Bekijk volle/desktop versie : Moskeebezoek reformatorische scholieren afgelast



Pagina's : [1] 2 3 4

28-03-2006, 14:56
Moskeebezoek reformatorische scholieren afgelast




Rotterdam, 28 maart. Op last van ouders is een bezoek aan de plaatselijke moskee van enkele honderden leerlingen van de reformatorische scholengemeenschap Pieter Zandt College in Kampen afgelast.

Het bezoek, dat op 9 maart had moeten plaatsvinden, maakte onderdeel uit van een lessencyclus over de islam. Die wordt in alle derde klassen (enkele honderden leerlingen) van de scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs gegeven.

De ouders protesteerden omdat het betreden van een moskee in hun ogen een handeling met een religieuze lading is. Ze zagen het als een knieval naar de moslimreligie. Ze werden in die menig gesterkt door de christelijk gereformeerde predikant M. Kempeneers uit Elburg. Hij had vooral bezwaar tegen de plaats van de ontmoeting met moslims en ried de ouders aan geen toestemming te geven voor het moskeebezoek.

Directeur D. Voogelaar van het Pieter Zandt College zegt dat de schoolleiding heeft onderschat hoe gevoelig een bezoek aan een moskee ligt bij een deel van de ouders. „In het kader van wat we begeleide confrontatie met andersdenkenden noemen hebben we bijvoorbeeld ook de synagoge in Zwolle bezocht”, aldus Voogelaar. „Maar het daadwerkelijk betreden van leerlingen van een moskee, en dat daarbij de schoenen moeten worden uitgedaan, bleek een brug te ver voor menige ouder”, zegt hij.

Dat verbaasde hem omdat de lessen vooral bedoeld zijn om leerlingen niet alleen informatie over andere godsdiensten bij te brengen, maar ook respect voor andersdenkenden. Het reformatorische Pieter Zandt College, met 2800 leerlingen, heeft vestigingen in Kampen, Urk en Staphorst.

bron: NRC

28-03-2006, 15:01



Citaat door grippen:
Levensgevaarlijk ! We weten allemaal wat er met die christen in Afghanistan gaat gebeuren.
En dan je kinderen een moskee in laten gaan ?????
reageer serieus of reageer helemaal niet....wel constructief blijven, er is elders een topic gestart waar je kunt klieren en beledigen.

28-03-2006, 15:16

Citaat door grippen:
Hoezo beledigen ? Snap jij de achtergrond van de houding van gereformeerde ouders ? Klaarblijkelijk niet. Ik wel.
Als een verzetskruis in Amsterdam opgeruimd moet worden omdat moslims zich misschien daaraan ergeren dan mijdt je als gereformeerde toch alles wat met deze godsdienst te maken heeft ? Zeker in Kampen.
Ik begrijp dat, sterker nog, ik keur dat ook niet af.
En wie er hier klieren en beledigen is voor mij een redelijk open vraag....
Het waren voornamelijk de Joden die zich tegen het verzetskruis verzetten hoor! Maar ja dan heb je het weer over media he.. die dachten nee anders krijgen de Joden de schuld, laten we er maar bij zeggen dat de moslims dat ook wilden.....

28-03-2006, 15:41

Citaat door Islamist:
Mujahedeen vernietigen inderdaad vijanden van de Islam zoals jij, dit is toch alleen maar goed
Mujahideen maken de islam belachelijk en zijn als zodanig vijanden van de islam.

28-03-2006, 15:42



Citaat door ibn firnas 23:
Alhamdulilah.

U spoke well brother, u spoke well !
Grappig dat je de Engelse taal kiest om je broeder toe te spreken. De taal van de verderfelijke kruisvaarders, de Britten en de Amerikanen.

28-03-2006, 15:43

Citaat door grippen:
Hoezo beledigen ? Snap jij de achtergrond van de houding van gereformeerde ouders ? Klaarblijkelijk niet. Ik wel.
Als een verzetskruis in Amsterdam opgeruimd moet worden omdat moslims zich misschien daaraan ergeren dan mijdt je als gereformeerde toch alles wat met deze godsdienst te maken heeft ? Zeker in Kampen.
Ik begrijp dat, sterker nog, ik keur dat ook niet af.
En wie er hier klieren en beledigen is voor mij een redelijk open vraag....
Eigenlijk zouden jij en ik zich eens moeten afvragen waarom we hier blijven rondspoken tussen al die Moslims die ons niet 'mogen'. Het valt soms reuze mee. Persoonlijk vind ik het best om hier wat te zeggen. Maar ik probeer niet terug te beledigen. Heeft geen enkele zin omdat je zo geen goed tegenvoorbeeld bent voor al die Moslims die hier bijv in hun avatar al een gemaskerde figuur met vuurwapen in de aanslag tonen als symbool van de Islam.

28-03-2006, 15:54

Citaat door Christen:
Eigenlijk zouden jij en ik zich eens moeten afvragen waarom we hier blijven rondspoken tussen al die Moslims die ons niet 'mogen'. Het valt soms reuze mee. Persoonlijk vind ik het best om hier wat te zeggen. Maar ik probeer niet terug te beledigen. Heeft geen enkele zin omdat je zo geen goed tegenvoorbeeld bent voor al die Moslims die hier bijv in hun avatar al een gemaskerde figuur met vuurwapen in de aanslag tonen als symbool van de Islam.
Ik heb geen probleem met jou of wie dan ook....waar ik problemen mee heb is die eenzijdige blik die sommige hier hebben, en die reageren vol vooroordelen.

28-03-2006, 21:53

Citaat door Rachida84:
Het waren voornamelijk de Joden die zich tegen het verzetskruis verzetten hoor! Maar ja dan heb je het weer over media he.. die dachten nee anders krijgen de Joden de schuld, laten we er maar bij zeggen dat de moslims dat ook wilden.....
Oh, en welke van de tien nog in de Baarsjes wonende Joden heeft dan zijn beklag gedaan? bij mijn weten:GEEN ENKELE.

En welke van de islamieten in de Baarsjes heeft zijn beklag gedaan? Bij mijn weten: Ook GEEN ENKELE. Stompzinnige voorzorgzucht van de "boven ons gestelde intellecuele 'elite'".

Immanuel

28-03-2006, 22:03

Citaat door Islamist:
Mujahedeen vernietigen inderdaad vijanden van de Islam zoals jij, dit is toch alleen maar goed
Wie geen leven kan creëren uit het niets,
mag het niet nemen!
Daarom is er maar Eén!

29-03-2006, 13:20
In de basis logisch...

In onze gezindte heerst er vrees voor!

Het is oa nl. zo dat in een moskee de schoenen uitgedaan moeten worden.
Hiermee betoon je eer aan allah!

Dit kunnen wij niet, omdat wij geloven dat Allah geen God is. Dat is het breekpunt.

groet,

29-03-2006, 13:48

Citaat door een Christen:
In de basis logisch...

In onze gezindte heerst er vrees voor!

Het is oa nl. zo dat in een moskee de schoenen uitgedaan moeten worden.
Hiermee betoon je eer aan allah!

Dit kunnen wij niet, omdat wij geloven dat Allah geen God is. Dat is het breekpunt.

groet,
Nee hoor anders word het tapijt vies........ als je eer wilt betonen aan Allah dan moet je knielen voor hem..... geen verdraaiingen AUB. Zeg gewoon dat jou soortgenoten gewoon niet moeten hebben van de Islam, dan ben je eerlijk en kunnen wij er iets mee....maar een onzin verhaal van die schoenen uitdoen is echt onzin.... wist je dat een moslim in sommige gevallen met schoenen aan mag bidden!! Wist je dat je je schoenen niet uit hoeft te doen om een moskee te betreden je kunt namelijk ook een plastic zak om je schoenen doen...kortom een flut argument.

29-03-2006, 14:00

Citaat door houbinno:
Nee hoor anders word het tapijt vies........ als je eer wilt betonen aan Allah dan moet je knielen voor hem..... geen verdraaiingen AUB. Zeg gewoon dat jou soortgenoten gewoon niet moeten hebben van de Islam, dan ben je eerlijk en kunnen wij er iets mee....maar een onzin verhaal van die schoenen uitdoen is echt onzin.... wist je dat een moslim in sommige gevallen met schoenen aan mag bidden!! Wist je dat je je schoenen niet uit hoeft te doen om een moskee te betreden je kunt namelijk ook een plastic zak om je schoenen doen...kortom een flut argument.
Dit is geen feitenverdraaing! Er kan een vergissing gemaakt worden, maar alvorens dat bevestigd kan worden, ga ik dat maar eens uitzoeken.
Een zak om de schoenen heen zou trouwens geen verschil maken. Wij willen best respect voor onze moslimbroeders hebben, echter kunnen wij allah niet eren op grond van de 10 geboden.

Wij hebben ook niks tegen een Islamiet, Jood of wie dan ook!

Ik wil hiermee ook niet zeggen dat het bezoeken van een moskee niet kan, of dat ik dat niet zou doen. Hierover moet nagedacht worden. Waarom een moskee bezoeken. Ik vind dat je er een goede reden voor moet hebben om een moskee te bezoeken!

groet,

29-03-2006, 14:03


Dit is het artikel waarin Ds. Kempeneers zijn visie weergeeft!

„Christen hoort niet in moskee”
Ds. Kempeneers pleit voor antithetische houding richting islam Evert van Dijkhuizen



Een hele pagina, onlangs in deze krant, over leerlingen van een reformatorische school die een islamitisch gebedshuis bezoeken. Lezers reageerden geschokt. Ook ds. M. A. Kempeneers uit Elburg „schrok” ervan. „Wie de Bijbel én de Koran serieus neemt, gaat niet naar de moskee.”

De scholengemeenschap Pieter Zandt bracht ds. Kempeneers, christelijk gereformeerd predikant, voor het eerst met het onderwerp in aanraking. „Mijn catechisanten die in Kampen op school zitten, kwamen enkele weken geleden met de mededeling dat de Pieter Zandt naar de moskee wilde. Ik heb gevraagd: Wat vinden jullie daarvan? De meesten wisten er niet goed raad mee, sommigen waren er beslist tegen. Nadat we er met elkaar over hadden gesproken, werd ik thuis gebeld door verontruste ouders. Ik heb hun geadviseerd hun bezwaren op school kenbaar te maken. Dat hebben ze gedaan. Vervolgens heeft de school het moskeebezoek afgeblazen.”

Ds. Kempeneers las tot zijn verbazing dat leerlingen van een andere reformatorische school wel naar de moskee waren geweest. Hij vindt dat echt niet kunnen. „Ik ben natuurlijk niet bij de bezinning vooraf geweest, maar ik kom in het artikel geen overtuigende motieven tegen. Ik lees de volgende dingen: kennismaken met andere culturen, wederzijds respect stimuleren, vooroordelen wegnemen en een bijdrage leveren aan het integratievraagstuk. Op zich zijn die motieven legitiem. We hebben in ons land met 1 miljoen moslims te maken en we zullen op een goede manier met hen moeten samenleven. Maar moeten we naar de moskee om dat te leren? Naar mijn mening niet.”

Tien Geboden
Ds. Kempeneers benadrukt dat ook in dit vraagstuk alleen de Schrift het voor het zeggen heeft. „Dan komen bij mij woorden zoals vreemdelingschap en antithese naar boven. Israël mocht zich in het Oude Testament absoluut niet inlaten met de vreemde volken om zich heen. De vreemdelingen zelf hadden in Israël veel rechten, maar nog meer plichten. Er was bijvoorbeeld geen plaats voor hun afgodstempels. Ook de vreemdelingen moesten zich houden aan de Tien Geboden.

Ik lees dat de drie vrienden van Daniël niet mochten buigen voor het beeld van Nebukadnezar. En als we het Nieuwe Testament erbij nemen, dan lees ik in de brieven van Paulus: Wat samenstemming heeft Christus met de Belial, of wat deel heeft de gelovige met de ongelovige? Heel de Bijbel is vol van de antithese. Gij geheel anders! Dat is de roeping van christenen. Vanuit die gedachte is er naar mijn mening geen ruimte voor het bezoeken van een moskee.”

De Elburger predikant, eerder politieman in Rotterdam, voelt zich gesterkt in zijn overtuiging als hij de reacties van de leerlingen op het bezoek leest. „Ze tonen waardering voor de serieuze manier waarop moslims met hun godsdienst omgaan. Zo van: Daar kunnen wij nog wat van leren. Ik vrees dat leerlingen na zo’n bezoek naar huis gaan met het idee: Nou ja, ieder zijn eigen godsdienst. Zij geloven in Allah, wij in God. Zij hebben de Koran, wij de Bijbel. Wat doet het er eigenlijk toe? Het zijn zulke aardige mensen en ze bedoelen het zo serieus. Een dergelijk bezoek is mij te soft en te naïef.”

Verkeerde voorstelling
Zijn redenering staat haaks op het moderne denken, realiseert ds. Kempeneers zich. „De overheid beschouwt alle godsdiensten als gelijkwaardig en propageert de integratie. Iedereen in Nederland, ongeacht zijn levensbeschouwing, heeft recht op een eigen plekje. In onze democratie is dat ook zo. We moeten er alles aan doen om burgerlijk correct met elkaar om te gaan. We kunnen moslims op bepaalde terreinen zelfs nodig hebben. Ik denk aan het debat over zaken zoals abortus, het homohuwelijk en de vrijheid van onderwijs.

Tegelijk geldt dat wij ons moeten laten gezeggen door Gods Woord. Dat kan wel eens spanning geven in onze burgerlijke contacten. In de dialoog met andersdenkenden moet gewezen worden op de éne Naam Die onder de hemel is gegeven tot zaligheid. De Naam van de Heere Jezus. Hij is Gods Zoon. Die boodschap moet in onze ontmoeting met moslims doorklinken. Ik lees daar niets over in het artikel over het moskeebezoek. Wel lees ik dat de docent zegt: „Jullie maken je klein voor Allah, wij voor God.” Alsof daar een soort gemeenschappelijkheid in zit. Dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Allah en God zijn niet dezelfden.”

Wie als christen naar de moskee gaat, neemt de Bijbel niet serieus, maar ook de Koran niet, stelt de Elburger pastor. „De Bijbel roept ons ertoe op ver bij de wereld en de afgoden vandaan te blijven. In de Koran staat dat het godslastering is om Jezus de Zoon van God te noemen. En ook dat de ware gelovigen geen vriendschap met christenen en joden mogen hebben. Negeren we dat allemaal ter wille van een bezoek aan de moskee?”

Wie de moskee binnen wil gaan, moet z’n schoenen uittrekken. Is dat een knieval voor de islam?
„Ik kan het niet anders zien. Je betreedt voor moslims heilige grond. Het uittrekken van je schoenen heeft heel duidelijk een religieuze lading waar je als christen niet mee kunt en mag instemmen. Ik begrijp dan ook niet dat het in het RD-artikel een vorm van praktisch respect wordt genoemd.”

Anderen maken de vergelijking met het hoedje in de kerk.
„Dat is een ander verhaal. Vrouwen hebben Bijbelse motieven om met een gedekt hoofd naar de kerk te gaan. Maar het is, uitzonderingen daar gelaten, niet zo dat een onkerkelijke gast niet naar binnen mag als zij geen hoed op heeft. Dan leeft toch op veel plaatsen het besef dat je een wereldling niet mag uitsluiten van Gods Woord op basis van die ene regel. Bij de moskee ligt dat anders. Je komt gewoon niet binnen als je je schoenen niet uittrekt.”

Moskeebezoek hoort bij begeleide confrontatie, zeggen voorstanders.
„Ik vrees dat we onszelf overschatten. Hebben we voldoende bagage in huis om die confrontatie aan te gaan? Is de werkelijkheid niet veel complexer? Moeten we niet eerder bang zijn voor de islam? Wat voegt zo’n bezoek toe? De leerlingen nemen even een kijkje in een liberale moskee en denken dan te weten wat de islam inhoudt en wie de moslims zijn.

Daarnaast vind ik dat reformatorische scholen te ver meegaan in de trend om lessen op allerlei manieren op te leuken met video’s, gastsprekers en bezoekjes buiten de school. Ook de moskee hoort daar nu bij. Wat is de volgende stap? Een bezoek aan het crematorium? Tijdens mijn opleiding als politieman moest ik dat ook. Inclusief een kijkje in de oven terwijl er iemand werd verbrand. Ik heb gevraagd: Wat voegt het toe? Word ik daardoor een betere agent? Nee? Dan ga ik niet mee.”

Moeten we ook roomse kerken mijden?
„Teellinck vond van wel, maar hij zegt dat kort na de Reformatie. Als ik verplicht zou worden bij binnenkomst van een roomse kerk een kruisje te slaan of iets met wijwater te doen, dan zou ik er niet komen.”

En de synagoge? U moet een keppeltje op om binnen te komen.
„Ik vind dat van een andere orde. Het joodse geloof is niet te vergelijken met de islam. Joden beroepen zich op teksten die ook in mijn Bijbel staan. Ze hebben echter de waarheid ten dele. Bovendien lezen ze die ook nog met een deksel op hun hart. Maar hun God is ook onze God, al is dat te kort voor de zaligheid, want hun ogen moeten geopend worden voor Jezus.”

Hoe zou u de islam op school behandelen?
„Ik zou teksten uit de Koran bespreken en de overeenkomsten met het christendom niet verzwijgen, maar de leerlingen vooral wijzen op de verschillen. Dat alles tegen de achtergrond: Beproeft de geesten of ze uit God zijn. Dan is er bij de islam maar één conclusie mogelijk: de islam is niet uit God. Ik zou de leerlingen ook wijzen op landen zoals Indonesië, Iran en Saudi-Arabië waar de islam regeert. Zijn daar christelijke kerken en zo ja, krijgen zij de ruimte die moslims in ons land hebben? Het antwoord is nee en dat zegt genoeg over het gevaar van de islam. Het is een godsdienst met een sterke bekeringsdrang. Iedereen moet moslim worden, desnoods met geweld.”

Een imam op school, kan dat?
„Incidenteel en mits je het goed voorbereidt en afbakent. Ik ben voor de ontmoeting met andersdenkenden, maar altijd vanuit de gedachte dat er maar één ware godsdienst is. Dat klinkt intolerant en dat is het ook. Maar de Bijbel gaat ons erin voor. Zij laat geen ruimte voor andere godsdiensten.”

Ds. Kempeneers zou graag zien dat reformatorische christenen zich gedegen bezinnen op hun houding tegenover de islam. „Ik zie dit moskeebezoek als een van de vele symptomen van de verwereldlijking en veroppervlakkiging onder ons. Dat vervult mij met zorg en verdriet. Daarbij gaat de kennis van onze eigen geloofsleer ontbreken. Straks weten onze kinderen meer van de islam dan van de gereformeerde belijdenisgeschriften. Het is duidelijk dat we de antithetische houding verliezen en dat we sterker beïnvloed worden door de geest van tolerantie dan door de Schrift. De diepste oorzaak is dat onder ons het besef van Gods heiligheid afneemt. Als die heiligheid ons hart bezet, worden we bewogen en eerlijk naar onszelf én naar onze moslimnaaste.”



© Reformatorisch Dagblad
-----------------------------------------

Ik sluit me hier (voorzichtig) bij aan.....

groet,

29-03-2006, 14:11

Citaat door een Christen:
Dit is geen feitenverdraaing! Er kan een vergissing gemaakt worden, maar alvorens dat bevestigd kan worden, ga ik dat maar eens uitzoeken.
Een zak om de schoenen heen zou trouwens geen verschil maken. Wij willen best respect voor onze moslimbroeders hebben, echter kunnen wij allah niet eren op grond van de 10 geboden.

Wij hebben ook niks tegen een Islamiet, Jood of wie dan ook!

Ik wil hiermee ook niet zeggen dat het bezoeken van een moskee niet kan, of dat ik dat niet zou doen. Hierover moet nagedacht worden. Waarom een moskee bezoeken. Ik vind dat je er een goede reden voor moet hebben om een moskee te bezoeken!

groet,
Luister...ik ben een Moslim, jij zet hier neer dat de reden is waarom men de Moskee niet wil bezoeken gelegen is in het feit dat de schoenen uitdoen een teken van eer bewijzen aan Allah swt.

Ik als moslim corrigeer je hierin, de enige reden waarom schoenen uitgedaan moeten worden ligt in het feit dat je met schoenen buitenloopt...je kunt op vieze dingen getrapt hebben....hondepis, kauwgum, en alle ander viezighied...dan kun je toch niet verwachten dat Moskee gangers juist hierom de schoenen uit doen en jij met je vieze schoenen zomaar de tapijt kunt gaan besmeuren waar wij als moslims onze voorhoofd op leggen..... een andere verklaring is er niet. Alsof als jij je schoenen uit doen jij Allah daarmee eer betoond......aan Hem.

29-03-2006, 14:14

Citaat door houbinno:
Luister...ik ben een Moslim, jij zet hier neer dat de reden is waarom men de Moskee niet wil bezoeken gelegen is in het feit dat de schoenen uitdoen een teken van eer bewijzen aan Allah swt.

Ik als moslim corrigeer je hierin, de enige reden waarom schoenen uitgedaan moeten worden ligt in het feit dat je met schoenen buitenloopt...je kunt op vieze dingen getrapt hebben....hondepis, kauwgum, en alle ander viezighied...dan kun je toch niet verwachten dat Moskee gangers juist hierom de schoenen uit doen en jij met je vieze schoenen zomaar de tapijt kunt gaan besmeuren waar wij als moslims onze voorhoofd op leggen..... een andere verklaring is er niet. Alsof als jij je schoenen uit doen jij Allah daarmee eer betoond......aan Hem.
Dus als ik een moskee wil bezoeken, en laat zien dat mijn schoenen schoon zijn, dan mag ik gewoon naar binnen?

groet,

Pagina's : [1] 2 3 4