stip_nl
06-04-2006, 08:22
Citaat:
TERUGGEVONDEN 'EVANGELIE VAN JUDAS' GEEFT VERRASSENDE VISIE
Verrader of superdiscipel?
door Mark Veldkamp
AMSTERDAM - Moet de rol van Judas Iscariot, als verrader van Jezus Christus, worden herzien? Vandaag zal in Washington de tekst van het hervonden Evangelie van Judas openbaar gemaakt worden. De 26 pagina's tellende codex, geschreven rond het jaar 320, zal volgens ingewijden voor een regelrechte sensatie zorgen binnen de christelijke en joodse geloofsgemeenschap.
Verrader of superdiscipel?
Het geschrift is aangetroffen in een zandstenen tombe, even buiten het Egyptische plaatsje El-Minya. De tekst is opgesteld in het koptisch, de taal die werd gesproken en geschreven door de christelijke inwoners van Egypte.
In de inmiddels als authentiek bestempelde tekst staat een aantal uitspraken van Jezus waaruit kan worden opgemaakt dat Hij zijn eigen executie organiseerde door Judas op te dragen Hem over te leveren aan de Romeinse soldaten.
De letterlijke tekst luidt: 'Jezus zegt: Judas, jij zult mijn stoffelijke lichaam offeren. Jij zult de vervloekte 13e apostel worden voor de komende generaties. En je zult over ze heersen.'
Ook de ontmoeting tussen Judas en de joodse schriftgeleerden staat beschreven. 'Ze zeiden tot Judas: 'Waarom ben je hier? Jij bent Jezus' echte discipel. En hij antwoordde hen zoals ze dat van hem verwachtten. En Judas nam wat geld. En hij overhandigde Hem.'
In het geschrift komt nog een duidelijke verwijzing voor waaruit zou blijken dat Judas niet de verrader zou zijn waarvoor hij tot op de dag van vandaag wordt gehouden: 'Jezus zegt tot Judas: Kom hier en Ik vertel je de mysteries van het koninkrijk. Het is mogelijk voor jou om het te bereiken, maar je zal er veel verdriet om hebben...'
De codex is rond 1975 ontdekt door een Egyptische boer en na lange omzwervingen, waarbij de kwaliteit van de tweezijdig beschreven papyrusbladen ernstig achteruitging, onlangs door tussenkomst van de Amerikaanse National Geographic Society wetenschappelijk onderzocht en geconserveerd.
De codex zal vandaag op het hoofdkwartier van 'The Society' aan de massaal toegestroomde internationale pers worden getoond. De zender besteedt zondag (22.00 uur) in een twee uur durende special wereldwijd aandacht aan de reconstructie van het evangelie.
Eén van de wetenschappers die een zeer belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de interpretatie van de teksten is prof.dr. Hans van Oort, hoogleraar aan de Universiteit van Nijmegen in het ontstaan van het christendom en de gnostiek. "De codex stamt volgens koolstofmetingen uit circa 300, maar de letterlijke tekst moet al tussen 120 en 160 na Christus zijn geschreven. Ireneus, de bisschop van Lyon maakte er in het jaar 180 al gewag van. Na al die eeuwen hebben we het Evangelie van Judas nu dan in handen."
Volgens de hoogleraar, die inmiddels werkt aan een wetenschappelijk boek over de codex, zijn de teksten bijzonder waardevol. "Er zijn door de eeuwen heen altijd groeperingen geweest die de rol van Judas als verrader in twijfel trokken. Gnostici, veelal voortgekomen uit het jodendom, beweren al lang dat Judas de enige discipel was die wist hoe Jezus in elkaar stak. In hun ogen begreep Judas, die door anderen altijd als afvallig werd gezien, dat hij Jezus' 'stoffelijke kleed' moest offeren om de mensheid de verlichting te laten ervaren."
Van Oort die de geschriften - ook die van de christelijke ketters - al decennialang bestudeert, ziet de tradities uit het jaar 120 heel duidelijk terug in dit Evangelie van Judas. "Het vertoont inhoudelijk grote overeenkomsten met de vondst van teksten bij Nag Hammadi, gnostische geschriften die in dezelfde periode zijn geschreven en in 1945 eveneens in Midden-Egypte zijn gevonden. Voor mij is het boeiend dat er een nieuw evangelie is gevonden en de visie op de rol van Judas Iscariot opnieuw onder de loep wordt genomen. Het heeft als uitwerking dat alles wat er over Judas in de bijbel staat beter wordt gelezen."
Het idee dat Judas een positieve rol vervulde in Gods' heilplan zal niet iedereen omarmen, het zou kunnen impliceren dat God als de moordenaar van zijn Zoon gezien moet worden. Van Oort doet dat niet. Wel merkt hij op: "Ireneus en andere kerkleiders hebben bewust gekozen voor vier evangeliën in het Nieuwe Testament, dat van Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes. Die zijn dan ook alle vier het oudst. Maar intussen kennen wij er nu wel zo'n 35."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/36626981/Verrader_of_superdiscipel_.htmlVerrader of superdiscipel?
door Mark Veldkamp
AMSTERDAM - Moet de rol van Judas Iscariot, als verrader van Jezus Christus, worden herzien? Vandaag zal in Washington de tekst van het hervonden Evangelie van Judas openbaar gemaakt worden. De 26 pagina's tellende codex, geschreven rond het jaar 320, zal volgens ingewijden voor een regelrechte sensatie zorgen binnen de christelijke en joodse geloofsgemeenschap.
Verrader of superdiscipel?
Het geschrift is aangetroffen in een zandstenen tombe, even buiten het Egyptische plaatsje El-Minya. De tekst is opgesteld in het koptisch, de taal die werd gesproken en geschreven door de christelijke inwoners van Egypte.
In de inmiddels als authentiek bestempelde tekst staat een aantal uitspraken van Jezus waaruit kan worden opgemaakt dat Hij zijn eigen executie organiseerde door Judas op te dragen Hem over te leveren aan de Romeinse soldaten.
De letterlijke tekst luidt: 'Jezus zegt: Judas, jij zult mijn stoffelijke lichaam offeren. Jij zult de vervloekte 13e apostel worden voor de komende generaties. En je zult over ze heersen.'
Ook de ontmoeting tussen Judas en de joodse schriftgeleerden staat beschreven. 'Ze zeiden tot Judas: 'Waarom ben je hier? Jij bent Jezus' echte discipel. En hij antwoordde hen zoals ze dat van hem verwachtten. En Judas nam wat geld. En hij overhandigde Hem.'
In het geschrift komt nog een duidelijke verwijzing voor waaruit zou blijken dat Judas niet de verrader zou zijn waarvoor hij tot op de dag van vandaag wordt gehouden: 'Jezus zegt tot Judas: Kom hier en Ik vertel je de mysteries van het koninkrijk. Het is mogelijk voor jou om het te bereiken, maar je zal er veel verdriet om hebben...'
De codex is rond 1975 ontdekt door een Egyptische boer en na lange omzwervingen, waarbij de kwaliteit van de tweezijdig beschreven papyrusbladen ernstig achteruitging, onlangs door tussenkomst van de Amerikaanse National Geographic Society wetenschappelijk onderzocht en geconserveerd.
De codex zal vandaag op het hoofdkwartier van 'The Society' aan de massaal toegestroomde internationale pers worden getoond. De zender besteedt zondag (22.00 uur) in een twee uur durende special wereldwijd aandacht aan de reconstructie van het evangelie.
Eén van de wetenschappers die een zeer belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de interpretatie van de teksten is prof.dr. Hans van Oort, hoogleraar aan de Universiteit van Nijmegen in het ontstaan van het christendom en de gnostiek. "De codex stamt volgens koolstofmetingen uit circa 300, maar de letterlijke tekst moet al tussen 120 en 160 na Christus zijn geschreven. Ireneus, de bisschop van Lyon maakte er in het jaar 180 al gewag van. Na al die eeuwen hebben we het Evangelie van Judas nu dan in handen."
Volgens de hoogleraar, die inmiddels werkt aan een wetenschappelijk boek over de codex, zijn de teksten bijzonder waardevol. "Er zijn door de eeuwen heen altijd groeperingen geweest die de rol van Judas als verrader in twijfel trokken. Gnostici, veelal voortgekomen uit het jodendom, beweren al lang dat Judas de enige discipel was die wist hoe Jezus in elkaar stak. In hun ogen begreep Judas, die door anderen altijd als afvallig werd gezien, dat hij Jezus' 'stoffelijke kleed' moest offeren om de mensheid de verlichting te laten ervaren."
Van Oort die de geschriften - ook die van de christelijke ketters - al decennialang bestudeert, ziet de tradities uit het jaar 120 heel duidelijk terug in dit Evangelie van Judas. "Het vertoont inhoudelijk grote overeenkomsten met de vondst van teksten bij Nag Hammadi, gnostische geschriften die in dezelfde periode zijn geschreven en in 1945 eveneens in Midden-Egypte zijn gevonden. Voor mij is het boeiend dat er een nieuw evangelie is gevonden en de visie op de rol van Judas Iscariot opnieuw onder de loep wordt genomen. Het heeft als uitwerking dat alles wat er over Judas in de bijbel staat beter wordt gelezen."
Het idee dat Judas een positieve rol vervulde in Gods' heilplan zal niet iedereen omarmen, het zou kunnen impliceren dat God als de moordenaar van zijn Zoon gezien moet worden. Van Oort doet dat niet. Wel merkt hij op: "Ireneus en andere kerkleiders hebben bewust gekozen voor vier evangeliën in het Nieuwe Testament, dat van Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes. Die zijn dan ook alle vier het oudst. Maar intussen kennen wij er nu wel zo'n 35."
Citaat:
Eigen evangelie Judas toont ander gezicht
RIJSWIJK - Het eigen evangelie van de discipel Judas, dat donderdag openbaar wordt gemaakt in Washington, laat een andere Judas zien dan de verrader van Jezus zoals we die kennen uit de bijbel. Onderzoeker Hans van Oort vertelt donderdag in dagblad Trouw dat Judas niet langer enkel een verrader genoemd kan worden.
Eigen evangelie Judas toont ander gezicht
Van Oort is één van de weinigen die de tekst heeft gezien. Volgens hem zegt Jezus in dit evangelie ergens dat Judas de discipel is die hem echt heeft begrepen en de mens die de innerlijke Jezus gevangen houdt, moet offeren.
Judas doet dit door zijn leermeester uit te leveren.
In dit verband wijst Van Oort op de vertaling van het Griekse woord paradidonai in de bijbel. „Dat betekent overgeven, overhandigen, maar als Judas in de buurt is, wordt het al gauw verraden. Als je het Judasevangelie leest, begrijp je dat het niet meer vol te houden is om paradidonai als verraden te vertalen”, aldus de onderzoeker die niet zegt te twijfelen aan de echtheid van de tekst.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/36626751/Eigen_evangelie_Judas_toont_ander_gezicht.htmlRIJSWIJK - Het eigen evangelie van de discipel Judas, dat donderdag openbaar wordt gemaakt in Washington, laat een andere Judas zien dan de verrader van Jezus zoals we die kennen uit de bijbel. Onderzoeker Hans van Oort vertelt donderdag in dagblad Trouw dat Judas niet langer enkel een verrader genoemd kan worden.
Eigen evangelie Judas toont ander gezicht
Van Oort is één van de weinigen die de tekst heeft gezien. Volgens hem zegt Jezus in dit evangelie ergens dat Judas de discipel is die hem echt heeft begrepen en de mens die de innerlijke Jezus gevangen houdt, moet offeren.
Judas doet dit door zijn leermeester uit te leveren.
In dit verband wijst Van Oort op de vertaling van het Griekse woord paradidonai in de bijbel. „Dat betekent overgeven, overhandigen, maar als Judas in de buurt is, wordt het al gauw verraden. Als je het Judasevangelie leest, begrijp je dat het niet meer vol te houden is om paradidonai als verraden te vertalen”, aldus de onderzoeker die niet zegt te twijfelen aan de echtheid van de tekst.
Zo zie je maar dat het evangelie nooit af is