Bekijk volle/desktop versie : Rutte: Geen uitkering voor wie kan werken



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

11-04-2006, 13:21
dinsdag 11 april 2006 11:40
Rutte: Geen uitkering voor wie kan werken
VVD-kandidaat lijsttrekker Mark Rutte wil de Bijstandswet sluiten voor iedereen die niet arbeidsongeschikt is. In de eerstvolgende kabinetsformatie zouden CDA en VVD dat moeten afspreken, zegt Rutte deze week in een interview met Elsevier.

Hij spreekt in dat interview, dat morgen verschijnt en dan ook voor abonnees te lezen zal zijn op deze site, van een ‘cultuur van achterover leunen’ onder ‘bijstanders’.

De kandidaat-lijsttrekker van de VVD voorspelt dat de werkloosheid verdwijnt door de economische groei en de vergrijzing. De Bijstandswet kan en moet daarom ‘op de schop’.

Sleuren
Rutte: ‘We sleuren iedereen de arbeidsmarkt op. Om te beginnen krijgen jongeren tot 27 jaar géén bijstand meer. Uiterlijk over vier jaar sluiten we de Bijstandswet voor iedereen die niet arbeidsongeschikt is.’

Mensen met een uitkering moeten verplicht aan het werk, stelt Rutte. ‘Desnoods volgen ze een extra opleiding of gaan ze schoonmaakwerk doen in een tehuis. Zomaar thuis blijven hangen, is er niet meer bij.’

Rutte ziet de operatie als een nieuwe versie van de Wet Werk en Bijstand die hij twee jaar geleden als staatssecretaris van Sociale Zaken door het parlement loodste.

Het gaat volgens hem om 300 duizend mensen. ‘Let op, ze krijgen géén Melkertbanen tegen 120 of 140 procent van het minimumloon. Voor maatschappelijk nuttig werk ontvangen ze de helft tot zeventig procent van het minimumloon. Vijftig euro per dag. Zo haal je die mensen uit hun cultuur van achterover leunen.’

Overtuigd
Rutte is overtuigd van het effect. In Elsevier zegt hij: ‘Ik wéét gewoon dat het kan. Ik heb altijd gezegd dat 80 procent van de mensen met een bijstandsuitkering aan de slag kon en dat zeggen nu zelfs de directeuren van de sociale diensten mij na. Terwijl zij eerder volhielden dat tachtig procent van de bijstanders onbemiddelbaar was.’



Publicatiedatum: 11 april 2006

http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/nieuwsbericht/asp/artnr/94244/index.html

11-04-2006, 13:40



Citaat door an3sdej:
dinsdag 11 april 2006 11:40
Rutte: Geen uitkering voor wie kan werken
VVD-kandidaat lijsttrekker Mark Rutte wil de Bijstandswet sluiten voor iedereen die niet arbeidsongeschikt is. In de eerstvolgende kabinetsformatie zouden CDA en VVD dat moeten afspreken, zegt Rutte deze week in een interview met Elsevier.

Hij spreekt in dat interview, dat morgen verschijnt en dan ook voor abonnees te lezen zal zijn op deze site, van een ‘cultuur van achterover leunen’ onder ‘bijstanders’.

De kandidaat-lijsttrekker van de VVD voorspelt dat de werkloosheid verdwijnt door de economische groei en de vergrijzing. De Bijstandswet kan en moet daarom ‘op de schop’.

Sleuren
Rutte: ‘We sleuren iedereen de arbeidsmarkt op. Om te beginnen krijgen jongeren tot 27 jaar géén bijstand meer. Uiterlijk over vier jaar sluiten we de Bijstandswet voor iedereen die niet arbeidsongeschikt is.’

Mensen met een uitkering moeten verplicht aan het werk, stelt Rutte. ‘Desnoods volgen ze een extra opleiding of gaan ze schoonmaakwerk doen in een tehuis. Zomaar thuis blijven hangen, is er niet meer bij.’

Rutte ziet de operatie als een nieuwe versie van de Wet Werk en Bijstand die hij twee jaar geleden als staatssecretaris van Sociale Zaken door het parlement loodste.

Het gaat volgens hem om 300 duizend mensen. ‘Let op, ze krijgen géén Melkertbanen tegen 120 of 140 procent van het minimumloon. Voor maatschappelijk nuttig werk ontvangen ze de helft tot zeventig procent van het minimumloon. Vijftig euro per dag. Zo haal je die mensen uit hun cultuur van achterover leunen.’

Overtuigd
Rutte is overtuigd van het effect. In Elsevier zegt hij: ‘Ik wéét gewoon dat het kan. Ik heb altijd gezegd dat 80 procent van de mensen met een bijstandsuitkering aan de slag kon en dat zeggen nu zelfs de directeuren van de sociale diensten mij na. Terwijl zij eerder volhielden dat tachtig procent van de bijstanders onbemiddelbaar was.’



Publicatiedatum: 11 april 2006

http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/nieuwsbericht/asp/artnr/94244/index.html
Ach jah, Rutte heeft weer een mediatrekker. Verdonk voor lijsttrekker, yeah..

11-04-2006, 13:50
ja hoor, als iedereen de bijstand uitgaat, komen er opeens VEEL meer banen.

11-04-2006, 14:00
Weer typisch harde asociale praat van De Vereniging Van Directeuren Het zal Rutte er ook wel om te doen zijn Verdonk rechts in te halen.

11-04-2006, 14:03



Citaat door Christen:
Weer typisch harde asociale praat van De Vereniging Van Directeuren Het zal Rutte er ook wel om te doen zijn Verdonk rechts in te halen.
Yepz...

11-04-2006, 14:06
De bijstand is alleen voor mensen die kunnen werken. Voor alle andere groepen zijn er namelijk speciale regelingen vanwege hun speciale omstandigheden.

In principe ben ik het er wel mee eens. Liever een systeem waar je van overheidswege werk krijgt als je het zelf niet kan vinden dan mensen die thuiszitten. Wel moet je daar natuurlijk minimumloon voor krijgen en niet wat je nu krijgt in de bijstand.
Om dit te regelen moeten er wel een heel aantal andere zaken eerst goed op orde zijn. Bijvoorbeeld de kinderopvang. Een begin zou misschien wel zijn om vrouwen die nu thuis zitten een opleiding te bieden in de kinderopvang en tegelijk te zorgen dat in die uren hun eigen kinderen goed opgevangen worden.
Ideaal zou zijn als dergelijke werktrajecten altijd een mogelijheid tot opleiding bieden aangepast aan de dan geldende wensen op de arbeidsmarkt en liefst samen met werkgevers. Stel je hebt een tekort aan schilders en je biedt mensen daar een opleiding voor. Werkgevers kunnen een stage bieden en moeten in ruil daarvoor iemand dan zoveel tijd in dienst houden na beeindiging van de stage. Tijdens die stage mogen ze iemand dan het wettelijk minimum betalen en de staat vult dat aan voor de uren dat iemand op school zit.

Feit is wel dat de meeste oudere werkelozen een arbeidsverleden hebben en veel van de jongere niet of nauwelijks. Lijkt me zaak om eerst goed te zorgen dat dit ingericht wordt voor de groep tot 27 jaar en daarna pas te gaan halen hoe haalbaar het is om een dergelijk systeem op te zetten voor oudere werkelozen.
Oudere werkelozen moet je natuurlijk wel de toegang bieden tot scholingsprojecten maar gezien het verschil in achtergrond denk ik dat dwang daar minder grote invloed zal hebben dan op de groep jongeren die niets anders leert dan nietsdoen loont.

Iemand vertelde mij laatst dat een systeem als dit al jaren gewoon is in Zweden. Misschien moeten we ons eens laten voorlichten daar om te zien hoe zij het opgezet hebben. Wat er werkt en niet goed werkt en welke fouten zij toen gemaakt hebben. Opnieuw het wiel uitvinden lijkt me met dit soort veranderingen namelijk verre van wenselijk.

11-04-2006, 14:07

Citaat door Christen:
Weer typisch harde asociale praat van De Vereniging Van Directeuren Het zal Rutte er ook wel om te doen zijn Verdonk rechts in te halen.
Wat is er asociaal aan zeggen we willen best zorgen dat je een inkomen hebt maar je moet er wel voor werken net als de rest van nederland?

11-04-2006, 14:09

Citaat door Christen:
Weer typisch harde asociale praat van De Vereniging Van Directeuren Het zal Rutte er ook wel om te doen zijn Verdonk rechts in te halen.
Zeker weten !
EN.....

Goedkoop inspelen op sentiment en de JEUKENDE onderbuikjes.
-

IEDEREEN ZIJN EIGEN ONDERNEMER?

PRIMA:

Maar dan wel starters- belasting aftrek de eerste 3 jaar.

11-04-2006, 14:11

Citaat door Anne33:
Wat is er asociaal aan zeggen we willen best zorgen dat je een inkomen hebt maar je moet er wel voor werken net als de rest van nederland?
Ik denk dat je de gemiddelde uitkeringstrekker overschat. Een groot aantal van die figuren is echt niet te handhaven op een normale werkvloer......

Zie je hem bij de ABN AMRO je spaarcentjes al in ontvangst nemen?


11-04-2006, 14:13

Citaat door aplat:
IEDEREEN ZIJN EIGEN ONDERNEMER?

PRIMA:

Maar dan wel starters- belasting aftrek de eerste 3 jaar.
Euh geen uitkeringen meer? Dan kan die belasting zowiezo met 25% naar beneden......

Oh nee, met die salaris verhogingen van de ministers is dat geld natuurlijk weer hard nodig.

11-04-2006, 14:14

Citaat door GodSent:
Ik denk dat je de gemiddelde uitkeringstrekker overschat. Een groot aantal van die figuren is echt niet te handhaven op een normale werkvloer......

Zie je hem bij de ABN AMRO je spaarcentjes al in ontvangst nemen?

Daar heb je wel gelijk in, figuren als op deze foto bedoel je.

Of ben je dit zelf.

11-04-2006, 14:17

Citaat door GodSent:
Euh geen uitkeringen meer? Dan kan die belasting zowiezo met 25% naar beneden......

Oh nee, met die salaris verhogingen van de ministers is dat geld natuurlijk weer hard nodig.
Of met een of ander mislukt megaproject.

11-04-2006, 14:20


Stellen de heren hiermee dat er niets mis is met thuiszitten en maar geld krijgen?

Los van het feit dat de rest van het land gewoon zijn/haar geld verdiend met arbied zijn er nog andere factoren. Een groep die wel wil maar moeilijk bemiddelbaar is voelt zich al heel lang nutteloos met alle depressies van dien. Zij zullen misschien nooit een werkgever vinden die ze wil hebben maar via een arbeidsproject kunnen ze wel het gevoel krijgen dat ze iets doen en erbij horen. Een groep jongeren vervalt doordat zij geen arbeidsverleden hebben en al jong de school er ook aangaven nu in een luiheid en een idee dat ze recht hebben op geld van het rijk ongeacht de omstandigheden.

We willen toch toe naar een land waar we verantwoordelijk zijn voor onszelf. Dit is een goede stap daarin. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen inkomen en kan je niets vinden dan kun je een staatsbaan krijgen. Werken voor je geld net als iedereen.

Het basisidee is naar mijn mening erg goed. De vraag is alleen " hoe voer je het in". Daarbij denk ik aan randvoorwaarden zoals goede en genoeg kinderopvang (al aangegeven).

Ons huidige systeem is niet lang meer betaalbaar en de steun bij het werkende deel van de bevolking gaat achteruit. Juist door een verandering als deze kan het betaalbaar blijven en kan de steun voor een sociaal beleid weer omhoog gaan.

Ik betaal met alle liefde mijn belastinggeld voor hen die hulp nodig hebben. Maar liever betaal ik voor een systeem waarin niemand thuiszit behalve die mensen die ziek zijn of een handicap hebben waardoor werk moeilijk of onmogelijk is.
Mogelijk dat dan ook de steun voor de wao weer terug komt en al die mensen die nu op onzinnige reden zijn goedgekeurd weer gewoon arbeidsongeschiktheid kunnen ontvangen. Mensen die echt niet kunnen werken maar die onder druk van het maatschappelijk debat over het aantal uitkeringen de bijstand in geschopt worden waar ze niet in thuishoren. Mensen die waarschijnlijk nooit een baan krijgen om de werkgevers de risicos te hoog vinden of gewoon de aanpassingen niet kunnen betalen of willen maken.

11-04-2006, 14:20

Citaat door Mamamia:
Daar heb je wel gelijk in, figuren als op deze foto bedoel je.

Of ben je dit zelf.
Draag jij nooit leer dan?

11-04-2006, 14:26

Citaat door Anne33:
Stellen de heren hiermee dat er niets mis is met thuiszitten en maar geld krijgen?

Los van het feit dat de rest van het land gewoon zijn/haar geld verdiend met arbied zijn er nog andere factoren. Een groep die wel wil maar moeilijk bemiddelbaar is voelt zich al heel lang nutteloos met alle depressies van dien. Zij zullen misschien nooit een werkgever vinden die ze wil hebben maar via een arbeidsproject kunnen ze wel het gevoel krijgen dat ze iets doen en erbij horen. Een groep jongeren vervalt doordat zij geen arbeidsverleden hebben en al jong de school er ook aangaven nu in een luiheid en een idee dat ze recht hebben op geld van het rijk ongeacht de omstandigheden.

We willen toch toe naar een land waar we verantwoordelijk zijn voor onszelf. Dit is een goede stap daarin. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen inkomen en kan je niets vinden dan kun je een staatsbaan krijgen. Werken voor je geld net als iedereen.

Het basisidee is naar mijn mening erg goed. De vraag is alleen " hoe voer je het in". Daarbij denk ik aan randvoorwaarden zoals goede en genoeg kinderopvang (al aangegeven).

Ons huidige systeem is niet lang meer betaalbaar en de steun bij het werkende deel van de bevolking gaat achteruit. Juist door een verandering als deze kan het betaalbaar blijven en kan de steun voor een sociaal beleid weer omhoog gaan.

Ik betaal met alle liefde mijn belastinggeld voor hen die hulp nodig hebben. Maar liever betaal ik voor een systeem waarin niemand thuiszit behalve die mensen die ziek zijn of een handicap hebben waardoor werk moeilijk of onmogelijk is.
Mogelijk dat dan ook de steun voor de wao weer terug komt en al die mensen die nu op onzinnige reden zijn goedgekeurd weer gewoon arbeidsongeschiktheid kunnen ontvangen. Mensen die echt niet kunnen werken maar die onder druk van het maatschappelijk debat over het aantal uitkeringen de bijstand in geschopt worden waar ze niet in thuishoren. Mensen die waarschijnlijk nooit een baan krijgen om de werkgevers de risicos te hoog vinden of gewoon de aanpassingen niet kunnen betalen of willen maken.
Als er zulke nuances worden aangebracht wordt het misschien nog wat. Aan de andere kant, we worden steeds verder uitgekleed, lasten stijgen, lonen blijven hetzelfde en ik slaap slecht. Zometeen flikker ik achterover met een burn-out en krijg na 20 jaar werken niet eens een uitkering omdat ik altijd nog wc's kan gaan schoonmaken bij de V&D. En als je gaat kijken wat ik al betaald heb lijkt me dat absoluut onredelijk. Voor dat geld had ik de V&D kunnen kopen......

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6