Bekijk volle/desktop versie : ik wil kennis op doen. waar moet ik beginnen?



Pagina's : [1] 2

13-04-2006, 11:51
salam oe alikom

ik begin laatste tijd wat meer over islam te lezen. wat meer lezingen te luisteren. wat vaker met mijn vriendinnen over islam praten.

maar ik raak nu beetje in de ware, omdat ik zonder structuur lees. ik surf gewoon nu en dan op internet, en lees her en der wat.

maar het gebeurt nu en dan dat ik dingen lees die beetje elkaar tegenspreken. of dingen die anders uitglegd zijn dan ik bv de dag daarvoor gelezen heb.

maar nu ben ik bang dat ik eigenlijk mijn tijd aan het verspillen ben, door niet te weten wat ik wel aan moet nemen, en wat nit.

daarom wil ik dat jullie me gaan helpen.

stel voor: ik ben bv een beginneling he? geef mij een boek waar ik mee moet beginnen. aub EEN BOEK. geen 2, geen 3, geen 4. gwoon eentje

het mag zowel in het Arabisch als in het NL, engels of Frans. ik zou het ook prijs stellen, als men mij ook vertelt waarom ik met zo een boek het beste kan beginnen, want ik ga er vanuit dat de meningen verschillend zullen zijn, dus wil een beetje zekerheid hebben.

alvast mijn dank.

jullie onwetende zuster

13-04-2006, 12:19


Allaikum Assallaam,

Ik adviseer jou 200 Vragen & Antwoorden.

Een machtig boek.




http://www.eltawheed.nl/index.php?nav=nieuws&nid=31

13-04-2006, 12:29
dat is een goed en een leerzame boek.
suc6 meid...

miss helpt het hiermee ook de andere, die met zulke vragen zitten, mijn complimenten voor het vraag opentestellen op dit topic, in hopende dat er miss meer zuster komen en vragen zullen stellen, dat beantwoord kan worden door onze mede zusters/broeders insha allah!

13-04-2006, 12:30

Citaat door chicka_du_maroc:
salam oe alikom

ik begin laatste tijd wat meer over islam te lezen. wat meer lezingen te luisteren. wat vaker met mijn vriendinnen over islam praten.

maar ik raak nu beetje in de ware, omdat ik zonder structuur lees. ik surf gewoon nu en dan op internet, en lees her en der wat.

maar het gebeurt nu en dan dat ik dingen lees die beetje elkaar tegenspreken. of dingen die anders uitglegd zijn dan ik bv de dag daarvoor gelezen heb.

maar nu ben ik bang dat ik eigenlijk mijn tijd aan het verspillen ben, door niet te weten wat ik wel aan moet nemen, en wat nit.

daarom wil ik dat jullie me gaan helpen.

stel voor: ik ben bv een beginneling he? geef mij een boek waar ik mee moet beginnen. aub EEN BOEK. geen 2, geen 3, geen 4. gwoon eentje

het mag zowel in het Arabisch als in het NL, engels of Frans. ik zou het ook prijs stellen, als men mij ook vertelt waarom ik met zo een boek het beste kan beginnen, want ik ga er vanuit dat de meningen verschillend zullen zijn, dus wil een beetje zekerheid hebben.

alvast mijn dank.

jullie onwetende zuster
Begin inshallaah met het boek: de drie fundamenten. Omdat heel veel geleerden zeggen dat een beginnend (student) met dat boek moet beginnen.

13-04-2006, 12:33



Citaat door Ismael21:
Begin inshallaah met het boek: de drie fundamenten. Omdat heel veel geleerden zeggen dat een beginnend (student) met dat boek moet beginnen.
Ik heb dat boek ook gelezen, en mijn voorkeur gaat eerder naar 200vragen&antwoorden.

13-04-2006, 12:37
de 3 fundamenten en 200 vraag en antwoord over aqeedah.

hebben deze 2 iets gemeen of niet?

13-04-2006, 12:39

13-04-2006, 12:39

Citaat door chicka_du_maroc:
de 3 fundamenten en 200 vraag en antwoord over aqeedah.

hebben deze 2 iets gemeen of niet?
Ja het zijn allebei geweldige boeken en gaan allebei over 'aqeeda.

13-04-2006, 12:47
Zoals broeder al aangaf, kan je inderdaad eerst met de drie fundamenten beginnen. Het boek van Shayg Haafied Al-Hakamie is uitgebreider.

13-04-2006, 12:50
ze zijn allebei indd geweldige boeken! Elk boek is natuurlijk erg leerzaam, maar dit zijn prachtige boeken, om mee te beginnen

13-04-2006, 12:53
waga

shoukran allemaal.

13-04-2006, 12:55

Citaat door geenbeltegoed:
Zoals broeder al aangaf, kan je inderdaad eerst met de drie fundamenten beginnen. Het boek van Shayg Haafied Al-Hakamie is uitgebreider.
zijn ze te downloaden op het net? arabisch het liefste.

13-04-2006, 13:06



Citaat door chicka_du_maroc:
zijn ze te downloaden op het net? arabisch het liefste.
Ja de tekst van oesoel atthalatha is te vinden op het net in het arabisch...

Alleen dat is zonder uitleg, hier heb je bijvoorbeeld een link (audio) met uitleg van Shaykh Fauwzaan:

http://www.islamway.com/?iw_s=Scholar&iw_a=series&series_id=2523

Of van Saalih ibn Abdel Aziz aal ash Shaykh (de zoon van de moeftie van saoudie):

http://www.islamway.com/?iw_s=Scholar&iw_a=series&series_id=345

(deze lessen kun je het beste na fajr downloaden, dan gaat het heel snel)

Oh ja, hier is een link met de tekst van het boek zelf:

http://www.ajurry.com/3asol.zip

En link met uitleg nog:

http://www.ajurry.com/sharh3asol.zip

13-04-2006, 13:09
Tawheed Tawheed Tawheed!

Qawa3ied Al Arba3 bestuderen en leren, Usuulo Thalaatha bestuderen en leren, Kitaab Tawheed(Sheichoel Islaam Mohammed Ibn AbdulWahhab) bestuderen.

13-04-2006, 13:21
Salaam oe aleikoum.

Misschien een rare vraag maar hoe weet je dat een boek de goeie is.. Dat het dus niet geschreven is door iemand van een andere stroming? Ik surf namelijk weleens gewoon op internet en dan vraag ik me af of ik wel dingen aan het lezen ben wel goed zijn. Ik vind dat ik te weinig kennis heb om echt te weten of iets klopt en ik kan toch moeilijk dingen aan gaan nemen waarvan ik niet zeker weet of ze wel goed zijn..

Hoe doen jullie dat?

Gair Insha'allah

Pagina's : [1] 2