Bekijk volle/desktop versie : Marrakech , een amazigh dynastie...



Pagina's : [1] 2

17-04-2006, 17:18
Marrakech (Marakuc)
Bestaat uit twee woorden.
1. Mar: dat uit Tammûrt komt en land betekent
2. Akuc: God
Het betekent land van God.

Het is gesticht door Yusuf ibn Tashfin de leider van de Amazigh dynastie Almoravids in 1062 en was de hoofdstad van Marokko tot 1147. Het woord Marokko (Morocco, Maroc) is afgeleid van het Spaanse woord Marruecos dat rechtsreeks afgeleid is van Marakuc. In 1912 is het bezet door de Fransen. Het ligt aan de rand van de Sahara en de Atlas gebergte. Het is het meest bekend om haar Amazigh architectuur, talloze monumenten en de mooie tuinen. De minaret van Alkutubia (67m, 1195) heeft en stempel op de stad gedrukt.

'Marrakech is een van de grootste hoofdsteden op deze wereld en de beste in Afrika. Zij ligt op een brede vlakte op een afstand van veertien mijlen van de Atlas. Zij werd gesticht door Yussef Tashfin toen hij hier naartoe kwam met zijn stam Lamtuna. Hij maakte van haar de hoofdstad van zijn koningrijk(Morabiten).(...) Er zijn in Marrakech Moskeen, scholen, hammama en hotels met een Amazigh karakter (Amazigh architectuur).(...) Kortom, Marakech is haar oude reputatie kwijt en maakt op dit moment moeilijk tijden door. Het komt door de Arabische bedoeïenen die de inwoners bedreigen als ze niet voldoen aan hun eisen'
Bron: Leo Africanus, deel1, pagina's 126, 127 en 135

Tot de jaren zeventig toe in de twintigste eeuw werd er in Marrakech Tamazight gesproken.

17-04-2006, 17:35


thanks voor de info

17-04-2006, 18:51
graag gedaan

17-04-2006, 18:52
Baraka lofiek

17-04-2006, 18:53


lay bark fiek

21-04-2006, 12:15
Dit zou een meisje moeten lezen dat ik ken...<

Ze komt uit marakkech en heeft altijd een &#168;hekel&#168; gehad aan berbers...

21-04-2006, 12:20

Citaat door Melleke:
Dit zou een meisje moeten lezen dat ik ken...<

Ze komt uit marakkech en heeft altijd een ¨hekel¨ gehad aan berbers...
onwetendheid maakt de mens idioot.

21-04-2006, 12:21

Citaat door Ayt_Wayegher:
mauritanie werd naar arif vernoemd... vroeger voor de arab invasie heette arif Mauri. (arif is arabisch voor platteland) er is nog steeds een rivier dat mouloya heet... dat hebben de arabs verbasterd want vroeger heete het zeer waarschijnlijk mauriyeth...

jaaa mensen... onze voorouders hebben vroeger over heel maroc en mauritanie geregeerd... en later over heel spanje, portugal en bijna de helft van frankrijk... en nu horen wij bij de bedreigde diersoorten
azul , bedankt voor je reactie.
nuttige informatie

groetjes wayagher

21-04-2006, 12:25

Citaat door Wayagher:
onwetendheid maakt de mens idioot.
Vertel mij wat....

Is een beetje dom wijf hoor daar niet van....

21-04-2006, 12:28

Citaat door Melleke:
Vertel mij wat....

Is een beetje dom wijf hoor daar niet van....
ewa ja, dom dat weet ik niet

maar ze weet hier dus niet zoveel vanaf !

21-04-2006, 12:32
Nee, maar never mind, want ik mag haar niet zo....

En ik wil geen verkeerde dingen gaan zeggen...

21-04-2006, 12:39

Citaat door Wayagher:
Marrakech (Marakuc)
Bestaat uit twee woorden.
1. Mar: dat uit Tammûrt komt en land betekent
2. Akuc: God
Het betekent land van God.

Het is gesticht door Yusuf ibn Tashfin de leider van de Amazigh dynastie Almoravids in 1062 en was de hoofdstad van Marokko tot 1147. Het woord Marokko (Morocco, Maroc) is afgeleid van het Spaanse woord Marruecos dat rechtsreeks afgeleid is van Marakuc. In 1912 is het bezet door de Fransen. Het ligt aan de rand van de Sahara en de Atlas gebergte. Het is het meest bekend om haar Amazigh architectuur, talloze monumenten en de mooie tuinen. De minaret van Alkutubia (67m, 1195) heeft en stempel op de stad gedrukt.

'Marrakech is een van de grootste hoofdsteden op deze wereld en de beste in Afrika. Zij ligt op een brede vlakte op een afstand van veertien mijlen van de Atlas. Zij werd gesticht door Yussef Tashfin toen hij hier naartoe kwam met zijn stam Lamtuna. Hij maakte van haar de hoofdstad van zijn koningrijk(Morabiten).(...) Er zijn in Marrakech Moskeen, scholen, hammama en hotels met een Amazigh karakter (Amazigh architectuur).(...) Kortom, Marakech is haar oude reputatie kwijt en maakt op dit moment moeilijk tijden door. Het komt door de Arabische bedoeïenen die de inwoners bedreigen als ze niet voldoen aan hun eisen'
Bron: Leo Africanus, deel1, pagina's 126, 127 en 135

Tot de jaren zeventig toe in de twintigste eeuw werd er in Marrakech Tamazight gesproken.
Bedankt voor je informatie, ook weer eens wat bijgeleerd.


25-04-2006, 12:30



Citaat door arbia_hijabia:
Bedankt voor je informatie, ook weer eens wat bijgeleerd.

graag gedaan meid.

19-05-2006, 10:29

Citaat door Melleke:
Nee, maar never mind, want ik mag haar niet zo....

En ik wil geen verkeerde dingen gaan zeggen...
mag ze jou wel

19-05-2006, 10:34
Heel interessant!!

Bedankt

Pagina's : [1] 2