Bekijk volle/desktop versie : Salaat Doha -][- Gewoontes/Sunnah omtrent Doha gebed



20-03-2006, 22:43
Asalaam Ouhelikoum Warahmatullahi Wabarakatuhu,

Graag wil ik wat specificaties omtrent het gebed Doha, dat na shoorooq gebeden kan worden.

Graag wil weten wat de Malikya Madhab hier overzegt. En wat volgens hem de Sunnah is.

Moet je bel'Hajr bidden(hard op reciteren).
Of bel'Sir.
Met welke Surah's bad onze profeet.
Speciale dua's tijdens het gebed?

Etc Etc Broeders & Zusters.

Wahelikoum Asalaam Warahmatullahi Wabarakatuhu.

21-03-2006, 22:06


SubhannAllah niemand :|:|

21-03-2006, 22:08
As-salaam 'Aleykoem,

Zachtop bidden, gebidden in de avond en fadjr bid je hardop.

Overgeleverd door Aboe Dharr, dat de Profeet 'aleyhi salaatoe wa salaam heeft gezegd: “Liefdadigheid is dagelijks nodig voor elk deel van je lichaam. Elke Soebhanallah is een liefdadigheid. Elke alhamdoelillah is een liefdadigheid. Elke Allahoe Akbar is een liefdadigheid. Het goede bevelen is een liefdadigheid. Wat voldoende is voor dat (als liefdadigheid) zijn de twee rak’aah van Doeha.” [Ahmad, Moeslim, Aboe Dawoed]

Overgeleverd door Abdoellah ibn Amr: “De boodschapper van Allah 'aleyhi salaatoe wa salaam zond een expeditie uit en zij verkregen veel buit en keerden snel terug. De mensen spraken over hun snelle overwinning, overvloedige buit en snelle terugkeer. Naar aanleiding hiervan zei de Boodschapper van Allah 'aleyhi salaatoe wa salaam: Zal ik jullie niet leiden naar een nabijere overwinning, een groetere buit en een snellere terugkeer? Iedereen die woedoe verricht en dan naar de moskee gaat om het doeha gebed te bidden, dat is een nabijere overwinning, een betere buit en een snellere terugkeer.” [Ahmad, At-Tabarani]

Dit gebed wordt gebeden nadat de zon volledig is opgekomen en voordat de tijd voor Dhoehr aanbreekt. Het is beter om het Doeha gebed uit te stellen totdat het warmer is geworden. Dit blijkt uit de volgende hadith:

Overgeleverd door Zayd ibn Arqam: “De Boodschapper van Allah ‘aleyhi salaatoe wa salaam ging naar de mensen van Qoebaa en zag hen bidden. Hij zei: Salaat-al-Awaabien is wanneer de jonge kamelen hun poten optillen (vanwege de hitte van het zand).” [ Moeslim ]

21-03-2006, 22:19

Citaat door Ibn_Thabit:
Agy, ik weet niet of ik dat mag vragen.. maar wat is dat op je avatar?
Een dier ofzo
Kapsel.

21-03-2006, 22:45



Citaat door Oempje_:
As-salaam 'Aleykoem,

Zachtop bidden, gebidden in de avond en fadjr bid je hardop.

Overgeleverd door Aboe Dharr, dat de Profeet 'aleyhi salaatoe wa salaam heeft gezegd: “Liefdadigheid is dagelijks nodig voor elk deel van je lichaam. Elke Soebhanallah is een liefdadigheid. Elke alhamdoelillah is een liefdadigheid. Elke Allahoe Akbar is een liefdadigheid. Het goede bevelen is een liefdadigheid. Wat voldoende is voor dat (als liefdadigheid) zijn de twee rak’aah van Doeha.” [Ahmad, Moeslim, Aboe Dawoed]

Overgeleverd door Abdoellah ibn Amr: “De boodschapper van Allah 'aleyhi salaatoe wa salaam zond een expeditie uit en zij verkregen veel buit en keerden snel terug. De mensen spraken over hun snelle overwinning, overvloedige buit en snelle terugkeer. Naar aanleiding hiervan zei de Boodschapper van Allah 'aleyhi salaatoe wa salaam: Zal ik jullie niet leiden naar een nabijere overwinning, een groetere buit en een snellere terugkeer? Iedereen die woedoe verricht en dan naar de moskee gaat om het doeha gebed te bidden, dat is een nabijere overwinning, een betere buit en een snellere terugkeer.” [Ahmad, At-Tabarani]

Dit gebed wordt gebeden nadat de zon volledig is opgekomen en voordat de tijd voor Dhoehr aanbreekt. Het is beter om het Doeha gebed uit te stellen totdat het warmer is geworden. Dit blijkt uit de volgende hadith:

Overgeleverd door Zayd ibn Arqam: “De Boodschapper van Allah ‘aleyhi salaatoe wa salaam ging naar de mensen van Qoebaa en zag hen bidden. Hij zei: Salaat-al-Awaabien is wanneer de jonge kamelen hun poten optillen (vanwege de hitte van het zand).” [ Moeslim ]
Djazaak Allahu Gairan.

Dus zacht opbidden, geen voorkeur voor bepaalde Al Qoraan Al Qareem versen?

Nogmaals Djazaak Allahu Gairan.

21-03-2006, 22:54

Citaat door OuJdAbOyX:
Djazaak Allahu Gairan.

Dus zacht opbidden, geen voorkeur voor bepaalde Al Qoraan Al Qareem versen?

Nogmaals Djazaak Allahu Gairan.
Na'aam, zachtjes inshaAllaah.

Ik heb nooit gelezen dat er bepaalde surah's worden aanbevolen bij het doeha gebed, indien ik het tegenkom, zal ik het plaatsen inshaallaah. Wa Djazaak.

21-03-2006, 22:55

Citaat door Oempje_:
Na'aam, zachtjes inshaAllaah.

Ik heb nooit gelezen dat er bepaalde surah's worden aanbevolen bij het doeha gebed, indien ik het tegenkom, zal ik het plaatsen inshaallaah. Wa Djazaak.
Zoiets had ik dan weer gehoord. But nevermind.

21-03-2006, 22:58
Aboe Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “Mijn khalil (vriend, de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem)) heeft me geadviseerd om drie handelingen te verrichten, en ik zal hier niet mee stoppen tot mijn dood: (1) “om elke maand 3 dagen te vasten,” (2) ”Om het doeha gebed te verrichten” (3) “Het witr gebed te verrichten alvorens te gaan slapen” (Vermeld in Boekharie en Moesliem).

Overgeleverd door Abdoellah ibn Amr: “De boodschapper van Allah 'aleyhi salaatoe wa salaam zond een expeditie uit en zij verkregen veel buit en keerden snel terug. De mensen spraken over hun snelle overwinning, overvloedige buit en snelle terugkeer. Naar aanleiding hiervan zei de Boodschapper van Allah ('aleyhi salaatoe wa salaam: Zal ik jullie niet leiden naar een nabijere overwinning, een groetere buit en een snellere terugkeer? Iedereen die woedoe verricht en dan naar de moskee gaat om het doeha gebed te bidden, dat is een nabijere overwinning, een betere buit en een snellere terugkeer.” [Ahmad, At-Tabarani]

21-03-2006, 23:00

Citaat door OuJdAbOyX:
Zoiets had ik dan weer gehoord. But nevermind.
Ik ken alleen surah adDoe7a, maar ik zal blijven zoeken inshaAllaah.

22-03-2006, 22:47
Incha Allah. Djazaak Allahu Gairan.

23-03-2006, 22:03
http://www.youtube.com/watch?v=icGPiOabFw8

09-04-2006, 13:10
Nog suggesties.

09-04-2006, 13:54


De moeder van de gelovigen, Oemm Habibah Ramilah bint Abu Soefian (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat zij hoorde dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Er zal een huis gebouwd worden in het Paradijs voor elke Moslim die twaalf ra’kah aan vrijwillige gebeden doet, naast de verplichte gebeden in de dag en de nacht, om zo het behagen van Allah te zoeken.” (Overgeleverd in Moesliem.) Opmerking; Deze 12 extra rakaah’s zijn, volgens Imam Nasaa'ie en Tiermidhie, onder andere: 2 rakaah’s voor Fadjr, 4 rakaah’s voor en 2 rakaah’s na Maghreb, en 2 rakaah’s na het Isha gebed.


Aboe Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “[COLOR="DarkOrange"]Mijn khalil (vriend, de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem)) heeft me geadviseerd om drie handelingen te verrichten, en ik zal hier niet mee stoppen tot mijn dood: (1) “om elke maand 3 dagen te vasten,” (2) ”Om het doeha gebed te verrichten” (3) “Het witr gebed te verrichten alvorens te gaan slapen” (Vermeld in Boekharie en Moesliem).

Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “De twee rakaah’s voor Fadjr zijn beter dan de wereld, en alles erin” (Vermeld in Moesliem).

Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) nooit strikter met het doen van iets vrijwilligs was, dan het verrichten van de twee rakaah’s vóór het Fadjr gebed (Vermeld in Al-Boekharie en Moesliem.

Oemm Habiba (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Degene die de 4 rakaah’s voor het Dohr gebed verricht, en 4 rakaah’s erna, zal worden beschermd door Allah tegen het vuur van de Hel.” (Overgeleverd door Aboe Da’oed en At-Tiermidhie).

Men zou Witr als het laatste gebed moeten verrichten (in de nacht): Abdullah bin Umar (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Verricht Witr als je laatste salah (gebed) in de nacht” (Vermeld in Al-Boekharie en Moesliem).

Wanneer iemand een moskee binnengaat, moet hij 2 rakaah’s bidden voordat hij gaat zitten. Aboe Qatada (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Wanneer een van jullie een moskee binnengaat, laat hem dan 2 rakaah’s bidden voordat hij gaat zitten” (Al-Boekharie en Moesliem). [/COLOR]

10-04-2006, 01:56
Djazaak Allahu Gairen.