datisgeenstijl
23-04-2006, 11:34
Deskundigen: taalachterstand leerlingen groter
Uitgegeven op zondag 23 april 2006 om 07:11:29
(Novum) - Een groeiend aantal leerlingen kan straks niet meer correct schrijven, lezen en spreken in het Nederlands, omdat het vak volgend jaar verdwijnt uit het lesprogramma van veel mbo-scholen. Dat zeggen deskundigen zondag in De Telegraaf.
Het ministerie van Onderwijs wil dat de taalles op het mbo in praktijkvakken aan bod komt. Op het vmbo verdwijnt het vak Nederlands gedeeltelijk. Praktijkdocenten moeten gaan letten op de taalvaardigheid. Leerlingen die de taal onvoldoende beheersen, krijgen bijles Nederlands. Een kwart van de leerlingen op het vmbo en dertig procent van de mbo-leerlingen heeft een taalachterstand, meldt het dagblad.
"Volgens ons zijn de praktijkdocenten er nog niet klaar voor. Het vereist kennis om taalachterstand te herkennen", zegt adviseur Els Leenders van stichting leerplanontwikkeling SLO in het dagblad. Scholen beamen volgens Leenders dat taal prioriteit moet hebben, 'maar ze beknibbelen ondertussen wel op de trainingstijd voor basisvaardigheden'.
De Vereniging van Leraren in Levende Talen (VLLT) stelt dat taalles in combinatie met praktijkles voordelen heeft. "Maar we slaan door", zegt bestuurslid Fonnie Haverkort van VLLT. "Hier krijgen we spijt van. Ook op het mbo moeten er aparte uren Nederlands blijven bestaan." De BvE-raad, brancheorganisatie voor mbo-scholen, stelt dat het allemaal wel meevalt. "Dit soort onderwijs sluit gewoon beter aan op wat de arbeidsmarkt wil. Leerlingen leren veel beter in het kader van een praktijkvak de Nederlandse taal."
http://www.nieuws.nl/214994/Deskundigen__taalachterstand_leerlingen_groter
Uitgegeven op zondag 23 april 2006 om 07:11:29
(Novum) - Een groeiend aantal leerlingen kan straks niet meer correct schrijven, lezen en spreken in het Nederlands, omdat het vak volgend jaar verdwijnt uit het lesprogramma van veel mbo-scholen. Dat zeggen deskundigen zondag in De Telegraaf.
Het ministerie van Onderwijs wil dat de taalles op het mbo in praktijkvakken aan bod komt. Op het vmbo verdwijnt het vak Nederlands gedeeltelijk. Praktijkdocenten moeten gaan letten op de taalvaardigheid. Leerlingen die de taal onvoldoende beheersen, krijgen bijles Nederlands. Een kwart van de leerlingen op het vmbo en dertig procent van de mbo-leerlingen heeft een taalachterstand, meldt het dagblad.
"Volgens ons zijn de praktijkdocenten er nog niet klaar voor. Het vereist kennis om taalachterstand te herkennen", zegt adviseur Els Leenders van stichting leerplanontwikkeling SLO in het dagblad. Scholen beamen volgens Leenders dat taal prioriteit moet hebben, 'maar ze beknibbelen ondertussen wel op de trainingstijd voor basisvaardigheden'.
De Vereniging van Leraren in Levende Talen (VLLT) stelt dat taalles in combinatie met praktijkles voordelen heeft. "Maar we slaan door", zegt bestuurslid Fonnie Haverkort van VLLT. "Hier krijgen we spijt van. Ook op het mbo moeten er aparte uren Nederlands blijven bestaan." De BvE-raad, brancheorganisatie voor mbo-scholen, stelt dat het allemaal wel meevalt. "Dit soort onderwijs sluit gewoon beter aan op wat de arbeidsmarkt wil. Leerlingen leren veel beter in het kader van een praktijkvak de Nederlandse taal."
http://www.nieuws.nl/214994/Deskundigen__taalachterstand_leerlingen_groter