Bekijk volle/desktop versie : Hollander rijdt 90 kilometer met granaten rond



01-04-2006, 22:45
Een 56-jarige Nederlander heeft bijna negentig kilometer met twee Engelse handgranaten rondgereden om ze bij een politiebureau af te geven. De man was bij graafwerkzaamheden in de tuin van zijn nieuwe huis in het Noord-Brabantse Boxmeer op twee roestige granaten gestuit. Omdat hij daar nog niet zo bekend was, besloot hij zijn vondst naar de politie in zijn voormalige woonplaats Tilburg te brengen.

De man stopte de twee explosieven in een plastic tasje, reed ermee naar Tilburg en bracht ze naar het politiebureau aan de Ringbaan Zuid. De agenten op het bureau waren niet gediend van het pakketje en schakelden het Explosieven Opruimings Commando (EOC) in. De straat voor het bureau werd uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk afgesloten.

De roestige granaten bleken zogenoemde Mill-granaten van Engelse makelij uit de Tweede Wereldoorlog. Op een weiland in de omgeving zijn de explosieven tot ontploffing gebracht.
De ijverige man heeft van de politie te horen gekregen dat het niet verstandig is met oude granaten te slepen. Hij kan de volgende keer de explosieven beter laten liggen en de politie waarschuwen.
http://www.hln.be/hln/cch/det/art_189555.html?wt.bron=homeArt4

01-04-2006, 23:00


Ik zie hem die dingen al in een plastic zakje bij het politieburo op de toonbank zetten. Hier, gevonden.

01-04-2006, 23:07
Nou maar hopen dat hij de boodschap van de politie heeft begrepen, ook als het om andere dan Engelse handgranaten gaat. Wie weet hoe groot zijn tuin is.

01-04-2006, 23:10

Citaat door GodSent:
Ik zie hem die dingen al in een plastic zakje bij het politieburo op de toonbank zetten. Hier, gevonden.
Ik heb er thuis ook 1.

Zelf opgegraven met mijn vader in 1946.

Maar wel zonder spinglading er in en keurig glimmend opgepoetst met koperpoets. Het dient als bloemenvaas.

Een Engelse granaat uit 1944 (dat zijn de meeste die gevonden worden).
Een hele grote hoor , 40 cm lang.

02-04-2006, 00:37



Citaat door ShadowCatcher:
wat een droge actie, zeg


en zoals maxima zei; een beetje dom
als "beetje dom" bestaat....bestaat ook "beetje dood"