Bekijk volle/desktop versie : Meer leerlingen van school gestuurd



05-04-2006, 09:50
Meer leerlingen van school gestuurd

Uitgegeven: 4 april 2006 22:19
Laatst gewijzigd: 4 april 2006 22:35

UTRECHT - Het aantal meldingen van leerlingen die van school zijn gestuurd is het afgelopen schooljaar met 6 procent gestegen. In de vier grote steden is het aantal meldingen van schorsing en verwijdering in het voortgezet onderwijs twee keer zo hoog als in de rest van land.

Dit blijkt uit dinsdag verschenen cijfers van de Inspectie van het Onderwijs. Storend gedrag binnen de lessen, verbaal geweld tegen personeel en fysiek geweld tegen medeleerlingen zijn meestal de redenen om leerlingen van school te sturen. Ook het digitaal pesten komt steeds vaker voor.


De inspectie meldt dat scholen beter de wet- en regelgeving naleven en daardoor meer bereid zijn om meldingen te doen als leerlingen over de schreef gaan. Maar waarschijnlijk hangt de stijging ook samen met de toename van het aantal zorgleerlingen. Op sommige scholen komt gedragsproblematiek zo veelvuldig voor dat deze genoodzaakt zijn om extra maatregelen te nemen.

Imagoschade

Een op de negen scholen heeft de afgelopen vier jaar geen melding doorgegeven van schorsing of verwijdering. Een deel van deze scholen heeft een effectief beleid om misdragingen te voorkomen. Een ander deel meldt schorsingen en verwijderingen mogelijk niet uit angst voor imagoschade, weet de inspectie.

Analyse van de inspectie laat zien dat onder scholen een grote verscheidenheid is aan straffen: bij de ene school leidt de diefstal van een mobiele telefoon tot een berisping en bij de andere school kan dit leiden tot een schorsing of zelfs verwijdering.

http://www.nu.nl/news/706947/10/Meer_leerlingen_van_school_gestuurd.html

05-04-2006, 09:51


Rarara wat zouden hiervan nu de onderliggende oorzaken zijn ?

05-04-2006, 09:55
Dat zullen er vast verschillende zijn, uiteenlopend van "imago" identiteitscrisis tot problemen thuis en het simpelweg geen zin hebben om naar school te gaan..

05-04-2006, 09:56
Ik weet niet wat hier de oorzaak van is. Toegenomen machocultuur? Te ver doorgevoerde individualisering?

Het is wel erg triest. Deze gasten hebben het aan zichzelf te danken dat ze straks hun leven moeten slijten aan de onderkant van de samenleving. Dat stukje eigen verantwoordelijkheid zal ze toch moeten zijn bijgebracht door hun ouders? Nou ja, goed, het is hun eigen keuze zullen we maar zeggen. Als ze straks de overheid maar niet de schuld gaan geven van hun ellende, dat zou hypocriet zijn.

05-04-2006, 10:48



Citaat door amused:
Ik weet niet wat hier de oorzaak van is. Toegenomen machocultuur? Te ver doorgevoerde individualisering?

Het is wel erg triest. Deze gasten hebben het aan zichzelf te danken dat ze straks hun leven moeten slijten aan de onderkant van de samenleving. Dat stukje eigen verantwoordelijkheid zal ze toch moeten zijn bijgebracht door hun ouders? Nou ja, goed, het is hun eigen keuze zullen we maar zeggen. Als ze straks de overheid maar niet de schuld gaan geven van hun ellende, dat zou hypocriet zijn.
Maar ik ben bang dat dit nu juist wel gebeurt, gelet op de huidige trend om alle schuld maar af te schuiven en alleen maar te blijven navelstaren en de slachtofferrol te blijven spelen.

05-04-2006, 10:51

Citaat door aplat:
Maar ik ben bang dat dit nu juist wel gebeurt, gelet op de huidige trend om alle schuld maar af te schuiven en alleen maar te blijven navelstaren en de slachtofferrol te blijven spelen.
Ik vrees dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben...

05-04-2006, 10:52

Citaat door aplat:
Maar ik ben bang dat dit nu juist wel gebeurt, gelet op de huidige trend om alle schuld maar af te schuiven en alleen maar te blijven navelstaren en de slachtofferrol te blijven spelen.
Precies, duidelijk

05-04-2006, 10:53

Citaat door aplat:
Rarara wat zouden hiervan nu de onderliggende oorzaken zijn ?
incompetente BASIS SCHOLEN ??

05-04-2006, 10:56

Citaat door datisgeenstijl:
incompetente BASIS SCHOLEN ??
Dat is er al een, denk ik.

Verder: incompetente opvoeding.

05-04-2006, 11:15

Citaat door aplat:
Maar ik ben bang dat dit nu juist wel gebeurt, gelet op de huidige trend om alle schuld maar af te schuiven en alleen maar te blijven navelstaren en de slachtofferrol te blijven spelen.
Ik ben er ook bang voor, en ik stoor me mateloos aan een dergelijke houding.


05-04-2006, 11:44
Wanneer je door de thuissituatie naar de basisschool wordt gestuurd, zonder de taal te spreken waarin het onderwijs wordt gegeven, begin je al met een enorme achterstand. Wanneer je dan vervolgens niets snapt raak je als jeugdige al snel gefrustreerd. De aperte domheid van de ouders, die niet inzien dat het spreken van de taal een van de belangrijkste sleutels is om de deur naar maatschappelijk succes te kunnen openen, is naar mijn idee één van de grootste redenen voor de frustratie van vele allochtone kinderen.

In Beieren mag je vanaf september niet meer ingeschreven worden op de basisschool wanneer je geen aanvaardbaar duits spreekt. Dan moet je eerst naar een taalschool. Ik vermoed dat dat een effektieve weg gaat zijn.

05-04-2006, 14:42

Citaat door dutchbirdy:
Wanneer je door de thuissituatie naar de basisschool wordt gestuurd, zonder de taal te spreken waarin het onderwijs wordt gegeven, begin je al met een enorme achterstand. Wanneer je dan vervolgens niets snapt raak je als jeugdige al snel gefrustreerd. De aperte domheid van de ouders, die niet inzien dat het spreken van de taal een van de belangrijkste sleutels is om de deur naar maatschappelijk succes te kunnen openen, is naar mijn idee één van de grootste redenen voor de frustratie van vele allochtone kinderen.

In Beieren mag je vanaf september niet meer ingeschreven worden op de basisschool wanneer je geen aanvaardbaar duits spreekt. Dan moet je eerst naar een taalschool. Ik vermoed dat dat een effektieve weg gaat zijn.
dan zijn de "probleem" gezinnen ook gelijk in kaart gebracht

kunnen de ouders ook mee doen ??