Bekijk volle/desktop versie : Drie drugsgebruikers per klas in Nederland



18-04-2006, 14:11
Drie drugsgebruikers per klas
Door JOHN NIJSSEN


HOEKSCHE WAARD - Middelbare schoolklassen in de Hoeksche Waard tellen gemiddeld twee à drie leerlingen die regelmatig ...


FOTO: REIN GELEIJNSE... drugs gebruiken. Dit blijkt uit een onder 13 tot en met 17-jarigen gehouden enquête van de GGD.
,,Misschien niet erger dan elders, maar zeker ook niet minder. En hoewel het met de overlast misschien nog meevalt, mag je bestuurlijk en beleidsmatig de ogen natuurlijk niet sluiten voor het drugsgebruik onder jongeren. Anders lijkt het alsof we accepteren dat kinderen van dertien jaar bijvoorbeeld gewoon staan te blowen bij de schoolpoort.’’

Leerplichtambtenaar Maarten Poldervaart en zijn collega E. Zijlmans kennen uit de dagelijkse praktijk meerdere gevallen van scholieren die ’zo stoned als een garnaal’ waren, of met andere problemen kampen, waardoor zij soms zelfs in de gevangenis belanden. Die desondanks in herhaling vallen, omdat de jeugdzorg geen aaneengesloten net is.

Poldervaart: ,,Bureaucratie kost hulpverleners bovendien dikwijls zoveel tijd, dat zij amper aan hun eigenlijke werk toekomen. Het is echt de hoogste tijd voor een cultuuromslag. Iedereen doet waar hij goed in is. Als de gemeenten en de instellingen op het gebied van jeugdhulpverlening nog meer samen optrekken, valt er veel te winnen. Je zult uiteindelijk één onafgebroken ’lijn’ moeten krijgen van instanties, die gezamenlijk de ontwikkeling van elk kind in kaart hebben. Van de geboorte tot, bij voorkeur, het 23ste levensjaar. Er is natuurlijk een aantal kritische momenten, waarop je extra alert moet zijn. Zoals de overgang van peuterspeelzaal naar basisschool en vervolgens de stap naar het voortgezet onderwijs. Dan kun je de meeste problemen al in de kiem smoren en hoef je later geen noodgrepen toe te passen. Ook scholen kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren, bijvoorbeeld door ziekmeldingen zo snel mogelijk door te geven aan het leerplichtbureau. Het gebeurt dat kinderen honderd dagen in een schooljaar ’ziek’ zijn. Je voelt toch op je klompen aan dat er in zo’n geval iets anders aan de hand is?’’

Coördinator Marietta Schramm van het Leerplichtbureau Hoeksche Waard beaamt dit. ,,Het is van groot belang dat kinderen in beeld blijven en de juiste hulp krijgen aangeboden, voordat er ernstige problemen ontstaan. Want dat risico is aanwezig. Er zijn namelijk kinderen van wie geen enkele instantie weet waar ze uithangen.’’

Ouders danwel opvoeders spelen logischerwijs ook een voorname rol in het hele verhaal. Schramm en Poldervaart kunnen zich echter voorstellen dat mensen soms het gevoel krijgen van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Met als gevolg dat ze het opgeven.

Beter op elkaar afgestemde jeugdzorg hoeft niet per definitie extra geld te kosten, stelt leerplichtambtenaar Elza Zijlmans. ,,Geld of het gebrek daaraan is helaas meestal het eerste bezwaar dat om de hoek komt kijken en een snelle aanpak belemmert. Het bundelen van de krachten betekent echter dat je goedkoper uit kunt zijn, veel efficiënter werkt én beduidend meer kwaliteit levert, wat vanzelfsprekend het allerbelangrijkst is.’’

18-04-2006, 14:19


Wat een bar slechte ouders/opvoeders zijn dat dan.

18-04-2006, 14:20
Best veel.
Maar is dit meer of minder dan in andere landen?
Ik weet dat bijvoorbeeld het softdruggebruik in Nederland lager is dan in bijvoorbeeld Frankrijk, Engeland (en ik vermoed ook Marokko), hoewel ze daar een veel strenger beleid voeren.

18-04-2006, 14:53
Valt wel mee denk ik dan, in mijn klas had ik wel 14 klanten

18-04-2006, 15:13


Gheh, ik vind het ook wel meevallen eigenlijk. Ik had meer verwacht. Stelletje poesjes! Vroeger was alles beter

18-04-2006, 15:17
Volgens mij zijn het 3 per klas die het openlijk toegeven en de rest doet het gewoon stiekem.

18-04-2006, 15:18

Citaat door led_zeppelin:
Gheh, ik vind het ook wel meevallen eigenlijk. Ik had meer verwacht. Stelletje poesjes! Vroeger was alles beter
Echt he, wat is er toch gekomen van al die gezellige junkies...........

18-04-2006, 15:19

Citaat door GodSent:
Echt he, wat is er toch gekomen van al die gezellige junkies...........
Yeah maaaaaaaaaan, egwel, weet je

18-04-2006, 16:32

Citaat door Rachid_Breda:
Volgens mij zijn het 3 per klas die het openlijk toegeven en de rest doet het gewoon stiekem.
ik vermoed dan ook dat er gemiddeld drie marokkanen per klas op de scholen zitten

18-04-2006, 16:33

Citaat door datisgeenstijl:
ik vermoed dan ook dat er gemiddeld drie marokkanen per klas op de scholen zitten
Het ging over gebruikers, niet over dealers

18-04-2006, 16:35

Citaat door GodSent:
Het ging over gebruikers, niet over dealers
Hehehe inkoppertje

18-04-2006, 16:37

Citaat door Rachid_Breda:
Hehehe inkoppertje
Sorry, kon het nie laten

18-04-2006, 16:42



Citaat door GodSent:
Sorry, kon het nie laten
Groot gelijk hoor