Bekijk volle/desktop versie : Fatwa over Sayid Qotb, Hasan al-Banaa etc.



15-04-2006, 01:16
Fatwa over Sayid Qotb, Hasan al-Banaa etc.

Ibn Jibreen
Koninkrijk van Saudi-Arabië
Bureau van het Voorzitterschap van Islamitisch Onderzoek en Wettelijke Uitspraken


Vraag:
Sommige jongeren noemen de Shaykh Sayyid Qutb een afvallige en verbieden het lezen van zijn boeken, en zij zeggen een gelijksoortige uitspraak betreffende Hasan al-Banna, zoals zij ook zeggen betreffende enkele van de geleerden dat zij Khawarij zijn. Hun argument is dat (zij dit doen) in bevel om ‘de fouten (van deze mannen) bloot te stellen aan de mensen,’ alhoewel (deze jongeren) tot nu toe (slechts) studenten (van kennis) zijn. Ik hoop voor een antwoord zodat de twijfel van ons en anderen verwijdert kan worden, (en) zodat dit (verschijnsel) niet zal uitspreiden.

Antwoord:
Alle lof behoort aan Allah alléén. Verdergaand: Het is ontoelaatbaar om (onterecht) de Moslims te bestempelen als afvalligen of verderfelijk zoals bewezen is door de uitspraak van de Profeet (saw) “Wie tegen zijn broeder zegt “O vijand van Allah”, en dit is niet van toepassing op hem, dan keert het terug naar hem”. Terwijl in (een andere) hadith “Wie een moslim een ongelovige noemt, het keert terug naar een van hen”. Terwijl in een andere hadith: “Een man passeerde langs een andere terwijl hij een zonde begin en hij zei tegen hem, ‘Bij Allaah, Allaah zal je niet vergeven’. En dus zei (Allah): ‘Wie is het die oordeel kan geven namens mij dat ik die en die niet zal vergeven, ik heb hem vergeven en ik heb jouw daden teniet gedaan.’

Hiermee zeg ik, Sayyid Qutb en Hasan al-Banna zijn onder de geleerden van de Moslims en onder de mensen van da’wa. Allaah heeft voordeel gebracht door hen en doormiddel van hen. Hij heeft vele mensen geleid. Zij hebben beiden inspanningen (voor Islam) welke niet zouden moeten worden ontkend.

Voor deze reden bemiddelde Shaikh Abdul-Aziz ibn Baz ten behoeve van Sayyid Qutb toen het bevel voor zijn executie werd gegeven. (Ibn Baz) was zachtaardig in zijn bemiddeling, maar President Gamal (Abdel Nasser) nam (Ibn Baz’s) bemiddeling niet aan, moge Allaah hem (dwz Abdel Nasser) hetgeen schenken wat hij verdient. Toen beide mannen (dwz Hasan al-Banna & Sayyid Qutb) gedood werden, werd elk van hen naar verwezen als een martelaar, zoals elk onterecht gedood werd. Dit wordt bewezen door zij dicht (aan hen) evenals door het algemene publiek. Zoals het wijd verspreid werd in de nieuwsbladen en boeken zonder dat iemand ooit bezwaar had. Bovendien, de geleerden hadden hun boeken ontvangen (met goedkeuring).

Niemand heeft hen aangevallen voor meer dan de (afgelopen) twintig jaren. Als sommige (ketterij verdergaand) van hen, dan zijn (deze fouten) soortgelijk aan an-Nawawi, as-Suyuti, Ibn al-Jawzi, Ibn 'Atiyah, al-Khatabi, al-Qastalani en de vele dergelijken van hen.

Ik heb gelezen wat Shaikh Rabi al-Madkhali geschreven heeft in zijn weerlegging van Sayyid Qutb en ik vond dat hij uitspraken plaatste waar ze niet bestonden. Om deze reden weerlegde Shaikh Bakr Abu Zaid, moge Allaah hem beschermen, hem. Eveneens, (al-Madkhali’s) onrechtvaardige aanvallen van Shaikh ‘Abdur-Rahman (‘Abdul-Khaaliq) en zijn (verdraaien van de woorden van ‘Abdur Rahman ‘Abdul-Khaaliq) in bevel om fouten te vinden welke ('Abdur-Rahman 'Abdul-Khaaliq verschijning) zouden laten misleiden, alhoewel (shaikh Rabi) bevriend was met hem voor een lange tijdsperiode en hij vond nooit zulke fouten (in het verleden).

En het oog van genoegen ziet elke onbelangrijke fout.
Maar het oog van haat vindt altijd fout.

Gedicteerd door
Abdullah ibn Abdur-Rahman ibn Jibreen
26/2/1417 AH