Bekijk volle/desktop versie : Boekjes lezen over de islam als je ongesteld bent mag dat?



20-04-2006, 23:02
Salaam Alaykoem Wa Rahmatoelahi Wa Barakatoehoe,

Een zuster had me verteld dat als een vrouw ongesteld is dat ze dan geen boekjes mag lezen over de islam, omdat de naam van Allah swt erin staat,
eerlijk gezegd heeft er nog nooit iemand mij opgewezen dat het niet mocht,
weet er iemand of het wel of niet toegestaan is?

Salaam Alaykoem Wa Rahmatoelahi Wa Barakatoehoe

20-04-2006, 23:14


ook nog noit van gehoord

21-04-2006, 00:27

Citaat door Razina:
Salaam Alaykoem Wa Rahmatoelahi Wa Barakatoehoe,

Een zuster had me verteld dat als een vrouw ongesteld is dat ze dan geen boekjes mag lezen over de islam, omdat de naam van Allah swt erin staat,
eerlijk gezegd heeft er nog nooit iemand mij opgewezen dat het niet mocht,
weet er iemand of het wel of niet toegestaan is?

Salaam Alaykoem Wa Rahmatoelahi Wa Barakatoehoe
Wat ik wel weet is dat de Koran niet mag worden aangeraakt,maar ook hier vallen heel wat meningen over. Maar een boek over de Islam lezen dat weet ik echt niet,in mijn ogen is het niet verkeerd maar ja wie ben ik? Wel een hele goeie vraag,stond er nooit bij stil. Zal er morgen achter aan gaan het is nu erg laat. Maar ik kom hier zeker voor terug J

Vrede Zijn Met Jouw/Wa Sallam lieverd

21-04-2006, 09:29
Salaam zuster,

Het lezen van boeken over islam mag, ook als je ongesteld bent. Je mag zelfs de koran lezen als je ongesteld bent! In overleveringen over de profeet is er nooit duidelijk geworden of dit mag ja of nee, maar hij heeft het niet verboden. Toen hij met zijn vrouw aishaa naar Mekka ging mestrueerde ze ook, ze deed alle handelingen behalve het bidden. Hieruit kunnen we opmaken dat het lezen uit de koran dus ook toegestaan is, want dat deden ze doen ze daar waren.

Bovenstaande informatie heb ik verrijkt uit een lezing. Moge Allah ons lijden naar de goede weg. Beslemma.

21-04-2006, 09:57


salaamu 3alaikoem,

je mag Koran wel lezen alleen als je die niet aan raakt.. want dat mag niet... en over islam boeken dat weet ik ook niet en wou eigenlijk ook wel weten..

wa3alaikoem masalaam

21-04-2006, 13:40
Salaam Alaykoem Zusters
bedankt om te reageren,
van de Koran wist ik het wel, maar van de boekjes niet, ik zelf heb niet gehoord dat het verboden is, maar Insha'Allah kan iemand ons misschien er meer over vertellen...

Salaam Alaykoem

21-04-2006, 14:00
De koran mag zelfs aangeraakt worden, ik had nog vorige week aan de iman gevraagt dus de boekjes ook.

21-04-2006, 15:37
Salamoe `alaykoem broeders & zusters,

Mag ik jullie vragen om dalil voor de gedane uitspraken?

Wa salamoe `alaykoem wa rahmatoellaah.

21-04-2006, 15:43
As-Salaamu 'Alaykum,

Ukhti, wanneer iemand tot jou komt met een bepaalde bewering. In dit geval dat het niet is toegestaan om Islamitische boekjes te lezen omdat de naam van Allah Subhanahu Wa Ta'ala erin staat, dien je altijd om bewijs te vragen.
Waar baseert die Ukht op dat het niet is toegestaan? Heeft zij het ergens gelezen?

Net als Ukht Salafia_, zie ik graag Adilla tegemoet voor de gedane uitspraken.
Jazaakum Allah.

As-Salaamu 'Alaykum,

TWJ

21-04-2006, 16:36
Je mag die boekjes lezen. De ulama hebben aangegeven dat je zelfs al quran mag lezen met vertaling, de voorwaarde is wel dat de vertaling en het commentaar de hoeveelheid tekst van de Quran overstijgt.
Bijvoorbeeld, je leest een boekje met 20 bladzijde's quran. Als dat boekje 30 bladzijde's aan uitleg bevat dan mag je het lezen. Dit was de mening van Sheich Al Utheymeen. Wa Allahoe A3lam.

22-04-2006, 16:12
Salaam Alaykoem Wa Rahmatoelahi Wa Barakatoehoe broeders en zusters,

Bedankt om me er meer over te vertellen, ik zal deze informatie ook aan de zuster vertellen.

Salaam Alaykoem Wa Rahmatoelahi Wa Barakatoehoe...