Bekijk volle/desktop versie : ME'ers onvoldoende te controleren



16-03-2006, 12:18
DEN HAAG - Het gedrag van individuele leden van de mobiele eenheid (ME) is op dit moment onvoldoende te controleren, vindt de Nationale Ombudsman A. Brenninkmeijer. In een brief aan minister Remkes van Binnenlandse Zaken vraagt hij de regels voor het identificeren van leden van de ME te herzien.

De ombudsman komt met dit verzoek naar aanleiding van een klacht van een voetbalsupporter die bij een voetbalwedstrijd door een ME'er met een wapenstok was geslagen. Hij vroeg de politieman zich te identificeren, maar die weigerde dat

Gedrag:

ME'ers zijn, net als andere politiemensen, verplicht zich desgevraagd te identificeren. Dat heeft tot doel hun gedrag te kunnen controleren en verantwoorden. Maar ME'ers doen dit meestal niet omdat de omstandigheden dat niet toelaten.

De ombudsman heeft begrip voor de bijzondere omstandigheden waaronder ME'ers werken. Zij worden vaak geconfronteerd met agressie en geweld. In verband met hun veiligheid is duidelijke identificeerbaarheid niet altijd verantwoord, meent de ombudsman.

Maar het is wel belangrijk dat achteraf de identiteit van de individuele ME'er te achterhalen is, zodat verantwoording over het politieoptreden mogelijk is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Van mij mogen die me'ers zelfs nog strenger worden.
soms loopt de situatie zo uit de hand dat je echt een sterkere arm nodig hebt.
de samenleving is ook verandert met alle gevolgen van dien.
en je hebt bepaalde gasten die kun je niet tot bedaren brengen met alleen maar de harde hand...maar wel met mate dan