Bekijk volle/desktop versie : Herleven van politiek in de moskee.



05-04-2006, 00:36
Ik droomde er lange tijd van; moslims die eindelijk zouden realiseren dat politiek een wezenlijk onderdeel van hun leven vormt en dat het stemmen ook voor hen wel degelijk van groot belang is.

Maar tot voor kort hielden bekrompen imams hun poot stijf en stonden ze niet toe dat hun afhankelijke onderdanen in de Europese lidstaten deel zouden nemen aan de democratie.

Als leek in de islamitische leer ben ik toch jaren geleden mijn eigen strijd tegen deze mensen die in kokers leven begonnen. Ik heb vele discussies gevoerd met geloofsgenoten over de democratie en het stemrecht zoals wij die kennen. Sommigen van hen gingen overstag, anderen hielden zich stevig vast aan verouderde fatwa’s en vonden zelfs dat het beter was om van het land van de ongelovigen te vertrekken. Op zich niets mis mee, mensen mogen zelf hun leven inrichten en wonen waar ze zich het prettigst voelen.

Maar ik bemerk intussen dat er maar weinig weggaan en dat de situatie van de Nederlandse moslims er niet beter op is geworden. Dan is de realiteit anders dan al die dromen over een zeker exodus van de Europese moslims. Niet voor niets roep ik in gebedshuizen en andere ruimten, waar ik mijn zegje mag doen, dat het deelnemen aan de politiek voor iedere moslim tot een van de belangrijkste pijlers zou moeten behoren. Een minderheidspositie bekleden is niet prettig en helemaal niet als je religie ook nog onder vuur ligt.

Dus beste moslim, wat houdt je tegen om op Gods weg te strijden? Dit keer geen spierballen of jihadtaal, maar het echte werk zoals het hoort. Kom op voor jezelf en de gemeenschap en gebruik je stem! Zet een sterke lobby op en onderhandel met politieke partijen over hun programma en kandidatenlijsten. Dit is allemaal mogelijk in ons landje.

En moslims kunnen normaliter zo goed onderhandelen als ze bijvoorbeeld een tweedehands busje aanschaffen of op de markt aan de tomatenkraam staan. Nu nog op naar de Wouter Bosjes van dit land en de vele partijen die dit land rijk is. Maar jarenlange discussies en aanvallen op moslims hebben nu, zo lijkt het, vruchten afgeworpen. De laatste maanden is de islamitische gemeenschap helemaal in de ban van de verkiezingen, steeds meer moskeeën praten er openlijk over en er zijn zelfs imams die in hun preken oproepen om te gaan stemmen op 7 maart. Sterker nog; een aantal stelt dit bijna verplicht! Wat een omslag in denken; ik dank Allah op mijn blote knietjes voor deze openbaring en anders denken.

Steeds meer moslimbroeders klampen mij aan en willen van mij een stemadvies, nog even en er staat een heuse islamitische Maurice de Hondt op. Allahoe Akbar zou ik willen uitschreeuwen van blijheid. Blij word ik van dit soort ontwikkelingen en nog gelukkiger als ik bemerk dat ook vele imams zich in dit alles mengen.

Vorige week nog nam de vereniging voor Nederlandse imams het initiatief om in Den Haag met een aantal kamerleden te debatteren. Deze voortreffelijke imams lieten hun ongenoegen blijken en het CDA kreeg op zeer hoffelijke wijze ervan langs. Het CDA heeft onlangs een beleidstuk gelanceerd waarin weer eens met uitzetting van imams gedreigd werd. “Wij zijn Nederlanders” benadrukte men verontwaardigd. Dit is de juiste gang van zaken; meedoen en je rechten opeisen! Nu moeten moslims na een jarenlange warming-up nog de gang naar de stembus maken. Dat alleen kost al heel wat energie, laat staan dat ze een hechte eenheid en serieuze dreiging voor de rechtstaat vormen, zoals sommige onwetende Nederlanders denken.

Dat de moslims de democratie nu lijken te omarmen, is minstens hoopgevend te noemen en een unieke ontwikkeling. Maar laat ik niet te hard van stapel lopen, eerst de verkiezingen afwachten en de belofte afwachten van de linkse partijen die het hardst van de stem van moslims zullen profiteren.

Gaan ze deze waarmaken en komen er ook meer praktiserende moslims die een rolmodel zullen zijn voor honderdduizenden moslims?

Komen we herkenbare politici van allochtone komaf in de gemeenteraden en straks ook in de Tweede Kamer tegen of krijgen we de zoveelste troetelallochtoon die vanuit de partijen zelf wordt gelanceerd?

Het zou moedig te noemen zijn als politieke partijen minder op safe spelen en eens echt kijken welke moslims er respect genieten binnen hun gemeenschap. Imams en moskeegangers kijk kritisch mee en oordeel streng in 2007!

Ali Eddaoudi