Bekijk volle/desktop versie : zijn er tekenen die erop wijzen dat het leven van een persoon goed beëindigde?.



13-03-2006, 14:05
vraag :

zijn er tekenen die erop wijzen dat het leven van een persoon goed beëindigde?.


Antwoord :

geprezen zij Allah

ten eerste: een goede eind...

Een goede eind betekent toen een persoon vóór zijn dood werd begeleid om van dat weg te blijven waar de Heer niet van houd en dat de persoon berouw heeft getoond voor zijn zonden, en die zich richt op het doen van goede daden omwille van Allah, en dan overlijdt in deze goede staat.

één van die indicaties is de saheeh hadith overgeleverd door Anas ibn Maalik (moge Allah tevreden over hem zijn) die zei; de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; " wanneer Allah iets goed wil voor zijn dienaar, gebruikt hij hem, " zij zeiden, "hou gebruikt Hij de dienaar dan?" Hij zei, "Hij begeleidt hem om goede daden te doen voor dat hij overlijdt," [Imam Ahmad, 11625; al-Tirmidhi, 2142] geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 1334

de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "wanneer Allah goed wil voor zijn dienaar, maakt Hij zijn dienaar zoet." hij werd gevraagd, "wat is deze zoetigheid?" hij zei, "Allah begeleidt hem om rechtvaardige daden te doen voor dat hij sterft, dan neemt hij zijn ziel terwijl hij in deze staat is."
hadith Ahmad, 17330; geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 1114.


der zijn tekenen van een goede eind, sommige tekenen worden gezien door de stervende persoon zelf als hij sterft, en sommige tekenen worden gezien door mensen om hem heen.


ten tweede: wat betreft de tekens van een goede eind die verschijnen aan een stervende persoon, dit zijn dingen die hem blije tijdingen geven, als hij stervende is, dat Allah tevreden over degene is. Allah zegt:

30. Voorzeker zij, die zeggen: "Onze Heer is Allah (alleen)," en daarin standvastig blijven, op hen zullen de engelen nederdalen (ten tijde van hen sterven) (de engelen zeggen): "Vreest niet, noch treurt; maar verheugt u over het paradijs dat u wordt beloofd. [Fussilat 41:30]

deze goede boodschap zal komen tot de ware gelovigen terwijl ze sterven
zie tafseer Ibn Sa'di, 1256.


Dit wordt ook vermeld door de hadith Bukhari 6507 en Muslim 2683
moeder der gelovigen Aicha (moge Allah tevreden zijn over haar) ze heeft gezegd: de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "degene die houdt om Allah te ontmoeten, Allah houdt om diegene te ontmoeten, en degene die haat om Allah te ontmoeten, Allah haat om degene te ontmoeten." ik zei, "O profeet, bedoel je het haten van de dood, want iedereen haat de dood?" hij zei "nee dat is het niet; maar wanneer een gelovige het goede nieuws krijgt van de barmhartigheid en tevredenheid van Allah, en zijn paradijs, degene zal dan houden om Allah te ontmoeten, en wanneer een ongelovige het slechte nieuws krijgt, van de toorn en straf van Allah, degene zal dan haten om Allah te ontmoeten, en Allah haat hem om te ontmoeten."

Al-Nawawi (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd; wat deze hadith betekend is dat de liefde en haat die hier genoemd zijn, is dat deze gebeurtenis naar voren komt bij een persoon wanneer men binnen gaat in een andere stadium waar berouw niet wordt geaccepteerd, waarbij de stervende persoon wordt verteld van zijn situatie en zijn lot wordt getoond.

der zijn vele tekenen van een goede eind, welke de geleerde (moge Allah tevreden over hun zijn) opnoemen die zijn voortgekomen uit de teksten 'hadiths' die daarover gaan.
Deze tekens omvatten het volgende:

1- het opnoemen van de shaahadah tijdens het sterven, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd, "een persoon die als laatste woorden Laa ilaaha ill-Allaah opnoemt zal het paradijs binnengaan." Abu Dawood, 3116; geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in saheen Abi Dawood, 2673.


2 - Stervend met zweet op het voorhoofd, omdat al-Buraydah ibn al-Husayb (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft gezegd: ik heb de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) horen zeggen, "de gelovige sterft met zweet op zijn voorhoofd." Ahmad, 22513; al-Tirmidhi, 980; al-Nasaa'i, 1828. geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in saheeh al-Tirmidhi.

3 - sterven op de nacht of dag van vrijdag, omdat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: "elke moslim die overlijdt op dag van vrijdag of op de nacht van vrijdag, zal Allah beschermen tegen de straf (fitnah) van het graf."Ahmad, 6546; al-Tirmidhi, 1074.
al-Albaani zei deze hadith is hasan of saheeh.


4 - sterven als een vechter omwille van Allah omdat Allah zegt:


En denkt niet over degenen, die terwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden hun gaven geschonken.

[Aal 'Imraan 3:169]


en de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "degene die is vermoord omwille van Allah is een martelaar, en degene die sterft omwille van Allah is een martelaar. "Muslim, 1915

5 - het overlijden tijdens een plaag, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "de plaag is een martelaarschap voor elke moslim."
bukhari 2830; Muslim, 1916.

6 - overlijden door een buik ziekte. de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; " ...en degene die sterft vanwege een buik ziekte is een martelaar. " Muslim, 1915.


7 - overlijden van een persoon die wordt verpletterd door een omgevallen muur of bij het verdrinken. de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; " ...en degene die sterft door verplettering door een omgevallen muur, of degene die verdrinkt...Bukhari, 2829; Muslim, 1915.


8 - als een vrouw sterft tijdens de bevalling, of wanneer ze zwanger is.
de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd, "een vrouw die overlijdt met kind is een martelaar. " al-Khattaabi zei, "dat betekend dat als ze sterft met de baby nog in haar buik. 'Awn al-Ma'bood
hadith Abu Dawood (3111),

de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) vertelde ons over de martelaren en eentje daarvan was, "een vrouw die sterft met de kind in haar buik bereikt martelaarschap, en haar kind zal haar door zijn navelstreng naar het Paradijs slepen." Imam Ahmad 17341
saheeh door al-Albaani in Kitaab al-Janaa'iz, p. 39.


9 -sterven door brandwonden, pleuris en tuberculose. Abu'l-Awaam, de beheerder van Bayt al-Maqdis voegde aan de lijst toe van de 5 soorten van martelaren..de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd,tuberculose en degene die brandend sterven zijn martelaren." hasan saheeh door Al-Albaani Saheeh al-Targheeb wa'l-Tarheeb, 1396.


10 - sterven tijdens het verdedigen van iemands geloof, van iemands zijn rijkdom of van iemand zijn leven, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; "degene die wordt vermoord tijdens het verdedigen van zijn rijkdom is een martelaar; en degene die wordt vermoord terwijl hij zijn geloof verdedigd is een martelaar; en degene die wordt vermoord tijdens het verdedigen van zichzelf is een martelaar." al-Tirmidhi, 1421.


11 - doodgaan tijdens het bewaken van de grenzen van de islam omwille van Allah
Muslim (1913) salmaan al-faarisi (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd; de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "het bewaken van de grenzen van islam voor een dag of een nacht is beter dan vasten en bidden snacht de gehele maand, en als hij sterft terwijl hij bezig is met deze taak, hij zal deze beloning ontvangen voor deze grote goede daad (voortdurend), en hij wordt gespaard bij het vragen in het graf."


12 - een van de tekenen van een goed eind is het sterven terwijl je bezig bent met een goede daad
omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

degene die Laa ilaaha ill-Allaah zegt, en zoekend naar de tevredenheid van Allah, en als dat zijn laatste daad is , zal hij het paradijs betreden.
degene die liefdadigheid geeft en als dat het laatste daad is zal hij het paradijs binnengaan."
Imam Ahmad, 22813 saheeh verklaard door Al-Albaani in Kitaab al-Janaa'iz, p. 43. zie Kitaab al-Janaa'iz door al-Albaani p. 34



Allah weet het beste

we vragen Allah om een goede einde




Islam Q&A (http://www.islam-qa.com)

14-03-2006, 16:03


Heel erg goed van je dat je dat hier hebt gezegd Dankjewel voor al die informatie

Zoubier

15-03-2006, 10:08

Citaat door Zoubier:
Heel erg goed van je dat je dat hier hebt gezegd Dankjewel voor al die informatie

Zoubier
Moge ALLAH swt jou belonen voor elke letter van kennis die je leest

13-04-2006, 16:09
Beslis voor ware vrijheid!

Inleiding

Op 6 juni 1944, is het D-day, Decision Day, dat is 'Dag van de Beslissing.'
Duizenden jonge mannen van de geallieerden hebben hun leven gegeven om ons en geheel West Europa te bevrijden van een machtswellustige, wrede en waanzinnige Hitler en zijn Nazi kliek.
Na zestig jaar zijn we nog steeds dankbaar voor de offers van jongemannen, die alles gaven om ons de vrijheid terug te geven en ons te bevrijden van een wrede onderdrukker.

Wij beschouwen en vereren al die gestorven soldaten als helden. Natuurlijk kenden zij angst en de gedachte om het op te geven moet meer dan eens bij velen zijn opgekomen, toch hebben zij doorgezet en wij genieten 60 jaar later nog van de verworven vrijheid.

De geschiedenis van D-day en de vrijheid, die Nederland werd terug gegeven, vindt je terug in de volgende bijbeltekst:

Galaten 5:1: "Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen."


Twee vragen kunnen we ons stellen:

1. Waarvan heeft Christus ons vrijgekocht?

2. Houden wij in de vrijheid stand, die Hij ons heeft gegeven? Misbruiken wij die vrijheid niet om in het vlees te wandelen? (zoals de moslims)

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =
1. Waarvan heeft Christus ons vrijgekocht?

Hij heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet; Galaten 3:13.
Hij heeft ons vrijgekocht van onze ijdele wandel; 1 Petrus 1:18.
Hij heeft ons verlost uit de macht van de duisternis; Kolossenzen 1:13.

ANTWOORD 1. Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet
Om te begrijpen wat dit voor de gelovigen betekende een vergelijking met de rigide Jood of moslim.

De Joodse religie staat letterlijk bol van de ceremoniële en rituelen, van voorschriften en wetten, die alles in het leven regelden.

( Voorbeeld: Het bekende voorbeeld, dat we ook in de evangeliën aantreffen is dat van de 'sabbatsreis.' De sabbatsreis was de afstand die men op sabbat mocht wandelen en die niet als werk werd veroordeeld door de wetgeleerden. Liep men iets langer dan de sabbatsreis dan was dit werk op sabbat en werd men ervoor veroordeeld. )


Er werd geleerd dat alleen diegene, die de wet punctueel hield en niets overtrad, rechtvaardig voor God stond.

De grond voor al die Joodse wetten en voorschriften was de Tora, het wetboek van Mozes. Maar men had tot in allerlei details alles uitgewerkt en was er ook voortdurend mee bezig.

Resultaat: oeverloze discussies en meningsverschillen. De meeste discussies tussen de Joodse wetgeleerden en Schriftgeleerden en hun onderwijs gingen dan ook over allerlei details, wat wel of wat niet mocht, wat wel overtreding en wat geen overtreding van de wet was.

De schriftgeleerden waren er zeker van dat zij in de beste positie verkeerden om de wetten te houden, maar de menigte gewone mensen beschouwden zij als vervloekt, omdat zij de wet niet kende; zie Johannes 7:49.


Terecht ervoeren velen dit wetstelsel als een grote last. De apostelen wisten dat Jezus de wet had volbracht en hen ervan had bevrijd en zij verkondigden vrijheid van de wet door het geloof in Christus. Dit was een waarlijk revolutionaire prediking, die bij de Joden dan ook veel verzet opwekte.


Paulus leerde het zo: Christus stierf en over een gestorven persoon heeft de wet geen kracht meer, die geldt slechts tot aan de dood. Toen Christus opstond uit de dood was Hij in een nieuwe levensstaat gekomen en in die nieuwe staat kon de wet geen aanspraak meer op Hem maken. Bovendien leefde Hij in de nieuwe hoedanigheid van een geestelijk leven.


Paulus leerde dat wie in Christus gelooft met Hem gestorven en opgestaan is. Als je dit gelooft kun je God in vrijheid (=zonder last, angst en haat) dienen, vrij van de wet, en heb je eeuwig leven.

"Heerlijk toch," juicht de christen opgelucht, "ik ben bevrijd van de wet, want zo'n wet is een ware vloek."



ANTWOORD 2. Hij heeft ons verlost uit de macht van de duisternis; Kolossenzen 1:13.

Omdat de wet ons onder het oordeel plaatste vanwege ons onvermogen, onze zwakheid, haar volmaakt te houden, hadden de duistere machten ons in hun macht.

God zag ons onder zijn rechtvaardig en streng oordeel gebonden en er was geen verzoening mogelijk, dat stond de wet in weg. Christus heeft ONZE SCHULD op zich genomen. De ZONDESCHULD is van ons afgevallen en de mens weet zich - als hij het gelooft - vrijgesproken.

Vrijheid van schuld, vrijheid om onder de liefde en zorg van de Almachtige God te leven. Wie dit weet en praktiseert, weet zich BEVRIJD van de macht van de duisternis. Satan heeft geen MACHT over hem, die weet dat zijn zondeschuld is betaald en verzoend is met God. Zoals je weet kennen moslims deze vrijheid niet en daarom vallen ze nog onder de zondemachten en poetsen ze de "buitenkant" op terwijl hun innerlijk nog smeult van zonde (ogen zijn spiegel van de ziel)


De gelovige, die staat in deze vrijheid, die Christus voor Hem heeft verworven, zal zich niet laten binden door demonen of andere boosaardige geesten. En als er boze geesten proberen zich van hem meester te maken, zal hij fier staan in de vrijheid en autoriteit van het kindschap van de almachtige God.

Satan versus de nazi's
Terug naar Bevrijding van de Duitsers in 1944. Ik denk terug aan taferelen, die zich in het proces van de bevrijding van de Duitsers aan het eind van oorlog, zich hier en daar afspeelden. Sommige Duitse soldaten wisten niet gelijk dat zij hadden verloren, dat de geallieerden bezig waren ons land te bevrijden en een groot deel reeds hadden bevrijd. Zij probeerden Nederlanders hier en daar in dorpen of steden nog te intimideren.

Maar moedige burgers wisten meer dan deze soldaten of Duitse legeronderdelen, en vierden de vrijheid, staken de vlag uit en trokken zich niets meer aan van het machtsvertoon van sommige Duitsers. "Wij zijn vrij," werd er hun toegejuicht, "jullie hebben verloren, geef je over en vertrek, wij zijn vrij!"


De christen, die zich bevrijd weet in Christus, zal ook als hij bedreigd en GEINTIMIDEERD wordt door de onreine en boze machten stand houden want Christus heeft op de D-day van zijn kruisiging en opstanding de vijand van onze ziel verslagen! Deze machten kun je bijvoorbeeld zien in fanatieke moslims. Boosaardig en duister willen ze mensen onderwerpen aan de wet. De christen wijst daarom zonde resoluut af en hiermee alle binding met de duistere machten. Hij blijft staan in de vrijheid, bevrijd van alle duistere machten. Geloof je dit? Zeg "amen" als je gelooft!



ANTWOORD 3. Hij heeft ons vrijgekocht van onze ijdele (=zinloze) levenswandel; 1 Petrus 1:18

Met deze verklaring wijst de apostel Petrus op dezelfde geestelijke waarheid als de apostel Paulus. Het leven naar de wet, zelfs al leefde je heel punctueel en nauwgezet had geen waarde voor de eeuwigheid. Verbrak je namelijk één wet, dan zondigde je tegen de gehele wet en dan was je dus gelijk veroordeeld. Hoe goed je dus ook je best deed volgens de wet te leven - het had allemaal geen zin; want onherroepelijk maakte je vroeger of later toch een overtreding. Dus kon het eeuwige leven wel vergeten. We zien dit in het geval van de rijke jongeling, die Jezus wilde uitdagen met erop te wijzen dat hij al de geboden van zijn jeugd had gehouden. Jezus zei tot hem dat als hij het eeuwige leven wilde beërven, hij alles maar moest verkopen en Jezus gaan volgen. Dit woord van Jezus bedroefde hem want hij had veel goederen en daar zat hij aan vast; zie Matteüs 19:22. De apostel weet dat de gelovige door de dood van Christus is vrijgekocht van de nutteloze, wettische levenswijze. De gelovige is vrij om onder genade te leven. In het nieuwe leven, dat van de vrijheid van Christus, gaat het niet meer om zinloos, wettisch ritueel handelen, maar om een levensstijl, die in zichzelf waardevol is en God behaagt.


TOT SLOT

Christus heeft ons, jou en mij, vrijgemaakt uit de macht van de duisternis, uit de macht van de zonde, uit de macht van de verdoemende wet. Maar houden wij in de vrijheid stand of zijn we terug gegleden in de geestelijke sfeer, waarin deze machten ons opnieuw kunnen binden?
SLot
Zestig jaar geleden begon de bevrijding van West Europa en volgend jaar is het zestig jaar geleden dat ons land op 5 mei geheel bevrijd was. Deze historische feiten zijn zeker redenen om ons af te vragen wat wij met de zo duur gekochte vrijheid - duizenden jongemannen gaven toch hun leven voor ons - hebben gedaan.

D-Day is geen feestdag, maar een dag van herinnering. Als de D-Day van het geloof kent - je hebt besloten Christus te volgen, in het Engels "I have decided to follow Jesus," dan kan je wel feestvieren.

Christus gaf zijn leven aan het kruis, stortte zijn bloed uit, we gedenken dit in de viering van het Heilig Avondmaal. Je sluit een bloedverbond met God via Jezus en hiermee is de wet overbodig geworden. Sterker nog: je kun niet in het 'reine' komen voor God (Gods boosheid afwenden) door alleen regels te volgen in de wet. Je moet de Geest hebben. Welnu: die kan Christus je geven.


Jezus Christus is het LAM dat de zonden van de wereld op zich genomen had. wie dit gelooft zal van zijn zonden gereinigd worden en kan een nieuw leven beginnen.
Paulus schreef in 1 Korintiërs 5:7a,8b:

"Want ook ons Paaslam is geslacht: Christus. Laten we derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid."