Bekijk volle/desktop versie : Christenvervolging in Azië neemt toe door radicale hindoes en verheviging etnische co



22-04-2006, 13:05
21 april 2006

bron: Reformatorisch Dagblad


Het nieuwe bloed der martelaren
Christenvervolging in Azië neemt toe door radicale hindoes en verheviging etnische conflicten

Het bloed der martelaren is het zaad van de kerk, luidt een oud gezegde. Geldt dat ook voor Azië? ”Jazeker”, zegt Jenö Sebök, hoofd publiciteit van de organisatie Open Doors, die zich met de lijdende kerk bezighoudt. ”Overal waar christenen lijden om het geloof zie je dat de kerk groeit. Eerst wordt de kerk kleiner en dan is er sprake van een loutering. Maar als de sterkeren overblijven, dwingen zij zoveel respect af dat mensen zich tot het christendom aangetrokken voelen. Die groei is dan zowel in de diepte als in de omvang.”

In Noord-Korea is sprake van de hevigste vervolging, weet Sebök. China daarentegen is het land waar kwantitatief de meeste christenen vervolgd worden. ”Noord-Korea is zo’n gesloten land dat het moeilijk is om juiste cijfers te noemen. We hebben er contacten en weten dat er gemeenten zijn. Het aantal christenen wordt geschat op 100.000. In China zijn 60 miljoen christenen die verdrukt worden omdat ze niet naar de huiskerken mogen, geen theologie kunnen studeren en het moeilijk is om aan een Bijbel te komen. In beide gevallen hopen we dat deze landen ooit eens open zullen worden.”

Het vervult Sebök vooral met zorg dat de laatste tijd de situatie van christenen in India en de omringende landen slechter wordt. ”De islam had niet bepaald de reputatie vredelievend te zijn. Het hindoeïsme en boeddhisme daarentegen wel. Maar dat is de laatste tijd behoorlijk aan het veranderen. Er is sprake van een radicalisering van het hindoeïsme en boeddhisme, vooral sinds fundamentalistische hindoes in de regering van India zijn gekomen en antichristelijke propaganda onder de bevolking verspreiden. Dat is iets nieuws.”

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van de recente vervolgingen in Azië?
”Die zijn verschillend. In India en omliggende landen is het oude kastensysteem vooral de oorzaak. De hindoes die het meest openstaan voor het christendom behoren tot de laagste kaste, de paria’s, de onaanraakbaren. Zij zijn in hun samenleving slaven van de hogere kasten, maar in het christendom worden zij als persoon gewaardeerd. De hogere kasten hebben echter het gevoel dat zij hun slaven kwijtraken. Zij gaan in hun verzet tegen de christenen op de religieuze toer. Ook in Pakistan zie je dergelijke economische motieven. in China is de oorzaak van de vervolging gewoon politiek. De machthebbers zijn bang dat ze hun invloed verliezen. In Laos is er vervolging als gevolg van de communistische ideologie, maar zie je ook de rol van het boeddhisme.”

Zijn de recente godsdienstrellen op Ambon en in andere delen van Indonesië terug te voeren op godsdienstige motieven?
”Zeker niet alleen. Iedereen in Indonesië wordt geacht een bepaalde godsdienst te hebben. Het is de vraag of het wel echte christenen of echte moslims zijn die betrokken zijn bij deze rellen. Vaak komen ze niet in de kerk of in de moskee. Het broeit er al lang. Er leven al geruime tijd bepaalde tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen. Iemand hoeft maar in een moskee haat tegen christelijke predikers te preken of lasterpraatjes te verspreiden, of de raddraaiers grijpen de gelegenheid aan om te doen wat ze altijd al wilden, zoals erop los te slaan of kerken in brand te steken. Het opkomend fundamentalisme komt eigenlijk helemaal niet overeen met de Indonesische volksaard. Door de toename van het aantal christenen in Indonesië vrezen de fanatieke moslims voor hun positie. En de centrale regering in Indonesië is gebaat bij deze onrust, want dat geeft haar gelegenheid om met een leger in te grijpen en de onrust te zien als een bewijs dat afscheiding, waar ook de Molukken op uit zouden zijn, niet mogelijk is.”

Niet elke christen in Azië die lijdt, is dus een martelaar.
”Zeker niet. Wij verzetten ons tegen uitspraken dat er zoveel duizend christenen de marteldood zijn gestorven. Onder martelaren verstaan wij christenen die vanwege het geloof onderdrukt en gedood worden. Dat gebeurt daar waar christenen de kans krijgen om hun geloof af te zweren maar zij dit bewust weigeren. Als zij om die reden gedood worden, is er sprake van een martelaar. Dit gebeurt vooral in de moslimwereld, maar ook in China, waar mensen in handen van de politie worden doodgemarteld als ze niet de namen van andere christenen willen prijsgeven. Dat gebeurt tevens in Pakistan, waar hele vluchtelingendorpen bestaan met christenen die van elders weggejaagd en weggepest werden. Het criterium is: ben je gedood of gevlucht vanwege het christelijk geloof of zit er meer achter, zoals politieke en etnische factoren? Soms is er een combinatie van motieven. In Vietnam heeft de Hmong-groep, een etnische minderheid, zwaar te lijden, maar hun vervolging neemt extra toe nu velen van hen tot het christendom zijn overgegaan.”

Jullie van Open Doors zeggen op de bres te staan voor de lijdende kerk. Neemt deze lijdende kerk ook in omvang toe in Azië?
”Azië is het werelddeel waar de meeste christenen worden vervolgd vanwege hun geloof. Inclusief China gaat het om een totaalaantal van 100 miljoen christenen die lijden om de Naam van Jezus. Het afgelopen jaar is de vervolging alleen maar toegenomen. Soms zie je tekenen van hoop. Er is de hoop dat China eens open zal gaan. Er zijn wel wat verbeteringen, maar het laatste jaar zie je dat in de Chinese provincie Henan, waar 90 procent van de bevolking christen is, de vervolging weer toeneemt. Dat kan ook gevolgen hebben voor geheel China, omdat daar de meeste rondreizende evangelisten opgeleid worden.”

Is de kerk in het Westen te laks in het bekritiseren van regeringen?
”Het probleem is dat kerken in het Westen afhankelijk zijn van de positiebepaling van hun zusterkerken in de verschillende landen. De problemen in Indonesië zagen we al lange tijd aankomen, maar de Indonesische kerken wilden, zo lieten ze weten, geen slapende honden wakker maken. Zij erkennen nu dat hun politiek van zwijgzaamheid niet heeft geholpen en zeggen nu dat de hele wereld ervan moet weten. Organisaties als de Wereldraad van Kerken of de Raad van Kerken in Nederland zijn afhankelijk van de houding van de lidkerken. De Wereldraad van Kerken heeft niet geprotesteerd tegen de vervolging in China omdat de Drie-Zelf-Kerk, waarmee zij contacten heeft, de vervolging niet aankaart en loyaal is aan de regering. Als regeringen kritiek uiten, gebeurt dit altijd in het kader van de mensenrechten, maar niet om de rechten van christenen aan de orde te stellen. Daar hebben we geen bezwaar tegen, als we maar niet vergeten dat het goed is dat kerken ook zelf meer aan de bel trekken. Over het positieve effect van de kritiek uit het Westen hoor ik weinig. Regeringen hebben blijkbaar weinig vat op sentimenten die in veel Aziatische landen diep zitten en nu aangewakkerd worden door politieke partijen. En dan zijn de christenen de dupe.”

Het bloed der martelaren is het zaad van de kerk, luidt een oud gezegde. Geldt dat ook voor Azië? ”Jazeker”, zegt Jenö Sebök, hoofd publiciteit van de organisatie Open Doors, die zich met de lijdende kerk bezighoudt. ”Overal waar christenen lijden om het geloof zie je dat de kerk groeit. Eerst wordt de kerk kleiner en dan is er sprake van een loutering. Maar als de sterkeren overblijven, dwingen zij zoveel respect af dat mensen zich tot het christendom aangetrokken voelen. Die groei is dan zowel in de diepte als in de omvang.”

In Noord-Korea is sprake van de hevigste vervolging, weet Sebök. China daarentegen is het land waar kwantitatief de meeste christenen vervolgd worden. ”Noord-Korea is zo’n gesloten land dat het moeilijk is om juiste cijfers te noemen. We hebben er contacten en weten dat er gemeenten zijn. Het aantal christenen wordt geschat op 100.000. In China zijn 60 miljoen christenen die verdrukt worden omdat ze niet naar de huiskerken mogen, geen theologie kunnen studeren en het moeilijk is om aan een Bijbel te komen. In beide gevallen hopen we dat deze landen ooit eens open zullen worden.”

Het vervult Sebök vooral met zorg dat de laatste tijd de situatie van christenen in India en de omringende landen slechter wordt. ”De islam had niet bepaald de reputatie vredelievend te zijn. Het hindoeïsme en boeddhisme daarentegen wel. Maar dat is de laatste tijd behoorlijk aan het veranderen. Er is sprake van een radicalisering van het hindoeïsme en boeddhisme, vooral sinds fundamentalistische hindoes in de regering van India zijn gekomen en antichristelijke propaganda onder de bevolking verspreiden. Dat is iets nieuws.”

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van de recente vervolgingen in Azië?
”Die zijn verschillend. In India en omliggende landen is het oude kastensysteem vooral de oorzaak. De hindoes die het meest openstaan voor het christendom behoren tot de laagste kaste, de paria’s, de onaanraakbaren. Zij zijn in hun samenleving slaven van de hogere kasten, maar in het christendom worden zij als persoon gewaardeerd. De hogere kasten hebben echter het gevoel dat zij hun slaven kwijtraken. Zij gaan in hun verzet tegen de christenen op de religieuze toer. Ook in Pakistan zie je dergelijke economische motieven. in China is de oorzaak van de vervolging gewoon politiek. De machthebbers zijn bang dat ze hun invloed verliezen. In Laos is er vervolging als gevolg van de communistische ideologie, maar zie je ook de rol van het boeddhisme.”