Bekijk volle/desktop versie : 3 van de beste artikelen voor de jongeren die ik ooit heb gelezen!!!



20-03-2006, 00:23
Zachtheid, geduld en wijsheid, o Ahloes-Soennah…!

Shaykhoel-Islaam ‘Abdoel-‘Aziez ibn ‘Abdillaah ibn Baaz – moge Allah hem genadig zijn – heeft gezegd:

“Deze tijd is de tijd voor zachtheid, geduld en wijsheid, en niet de tijd voor hardheid. De meeste mensen verkeren in onwetendheid, onachtzaamheid en liefde voor het wereldse leven. Dus is geduld noodzakelijk, en is zachtheid noodzakelijk, zodat de da'wah de mensen bereikt en zodat zij zullen weten. En we vragen Allah Leiding voor eenieder...”


Bron: Madjmoe' Fataawaa wa Rasaa-il ash-Shaykh Bin Baaz (deel 8/blz. 376) en
(deel 10/ blz. 91)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

En Shaykhoel-Islaam Mohammad Naasiroed-Dien al-Albaanie – moge Allah hem genadig zijn – gaf de volgende raadgeving voordat hij overleed:

“We dienen zacht te zijn in onze da'wah met hen die tegenstrijdig zijn (aan Ahloes-Soennah), en ons te allen tijde houden aan de Woorden van Allah – Gezegend en Verheven is Hij:

ٱدْعُ إِلِىٰ سَبِيل&#161 6; رَبكَ بِٱلْحِ& #1603;ْمَةِ وَٱلْمَ& #1608;ْعِظَة&# 1616; ٱلْحَسَ& #1606;َةِ وَجَادِ& #1604;ْهُم بِٱلَّت& #1616;ي هِيَ أَحْسَن& #1615;

”Nodig uit tot de Weg van jouw Heer met wijsheid en goede bewoordingen en discussieer met hen op de beste wijze.”

[ Soerah an-Nahl 16: 25 ].

En de eersten die het verdienen dat wij hen met deze wijsheid behandelen, zijn zij die het meest tegenstrijdig zijn aan ons in de beginselen en de geloofsleer; zodat we de zwaarheid van de da'wah naar de Waarheid, waarmee Allah – de Almachtige en Majesteitelijke – ons heeft begunstigd, niet verenigen met de zwaarheid van de wijze waarop deze da'wah naar Allah – de Almachtige en Majesteitelijke – verricht wordt.”

Bron: http://www.alalbany.net
Vertaald door: Ridouane Mallouki

20-03-2006, 00:23


Verifieer voordat je oordeelt...!

Door: ash-Shaykh al-'Allaamah Mohammad ibn Saalih al-'Oethaymien – moge Allah hem genadig zijn –

Eén van de belangrijkste manieren waarmee de student van de kennis zich moet sieren, is het verifiëren van de berichten die worden overgeleverd en de oordelen die geveld worden. Wanneer een bericht wordt overgeleverd, is het noodzakelijk dat je eerst nagaat of het werkelijk is overgeleverd van deze persoon of niet, en als het werkelijk is overgeleverd, verifiëer dan het oordeel. Het kan zijn dat het oordeel dat jij gehoord hebt gefundeerd is op een fundament dat jij niet kent, waardoor je oordeelt dat het fout is, terwijl het in werkelijkheid niet fout is.

Wat is in deze situatie de oplossing?

De oplossing is dat je contact opneemt met degene aan wie dit bericht wordt toegeschreven, en dat je zegt:”Dit en dit is van jou overgeleverd, klopt dit?” Vervolgens ga je met hem discussiëren, want het kan zijn dat jouw verwerping en afkeer hiervan slechts op het eerste moment is, omdat jij de oorzaak van deze uitspraak niet kent, en zoals gezegd wordt:”Wanneer de oorzaak bekend is, verdwijnt de verbazing.” Het is dus noodzakelijk om eerst het bericht en het oordeel te verifiëren, en vervolgens contact op te nemen met degene van wie het wordt overgeleverd en hem te vragen of het werkelijk van hem afkomstig is of niet. Hierna kun je met hem discussiëren: ofwel bevindt hij zich op de waarheid, waarop jij hiernaar terugkeert, ofwel bevindt de waarheid zich bij jou, waarop hij hier naar terugkeert.

(...) Verificatie is dus een belangrijke zaak; omdat het soms voorkomt dat de overleveraars een slechte intentie hebben, dat zij met opzet datgene overleveren wat het imago van deze persoon aantast. En het kan zijn dat zij geen slechte intentie hebben, maar dat zij de woorden op een andere manier begrijpen dan datgene wat ermee bedoeld werd, en daarom is verificatie verplicht. Wanneer datgene wat overgeleverd werd dan bevestigd is, is het tijd voor de discussie met degene van wie het bericht overgeleverd werd, voordat je een oordeel geeft over de uitspraak; dat deze fout is of dat deze niet fout is. Het kan immers zijn dat het je tijdens het discussiëren duidelijk wordt dat deze persoon, van wie de woorden overgeleverd zijn, gelijk heeft.

In het kort, wanneer van een persoon iets wordt overgeleverd waarvan je denkt dat het incorrect is, sla dan de volgende drie wegen in:

De eerste: verifiëren van de authenticiteit van dit bericht.

De tweede: kijken of het oordeel correct is, en wanneer dit correct is, steun het dan en verdedig het, en wanneer je denkt dat het incorrect is, sla dan de derde weg in, en die is: het contact opnemen met degene aan wie het wordt toegeschreven om met hem hierover te discussiëren, en laat dit gebeuren met kalmte en respect.

Bron: Kitaaboel-'Ilm
Vertaald door: Ridouane Mallouki

20-03-2006, 00:24
De oorzaken van opsplitsing en de oplossing daarvan

Door: ash-Shaykh Ibraahiem ibn ‘Aamir ar-Roehaylie

O Ahloes-Soennah! Weten jullie wat de opsplitsing doet toenemen en de onenigheid tussen ons doet verbreiden?

De afkeurenswaardige ta’assoeb (dweepzucht/koppigheid): en dat is de dweepzucht van sommige mensen voor een bepaalde groep uit begeerte, ofwel vanwege de hatelijke dweepzucht die men terug kan voeren naar fanatisme voor een bepaald ras of een bepaalde groep, of vanwege een wereldlijk voordeel, of vanwege de haat voor de mensen van de andere zijde. Daarom is het voor de student van de kennis verplicht om onafhankelijk te zijn, om met zijn daden het Aangezicht van Allah – de Almachtige en Majesteitelijke – te wensen, en om niet naar de mensen te kijken, naar hun rangen en posities, want de waarheid wordt niet gekend door de mensen, maar de mensen worden gekend door de waarheid. Hij dient de waarheid te steunen, en degene die zich hierop bevindt, zelfs als deze inferieur is.

Het streven naar het verspreiden van woorden (geroddel): het verspreiden van woorden, vooral over de kwesties van onenigheid, behoort tot de zaken die de onenigheid doen verbreiden. En jullie weten dat de Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – “ons het roddelen en het vele vragen stellen verbood.” Die en die heeft gezegd en die en die heeft gezegd, en over die en die is dit gezegd, en van die en die is dit overgeleverd, en vervolgens het streven naar en het besteden van tijd aan deze woorden. Dit behoort tot de grootste oorzaken van het verharden van het hart en het toenemen van de onenigheid, en het veroorzaakt haat, wrok en vijandigheid tussen de broeders. De student van de kennis dient dus over zijn tong te waken, hij houdt zich niet veel bezig met het overnemen van woorden, noch houdt hij zich veel bezig met het spreken zonder nut.

Onwetendheid “moge Allah het vernietigen”: en dat is dat sommigen die op en neer gaan tussen degenen die onenigheid hebben, gedreven kunnen worden door onwetendheid, ofwel onwetendheid over de waarheid of onwetendheid over zijn mensen. Onwetendheid over de waarheid is dat men niet weet bij wie de waarheid zich bevindt. Bijvoorbeeld: twee personen of groepen hebben een onenigheid, waarop een persoon komt die de waarheid in deze kwestie niet kent, noch de juiste opinie in deze kwestie waarover men onenigheid heeft, waardoor hij de valsheid steunt! Wat onwetendheid over de mensen van de waarheid betreft, dat wil zeggen dat een persoon kennis heeft en de bewijzen kent, maar hij is onwetendheid over het standpunt dat een bepaalde persoon inneemt… waarop een aantal studenten komt en zegt:”Die en die heeft gezegd, en die en die heeft gezegd,” en de geleerde geeft slechts een uitspraak volgens datgene wat aan hem wordt overgeleverd. Dus dient degene die de onenigheid tussen de mensen overlevert eerlijk te zijn in zijn overlevering. Hij dient geen betekenissen aan de woorden van de mensen toe te voegen die zij niet bedoelden of zeiden, noch dient hij zich bezig te houden met wat zij met hun uitspraken impliceren, maar hij levert de onenigheid over zoals deze in werkelijkheid is. En de onwetendheid over de mensen van de waarheid schaadt de geleerden niet, noch bekritiseert het hen.

Wat de oorzaken van de verzoening betreft:

Een oprechte intentie in de verzoening tussen de mensen: Allah – de Almachtige en Majesteitelijke – zegt over de twee scheidsrechters tussen een man en zijn echtgenote:

إِن يُرِيدَ& #1570; إِصْلاَ& #1581;اً يُوَفق&#161 6; ٱللَّه&#161 5; بَيْنَه& #1615;مَآ

Als zij beiden verzoening willen, zal Allah verzoening tussen hen brengen

[ Soerah an-Nisaa 4:35 ].
Als dit het geval is tussen een man en zijn echtgenote, hoe zit het dan met degene die streeft naar verzoening tussen de mensen, tussen de Moslims? Een oprechte intentie behoort dus tot de zaken die de onenigheid opheffen.

Smeekbede voor de broeders: dat wij smeekbeden verrichten voor onze broeders, dat wij een zuivere intentie hebben in onze smeekbeden, dat Allah – de Almachtige en Majesteitelijke – de onenigheid opheft en hun harten verenigt op deugdzaamheid en Godsvrees.

Het adviseren van degene die fout zit: wij zeggen tegen hem:”Je hebt een fout gemaakt,” wij sporen hem aan tot de waarheid en zeggen tegen hem:”Je hebt een fout gemaakt, keer dus terug naar de waarheid.” En dit geldt voor degene die in staat is tot het adviseren, maar wat degene betreft die niet in staat is, hij wordt hier niet mee belast.

Het adviseren van degene die correct is: het adviseren van hem wil zeggen dat wij hem aansporen om geduldig te zijn en dat wij tegen hem zeggen:”Wees geduldig met je broeders, zij behoren tot Ahloes-Soennah, en hun onenigheid met jou wil niet zeggen dat zij jou haten of dat zij de waarheid niet willen, maar zij hebben een fout gemaakt.” De Metgezellen van de Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – hadden ook onenigheid in sommige kwesties en ook in hun tijd vond de beproeving plaats, maar eenieder zei tegen zijn metgezel:”Wij zijn niet beter da jullie in Geloof en Godsvrees.” ‘Alie – moge Allah tevreden zijn met hem, de beste persoon die over was gebleven na ‘Oethmaan, was gewoon te zeggen:”Wij zijn niet beter dan onze broeders in Geloof en Godsvrees,” terwijl hij de beste onder hen was – moge Allah tevreden zijn met hem.

Bron: Anasalafi.net
Vertaald door: Ridouane Mallouki

20-03-2006, 00:27
Bron: http://www.soennah.com

20-03-2006, 11:39


Al-Banie is geen geleerde. Hij beweert dat Sahieh Boecharie niet sahieh is. Die sukkel verklaarde sahieh hadith, dai'if. En dai'if hadith verklaarde hij sahieh. Maar het leuke is, is dat in de overleverings keten dezelfde personen voorkomen. Dus in de ene hadith verklaart hij een hadith van die persoon dai'if maar in een andere hadith met dezelfde persoon verklaart hij sahieh. De echt geleerden uit het het arabiesche schiereiland hebben een boek ten hem geschreven genaamd de 1000 fouten van albanie. Deze pro zionist heeft fatwa's uitgebracht dat de Palestijen Palestiena moeten verlaten en dat ze geen jihad mogen voegen tegen de zionisten enz. enz. Zijn aqiedah is verdorven en leidt je rechtstreeks naar de hel.
Kijk maar even op http://www.ummah.net/Al_adaab/salafi2.html
Over Bin Bazzzzzzzz laat maar zitten over hem ik wil niet grof worden.
Albanie en bin bazzzzzz zijn pro zionisten.

20-03-2006, 11:39
nog even bin bazzzzz had een fatwa. Hij zei de aarde is plat en wie dat niet geloof ik kafier. Je kan nu zelf wel beoordelen hoeveel kennis deze pro zionist had.