Umm_Benjamine
13-03-2006, 14:05
vraag :
zijn er tekenen die erop wijzen dat het leven van een persoon goed beëindigde?.
Antwoord :
geprezen zij Allah
ten eerste: een goede eind...
Een goede eind betekent toen een persoon vóór zijn dood werd begeleid om van dat weg te blijven waar de Heer niet van houd en dat de persoon berouw heeft getoond voor zijn zonden, en die zich richt op het doen van goede daden omwille van Allah, en dan overlijdt in deze goede staat.
één van die indicaties is de saheeh hadith overgeleverd door Anas ibn Maalik (moge Allah tevreden over hem zijn) die zei; de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; " wanneer Allah iets goed wil voor zijn dienaar, gebruikt hij hem, " zij zeiden, "hou gebruikt Hij de dienaar dan?" Hij zei, "Hij begeleidt hem om goede daden te doen voor dat hij overlijdt," [Imam Ahmad, 11625; al-Tirmidhi, 2142] geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 1334
de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "wanneer Allah goed wil voor zijn dienaar, maakt Hij zijn dienaar zoet." hij werd gevraagd, "wat is deze zoetigheid?" hij zei, "Allah begeleidt hem om rechtvaardige daden te doen voor dat hij sterft, dan neemt hij zijn ziel terwijl hij in deze staat is."
hadith Ahmad, 17330; geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 1114.
der zijn tekenen van een goede eind, sommige tekenen worden gezien door de stervende persoon zelf als hij sterft, en sommige tekenen worden gezien door mensen om hem heen.
ten tweede: wat betreft de tekens van een goede eind die verschijnen aan een stervende persoon, dit zijn dingen die hem blije tijdingen geven, als hij stervende is, dat Allah tevreden over degene is. Allah zegt:
30. Voorzeker zij, die zeggen: "Onze Heer is Allah (alleen)," en daarin standvastig blijven, op hen zullen de engelen nederdalen (ten tijde van hen sterven) (de engelen zeggen): "Vreest niet, noch treurt; maar verheugt u over het paradijs dat u wordt beloofd. [Fussilat 41:30]
deze goede boodschap zal komen tot de ware gelovigen terwijl ze sterven
zie tafseer Ibn Sa'di, 1256.
Dit wordt ook vermeld door de hadith Bukhari 6507 en Muslim 2683
moeder der gelovigen Aicha (moge Allah tevreden zijn over haar) ze heeft gezegd: de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "degene die houdt om Allah te ontmoeten, Allah houdt om diegene te ontmoeten, en degene die haat om Allah te ontmoeten, Allah haat om degene te ontmoeten." ik zei, "O profeet, bedoel je het haten van de dood, want iedereen haat de dood?" hij zei "nee dat is het niet; maar wanneer een gelovige het goede nieuws krijgt van de barmhartigheid en tevredenheid van Allah, en zijn paradijs, degene zal dan houden om Allah te ontmoeten, en wanneer een ongelovige het slechte nieuws krijgt, van de toorn en straf van Allah, degene zal dan haten om Allah te ontmoeten, en Allah haat hem om te ontmoeten."
Al-Nawawi (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd; wat deze hadith betekend is dat de liefde en haat die hier genoemd zijn, is dat deze gebeurtenis naar voren komt bij een persoon wanneer men binnen gaat in een andere stadium waar berouw niet wordt geaccepteerd, waarbij de stervende persoon wordt verteld van zijn situatie en zijn lot wordt getoond.
der zijn vele tekenen van een goede eind, welke de geleerde (moge Allah tevreden over hun zijn) opnoemen die zijn voortgekomen uit de teksten 'hadiths' die daarover gaan.
Deze tekens omvatten het volgende:
1- het opnoemen van de shaahadah tijdens het sterven, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd, "een persoon die als laatste woorden Laa ilaaha ill-Allaah opnoemt zal het paradijs binnengaan." Abu Dawood, 3116; geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in saheen Abi Dawood, 2673.
2 - Stervend met zweet op het voorhoofd, omdat al-Buraydah ibn al-Husayb (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft gezegd: ik heb de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) horen zeggen, "de gelovige sterft met zweet op zijn voorhoofd." Ahmad, 22513; al-Tirmidhi, 980; al-Nasaa'i, 1828. geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in saheeh al-Tirmidhi.
3 - sterven op de nacht of dag van vrijdag, omdat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: "elke moslim die overlijdt op dag van vrijdag of op de nacht van vrijdag, zal Allah beschermen tegen de straf (fitnah) van het graf."Ahmad, 6546; al-Tirmidhi, 1074.
al-Albaani zei deze hadith is hasan of saheeh.
4 - sterven als een vechter omwille van Allah omdat Allah zegt:
En denkt niet over degenen, die terwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden hun gaven geschonken.
[Aal 'Imraan 3:169]
en de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "degene die is vermoord omwille van Allah is een martelaar, en degene die sterft omwille van Allah is een martelaar. "Muslim, 1915
5 - het overlijden tijdens een plaag, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "de plaag is een martelaarschap voor elke moslim."
bukhari 2830; Muslim, 1916.
6 - overlijden door een buik ziekte. de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; " ...en degene die sterft vanwege een buik ziekte is een martelaar. " Muslim, 1915.
7 - overlijden van een persoon die wordt verpletterd door een omgevallen muur of bij het verdrinken. de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; " ...en degene die sterft door verplettering door een omgevallen muur, of degene die verdrinkt...Bukhari, 2829; Muslim, 1915.
8 - als een vrouw sterft tijdens de bevalling, of wanneer ze zwanger is.
de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd, "een vrouw die overlijdt met kind is een martelaar. " al-Khattaabi zei, "dat betekend dat als ze sterft met de baby nog in haar buik. 'Awn al-Ma'bood
hadith Abu Dawood (3111),
de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) vertelde ons over de martelaren en eentje daarvan was, "een vrouw die sterft met de kind in haar buik bereikt martelaarschap, en haar kind zal haar door zijn navelstreng naar het Paradijs slepen." Imam Ahmad 17341
saheeh door al-Albaani in Kitaab al-Janaa'iz, p. 39.
9 -sterven door brandwonden, pleuris en tuberculose. Abu'l-Awaam, de beheerder van Bayt al-Maqdis voegde aan de lijst toe van de 5 soorten van martelaren..de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd,tuberculose en degene die brandend sterven zijn martelaren." hasan saheeh door Al-Albaani Saheeh al-Targheeb wa'l-Tarheeb, 1396.
10 - sterven tijdens het verdedigen van iemands geloof, van iemands zijn rijkdom of van iemand zijn leven, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; "degene die wordt vermoord tijdens het verdedigen van zijn rijkdom is een martelaar; en degene die wordt vermoord terwijl hij zijn geloof verdedigd is een martelaar; en degene die wordt vermoord tijdens het verdedigen van zichzelf is een martelaar." al-Tirmidhi, 1421.
11 - doodgaan tijdens het bewaken van de grenzen van de islam omwille van Allah
Muslim (1913) salmaan al-faarisi (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd; de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "het bewaken van de grenzen van islam voor een dag of een nacht is beter dan vasten en bidden snacht de gehele maand, en als hij sterft terwijl hij bezig is met deze taak, hij zal deze beloning ontvangen voor deze grote goede daad (voortdurend), en hij wordt gespaard bij het vragen in het graf."
12 - een van de tekenen van een goed eind is het sterven terwijl je bezig bent met een goede daad
omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:
degene die Laa ilaaha ill-Allaah zegt, en zoekend naar de tevredenheid van Allah, en als dat zijn laatste daad is , zal hij het paradijs betreden.
degene die liefdadigheid geeft en als dat het laatste daad is zal hij het paradijs binnengaan."
Imam Ahmad, 22813 saheeh verklaard door Al-Albaani in Kitaab al-Janaa'iz, p. 43. zie Kitaab al-Janaa'iz door al-Albaani p. 34
Allah weet het beste
we vragen Allah om een goede einde
Islam Q&A (http://www.islam-qa.com)
zijn er tekenen die erop wijzen dat het leven van een persoon goed beëindigde?.
Antwoord :
geprezen zij Allah
ten eerste: een goede eind...
Een goede eind betekent toen een persoon vóór zijn dood werd begeleid om van dat weg te blijven waar de Heer niet van houd en dat de persoon berouw heeft getoond voor zijn zonden, en die zich richt op het doen van goede daden omwille van Allah, en dan overlijdt in deze goede staat.
één van die indicaties is de saheeh hadith overgeleverd door Anas ibn Maalik (moge Allah tevreden over hem zijn) die zei; de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; " wanneer Allah iets goed wil voor zijn dienaar, gebruikt hij hem, " zij zeiden, "hou gebruikt Hij de dienaar dan?" Hij zei, "Hij begeleidt hem om goede daden te doen voor dat hij overlijdt," [Imam Ahmad, 11625; al-Tirmidhi, 2142] geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 1334
de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "wanneer Allah goed wil voor zijn dienaar, maakt Hij zijn dienaar zoet." hij werd gevraagd, "wat is deze zoetigheid?" hij zei, "Allah begeleidt hem om rechtvaardige daden te doen voor dat hij sterft, dan neemt hij zijn ziel terwijl hij in deze staat is."
hadith Ahmad, 17330; geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 1114.
der zijn tekenen van een goede eind, sommige tekenen worden gezien door de stervende persoon zelf als hij sterft, en sommige tekenen worden gezien door mensen om hem heen.
ten tweede: wat betreft de tekens van een goede eind die verschijnen aan een stervende persoon, dit zijn dingen die hem blije tijdingen geven, als hij stervende is, dat Allah tevreden over degene is. Allah zegt:
30. Voorzeker zij, die zeggen: "Onze Heer is Allah (alleen)," en daarin standvastig blijven, op hen zullen de engelen nederdalen (ten tijde van hen sterven) (de engelen zeggen): "Vreest niet, noch treurt; maar verheugt u over het paradijs dat u wordt beloofd. [Fussilat 41:30]
deze goede boodschap zal komen tot de ware gelovigen terwijl ze sterven
zie tafseer Ibn Sa'di, 1256.
Dit wordt ook vermeld door de hadith Bukhari 6507 en Muslim 2683
moeder der gelovigen Aicha (moge Allah tevreden zijn over haar) ze heeft gezegd: de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "degene die houdt om Allah te ontmoeten, Allah houdt om diegene te ontmoeten, en degene die haat om Allah te ontmoeten, Allah haat om degene te ontmoeten." ik zei, "O profeet, bedoel je het haten van de dood, want iedereen haat de dood?" hij zei "nee dat is het niet; maar wanneer een gelovige het goede nieuws krijgt van de barmhartigheid en tevredenheid van Allah, en zijn paradijs, degene zal dan houden om Allah te ontmoeten, en wanneer een ongelovige het slechte nieuws krijgt, van de toorn en straf van Allah, degene zal dan haten om Allah te ontmoeten, en Allah haat hem om te ontmoeten."
Al-Nawawi (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd; wat deze hadith betekend is dat de liefde en haat die hier genoemd zijn, is dat deze gebeurtenis naar voren komt bij een persoon wanneer men binnen gaat in een andere stadium waar berouw niet wordt geaccepteerd, waarbij de stervende persoon wordt verteld van zijn situatie en zijn lot wordt getoond.
der zijn vele tekenen van een goede eind, welke de geleerde (moge Allah tevreden over hun zijn) opnoemen die zijn voortgekomen uit de teksten 'hadiths' die daarover gaan.
Deze tekens omvatten het volgende:
1- het opnoemen van de shaahadah tijdens het sterven, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd, "een persoon die als laatste woorden Laa ilaaha ill-Allaah opnoemt zal het paradijs binnengaan." Abu Dawood, 3116; geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in saheen Abi Dawood, 2673.
2 - Stervend met zweet op het voorhoofd, omdat al-Buraydah ibn al-Husayb (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft gezegd: ik heb de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) horen zeggen, "de gelovige sterft met zweet op zijn voorhoofd." Ahmad, 22513; al-Tirmidhi, 980; al-Nasaa'i, 1828. geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in saheeh al-Tirmidhi.
3 - sterven op de nacht of dag van vrijdag, omdat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: "elke moslim die overlijdt op dag van vrijdag of op de nacht van vrijdag, zal Allah beschermen tegen de straf (fitnah) van het graf."Ahmad, 6546; al-Tirmidhi, 1074.
al-Albaani zei deze hadith is hasan of saheeh.
4 - sterven als een vechter omwille van Allah omdat Allah zegt:
En denkt niet over degenen, die terwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden hun gaven geschonken.
[Aal 'Imraan 3:169]
en de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "degene die is vermoord omwille van Allah is een martelaar, en degene die sterft omwille van Allah is een martelaar. "Muslim, 1915
5 - het overlijden tijdens een plaag, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "de plaag is een martelaarschap voor elke moslim."
bukhari 2830; Muslim, 1916.
6 - overlijden door een buik ziekte. de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; " ...en degene die sterft vanwege een buik ziekte is een martelaar. " Muslim, 1915.
7 - overlijden van een persoon die wordt verpletterd door een omgevallen muur of bij het verdrinken. de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; " ...en degene die sterft door verplettering door een omgevallen muur, of degene die verdrinkt...Bukhari, 2829; Muslim, 1915.
8 - als een vrouw sterft tijdens de bevalling, of wanneer ze zwanger is.
de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd, "een vrouw die overlijdt met kind is een martelaar. " al-Khattaabi zei, "dat betekend dat als ze sterft met de baby nog in haar buik. 'Awn al-Ma'bood
hadith Abu Dawood (3111),
de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) vertelde ons over de martelaren en eentje daarvan was, "een vrouw die sterft met de kind in haar buik bereikt martelaarschap, en haar kind zal haar door zijn navelstreng naar het Paradijs slepen." Imam Ahmad 17341
saheeh door al-Albaani in Kitaab al-Janaa'iz, p. 39.
9 -sterven door brandwonden, pleuris en tuberculose. Abu'l-Awaam, de beheerder van Bayt al-Maqdis voegde aan de lijst toe van de 5 soorten van martelaren..de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd,tuberculose en degene die brandend sterven zijn martelaren." hasan saheeh door Al-Albaani Saheeh al-Targheeb wa'l-Tarheeb, 1396.
10 - sterven tijdens het verdedigen van iemands geloof, van iemands zijn rijkdom of van iemand zijn leven, omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd; "degene die wordt vermoord tijdens het verdedigen van zijn rijkdom is een martelaar; en degene die wordt vermoord terwijl hij zijn geloof verdedigd is een martelaar; en degene die wordt vermoord tijdens het verdedigen van zichzelf is een martelaar." al-Tirmidhi, 1421.
11 - doodgaan tijdens het bewaken van de grenzen van de islam omwille van Allah
Muslim (1913) salmaan al-faarisi (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd; de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; "het bewaken van de grenzen van islam voor een dag of een nacht is beter dan vasten en bidden snacht de gehele maand, en als hij sterft terwijl hij bezig is met deze taak, hij zal deze beloning ontvangen voor deze grote goede daad (voortdurend), en hij wordt gespaard bij het vragen in het graf."
12 - een van de tekenen van een goed eind is het sterven terwijl je bezig bent met een goede daad
omdat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:
degene die Laa ilaaha ill-Allaah zegt, en zoekend naar de tevredenheid van Allah, en als dat zijn laatste daad is , zal hij het paradijs betreden.
degene die liefdadigheid geeft en als dat het laatste daad is zal hij het paradijs binnengaan."
Imam Ahmad, 22813 saheeh verklaard door Al-Albaani in Kitaab al-Janaa'iz, p. 43. zie Kitaab al-Janaa'iz door al-Albaani p. 34
Allah weet het beste
we vragen Allah om een goede einde
Islam Q&A (http://www.islam-qa.com)