Bekijk volle/desktop versie : Oud Joods dorp onder Arabische stad ontdekt in Galilea



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

14-03-2006, 19:56
Oud Joods dorp onder Arabische stad ontdekt in Galilea


[Bron: Israel National News, 13 maart 2006; vert. Gien Jansen]

Een oud Joods dorp uit de 10e eeuw BCE is ontdekt onder de Arabische stad Kafr Kana, ten noorden van Nazareth in Galilea, Israel. De ontdekking werd gedaan door de Israel's Antiquities Authority. Ook zijn er restanten van een Joodse nederzetting uit de Romeinse tijd gevonden. Zo zijn er tunnels ontdekt die zijn gegraven door joden die de stad tegen de Romeinse legioenen wilden beschermen tijdens de grote opstand in het jaar 66.

Tijdens de opgravingen werden een deel van de stadswallen en resten van gebouwen gevonden. Archeolgen hebben de vondsten gedateerd in de tijd dat volgens de bijbel Koning Salomo regeerde over Israel, de 10e eeuw BCE. Het hoofd van de opgravingen, Yardena Alexandre liet weten dat er bewijzen zijn gevonden van een plundering in de 9e eeuw BCE.
Verder zijn er potten, grote hoeveelheden dierenbotten, een amulet met een man en twee krokodillen en een keramieken zegel met de afbeelding van een leeuw gevonden.

Na de plundering was het gebied verlaten totdat de ruïnes tijdens de eerste Romeinse periode (eerste eeuw CE) weer werden bewoond. De identiteit van deze bewoners, Galilese joden, was al bekend door eerder opgravingen en uit historische informatie die de nederzetting als "Kana van de Galileërs" benoemen, dit Kana komt ook in de bijbel voor.

Delen van de muren die waren vernietigd zijn hergebruikt in het 'nieuwe' Kana en nieuwe vloeren zijn er toentertijd geplaatst. De joden bouwden iglo-vormige hutten op de ruïnes van de eerdere nederzetting, waarbij de stenen ondergrond als vloer fungeerde en muren werden gebouwd. Een kuil, uitgehouwen uit de rots, die in een van de tunnels werd ontdekt, was gevuld met voorraadpotten die karakteristiek zijn voor de tweede helft van de eerste eeuw CE. Alexandre meldde dat "de hutten allemaal met elkaar verbonden zijn door korte tunnels." Zij vermoed dat ze fungeerden als vluchtplaatsen - een soort van ondergrondse woningen - die zijn gebouwd voor de grote opstand van 66CE.

Bron: http://archeonet.nl/index.php?itemid=9050

14-03-2006, 20:09


Ja natuurlijk zeggen ze dat, die leugenachtige zionisten.
Dan hebben ze weer een reden om een ander Palestijns dorp te verwoesten.
Ze weten ook van geen ophouden he? De hele dag, zionistische propaganda voorgeschoteld. Moge Allah de zionisten de hel voorschotelen, insha-Allah. Dat zou mooi zijn. Dan hoeven we niet elke keer de ware aard van zo'n bericht te plaatsen.
Let op het nieuws, jongens en meiden, over een tijdje zullen wij horen dat er een groot imaginair verzet is in Kafr Kana en dat er enkele imaginaire raketten vanuit deze stad zijn afgeschoten op enkele kolonisten. En dan wordt ook Kafr Kana verwoest, zoals Jenin is verwoest en Ramallah is verwoest en Gaza is verwoest en ga zo maar door. Ik walg van die vervloekte zionistische bloedhonden.
Ze verzinnen van alles aan elkaar en zonder een keer met hun ogen te knipperen proberen ze je vol te proppen met leugenachtige propaganda. Echt walgelijk.

14-03-2006, 20:12

Citaat door Juwayriyah:
Ja natuurlijk zeggen ze dat, die leugenachtige zionisten.
Dan hebben ze weer een reden om een ander Palestijns dorp te verwoesten.
Ze weten ook van geen ophouden he? De hele dag, zionistische propaganda voorgeschoteld. Moge Allah de zionisten de hel voorschotelen, insha-Allah. Dat zou mooi zijn. Dan hoeven we niet elke keer de ware aard van zo'n bericht te plaatsen.
Let op het nieuws, jongens en meiden, over een tijdje zullen wij horen dat er een groot imaginair verzet is in Kafr Kana en dat er enkele imaginaire raketten vanuit deze stad zijn afgeschoten op enkele kolonisten. En dan wordt ook Kafr Kana verwoest, zoals Jenin is verwoest en Ramallah is verwoest en Gaza is verwoest en ga zo maar door. Ik walg van die vervloekte zionistische bloedhonden.
Ze verzinnen van alles aan elkaar en zonder een keer met hun ogen te knipperen proberen ze je vol te proppen met leugenachtige propaganda. Echt walgelijk.
Als het waar is betreft het de geschiedenis van de Joden vóór Christus die volgens de Koran "een grote beloning wacht"

14-03-2006, 20:17

Citaat door lemster:
Als het waar is betreft het de geschiedenis van de Joden vóór Christus die volgens de Koran "een grote beloning wacht"
1. Wat is je punt?
2. Graag een Koran-citaat waarin de naam van de stad Kafr Kana staat.
3. Al zou het waar zijn, waarom wordt dit bekend gemaakt? Oh, wacht even, dat antwoord had ik al gegeven, om ongestaft wederom een Palestijnse stad met de grond gelijk te kunnen maken.
Dan kom ik bij mijn laatste punt en moet ik weer vragen:
4. Wat is je punt?

14-03-2006, 20:22



Citaat door Juwayriyah:
1. Wat is je punt?
2. Graag een Koran-citaat waarin de naam van de stad Kafr Kana staat.
3. Al zou het waar zijn, waarom wordt dit bekend gemaakt? Oh, wacht even, dat antwoord had ik al gegeven, om ongestaft wederom een Palestijnse stad met de grond gelijk te kunnen maken.
Dan kom ik bij mijn laatste punt en moet ik weer vragen:
4. Wat is je punt?
Ik ga enkel ingaan op puntje drie.
De reden dat dit bekend wordt gemaakt is omdat het belangrijk is voor de archeologie en voor de geschiedenis. Het nieuws komt dan ook van een archeologische website, zoals je kunt nagaan.
Je moet niet overal iets achter zoeken hoor...

14-03-2006, 20:26

Citaat door Juwayriyah:
1. Wat is je punt?
2. Graag een Koran-citaat waarin de naam van de stad Kafr Kana staat.
3. Al zou het waar zijn, waarom wordt dit bekend gemaakt? Oh, wacht even, dat antwoord had ik al gegeven, om ongestaft wederom een Palestijnse stad met de grond gelijk te kunnen maken.
Dan kom ik bij mijn laatste punt en moet ik weer vragen:
4. Wat is je punt?
Mijn punt is dat het een interessante ontdekking is die mensen betreft die;

Waarlijk, degenen die geloven, en degenen die Joden en Christenen zijn en de Sabiërs, die in Allah en de Laatste Dag geloven en goede daden verrichten: voor hen is hun beloning bij hun Heer en geen vrees zal hen overkomen en zij zullen niet treuren.” (Soerat al-Baqarah: 62)

Ik heb verder niet dezelfde gedachtes over de intenties van de archeologen. Als hun intenties kwade zijn dan zal dat tzt wel blijken.

14-03-2006, 20:29
Dit wordt vast weer een verrassende discussie: kijk hij is al begonnen.

On topic: hardstikke interessant natuurlijk dat een dorp uit geschiedenis van dat oude gebied Galilea ook echt gevonden wordt.

14-03-2006, 20:30
Heel interessant dit artikel.

Bedankt,


Citaat door Agmy:
Oud Joods dorp onder Arabische stad ontdekt in Galilea


[Bron: Israel National News, 13 maart 2006; vert. Gien Jansen]

Een oud Joods dorp uit de 10e eeuw BCE is ontdekt onder de Arabische stad Kafr Kana, ten noorden van Nazareth in Galilea, Israel. De ontdekking werd gedaan door de Israel's Antiquities Authority. Ook zijn er restanten van een Joodse nederzetting uit de Romeinse tijd gevonden. Zo zijn er tunnels ontdekt die zijn gegraven door joden die de stad tegen de Romeinse legioenen wilden beschermen tijdens de grote opstand in het jaar 66.

Tijdens de opgravingen werden een deel van de stadswallen en resten van gebouwen gevonden. Archeolgen hebben de vondsten gedateerd in de tijd dat volgens de bijbel Koning Salomo regeerde over Israel, de 10e eeuw BCE. Het hoofd van de opgravingen, Yardena Alexandre liet weten dat er bewijzen zijn gevonden van een plundering in de 9e eeuw BCE.
Verder zijn er potten, grote hoeveelheden dierenbotten, een amulet met een man en twee krokodillen en een keramieken zegel met de afbeelding van een leeuw gevonden.

Na de plundering was het gebied verlaten totdat de ruïnes tijdens de eerste Romeinse periode (eerste eeuw CE) weer werden bewoond. De identiteit van deze bewoners, Galilese joden, was al bekend door eerder opgravingen en uit historische informatie die de nederzetting als "Kana van de Galileërs" benoemen, dit Kana komt ook in de bijbel voor.

Delen van de muren die waren vernietigd zijn hergebruikt in het 'nieuwe' Kana en nieuwe vloeren zijn er toentertijd geplaatst. De joden bouwden iglo-vormige hutten op de ruïnes van de eerdere nederzetting, waarbij de stenen ondergrond als vloer fungeerde en muren werden gebouwd. Een kuil, uitgehouwen uit de rots, die in een van de tunnels werd ontdekt, was gevuld met voorraadpotten die karakteristiek zijn voor de tweede helft van de eerste eeuw CE. Alexandre meldde dat "de hutten allemaal met elkaar verbonden zijn door korte tunnels." Zij vermoed dat ze fungeerden als vluchtplaatsen - een soort van ondergrondse woningen - die zijn gebouwd voor de grote opstand van 66CE.

Bron: http://archeonet.nl/index.php?itemid=9050

14-03-2006, 20:33

Citaat door Juwayriyah:

3. Al zou het waar zijn, waarom wordt dit bekend gemaakt?
Omdat het een vrij grote archeologische vondst is misschien????

Mijn oude geschiedenisgeest gaat hier namelijk heel erg blij van stuiteren, ben altijd blij als meer geschiedenis blootgelegd wordt, is altijd weer even spannend of er nieuwe inzichten komen over de oude geschiedenis enzo, leuk!!!

Kortom, dit is een hele mooie vondst en de kans dat ze die kapot gaan schieten is nihil, het is namelijk de geschiedenis van de joodse gemeenschap, daar zullen ze vast wel met wat meer respect mee omgaan dan dat denk je ook niet?

Misschien helpt het als je niet gelijk gaat schuimbekken als je het woord jood ziet staan, joden zijn ook gewoon mensen namelijk.

14-03-2006, 20:36

Citaat door lemster:
Mijn punt is dat het een interessante ontdekking is die mensen betreft die;

Waarlijk, degenen die geloven, en degenen die Joden en Christenen zijn en de Sabiërs, die in Allah en de Laatste Dag geloven en goede daden verrichten: voor hen is hun beloning bij hun Heer en geen vrees zal hen overkomen en zij zullen niet treuren.” (Soerat al-Baqarah: 62)

Ik heb verder niet dezelfde gedachtes over de intenties van de archeologen. Als hun intenties kwade zijn dan zal dat tzt wel blijken.
Ik zie geen Kafr Kana in dat citaat, daarom vroeg ik je daarnaar. Gelieve dus geen Koran bij een onderwerp te halen waar het niet hoort. Dat was dus mijn punt. Helaas heb je dat niet begrepen en haal je een ayaa aan die verhaalt over de rechtvaardigen onder de Mensen van het Boek. Trek je conclusies.

14-03-2006, 20:38

Citaat door Juwayriyah:
Ik zie geen Kafr Kana in dat citaat, daarom vroeg ik je daarnaar. Gelieve dus geen Koran bij een onderwerp te halen waar het niet hoort. Dat was dus mijn punt. Helaas heb je dat niet begrepen en haal je een ayaa aan die verhaalt over de rechtvaardigen onder de Mensen van het Boek. Trek je conclusies.
Ik ben onder de veronderstelling dat
Allah, de Verhevene, geeft aan dat eenieder van de voorgaande volkeren die goede daden verrichtte en gehoorzaam was, een grote beloning zal krijgen.

Dus de volkeren voor Jezus voor Mohammed..

Klopt dit niet?

14-03-2006, 20:39
Zijn er nog overlevenden gevonden?

14-03-2006, 20:42



Citaat door lemster:
Ik ben onder de veronderstelling dat
Allah, de Verhevene, geeft aan dat eenieder van de voorgaande volkeren die goede daden verrichtte en gehoorzaam was, een grote beloning zal krijgen.

Dus de volkeren voor Jezus voor Mohammed..

Klopt dit niet?
Wat snap je niet aan: 'de rechtvaardigen onder de Mensen van het Boek'? Het lijkt mij niet zo een moeilijke term. En als zelfverklaarde Koran-geleerde weet jij toch zeker wel wat het betekent?

14-03-2006, 20:45

Citaat door Juwayriyah:
Wat snap je niet aan: 'de rechtvaardigen onder de Mensen van het Boek'? Het lijkt mij niet zo een moeilijke term. En als zelfverklaarde Koran-geleerde weet jij toch zeker wel wat het betekent?
Ik vraag het toch aan je? Als ik iets fouts zeg dan word ik graag gecorrigeerd.

Je realiseert je trouwens toch wel dat ik met mijn citaat doel op de opgravingen en de mensen die daar in die tijd hebben geleefd, en niet de archeologen...

14-03-2006, 21:01

Citaat door lemster:
Ik vraag het toch aan je? Als ik iets fouts zeg dan word ik graag gecorrigeerd.

Je realiseert je trouwens toch wel dat ik met mijn citaat doel op de opgravingen en de mensen die daar in die tijd hebben geleefd, en niet de archeologen...
Je realiseert je toch wel dat alles uit de kast gehaald wordt om de illegale zionistische claim op Palestina te rechtvaardigen?
En dat die zionistische honden nu wederom, door een opgraving, proberen te 'bewijzen' dat dat deel van Palestina aan hen toebehoort?
Je realiseert je toch wel dat alle zoons van Ibrahim Moslims waren? En dat de zoons van Ismael en Ya3coub ook allen Moslims waren?
Je realiseert je toch wel dat Bani Israeel (Kinderen van Israeel) ook allen Moslims waren? En dat Israeel tegen die tijd al lang niet meer in Palestina woonde maar in Egypte?
En dat uit de nakomelingen van de nakomelingen van Huda , heel veel later pas, onrechtvaardigen opstonden die zich afscheidden van de Islam en zich Yahood (Ya Hud, na Huda) gingen noemen?
En dat dat dus de Joden waren die dus geen claim hebben op geen enkele centimeter van Palestina? Je kunt wel sarcastisch gaan doen maar als je werkelijk had willen leren dan had je normaal gedaan of zelf nagedacht.

Deze zogenaamde opgraving wordt verkondigd om één enkel doel en dat is om weer een Palestijnse stad weg te vagen en deze bij te voegen bij de illegale zionistische entiteit 'omdat zij zogenaamd hebben 'bewezen' dat zij een historisch recht hebben op dat gebied.' Of ben je misschien vergeten wat de reden is dat Palestina nu in handen van de zionisten is? Ben je misschien vergeten waarom al-Quds nu ineens bij de illegale zionistische entiteit hoort? Ben je misschien vergeten dat toen dezelfde smoesjes gebruikt werden om steeds meer en meer land te jatten, te annexeren en te bezetten?

Het spijt me zuster, maar je hebt geen seconde nagedacht over je reactie en daarom vroeg ik of je de Gezegende Koran er buiten wilde laten. Ja, er zijn rechtvaardigen onder de Mensen van het Boek en die zullen beloond worden. Daar gaat het nu even niet om. Waar het om gaat, is wat hier boven staat. Opdat het je ogen moge openen. Gayr insha-Allah.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7