Bekijk volle/desktop versie : Hoofddoek niet verplicht???????



Pagina's : [1] 2

20-04-2006, 12:16
Hervormingen uit onverwachte hoek

Een van de belangrijkste geestelijk leiders in Soedan, Hassan Al Tourabi, is zelf onder vuur gekomen. Een collega-geestelijke bestempelde hem deze week als afvallige omdat Al Tourabi een fatwa uitvaardigde die moslimvrouwen het recht geeft met een niet-moslim te trouwen en die de hoofddoek niet als een religieuze verplichting beschouwd. Daardoor loopt Al Tourabi nu het risico te verschijnen voor de islamitische rechtbank die hij zelf in het leven geroepen heeft.

Wordt hij een martelaar van de liberale islam en is Soedan een land waar islamitische hervormingen doorgevoerd kunnen worden? Arabist Michel Hoebink en Seraffetin Babacan (Islamitische Universiteit Rotterdam) geven uitleg.

http://www.nioweb.nl/?waxtrapp=sfuqwCsHnHQgbCtbCAQ

20-04-2006, 12:35


Tja, interpretatie he:


Citaat:

“En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang meer hebben, of de jongen kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar versieringen bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.”
Het ligt er puur aan hoe je die zin interpreteert lijkt mij. Hoewel deze vertaling naar het Nederlands volgens mij niet erg goed is, het is sowieso nooit een goed idee om grondteksten in een andere taal te tonen, omdat de context verandert. Bijvoorbeeld het vertalen van Hijaab naar hoofddoek is al een interpretatie.

20-04-2006, 12:49

Citaat door elboubsi:
Hervormingen uit onverwachte hoek

Een van de belangrijkste geestelijk leiders in Soedan, Hassan Al Tourabi, is zelf onder vuur gekomen. Een collega-geestelijke bestempelde hem deze week als afvallige omdat Al Tourabi een fatwa uitvaardigde die moslimvrouwen het recht geeft met een niet-moslim te trouwen en die de hoofddoek niet als een religieuze verplichting beschouwd. Daardoor loopt Al Tourabi nu het risico te verschijnen voor de islamitische rechtbank die hij zelf in het leven geroepen heeft.

Wordt hij een martelaar van de liberale islam en is Soedan een land waar islamitische hervormingen doorgevoerd kunnen worden? Arabist Michel Hoebink en Seraffetin Babacan (Islamitische Universiteit Rotterdam) geven uitleg.

http://www.nioweb.nl/?waxtrapp=sfuqwCsHnHQgbCtbCAQ
En dit zeggen onder de vlag van de islam.., het wordt steeds gekker.

20-04-2006, 13:07

Citaat door ZuivereWaarheid:
Tja, interpretatie he:



Het ligt er puur aan hoe je die zin interpreteert lijkt mij. Hoewel deze vertaling naar het Nederlands volgens mij niet erg goed is, het is sowieso nooit een goed idee om grondteksten in een andere taal te tonen, omdat de context verandert. Bijvoorbeeld het vertalen van Hijaab naar hoofddoek is al een interpretatie.
Ook al zou je een ieder het anders interpreteren. Feit blijft dat schoonheid bedekt moet zijn en dan is hijab of hoofddoek of sluier (welke benaming je er ook voor wilt geven) wel een religieuze verplichting.

Qs An- Noer 24:31, (....en trekken de sluiers volledig over hun lichamen, nekken en borsten......., scheurden ze de gordijnen aan stukken en bedekten daar hun hoofden en gezichten mee".

Je kan eruit leiden dat Hijab een specifiek islamitisch kledingstuk is, waarvan de vorm duidelijk in de Koran en Soennah beschreven is.

20-04-2006, 13:13



Citaat door Personality:
Ook al zou je een ieder het anders interpreteren. Feit blijft dat schoonheid bedekt moet zijn en dan is hijab of hoofddoek of sluier (welke benaming je er ook voor wilt geven) wel een religieuze verplichting.

Qs An- Noer 24:31, (....en trekken de sluiers volledig over hun lichamen, nekken en borsten......., scheurden ze de gordijnen aan stukken en bedekten daar hun hoofden en gezichten mee".

Je kan eruit leiden dat Hijab een specifiek islamitisch kledingstuk is, waarvan de vorm duidelijk in de Koran en Soennah beschreven is.
Ter aanvulling: wat ik hierboven beschreven hebt, gaat over de vrouwen van de Moehadjiroen. Moge Allah hen genadig zijn. Toen werd bovenstaande vers geopenbaard.

Moge Allah swt de vrouwen van Anshar en Moehadjirien genadig zijn.

20-04-2006, 13:26

Citaat door Mixed_Angel:
Waar hij basseerd die man die fatawa op vraag ik mij dan af
Op koran en in combinatie met 'common sense'.

20-04-2006, 20:10
waarom zegt iedreen iets anders over de islaam....

20-04-2006, 20:15

Citaat door Pravda:
Hoofddoek is alleen verplicht als je in sprookjes gelooft.
alhamdullilah dat ik dan in sprookjes geloof

20-04-2006, 20:17

Citaat door Pravda:
Die geleerden weten het allemaal prima hoor.
ik weet niet naar wie ik moet luisteren en wie ik moet geloven dus laat ik het maar aan mijn ouders over...die luisteren wel naar hadiths en vertellen mij erover....als ik het allemaal ga bijhouden ben ik bang dat ik over dingen ga twijfelen...wat ik liever niet heb

20-04-2006, 20:26

Citaat door Pravda:
Goed stuk van ex-moslima
ik las alleen dit en had geen zin meer om het te lezen....wat wil je dat ik na het lezen van dit stuk ga doen.....dat ik uit mijn geloof stap???

ik heb niemand nodig om mij te vertellen wat ik moet doen....als ik info over een bepaald onderwerp wil...dan zoek ik het op of vraag ik er zelf naar....en ik lees al helemaal geen onzin van een EX-moslima.
alhamdullilah ben ik moslima en ik ben blij en tevreden met mijn geloof....en aangezien het een deel van mijn leven is...laat ik het niet los...no matter what

20-04-2006, 20:30
telkens ik op actualiteiten kom, zie ik hier meer nederlanders dan op straat
wat is dat?? en allemaal staan ze te wachten op een artikel over islam om hun zeer hoog niveau te laten zien
in de hoop of waan dat ze ooit tot iemand zullen doordringen...

20-04-2006, 20:31
Dit lijkt me een duidelijke, verkapte, vorm van zelfmoord.

20-04-2006, 20:34


jah volgens mij bestaat actialiteit een en al uit nederlanders...niet dat ze niet welkom zijn hoor maar het verbaast me gewoon dat ze zoveel interesse hebben en tonen in de islamitische/marokkaanse samenleving....apart

20-04-2006, 20:39

Citaat door hafsa_asm:
jah volgens mij bestaat actialiteit een en al uit nederlanders...niet dat ze niet welkom zijn hoor maar het verbaast me gewoon dat ze zoveel interesse hebben en tonen in de islamitische/marokkaanse samenleving....apart
oké ik begrijp dat je vriendelijk wilt zijn, een beetje gastvrijheid tonen
maar zij zijn toch alles behalve fatsoenlijk, net een stelletje gieren
je ziet ze echt in elk mogelijke bocht wringen om toch maar niet ééééééén keer toe te geven dat zij het ook eens mis zouden knn hebben

20-04-2006, 20:43

Citaat door ava:
oké ik begrijp dat je vriendelijk wilt zijn, een beetje gastvrijheid tonen
maar zij zijn toch alles behalve fatsoenlijk, net een stelletje gieren
je ziet ze echt in elk mogelijke bocht wringen om toch maar niet ééééééén keer toe te geven dat zij het ook eens mis zouden knn hebben
ach zo zijn ze altijd....niet alleen op deze site...maar dat laat alleen hun zwakte zien...hun zwakte TEGEN de islaam. schat maak je niet druk om zulke mensen...

zulke mensen zijn niets anders dan grappig enzow..

Pagina's : [1] 2