Bekijk volle/desktop versie : Help,schoolrapport van mijn zoontje ??



Pagina's : [1] 2

29-03-2006, 20:31
Ik had vandaag een gesprek met de juf van mijn zoontje van 4 jaar, tot mijn schrik, zit het rapport vol negatieve opmerkingen over mijn zoon, bijv: dat hij onzeker is, heeft taalachterstand, dat hij geen vriendjes heeft ook angst bij het gymden. Verder zegt ze dat hij wel een lief jongentje is. maar dan gaat ze verder met haar negatieve commentaar etc.
Eenmaal thuis is ging ik het rappoort nog een keer lezen, en dan ruik ik iets van: vooroordelen van de juf, mijn zoontje is het enige Marokkaanse kind bij haar in de groep. Het kan zijn dat de juf zeer beïnvloed is door de media met al die berichten over allochtonen en taalachterstand maar ik vind dat ze niet iedereen over een kam mag scheren. Ik ga volgende week op gesprek bij haar, omdat niet eens ben met het rapport, want ik vind het een beetje overdreven, ze omschrijft hem als kind met een achterstand op alle opzichten. Trouwens mijn zoontje zit pas 3 maanden op school en daarvoor ging hij gewoon naar de crèche, het is wel dat hij verlegen is maar dat achterstand wat betreft taal en zijn motoriek, dat klopt niet.
Dames, ik wil jullie vragen voor tips en wat zijn jullie ervaringen en hoe kan ik dat het beste aanpakken.
en natuurlij ik moest het ook kwijt.
alvast bedankt.

29-03-2006, 20:54


Ga om te beginnen het gesprek rustig aan en zorg vooral dat je absoluut niet boos wordt!!!!. Vraag haar het eerste eens de positieve aspecten van je zoontje op te noemen want die zijn het allerbelangrijkste. kan ze die niet of nauwelijks opnoemen vraag haar dan of ze moeite heeft met hem? met zijn culturele achtergrond of geloof?. Geef haar het aanbod dat je wel eventueel iets over jullie gezin wilt toelichten. Vraag haar ook voor toelichting mbt de achterstanden op het gebied van taal en motoriek; vraag op welke aspecten ze dit baseerd? en vraag dan welke optie zij heeft om hem dan eventueel op deze minpuntjes bij te schaven?. Maak concrete afspraken stem niet toe voor begeleiding door welke instelling dan ook en ga vooral niet meedoen aan allerlei nutteloze testjes.

29-03-2006, 21:06

Citaat door imraa:
Ik had vandaag een gesprek met de juf van mijn zoontje van 4 jaar, tot mijn schrik, zit het rapport vol negatieve opmerkingen over mijn zoon, bijv: dat hij onzeker is, heeft taalachterstand, dat hij geen vriendjes heeft ook angst bij het gymden. Verder zegt ze dat hij wel een lief jongentje is. maar dan gaat ze verder met haar negatieve commentaar etc.
Eenmaal thuis is ging ik het rappoort nog een keer lezen, en dan ruik ik iets van: vooroordelen van de juf, mijn zoontje is het enige Marokkaanse kind bij haar in de groep. Het kan zijn dat de juf zeer beïnvloed is door de media met al die berichten over allochtonen en taalachterstand maar ik vind dat ze niet iedereen over een kam mag scheren. Ik ga volgende week op gesprek bij haar, omdat niet eens ben met het rapport, want ik vind het een beetje overdreven, ze omschrijft hem als kind met een achterstand op alle opzichten. Trouwens mijn zoontje zit pas 3 maanden op school en daarvoor ging hij gewoon naar de crèche, het is wel dat hij verlegen is maar dat achterstand wat betreft taal en zijn motoriek, dat klopt niet.
Dames, ik wil jullie vragen voor tips en wat zijn jullie ervaringen en hoe kan ik dat het beste aanpakken.
en natuurlij ik moest het ook kwijt.
alvast bedankt.

Je zegt het zelf hij zit pas 3 maandne op school dus trek niet nu al conclusies. En als je mijn raad wilt opvolgen: zet je kind op een school waar ook veel buitenlandse kinderen zitten!!!

29-03-2006, 21:13
Een kind van school afhalen om het op een school te plaatsen waar veel buitenlandse kinderen zitten is geen oplossing en zal eerder averechts werken. Probeer het eerste een goed gesprek te voeren met de juf, waarschijnlijk is zij ook onbekend met een andere cultuur en moet je iedereen een kans geven want "onbekend maakt onbemind".

29-03-2006, 21:25



Citaat door lMlaestro:
Je zegt het zelf hij zit pas 3 maandne op school dus trek niet nu al conclusies. En als je mijn raad wilt opvolgen: zet je kind op een school waar ook veel buitenlandse kinderen zitten!!!
Ik ben ook van mening dat een school met veel buitenlandse kinderen zal veel beter voor hem zijn, maar het is voor mij geen optie omdat er geen scholen zijn bij mij in de buurt die hieraan voldoen.
Ik denk zelf dat de juf wel moiete heeft met zijn culturele achtergrond, want zij heeft vaak over zijn afkomst. mag ik tegen haar zeggen dat ze een beetje de nadruk ligt over zijn afkomst? of is het niet verstandig.

29-03-2006, 22:19

Citaat door ona:
Ga om te beginnen het gesprek rustig aan en zorg vooral dat je absoluut niet boos wordt!!!!. Vraag haar het eerste eens de positieve aspecten van je zoontje op te noemen want die zijn het allerbelangrijkste. kan ze die niet of nauwelijks opnoemen vraag haar dan of ze moeite heeft met hem? met zijn culturele achtergrond of geloof?. Geef haar het aanbod dat je wel eventueel iets over jullie gezin wilt toelichten. Vraag haar ook voor toelichting mbt de achterstanden op het gebied van taal en motoriek; vraag op welke aspecten ze dit baseerd? en vraag dan welke optie zij heeft om hem dan eventueel op deze minpuntjes bij te schaven?. Maak concrete afspraken stem niet toe voor begeleiding door welke instelling dan ook en ga vooral niet meedoen aan allerlei nutteloze testjes.
net wat zij zegt

29-03-2006, 22:23

Citaat door ona:
Een kind van school afhalen om het op een school te plaatsen waar veel buitenlandse kinderen zitten is geen oplossing en zal eerder averechts werken. Probeer het eerste een goed gesprek te voeren met de juf, [COLOR="Black"][B][B]waarschijnlijk is zij ook onbekend met een andere cultuur en moet je iedereen een [/B][B][B]kans geven want "onbekend maakt onbemind[/B][/B]".[/COLOR][/B]
dit verdient een dikke tien meid

niet iedereen is ruim van begrip

29-03-2006, 22:32

Citaat door imraa:
Ik had vandaag een gesprek met de juf van mijn zoontje van 4 jaar, tot mijn schrik, zit het rapport vol negatieve opmerkingen over mijn zoon, bijv: dat hij onzeker is, heeft taalachterstand, dat hij geen vriendjes heeft ook angst bij het gymden. Verder zegt ze dat hij wel een lief jongentje is. maar dan gaat ze verder met haar negatieve commentaar etc.
Eenmaal thuis is ging ik het rappoort nog een keer lezen, en dan ruik ik iets van: vooroordelen van de juf, mijn zoontje is het enige Marokkaanse kind bij haar in de groep. Het kan zijn dat de juf zeer beïnvloed is door de media met al die berichten over allochtonen en taalachterstand maar ik vind dat ze niet iedereen over een kam mag scheren. Ik ga volgende week op gesprek bij haar, omdat niet eens ben met het rapport, want ik vind het een beetje overdreven, ze omschrijft hem als kind met een achterstand op alle opzichten. Trouwens mijn zoontje zit pas 3 maanden op school en daarvoor ging hij gewoon naar de crèche, het is wel dat hij verlegen is maar dat achterstand wat betreft taal en zijn motoriek, dat klopt niet.
Dames, ik wil jullie vragen voor tips en wat zijn jullie ervaringen en hoe kan ik dat het beste aanpakken.
en natuurlij ik moest het ook kwijt.
alvast bedankt.
Ik zou gewoon de juf confronteren met het commentaar. Ze kan dan wel dit en dat zeggen, maar waar baseert ze dat precies op? En als ze je zoontje alvast een stempel heef opgeplakt omdat hij toevallig allochtoon is dan moet je haar absoluut aanpakken. Je kan evt. verhaal halen bij de directeur of vragen waarom het bij de creche niet is opgevallen dat je zoontje een achterstand heeft. Ik zou dit absoluut niet pikken!!!! Jij weet hoe je zoon is, en dat mag je haar ook duidelijk maken, ook al kan ze zich verschuilen achter haar jarenlange ervaring als juf. Zit hij pas al drie maanden op school? Pfff....die durft zeg.......

29-03-2006, 23:28

Citaat door imraa:
Ik had vandaag een gesprek met de juf van mijn zoontje van 4 jaar, tot mijn schrik, zit het rapport vol negatieve opmerkingen over mijn zoon, bijv: dat hij onzeker is, heeft taalachterstand, dat hij geen vriendjes heeft ook angst bij het gymden. Verder zegt ze dat hij wel een lief jongentje is. maar dan gaat ze verder met haar negatieve commentaar etc.
Eenmaal thuis is ging ik het rappoort nog een keer lezen, en dan ruik ik iets van: vooroordelen van de juf, mijn zoontje is het enige Marokkaanse kind bij haar in de groep. Het kan zijn dat de juf zeer beïnvloed is door de media met al die berichten over allochtonen en taalachterstand maar ik vind dat ze niet iedereen over een kam mag scheren. Ik ga volgende week op gesprek bij haar, omdat niet eens ben met het rapport, want ik vind het een beetje overdreven, ze omschrijft hem als kind met een achterstand op alle opzichten. Trouwens mijn zoontje zit pas 3 maanden op school en daarvoor ging hij gewoon naar de crèche, het is wel dat hij verlegen is maar dat achterstand wat betreft taal en zijn motoriek, dat klopt niet.
Dames, ik wil jullie vragen voor tips en wat zijn jullie ervaringen en hoe kan ik dat het beste aanpakken.
en natuurlij ik moest het ook kwijt.
alvast bedankt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat die juf gewoon gelijk heeft. Jij maakt hem niet mee en ziet niet hoe hij is op school. Ik weet dat ouders vaak de mening van docenten niet waarderen. Ze denken vaak namelijk dat ze het beter weten wat betreft hun kinderen. Maar denk er wel aan, die docente brengt meer tijd op een dag met hem door dan jij doet en ziet hoe jouw zoontje zich in een groep gedraagt. Jij ziet dat thuis niet. Thuis voelt hij zich veilig bij zijn papa en mama. Dan is hij ook heel open en een vrolijk jochie, maar dat betekent niet dat hij buitenshuis hetzelfde is. Wel een beetje vreemd dat je meteen aan vooroordelen denkt, omdat je zoontje een slecht rapport krijgt. Verschuil je niet achter die slachtofferrol en accepteer het feit dat ze gewoon gelijk zou kunnen hebben.

30-03-2006, 10:51
maak een afspraak met de directeur van de school en geef het even aan

30-03-2006, 14:28
pak er van der haar en sleep haar alle gangen door de school gebouw.

30-03-2006, 14:48
Ik ben zelf kleuterjuf en gesprekken pak ik zeker niet zo aan, en zeker niet al na 3 maanden.Een kleuter heeft tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie en als leerkracht is het nie goed om heel veel te letten op een kind. Je moet vertrouwen hebben en de kleuters een beetje vrij laten in hun spel en niet zo snel met beoordelingen aan komen zetten!!

30-03-2006, 19:01


weeet je wa toen ik klein was was ik ook als je zoontje ik was erg verlege enzo, ik praatte totaal nie ze dacht zelfs da ik doofstom was ze wilde mij naar een speciale school sturen . En die leerkrachte kwame toen tege mijn pa zevere enzo .
Weet je wat mijn pa deed hij nam alles op een casseterecorder hoe ik mij thuis gedraag enzo zagen ze da ik kan prate en da ik heel luidruchtig ben en da ik wel nederlands kon . En ja ik mocht blijve .
Je moet ook eens doen zing met hem een of ander nederlands liedje ofzo

30-03-2006, 19:10
salaam ou3aleikom,

Als ik jou was zou ik concreter doorgevraagd hebben dus als zij zegt dat hij een taalachterstand heeft dan wil ik wel graag weten waarin zich dat tot uitting komt.
Dus hoe worden die kinderen daarop getoets dan kom je er al gauw achter dat ze b.v. op die leeftijd nagaan of hij de lichaamsdelen kent zoals neus , mond e.d., verder wordt er ook getoets op de (primaire) kleuren, leren tellen van 1 tot tien enz.

Als je weet wat je kind op school krijgt kun je samen met je kind thuis gaan oefenen. Of je kunt de juf. vragen hoe jij als moeder zijnde, thuis het beste gericht je kind kunt stimuleren/helpen bij zijn taalachterstand. Je hebt op sommige scholen bepaalde projecten die zich richten op ouder en kind b.v. pyramide. Ouders krijgen wekelijks een blad die bestaat uit b.v. vijfdaagse oefeningen en die zou je met je kind kunnen maken. Het is als het ware een herhaling van wat ze op school krijgen maar dan minder intensief.

Ik moet je zeggen dat wanneer ouders doelgericht met hun kind thuis het e.e.a. doen aan taal dus dan bedoel ik niet (puur nederlands praten) maar echt samen leren tellen of kleuren leren dat dat echt zijn vruchten afwerpt.

Aangezien jou kind nog maar drie maanden op school zit zou ik niet te haastig zijn met conclusies trekken. Want ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt en het gaat nu elhemdolilah een stuk beter nu ik het een en ander met hem onderneem thuis.
Dus zuster succes en ik hoop dat je iets aan mijn raad hebt.

30-03-2006, 19:38

Citaat door oemHafsa:
salaam ou3aleikom,

Als ik jou was zou ik concreter doorgevraagd hebben dus als zij zegt dat hij een taalachterstand heeft dan wil ik wel graag weten waarin zich dat tot uitting komt.
Dus hoe worden die kinderen daarop getoets dan kom je er al gauw achter dat ze b.v. op die leeftijd nagaan of hij de lichaamsdelen kent zoals neus , mond e.d., verder wordt er ook getoets op de (primaire) kleuren, leren tellen van 1 tot tien enz.

Als je weet wat je kind op school krijgt kun je samen met je kind thuis gaan oefenen. Of je kunt de juf. vragen hoe jij als moeder zijnde, thuis het beste gericht je kind kunt stimuleren/helpen bij zijn taalachterstand. Je hebt op sommige scholen bepaalde projecten die zich richten op ouder en kind b.v. pyramide. Ouders krijgen wekelijks een blad die bestaat uit b.v. vijfdaagse oefeningen en die zou je met je kind kunnen maken. Het is als het ware een herhaling van wat ze op school krijgen maar dan minder intensief.

Ik moet je zeggen dat wanneer ouders doelgericht met hun kind thuis het e.e.a. doen aan taal dus dan bedoel ik niet (puur nederlands praten) maar echt samen leren tellen of kleuren leren dat dat echt zijn vruchten afwerpt.

Aangezien jou kind nog maar drie maanden op school zit zou ik niet te haastig zijn met conclusies trekken. Want ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt en het gaat nu elhemdolilah een stuk beter nu ik het een en ander met hem onderneem thuis.
Dus zuster succes en ik hoop dat je iets aan mijn raad hebt.

Wat kan je mooi praten

Pagina's : [1] 2