Bekijk volle/desktop versie : Studie welke studie met toekomstperspectief voor hijaabdragedenden??? geef advies en mening



Pagina's : [1] 2 3

22-03-2006, 09:18
Salaam wa3alaikom wr wb oegties en aghies ,

Ik ben momenteel een laatste jaars student CE ( commerciele economie )MHBO.
Sinds 7 weken draag ik een hijaab en wil me meer gaan praktiseren als ik het heb over uiterlijkheden. Dus de broeken met tuniekjes zullen inshaAllah in de toekomst rokken gaan worden. Nu vind ik dit een leuke studierichting maar niet passend voor een moslima, hijaabdragend of niet. Althans dat is mijn visie hierop.

Nu wil ik graag verder studeren op het HBO maar, ik weet niet welke studie ik moet volgen en welke studie bij een moslima en dan zeker met hijaab past, ik vind teveel leuk!:

Ik zal kort iets over mezelf vertellen:

Ik ben verbaal sterk ( en nee de politiek is niks voor mij! )
Ik ben sociaal
Streef naar resultaat
Draag de boodschap van het bedrijf graag op een aantrekkelijke manier naar buiten
Zakelijk communicatief sterk
Zelfstandig
Neem verantwoordelijkheid

Ik wacht graag op jullie mening en advies wellicht.

Djazakoum allahoe Kharain voor jullie tijd om dit te bekijken en om een reactie achter te laten als dat het geval is.

Ma3aa Salaam,

Luna

22-03-2006, 09:22


Ik houd de verschillende hoofddoeken nooit goed uit elkaar. Wat is nou ook alweer een hijaab?

22-03-2006, 09:33

Citaat door DaanA:
Ik houd de verschillende hoofddoeken nooit goed uit elkaar. Wat is nou ook alweer een hijaab?
Ik snap dat het lastig is, je ziet zoveel verschillende stijlen
Laat ik het zo stellen ik bedek mn haar, mn oren, mn hals en mn sjaal laat ik over mn boezem vallen.

Had je een suggestie voor een geschikte opleiding?

22-03-2006, 09:37
Heu... eehm... Ik ben geen moslim en geen Marokkaan, hè. Zit ff te denken.

Volgens mij zijn alle banen waar je niet met zware machines moet werken en niet met klanten moet werken sowieso ok. Ik zou iemand met zo'n hoofddoek niet snel achter een balie zetten als ik werkgever was, sorry. Leraar lijkt me geen probleem, omdat je gezicht gewoon zichtbaar is.

Maar blijkbaar vind je dat bepaalde beroepen niet bij moslims passen. Misschien kun je eerst aangeven wat je eigen criteria zijn.

22-03-2006, 09:50



Citaat door DaanA:
Heu... eehm... Ik ben geen moslim en geen Marokkaan, hè. Zit ff te denken.

Volgens mij zijn alle banen waar je niet met zware machines moet werken en niet met klanten moet werken sowieso ok. Ik zou iemand met zo'n hoofddoek niet snel achter een balie zetten als ik werkgever was, sorry. Leraar lijkt me geen probleem, omdat je gezicht gewoon zichtbaar is.

Maar blijkbaar vind je dat bepaalde beroepen niet bij moslims passen. Misschien kun je eerst aangeven wat je eigen criteria zijn.


Dat is goed punt van je.

Ik wil niet constant met mannen in contact staan.
Lesgeven lijkt me geen punt, juist omdat ik verbal sterk ben. Ik heb lang op een toneelvereniging gezeten en mn presentatieskills zijn hierdoor erg sterk. Voor een klas staan is geen probleem, vind ik. Verder zou ik graag met mensen omgaan. Ik wil dus niet meer commercieel werkzaam zijn omdat ik heb ervaring dat een vrouw in de meeste gevallen enkel alleen hogerop kan komen door aangenaam ( naar mijn mening ongepast ) te flirten met de mannelijke collega's. Ik wil graag zelfstandig werkzaam zijn en wanneer nodig rapporteren of commniceren naar de leidinggevende over de ontwikkelingen en gebeurtenissen. Ik zelf denk de laatste tijd aan PABO, Psychologie, MIM( redactie en productie ).

Luna

22-03-2006, 09:54

Citaat door luna_chick:
[/B]

Dat is goed punt van je.

Ik wil niet constant met mannen in contact staan.
Lesgeven lijkt me geen punt, juist omdat ik verbal sterk ben. Ik heb lang op een toneelvereniging gezeten en mn presentatieskills zijn hierdoor erg sterk. Voor een klas staan is geen probleem, vind ik. Verder zou ik graag met mensen omgaan. Ik wil dus niet meer commercieel werkzaam zijn omdat ik heb ervaring dat een vrouw in de meeste gevallen enkel alleen hogerop kan komen door aangenaam ( naar mijn mening ongepast ) te flirten met de mannelijke collega's. Ik wil graag zelfstandig werkzaam zijn en wanneer nodig rapporteren of commniceren naar de leidinggevende over de ontwikkelingen en gebeurtenissen. Ik zelf denk de laatste tijd aan PABO, Psychologie, MIM( redactie en productie ).

Luna
Ik vrees dat ik je, als je iets tegen mannelijke collega's hebt, geen raad kan en wil geven. Als werkgever zou ik je ook pertinent weigeren.

Misschien kun je op zoek naar een baan in een moslimbedrijf of zo.

En alsjeblieft: kom eens van die rare gedachte af dat je zou moeten flirten om hogerop te komen! Het is zeker zo dat het bij sommige managers zou kunnen helpen, maar het is gelukkig vrijwel nooit een must. Sterker nog: het kan zich ook tegen je keren. Een vrouw die dat bij mij zou flikken, kon haar carrière wel vergeten, want zo'n vrouw kan tot nog veel meer in staat zijn om hogerop te komen en ik heb daar geen zin in.

Kom nou! Mannen en vrouwen zijn gewoon mensen en in een professionele omgeving hoor je professioneel met elkaar om te gaan, zonder dat het geslacht enige invloed mag hebben.

Het spijt me, maar ik vrees dat ik je dus niet kan helpen.

22-03-2006, 09:59
nou toch bedankt voor je voorafgaande enrgie

22-03-2006, 10:19
Ik ben en blijf van mening dat elk beroep geschikt is voor een Hijaabdragende,
Het is maar hoe jezelf in je schoenen staat. Ik voer een beroep uit waarvan iedereen verwachtte dat ik daar nooit verder in zou komen ivm Hijaab.
Ik geef mijn zusjes 1 wijze les mee en dat is laat je door het feit dat je een Hijaab draagt niet keuzes maken waar je niet 100% voor gaat.. het is maar net hoe je zelf bent en hoe je jezelf opstelt... als je je kwetsbaar opstelt zal je ook sneller afgewezen worden mbt de hijaab.
Er zijn genoeg werkgevers die het accepteren! laat je niet om die reden van een opleiding/sollicitatie tegenhouden!


Het is een ander iets als je zegt dat je een bepaalde opl. niet wilt doen omdat je eigenlijk niet met mannen wil werken, dan moet je denk ik voor jezelf nagaan of je dan uberhaupt wel meot gaan werken, en uberhaupt wel de deur uit moet, in de bus, op de markt, in de supermarkt, bij de huisarts, overal krijg je te maken met mannen!, Als dit een reden is dan zou je er over na kunnen denken om te emigreren naar een land (en daar een opleiding genieten) waar alles volgens de islamitische wetgeving gebeurd!

22-03-2006, 10:22

Citaat door DaanA:


En alsjeblieft: kom eens van die rare gedachte af dat je zou moeten flirten om hogerop te komen!

Kom nou! Mannen en vrouwen zijn gewoon mensen en in een professionele omgeving hoor je professioneel met elkaar om te gaan, zonder dat het geslacht enige invloed mag hebben.

.
Ik ben in drie jaar tijd heel wat ladders gestegen, zonder dat er ook maar elk "contact" is geweest tussen mij en mijn directe leiding gevende, hij respecteert mij en beloont mij om mijn capaciteiten, daar hoef ik niet ff voor met me oogjes te rollen!!!! Het is je eigen insteek, als je als vrouw al denkt dat je door flirten hoger op komt, denk ik dat je eens goed bij jezelf na moet gaan wat voor een persoon je bent, het feit dat je daar al aan denkt, is voor mij eerlijk gezegd geen goed teken, Een hijaab dragen en alles bedekken zegt heeel weinig tegenwoordig!

Je laatste punt DaanA :

22-03-2006, 11:57
het is niet zo dat ik graag wil gaan flirten om hogerop te komen.
ik loop momenteel stage en bezet een commerciele functie en daar word ik gerespecteerd en gewaardeert om de kwaliteiten die ik bied. alleen merk ik dat weinig werknemers een hijaab accepteren, ongeacht je kwaliteiten.

ik ben mij heel erg bewust van de samenleving in nederland en de ontwikkeling.
ik vind mijzelf een geintegreerde moslima, die particepeert op hoog niveau aan onze samenleving. wanneer er ontwikkelingen ontstaan binnen de samenleving dan weet ik daar op te anticiperen.

het liefst ga ik verder in het vertegenwoordigersschap alleen ben bang dat mijn hijaab een struikelblok zal zijn. ik ben niet bereid om em af te doen en vandaar deze topic. ik wil kijken pf er andere mogelijkheden zijn om mn commerciele kwaliteiten veroorloofd te benutten binnen een te bezette functie.

DKNY A; mag ik je vragen hoe juow loopbaantraject eruit heeft gezien en welke functie je momenteel bezet?

22-03-2006, 12:00
Tja... ik vind dat iedereen met een hoofddoek moet kunnen werken, als het zijn functioneren niet in de weg staat.

Maar toch... zelf vind ik het heel onprettig om samen te werken met iemand met een hoofddoek. Het spijt me, daar kan ik niks aan doen en dat zul je ook van mij moeten tolereren. Idem voor je collega's.

Dus, zoals ik al zei, misschien kun je het beste een functie zoeken in een moslimbedrijf of een functie waarin je weinig met collega's te maken heb.

22-03-2006, 12:08

Citaat door DaanA:
Tja... ik vind dat iedereen met een hoofddoek moet kunnen werken, als het zijn functioneren niet in de weg staat.

Maar toch... zelf vind ik het heel onprettig om samen te werken met iemand met een hoofddoek. Het spijt me, daar kan ik niks aan doen en dat zul je ook van mij moeten tolereren. Idem voor je collega's.

Dus, zoals ik al zei, misschien kun je het beste een functie zoeken in een moslimbedrijf of een functie waarin je weinig met collega's te maken heb.
bang voor een lapje stof?

22-03-2006, 12:09



Citaat door luna_chick:
het is niet zo dat ik graag wil gaan flirten om hogerop te komen.
ik loop momenteel stage en bezet een commerciele functie en daar word ik gerespecteerd en gewaardeert om de kwaliteiten die ik bied. alleen merk ik dat weinig werknemers een hijaab accepteren, ongeacht je kwaliteiten.

ik ben mij heel erg bewust van de samenleving in nederland en de ontwikkeling.
ik vind mijzelf een geintegreerde moslima, die particepeert op hoog niveau aan onze samenleving. wanneer er ontwikkelingen ontstaan binnen de samenleving dan weet ik daar op te anticiperen.

het liefst ga ik verder in het vertegenwoordigersschap alleen ben bang dat mijn hijaab een struikelblok zal zijn. ik ben niet bereid om em af te doen en vandaar deze topic. ik wil kijken pf er andere mogelijkheden zijn om mn commerciele kwaliteiten veroorloofd te benutten binnen een te bezette functie.

DKNY A; mag ik je vragen hoe juow loopbaantraject eruit heeft gezien en welke functie je momenteel bezet?
Als jouw ambitie is om verder te gaan in het vertegenwoordigersschap dan moet je doorzetten, alleen doorzetters bereiken dat wat zij willen bereiken hoe onmogelijk het soms ook kan lijken. Je moet uitstralen dat je ervoor gaat en dat je hijaab geen zwak punt is, op het moment dat je laat blijken dat je hijaab je zwak is, dan vallen mensen daar over!


mijn loopbaantraject, ik ben na mijn MBO opleiding gaan werken, eerst voor het UWV, daar vond ik em stekkie niet, nu zit ik bij een Particulier bedrijg dat zich bezig houdt met schuldsaneringen en budget beheer, ik ben begonnen als assistente maar heb nu de functie van bewindvoerder, een bewindvoerder begeleid mensen met schulden gedurende een drie jarig traject, Ik doe huisbezoeken (kom dus bij clienten thuis) maar doe ook rechtbank zittingen, samen met een client verschijn ik op de rechtbank om samen met de Rechter zaken te besluiten.......
Iedereen in mijn omgeving riep en roept nog steeds, dat mensen mij niet zullen accepteren als moslima met hijaab als ik bij hen over de vloer kom, of dat de rechtbank mij niet zou accepteren mt de hijaab, Ik heb al heel wat huisbezoek afgelegd en ook al heel wat rechtbank zittingen bijgewoond en gesprekken met hoge pieten op de rechtbank, nog niemand heeft mij afgerekend op mijn Hijaab....., ben sinds kort begonnen met mijn HBO studie, en inshallah hoop ik na het behalen van mijn HBO nog verder door te stromen en in dienst te komen van de rechtbank, hoe hard mensen roepen dat het me niet zal lukken, heo harder ik doorga, want ook wat me nu is gelukt , werd me niet gegund!!!

22-03-2006, 12:10

Citaat door DaanA:

Maar toch... zelf vind ik het heel onprettig om samen te werken met iemand met een hoofddoek. Het spijt me, daar kan ik niks aan doen en dat zul je ook van mij moeten tolereren. Idem voor je collega's.

.
Gelukkig zijn er heel wat werkgevers en individu's die deze bekrompen gedachten gang niet met jou delen!

22-03-2006, 12:12

Citaat door DKNY_A:
Gelukkig zijn er heel wat werkgevers en individu's die deze bekrompen gedachten gang niet met jou delen!
Dat is geen bekrompen gedachte, dat is gewoon een gevoel waar ik niks aan kan doen. Ik zou als werkgever in de meeste functies ook gewoon vrouwen met hoofddoek aannemen, hoor. Ik vind het zelf alleen niet prettig, maar dat mag natuurlijk geen reden zijn om iemand niet aan te nemen. Misschien moet ik er gewoon aan wennen...

Pagina's : [1] 2 3