlijk wel leuk zijn en bijzonder maar niet met geld spelen!

Kus Ouasima

26-04-2006, 15:45
jah inderdaad.

ik ga de neggafa's al helemaal niet ryker maken dan ze al zyn

26-04-2006, 15:58
ik ben eens naar een trouwfeest gegaan, waar enkel en alleen maar anasheed werd gespeeld, dus ook geen dansende vrouwe ofzo. Het was heel mooi, echt om van te huilen, wellah. Ik als ik trouw InchaAllah ook anasheed doen.

26-04-2006, 16:01


insha3allah.. ik heb het ook eens meegemaakt afgelopen zomer in marokko..

ik vond het best wel gezellig!

26-04-2006, 16:17
Wanneer we onze levenspartner kiezen, moeten we zoals de profeet (vrede zij met hem) adviseerde, kijken naar een vrome moslim.
De reden daarvoor is dat hun eerste en voornaamste doel is, om Allah te behagen.
Deze toewijding tot Allah, maakt hen een uitstekende ondersteuning voor het versterken van de spirituele ontwikkeling van hun partners.
In wezen ondersteunt en versterkt het paar, zichzelf en hun familie, in het geloof en de toewijding tot Allah.

Wij zullen rust enkel en alleen vinden bij een partner met een sterke dien!!

26-04-2006, 22:03
Assalaam wa alaikoem lieve zusters en broeders,

Inderdaad oughty, bijna alle trouwfeesten zijn haram. Helaas, denken we niet aan Allah swt, maar aan wat de mensen over ons gaan zeggen. En trouwfeest is enkel en alleen om aan de gemeenschap te laten weten dat je nu iemand's vrouw bent. Klaar, alleen daarom. Walakien, nee tegewoordig, willen we aan de gemeenschap laten weten dat je geld hebt, en nieuwste catering hebt gedaan etc etc. Waarom???

Je trouwt om 4 redenen;

Trouwen is 3ibada (aanbidding van Allah swt)
Trouwen is de helft van je deen
Trouwen is fitrah ( dwz. dat het hoort bij de wil van de mens en het leven)
Trouwen is fard (het is verplicht, het is een oproep van Allah swt)

Trouwen wij hierom?? Tegenwoordig trouwen we enkel en alleen om geld en om aanzien. Grote familie met een veel geld. Tegewoordig wordt er niet meer gevraagd of de jongen de salaat ( gebed) verrricht, maar wat voor werk hij doet en wat hij allemaal op zijn bank heeft staan, wal3adou bilah (Ik zoek mijn toevlucht bij Allah) Waar zijn de vragen zoals; Oh mijn zoon, verricht je de salaat? Doe je aan zakaat? Doe je aan de ramadan? Nee, anno 2006 is er een moderne islaam, dus ook een moderne huwelijk. Subhana'Allah!


Voordat je gaat trouwen, heb je bepaalde regels die hoort na te leven. Maar die kennen we geen eens, laat staan het naleven ervan.

En inderdaad hoort een trouwfeest bescheiden te blijven. En een bruid mag wel een naggafa inhuren, om haar mooi te maken voor haar man. Dus wat betreft is het geen probleem. Maar al die andere dingen erom heen, subhana'allah. Je mag blij zijn, want het is een feestdag. Maar niet hoe wij het vieren op dit moment, in deze wereld.

Moge Allah swt onze ummah versterken, en ons meer imaan in onze harten planten.
Moge Allah swt alle broeders en zusters die nog geen huwelijks partner hebben gevonden, één schenken.
Moge Allah swt de getrouwde stellen nog meer van elkaar laten houden, door middel van Allah swt.
Laat zijn Barmhartigheid, hun liefde voor elkaar doen versterken.
Moge Allah swt naar alle du3aa's (smeekbedes) van deze ummah luister en ze doen uitkomen.
Moge Allah swt al onze broeders en zusters in de wereld helpen die Zijn hulp nodig hebben.

Amien ya Raba al a3lameen.

Wa alaikoem assalaam, oeghtiekoum fi lah!!

A qoulou qawli hadaa wa astaghfirulah rabu al alameen!

28-04-2006, 09:41
Mijn nicht heeft afgelopen zomer haar bruiflogt gegeven in Marokko. Echt ik heb me zooo vermaakt. Ze had een vrouwen anasheedband gehaald met machaAllah mooie stemmen.
In het huis was die dag geen man te bekennen en iedereen deed zijn hijaab/niqaab af en trok de mooiste kleding aan.

Kortom: zeer geslaagd en om niet te vergeten.

Voor mezelf doe ik er 1 toevoeging bij: After the wedding to Umrah

28-04-2006, 16:50

Citaat door BintElmagreb:
Mijn nicht heeft afgelopen zomer haar bruiflogt gegeven in Marokko. Echt ik heb me zooo vermaakt. Ze had een vrouwen anasheedband gehaald met machaAllah mooie stemmen.
In het huis was die dag geen man te bekennen en iedereen deed zijn hijaab/niqaab af en trok de mooiste kleding aan.

Kortom: zeer geslaagd en om niet te vergeten.

Voor mezelf doe ik er 1 toevoeging bij: After the wedding to Umrah
Wat voor kleding?

29-04-2006, 20:06

Citaat door Ceuta_diamantje:
Hoe had zij het precies gedaan Oegtie?

Ben benieuwd
Er werd dus enkel en alleen anasheed gespeeld, en ook geen mannen te bespeuren natuurlijk. Ze had van die prachtige, bedekte trouwkleding aan (had ik nog nooit gezien) was echt prachtig. Ik hoop inchAllah dat er veel moslims op deze manier gaan trouwen. Ik ga het zo doen inchAllah.

Beslama, asmie

11-06-2006, 11:54
bedekte kleren in iedergeval

11-06-2006, 13:12
Masha'Allah! interesting..

11-06-2006, 15:27


djazaak Allahou ghayraan, zuster voor het plaatsen van deze tekst

echter lijkt het wel alsof steeds meer mensen zich afkeren hiervan

11-06-2006, 15:35
Ik wil een kwestie aanhalen die de islamitische ummah in Nederland cruciaal aan het bedreigen is zonder dat we er daadwerkelijk bij stil staan. Ik verneem namelijk dat islamitische meisjes veelal een huwelijksaanzoek afwijzen van mannen die een meest oprechte intentie hebben en stevig in hun schoenen staat wat betreft hun geloofsovertuiging. Het is inderdaad hun recht om dit te doen, maar de vrouw moet hier op zijn minst een rechtsgeldige reden voor hebben (dat de man bijv. slechte karakter eigenschappen heeft). En hier is in veel gevallen geen sprake van helaas. Dit is een bedreiging in de zin dat het vrij spel geeft voor onzedelijk gedrag en het de relatie tussen man en vrouw op micro en macro niveau aan het wankelen zet omdat achterdocht tussen hen beide komt te staan, we zien dit nu al duidelijk om ons heen manifesteren.

Zoals de Profeet (sallAllahou ‘alayhie wa salaam) heeft gezegd;

"Wanneer je een persoon ontmoet, wiens standvastigheid in zijn geloof en zijn houding je bevalt, huw (je vrouwelijke familielid voor wie je zorgt) dan aan hem, want als je dat niet doet zullen er problemen en corruptie ontstaan op de wereld."
(Overgeleverd door al-Tirmidhi)

Men komt in veel gevallen aan met het excuus dat ze niet klaar zijn voor het huwelijk omdat ze nog zoveel zaken moeten in het leven. Realiseert men zich dan niet dat het huwelijk de helft van iemands geloof is?

Zoals de Profeet (sallAllahou ‘alayhie wa salaam)heeft gezegd;

"Wanneer een man trouwt heeft hij de helft van zijn religie voltooid, laat hem Allah dus vrezen ten opzichte van de overgebleven helft"
(Anas)

Zoals de Profeet (sallAllahou ‘alayhie wa salaam) ook heeft gezegd;

"Trouwen is mijn sunnah. Een ieder die zich hiervan af houdt behoort niet tot mij."

Mijn advies dus aan de zusters die maar al te snel “nee” zeggen om wereldse belangen en niet omdat er een reden van afwijzing is; houd de ummah intact, de moslims zijn met elkaar een gebouw waar we met zijn allen onderdak in vinden, wees niet de ontbrekende baksteen die het toestaat dat dit gebouw bloot staat aan kou en andere gevaren.

Ik heb deze tekst niet geschreven om een mannen vs vrouwen situatie te creëren. Ik richt deze boodschap puur en alleen aan vrouwen die aanzoeken afwijzen zonder rechtsgeldige reden, en dit zijn er hartstikke veel (en nu moet men niet denken dat zijn vast de meiden die niet bezig zijn met hun dien. Nee, het zijn ook meisjes die goed met hun dien bezig zijn. Er heerst kennelijk een soort angst voor het huwelijk, soubhanou llah, terwijl dit het mooiste is wat je kunt overkomen in dit leven). Dus al andere dames die hoeven het voor niemand op te gaan nemen, de boodschap is niet naar hen gericht als ze een vrome moslim niet afwijzen die oprechte intenties heeft en alleen het goede wil voor hen beiden.

Voor de duidelijkheid: ik refereer alleen naar de situaties waarbij er niets negatiefs aan te merken is op de jongen en hij toch wordt afgewezen met het excuus dat ze er nog niet klaar voor is (terwijl ze wellicht 20 jaar is). Ze is niet bang dat ze niet naar school mag of wat dan ook, ze wil gewoon niet (wellicht is ze bang voor het huwelijk -alsof dit het einde van haar leven betekent).

Er is niet zoiets als ”ik ben er niet klaar voor". De Profeet (sallAllahou ‘alayhie wa salaam) heeft ons gezegd dat we een oprechte moslim die om een hand komt vragen niet moeten weigeren (terwijl we wel in staat zijn om te huwen -je bent rijp en mag huwen volgens de wet-). Je kunt zeggen dat je nog naar school wil en dergelijke, dit is bespreekbaar! Dan hoef je niet gelijk te zeggen "nee, ik ben er niet klaar voor". Of willen we nu het gebod van Allah (soubhanahou wa ta3ala) negeren en het feit wat aangehaald is in de hadith niet zien (dat je dus een oprechte moslim niet de weg moet wijzen als deze om je hand komt vragen, anders ontstaat er fitnah op aarde -als dit steeds meer gebeurt, wat nu ook helaas het geval is).

Tussendoor: er zijn natuurlijk ook zat broeders die willen huwen maar hier nog toe in staan zijn (financieel en qua woningvesting). Mensen moeten trouwens ook geen pracht en praal huwelijk willen waar duizenden euro's in gestoken wordt, dat is ook nog wel een punt waar verbetering in kan komen, maar dit probleem is vrij klein, Ik hoor nu ook vaak geluiden dat zusters zo een huwelijk liever arm dan zijn rijk zijn, elhamdulilah.


Het gebouw dat we met zijn allen dienen te bouwen in deze ummah wordt inderdaad door vele handen (verschillende/variërende daden; vreemd gaan, relaties voor het huwelijk, aanzoeken afwijzen etc.) belemmerd inderdaad. Maar ik heb nu een tekst geschreven, gericht naar de vrouwen die aanzoeken weigeren. Je kunt niet verwachten dat ik alle spelingen binnen de Nederlands islamitische groepsdynamiek tot in de details met je/jullie door ga nemen in 1 tekst.

Er zijn inderdaad verschillende punten waarop men zich kan verbeteren, Het kan nooit genoeg zijn, in dit leven dient men zichzelf te verbeteren tot aan zijn dood. En alhamdoulilah zijn we geleid tot deze mooie godsdienst, We zijn hier maar al te weinig dankbaar voor, alhamdoulilah kunnen we hier maar niet genoeg voor zeggen. Stel je voor dat we (nog steeds) in dwaling leefden zoals de meerderheid op aarde de dag van vandaag? Hoe onvoorstelbaar zonde en erg zou dit zijn? Om onze dank dus te laten blijken voor de leiding die we van onze Schepper hebben gekregen, is het minste wat we kunnen doen ons hiervoor in te zetten voor zover fysiek en mentaal mogelijk. En als we dit willen realiseren, dan dienen we om de hulp van Allah (soubhanahou wa ta3ala) te vragen zoals we dat bij elke handeling moeten doen, immers de mens kan niets gedaan krijgen zonder de Wil en de Hulp van zijn Schepper.


Moge al diegene met een oprechte intentie en diegene die maar een zaadje goedheid in hun hart bezit, geholpen worden tot en op deze waarachtige pad dat de mens zal verlossen van elk kwaaltje. Moge we behoed worden van het kwade en geleid worden richting het goede, wandelend dit pad alleen met de juiste keuzes incha'elah waar Allah (soubhanahou wa ta3ala) de beste beloningen voor heeft klaar liggen, met elke voetstap een verharding van onze imaan en sbar, totdat de hardheid van een diamant gelijk is aan die van een eitje in vergelijking met de hardheid van onze imaan en sbar.

selamou 'alaykoem wa rahmatoe lahoe wa barakatoe

11-06-2006, 21:02
your welkom