Bekijk volle/desktop versie : 'Positieve' plaatjes op sigarettenpakje



11-03-2006, 09:01

Door ELS BRENNINKMEIJER


ROTTERDAM - Het is een nieuw middel in de strijd tegen het roken: op sigarettenpakjes komen niet alleen de bekende...

Het gaat niet om foto?s van zwarte rokerslongen....waarschuwingsteksten te staan, maar ook beeldmateriaal dat rokers moet waarschuwen.

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid maakte dat deze week bekend. Het gaat niet zozeer om foto’s van zwarte rokerslongen of woekerende tumoren, zoals in het buitenland op pakjes staan. ,,Er zullen positieve boodschappen op die foto’s staan,’’ aldus een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid.

,,Bijvoorbeeld: ‘Als u vandaag stopt met roken, zijn uw longen morgen zoveel procent schoner geworden’.’’ Wanneer precies de fotootjes de pakjes rookwaar zullen gaan sieren, is nog niet bekend. De Stichting Rokersbelangen beraadt zich nu al op ludieke acties, zegt voorzitter Ton Wurtz.

,,We hebben ooit leuke hoesjes uitgebracht, om de eerste waarschuwingsteksten op de pakjes te bedekken. Dit soort voorlichting is totaal zinloos. Mensen stoppen omdat ze dat zelf willen, niet omdat de overheid dat wil.’’ Longarts Peter van Hal van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam is voor voorlichting, maar vraagt zich af of dít zin heeft. ,,Ik heb wel eens gehoord dat rokers dan afbeeldingen van pakjes gaan sparen. Dat lijkt me nou niet de bedoeling.’’ Van Hal ziet meer in voorlichting aan kinderen.

,,Ik heb mijn drie kinderen verteld dat roken slecht is en dat het stinkt. Ze spreken nu mensen op straat erop aan.’’ Europarlementariër Jules Maaten gelooft juist heilig in de afbeeldingen op de pakjes. En dat moeten dan geen nare foto’s van zwarte longen zijn, zegt hij. ,,Mensen schrikken één keer en sluiten zich daarna voor de boodschap af. Effectiever is een foto van spelende kinderen bij de waarschuwing: ‘Roken is schadelijk voor kinderen’.’’

http://www.ad.nl/binnenland/article202630.ece

ik rook niet meer alhamduLillah

11-03-2006, 09:06


het is maar net hoe je het bekijkt