Bekijk volle/desktop versie : Gezocht



18-03-2006, 15:04
Niet roker tussen de 24 en 40 jaar, 3 dagen en een keer terug komen voor nabespreking...vraag me af hoeveel mensen hier nog op gaan reageren...


Nog twee slachtoffers medicijntest bewusteloos
Uitgegeven op vrijdag 17 maart 2006 om 23:24:00

(Novum/AP) - Twee van de zes proefpersonen die woensdag in Groot-Brittannië na toediening van een experimenteel geneesmiddel zeer ernstige klachten kregen, lagen vrijdag nog buiten bewustzijn aan beademings- en andere levensondersteunende apparatuur. Voor alle zes geldt dat hun toestand nog steeds kritiek is, aldus artsen.

De zes mannen kregen last van acute ontstekingen nadat zij TGN1412 toegediend hadden gekregen, een medicijn tegen auto-immuun- en ontstekingsziekten en leukemie dat wordt ontwikkeld door TeGenero in het Duitse Würzburg.

Een van twee andere mannen die deelnamen aan het kleinschalige onderzoek en die in plaats van het medicijn een placebo kregen, vertelde dat de schadelijke werking vrijwel onmiddellijk aan de dag trad. Na enkele minuten was iedereen aan het overgeven, viel flauw en kwam weer bij, zei de man, Raste Khan. Velen grepen naar hun hoofd en één man schreeuwde.

Een wetenschappelijk medewerker van TeGenero heeft verklaard dat TGN1412 bij voorgaande tests nooit problemen had opgeleverd.

Toen de laatste proefpersoon zijn medicijn kreeg toegediend, vertelde Khan, begon degene die het eerst aan de beurt was geweest te beven, trok zijn shirt uit en keek alsof hij in brand stond. "Hij riep 'mijn hoofd doet pijn', 'dokter, mijn hoofd!', 'mijn rug', 'dokter, ik heb hulp nodig, ik wil hulp!' 'Ik krijg geen adem!' Hij noemde alles op wat hem kennelijk achtereenvolgens overkwam."

[Copyright 2006, Novum]