Bekijk volle/desktop versie : Wat maken jullie voor gasten (geen traditioneel eten)



Pagina's : [1] 2

20-03-2006, 12:31
Geinspireerd uit een andere topic.

Ik ben benieuwd wat jullie maken voor jullie gasten.

Ik zelf: Lasagna, ovenschotels (gehakt, groneten en aardappelpuree)
met een salade erbij als toetje ijscoupe met fruit en bij de thee een zelf gebakken taartje.

En jullie?

20-03-2006, 13:33


Ik zal ze per combinatie opschrijven, ma je kan het ook anders combineren. Kheb er vast wel meer, maar deze komen zo 1, 2, 3 in mn hoofd

Niet traditionele gerechten

Combi 1

Voorgerecht:

Pittige tomatensoep met gehaktballetjes en soepgroenten of
Tapas of
Stokbrood met verschillende soorten tapenades

Hoofdgerecht:
(zelf laten opscheppen)

Lasagna
Frisse salade

Nagerecht:

Tiramisu of
Venietta ijsboomstammetje of
Italiaans ijsbolletjes, liefst beetje machtig ijs (pistache-, slagroom-,caramel- chocoladesmaak)



Combi 2

Leg een grote grill (of 2 kleintjes) op tafel en grill samen (met je gasten dus) het volgende:

gamba's
courgette (in reepjes/schijfjes gesneden)
paprika ( in ringen gesneden
uien ( in ringen gesneden
worstjes (saucit van de slager)
Shwa kip/vlees/vis
runderlapjes/kipfilet


Kruid alles van te voren naar smaak en bewaar in koelkast, totdat je gasten komen.
Bak aardappelpartjes of verschilllende soorten rijst (mediteraine of notenrijst ofzo) of frisse salade/aardappelsalade en laat je gasten dit zelf opscheppen.
Als nagerecht kun je denken aan yoghurt met fruit of ijs met fruit of vers gesneden fruit.


Combi 3


Babyleaf salade met cherrytomaten en pijnboompitten
Vis-groentenquiche
yoghurt met fruit of monatoetje met fruit.



Combi 4
(dit maak ik vaak als mn broertjuh komt, die is er gek op)


gekookte aardappelen (vastkokend),
groenten (iedere keer wat anders, denk aan champignon en ui met knorrkipboulion erdoorheen, of sperzieboontjes met zout er peper, of groentepakket, net wat je in huis hebt)
zalm in bieslooksaus (koop ik kant en klaar bij de aldi, hoef je alleen au bain marie af te maken, je hebt meerdere sauzen, maar deze vind mn broertje het lekkerst)
Serveer dit met een salade ernaast of soepje ervoor.


Deze combi kan ook met kippenbouten ipv zalm. Leg dan appelmoes en rode kool/bietjes op tafel en laat ieder voor zichzelf opscheppen.


Combi 5

Hoofdgerecht

Paella (veel vis dr in en lekker pittig)

Bijgerechten

gegrilde paprika's
gamba's
calamaris
frisse salade
tortilla
viskoekjes

Nagerecht

ijs, frisse smaken, denk aan citroen, bosvruchten etc.


Combi 6

Hoofdgerecht:

Nasi of
Bami of
Gele rijst met kipfiletreepjes/rundvleesreepjes en pittige groenten

Bijgerechten:

gebakken banaan
frisse salade
gekookte eitjes door de vloeibare sambal gehaalt.


Combi 7
(deze maak ik als mn vader komt)

Hoofdgerecht

Verschillende soorten vis of visfilet gefrituurd op een bord

Bijgerechten
Viskoekjes (zelf gemaakt)

rosti/ aardappelkrokketjes
calamaris
gamba's
salade
pittige olijfjes
zwarte olijfjes

Nagerecht

gesneden fruit.


Papa houdt niet van met brood eten en is gek op vis, als ik dit maak, blijft ie minuten lang stil omdat ie gretig aan het eten is... dan last ie pauze in, kletst een beetje en zodra hij merkt dat er plaats is voor meer vis, vraagt hij me of hij de restjes krijgt ... mijn gekke papie

Hopelijk heb je er wat aan

Toedeloe,
Latifa

20-03-2006, 13:38
Leuk Latifa dat je zo uitgbreid hebt geplaats. Klinkt allemaal erg lekker. Ben wel benieuwd hoe je je visschotel maakt (Combi 7).

20-03-2006, 13:39
Combi 2 is ook erg leuk trouwens

20-03-2006, 13:42


ehm ik ben heel slecht in visnamen en helemaal in het marokkaans. Ik herken ze op de markt en zo weet ik wat ik moet hebben

Sorry

Maar 2 namen die ik wel ken zijn shton en pangafilet of ipv gefrituurde vissoorten kun je ook sardientjes op de BBQ gooien, citroentje bijleggen en frisse komkommersalade bij serveren, tomatensaus en gegrilde paprika's. Maar dan neig je weer naar het traditionele Maar het is wel lekker.. hihi

20-03-2006, 13:51
Miss QT hoe bereid je die visschotel dan? Ik improviseer dan wel met een ander soort visje. Alleen frituren of boeg je nog iets extra's bij? En bedoel je met frituren ook de visjes door de paneermeel halen

20-03-2006, 14:09
verschillende soorten vis en visfilet kruiden en frituren, zal paar links neerzetten met foto's van gefrituurde vis











Klop in een diep bord ei(eren) en voeg hier je kruiden bij, denk aan; zout, peper, peterselie, bieslook, knoflookpoeder, chillipoeder. Je kan ook 2 borden doen met elk een andere kruidcombinatie zodat je naast de verschillende vissmaken ook verschillende kruidsmaken krijgt.

In een ander diep bord doe je bloem en in een derde bord paneermeel..

Khaal de vis eerst door de meel, dan het eimengsel en vervolgens frituur ik ze in een koekepan. De visfilet haal ik door het eimengsel en dan door de paneermeel en frituur ze in een koekepan.

je kan er ook voor kiezen om ipv de gamba en de calamaris apart te serveren toe te voegen aan je bord. Calamaris kruid je met peper en zout en peterselie.. Haal m door de bloem en frituur m. Let wel op de olie springt tijdens het calamaris bakken. Gamba's grill ik of ik haal ze door mengsel van olijfolie, knoflook, peper, zout en sambal en doe ze afgedekt in een ovenschotel en bak ze in de oven gaar. Gamba's zijn grijs als ze rauw zijn, als ze roze zijn, zijn ze dus gaar. Dit gaat best snel..

Pak een groot bord en leg de vis hier op, versier hier en daar met citroenschijven en lemoenschijven en verse peterselie- of minttakjes.

Het neemt veel tijd in beslag en je keuken ruikt vreselijk naar de vis, maar het is echt lekker..

Kijk als je met weinig mensen bent (dat doe ik ook als alleen ik en mn man ths zijn) neem ik alleen 1 soort vis en calamaris en gamba's dr bij. Geen viskoekjes. wel aardappelpartjes en een frisse salade..

Hopelijk heb je er wat aan sugar

En als je iets niet begrijpt gewoon vragen

Toedels,
Latifa

20-03-2006, 14:15

Citaat door Miss_QT:
verschillende soorten vis en visfilet kruiden en frituren, zal paar links neerzetten met foto's van gefrituurde vis











Klop in een diep bord ei(eren) en voeg hier je kruiden bij, denk aan; zout, peper, peterselie, bieslook, knoflookpoeder, chillipoeder. Je kan ook 2 borden doen met elk een andere kruidcombinatie zodat je naast de verschillende vissmaken ook verschillende kruidsmaken krijgt.

In een ander diep bord doe je bloem en in een derde bord paneermeel..

Khaal de vis eerst door de meel, dan het eimengsel en vervolgens frituur ik ze in een koekepan. De visfilet haal ik door het eimengsel en dan door de paneermeel en frituur ze in een koekepan.

je kan er ook voor kiezen om ipv de gamba en de calamaris apart te serveren toe te voegen aan je bord. Calamaris kruid je met peper en zout en peterselie.. Haal m door de bloem en frituur m. Let wel op de olie springt tijdens het calamaris bakken. Gamba's grill ik of ik haal ze door mengsel van olijfolie, knoflook, peper, zout en sambal en doe ze afgedekt in een ovenschotel en bak ze in de oven gaar. Gamba's zijn grijs als ze rauw zijn, als ze roze zijn, zijn ze dus gaar. Dit gaat best snel..

Pak een groot bord en leg de vis hier op, versier hier en daar met citroenschijven en lemoenschijven en verse peterselie- of minttakjes.

Het neemt veel tijd in beslag en je keuken ruikt vreselijk naar de vis, maar het is echt lekker..

Kijk als je met weinig mensen bent (dat doe ik ook als alleen ik en mn man ths zijn) neem ik alleen 1 soort vis en calamaris en gamba's dr bij. Geen viskoekjes. wel aardappelpartjes en een frisse salade..

Hopelijk heb je er wat aan sugar

En als je iets niet begrijpt gewoon vragen

Toedels,
Latifa
Bedankt schat voor je uitgebreide uitleg.

waarom doe je de vis door de bloem en de visfilet door het paneermeel? Waarom het verschil?

20-03-2006, 14:19
You're welcome

Waarom ik meel of paneermeel kies?

In de eerste instantie ziet het er anders uit

Plus ik gebruik meel bij de vis zodat mn kruiden dr aan vast blijven plakken, anders verdwijnt het in de olie en paneermeel bij mn visfilet zodat je een knapperig korstje hebt en dat korstje houdt je visfilet samen, dat word bij de vis al door het graat gedaan van de vis...Snappie?

20-03-2006, 14:36

Citaat door Miss_QT:
You're welcome

Waarom ik meel of paneermeel kies?

In de eerste instantie ziet het er anders uit

Plus ik gebruik meel bij de vis zodat mn kruiden dr aan vast blijven plakken, anders verdwijnt het in de olie en paneermeel bij mn visfilet zodat je een knapperig korstje hebt en dat korstje houdt je visfilet samen, dat word bij de vis al door het graat gedaan van de vis...Snappie?
Ik snap het helemaal!!

20-03-2006, 14:41
Ik Ben Gekkk Op VisJess...

26-03-2006, 16:12

Citaat door Miss_QT:
verschillende soorten vis en visfilet kruiden en frituren, zal paar links neerzetten met foto's van gefrituurde vis











Klop in een diep bord ei(eren) en voeg hier je kruiden bij, denk aan; zout, peper, peterselie, bieslook, knoflookpoeder, chillipoeder. Je kan ook 2 borden doen met elk een andere kruidcombinatie zodat je naast de verschillende vissmaken ook verschillende kruidsmaken krijgt.

In een ander diep bord doe je bloem en in een derde bord paneermeel..

Khaal de vis eerst door de meel, dan het eimengsel en vervolgens frituur ik ze in een koekepan. De visfilet haal ik door het eimengsel en dan door de paneermeel en frituur ze in een koekepan.

je kan er ook voor kiezen om ipv de gamba en de calamaris apart te serveren toe te voegen aan je bord. Calamaris kruid je met peper en zout en peterselie.. Haal m door de bloem en frituur m. Let wel op de olie springt tijdens het calamaris bakken. Gamba's grill ik of ik haal ze door mengsel van olijfolie, knoflook, peper, zout en sambal en doe ze afgedekt in een ovenschotel en bak ze in de oven gaar. Gamba's zijn grijs als ze rauw zijn, als ze roze zijn, zijn ze dus gaar. Dit gaat best snel..

Pak een groot bord en leg de vis hier op, versier hier en daar met citroenschijven en lemoenschijven en verse peterselie- of minttakjes.

Het neemt veel tijd in beslag en je keuken ruikt vreselijk naar de vis, maar het is echt lekker..

Kijk als je met weinig mensen bent (dat doe ik ook als alleen ik en mn man ths zijn) neem ik alleen 1 soort vis en calamaris en gamba's dr bij. Geen viskoekjes. wel aardappelpartjes en een frisse salade..

Hopelijk heb je er wat aan sugar

En als je iets niet begrijpt gewoon vragen

Toedels,
Latifa
bedankt voor je uitgebreide en goede uitleg! Ik had alleen nog een paar vraagjes, ik heb nog nooit vis zo gebakken en ook geen calamaris of gamba's.

x Hoeveel olie moet er in de koekenpan, een klein laagje of wel iets van 1 cm?
x Hoelang duurt het voor de calamaris gaar zijn en op hoeveel graden moet je die frituren?
x De gamba's als ik die in de oven wil doen, op hoeveel graden moet dan en hoelang duurt het ongeveer denk je?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

26-03-2006, 18:13



Citaat door ellouisa:
bedankt voor je uitgebreide en goede uitleg! Ik had alleen nog een paar vraagjes, ik heb nog nooit vis zo gebakken en ook geen calamaris of gamba's.

x Hoeveel olie moet er in de koekenpan, een klein laagje of wel iets van 1 cm?
x Hoelang duurt het voor de calamaris gaar zijn en op hoeveel graden moet je die frituren?
x De gamba's als ik die in de oven wil doen, op hoeveel graden moet dan en hoelang duurt het ongeveer denk je?

Alvast bedankt voor het antwoorden!
kga je ook als opsoming antwoorden, anders zien we door de bomen het bos niet meer

een klein laagje.. je vis moet niet onder de olie zitten...
geen flauw idee hoeveel graden en hoelang precies weet ik ook nie... op gevoel zeg maar.. ze krimpen dan een beetje in en krullen op.. kzeg calamaris maar kheb het hier over de ringen he...
roze gamba's zijn al gaar, dus je hoeft ze dan alleen maar op te warmen.. 15minuten op 200 graden ongeveer denk ik... sorry ik doe het echt op gevoel... maar grijze gamba's zijn niet gaar en daaraan kun je het dus zien. Op het moment dat je grijze gamba's roze worden zijn ze gaar ook op 200 graden denk ik en dan wachten tot de kleur verandert is


Insha allah begrijp je het nu.. anders moet je maar nog een keer vragen

26-03-2006, 20:14
ziet lekker uit,

27-03-2006, 18:37
ik hou ook van vis
ik heb nu wat meer ideetjes door ou opgedaan
thanks schat

Pagina's : [1] 2