Bekijk volle/desktop versie : groeperingen in Islam



16-03-2006, 22:35
Aangezien het actueel is;

Uit de lessen van Shaykh Fawzan bij de uitleg van Al Fatawah Al Hamwiyah van

shaykh Al Islam Ibn Taymiyyah, zaterdag 21 chawal 1424.


Vraag: Sommige personen sluiten hun naam af met "assalafi" of "al athari", wordt dit beschouwd als een vorm van zelfreiniging (Tazkiyatoul Nafs)? of is dit in overeenstemming met de Sharia ?

Antwoord:

Wat vereist wordt is dat een persoon de waarheid volgt. Wat vereist wordt is dat een persoon zoekt naar de waarheid,naar de waarheid vraagt en ermee handelt.

Wat betreft dat je jezelf salafi of athari of soortgelijkt noemt dit is niet nodig .

Allah : Zeg: "Wilt gij Allah uw geloof doen weten, terwijl Hij weet wat in de hemelen en op aarde is; waarlijk Allah heeft kennis van alle dingen."




Het jezelf benoemen als salafi, athari of iets dergelijks heeft geen ( asl) origine.

Wij kijken naar de realiteit, we kijken niet naar de gezegde, de benaming of de pretenties.

Hij zou kunnen zeggen dat hij salafi is terwijl hij geen salafi is, athari terwijl hij geen athari is ....en het zou kunnen zijn dat hij salafi en athari is terwijl hij niet heeft gezegd 'ik ben een athari of salafi .'

Daarom kijkt men naar de feitelijkheden
( haqaa'iq) , niet de benamingen of de pretenties.

En de Muslim dient nederig te zijn tegenover Allah.

. Toen de bédouinen zeiden ""Wij geloven", keurde Allah hun houding af: De bewoners der woestijn zeggen: "Wij geloven." Zeg: "Gij gelooft nog niet, maar zegt liever: Wij hebben ons onderworpen.

Allah keurde het feit af dat zij zichzelf karakteriseerden met het geloof, en dat terwijl zij dit niveau niet behaald hadden , zij stelden zich dit voor terwijl zij pas de Islam waren binnengegaan.

Bédouinen uit de woestijn... en zij claimden dat zij direct gelovigen waren geworden! Neen... zij werden moslims en gingen de islaam binnen.En als zij doorgaan en leren zal het geloof hun hart penitreren , beetje bij beetje . "want het geloof is uw hart nog niet (lâmma) binnengedrongen."

En de woord Lâmma is voor iets dat verwacht wordt , dus het geloof zal binnendringen ,maar dat je het de eerste keer al claimt?!

Dus het heeft geen zin dat je zegt ; Ik ben salafi, Ik ben athari, Ik ben dit, ik ben dat...

Je dient zelf te zoeken naar de waarheid en er in overeenstemming mee handelen . hervorm de niyyah en Allah is de Enige die de realiteiten kent.




Einde fatwa