Bekijk volle/desktop versie : Doe je (later) ook net zo hard mee als je pa of ma bent?



23-04-2006, 00:34
Assalamoe3alajkoem waragmatoelahie wabarakotohoe,

Nou ff serieus allemaal; als jij later pa of ma wordt en je kind maakt je boos, ga je dan ook zeggen;

- a lahien3el tasieltuk
- mies n lugram,
- lahie ne3luk
- es joes arabiejh lu3mah,
- jeh fdieguth,
- lahiej buhdluk,
- sum inshAllah,
- nush meshiejk kannajiej jummesh kannajiejh tekzienth, enna meshiej mukh enna lqulba,
- emshoem,

Iwa, ik hoef niet te zeggen dat dit eigenlijk niet kan. Ik ga jullie daar ook niet op wijzen.

Wat ik wel wil doen is om samen met jullie andere woorden te verzinnen. Je laat met je toon merken dat je boos bent (dat horen we ook als deze woorden gebruikt worden : de toon zegt eigenlijk al genoeg), maar gebruikt gewoon andere benamingen.

Ik zal beginnen met ;
i.p.v >> eh miesn le7ram > eh mies n jummesh d bebbesh.
i.p.v >> lahiej3tielukh lu3meh >> lahiej 3tieluk lu3kul / lahiej 3tieliejh sbar m3ek.
i.p.v >> sum insaAllah >> lgari inshAllah liej ruddukh f triek Allah.

Kom op ................. nu jullie.


Assalamoe3alajkoem.

23-04-2006, 00:38


Hahahahaa
Geinig, maar als ze het bloed onder je nagels vandaan halen dan verlies je wel eens je gezonde verstand.
Onze ouders hebben dat ook niet gezegd omdat het stopwoordjes waren maar omdat we ze desparate maaktten!

23-04-2006, 00:43

Citaat door Yasra:
Hahahahaa
Geinig, maar als ze het bloed onder je nagels vandaan halen dan verlies je wel eens je gezonde verstand.
Onze ouders hebben dat ook niet gezegd omdat het stopwoordjes waren maar omdat we ze desparate maaktten!
Wallah illa.. en hoe..

23-04-2006, 00:43

Citaat door Yasra:
Hahahahaa
Geinig, maar als ze het bloed onder je nagels vandaan halen dan verlies je wel eens je gezonde verstand.
Onze ouders hebben dat ook niet gezegd omdat het stopwoordjes waren maar omdat we ze desparate maaktten!
Assalamoe3lajkoem,

Nee niet alleen als we ze gek maken. In de loop van de generaties is het erin geslopen en is het meer een stopwoordje geworden. Het is een uiting van woede, ontevredenheid enz, maar met een toch verkeerde zingebruik.

Vaak genoeg spreek ik daar mensen op aan (ook mn eigen ouders) en ze zeggen dat ze eigenlijk niet weten wat ze zeggen, dat ze het niet zo bedoelen, of dat ze er eigenlijk niets achter zoeken enz.

Dan heb ik zo iets van ; gebruik het dan niet. Er zijn genoeg andere woorden wat je kan gebruiken.
Kjik maar naar de Nederlanders >> zeggen die als ze boos zijn; heh kom hier heh kind van een ....
Of
Kom hier heh hond.

Neeeeeeeeeeeeee dat zeggen ze niet. We moeten maar eens nodig een voorbeeld nemen aan de Nederlanders (overgrote deel natuurlijk).

Wa3alajkoem assalam.

23-04-2006, 00:52


ik hoor mijn moeder ook soms dingen roepen, dan denk ik maaaaaaaaaaaaaa weet je wel wat je zegt!!

23-04-2006, 01:09
de meeste ken ik niet, mijn ouders scholden nooit tegen hun kinderen... Daarom ken ik die wooorden niet. Best blij ermee.... zijn het hele erge scheldwoorden???

23-04-2006, 01:33

Citaat door Emerald:
de meeste ken ik niet, mijn ouders scholden nooit tegen hun kinderen... Daarom ken ik die wooorden niet. Best blij ermee.... zijn het hele erge scheldwoorden???
Ze zijn meer grappig dan erg.........

Als ik iemand die scheldwoorden hoor gebruiken dan lig ik echt in een deuk!!

23-04-2006, 01:43
Assalamoe3alajkoem,

Dat is t m nou juist. Het wordt gebruikt maar niet zo bedoeld.

Net zoals met kanker of #### of zo. Het wordt gebruikt maar niet zo bedoeld.

Ik zou mn kinderen niet willen opvoeden met woorden die ik niet meen.

Eigenlijk zijn het meer dan erge scheldwoorden
En hoe erger kan erg zijn als je iets zegt ..... maar niet zo bedoeld.

Lmohiem, lahiej 3awneh.

Wa3alajkoem assalam.

23-04-2006, 01:54
de tijd je hebt gelijk, ik zou mijn kinderen insjaAllah nooit uitschelden