Bekijk volle/desktop versie : De Profeet Mohammad Sallalahoe ' Alayhi Wa Sallam



24-03-2006, 08:13
Het Geslachtsregister van de Profeet

– sallallahoe ‘alayhi wa sallam –

Mohammad, de Boodschapper van Allah – sallallahoe ‘alayhi wa sallam, Aboel-Qaasim, de Meester der Gezondenen en het Zegel der Profeten:

Hij is Mohammad ibn ‘Abdillaah ibn ‘Abdil-Moettalib, en de naam van ‘Abdoel-Moettalib is: Shaybah ibn Hishaam, en diens naam is: ‘Amr ibn ‘Abd Manaaf, en diens naam is: al-Moeghierah ibn Qoesayy, en diens naam is: Zayd ibn Kilaab ibn Moerrah ibn Ka’b ibn Loe-ayy ibn Ghaalib ibn Fihr ibn Maalik ibn an-Nadr ibn Kinaanah ibn Khoezaymah ibn Moedrikah, en diens naam is: ‘Aamir ibn Ilyaas ibn Moedar ibn Nizaar ibn Ma’add ibn ‘Adnaan. En ‘Adnaan behoort tot de nakomelingen van Ismaa’iel1 ibn Ibraahiem2 – sallallahoe ‘alayhimaa wa sallam, met de overeenstemming van de mensen.

Maar zij hebben onenigheid over de vaders die zich tussen ‘Adnaan en Ismaa’iel bevinden.

Oerwah ibn az-Zoebayr heeft gezegd:

”Wij hebben niemand gezien die wist wie er voor ‘Adnaan of Qahtaan was, behalve dat zij hierover logen.”3

Aboe Bakr ibn Soelaymaan ibn Abie Hathmah, die behoorde tot degenen die de meeste kennis hadden van het geslachtsregister en de poëzie van Qoeraysh4, heeft gezegd:

”Wij hebben niemand gezien die wist wie er voor Ma’add ibn ‘Adnaan was, noch in de poëzie van een poëet, noch in de kennis van een geleerde.”5

En de Boodschapper van Allah – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – heeft gezegd:

اصطفى الله كنانة من ولد إسماعيل& #1548; واصطفى قريشاً من كنانة، واصطفى هاشماً من قريش، واطصفان& #1610; من بني هاشم

“Allah verkoos Kinaanah uit de kinderen van Ismaa’iel, en verkoos Qoeraysh uit Kinaanah, en verkoos Haashim uit Qoeraysh, en verkoos mij uit de kinderen van Haashim.”6

En zijn moeder is Aaminah bint Wahb ibn ‘Abd-Manaaf ibn Zoehrah ibn Kilaab, en zij is één persoon dichter bij Kilaab dan haar echtgenoot ‘Abdoellah.

Bron: Siyar A’laam an-Noebalaa deel 1
Bron: www.soennah.com

1 Voetnoot van de vertaler: Ismaa’iel: De Profeet Ishmaël.

2 Voetnoot van de vertaler: Ibraahiem: De Profeet Abraham.

3 Overgeleverd door Ibn Sa’d in ‘at-Tabaqaat’ (1/25) en zijn overleveringsketen is hasan (goed).

4 Voetnoot van de vertaler: Qoeraysh: De stam van de Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam.

5 Overgeleverd door Ibn Sa’d in ‘at-Tabaqaat’ (1/25) en zijn overleveringsketen is hasan (goed).

6 Sahieh (authentiek): Overgeleverd door Moeslim (2276), at-Tirmidhie (3626) en Ahmad (4/107).

24-03-2006, 08:17


– sallallahoe ‘alayhi wa sallam –


Aboe Qataadah al-Ansaarie – moge Allah tevreden zijn met hem – heeft gezegd: Een bedoeïen vroeg de Boodschapper van Allah – sallallahoe ‘alayhi wa sallam:”Wat zegt u over het vasten op maandag?” De Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – antwoordde:


ذلك ولدت فيه وفيه أوحي إلي



“Op die dag ben ik geboren en op die dag is de Openbaring op mij neergedaald.”1


Op het gezag van Hassaan ibn Thaabit – moge Allah tevreden zijn met hem – die zei: Voorwaar, ik was een jongeman, toen ik een Jood, die op een heuvel van Yathrib (Medienah) stond, hoorde schreeuwen:”O verzameling Joden!” Toen zij (de Joden) zich dan voor hem verzameld hadden, zeiden ze:”Wee jou, wat is er met jou?” Hij zei:”De ster van Ahmad, waarmee hij deze avond gezonden wordt, is opgekomen.”2


Bron: Siyar A’laam an-Noebalaa deel 1, van al-Imaam adh-Dhahabie
Bron: www.soennah.com


1 Sahieh (authentiek): Overgeleverd door Moeslim (1162).

2 Hasan (goed): Overgeleverd door Ibn Ishaaq in ‘Sierah Ibn Hishaam’ (1/165).