Bekijk volle/desktop versie : De onderdrukking van de moderne westerse vrouw!

Pagina's : [1] 2

12-05-2003, 17:22
De onderdrukking van de moderne westerse vrouw.

De moderne westerse vrouw vindt zichzelf erg vrij vergeleken met de moslimvrouwen. De moslimvrouwen worden onderdrukt en de westerse vrouwen niet. Maar lees even verder om te beoordelen hoe vrij en gelijk de moderne westerse vrouw eigenlijk is

Je hoeft maar om je heen te kijken en je wordt al geconfronteerd met halfnaakte vrouwen. Op televisie, in de tijdschriften op de snelweg. Vrouwen worden steeds vaker gezien als seksobject. Als je niet slank en mooi bent tel je eigenlijk niet meer mee. Alles draait om het uiterlijk.

Vrouwen staan altijd een uur eerder op om zich op te maken. Ze geven de helft van hun geld uit aan make-up, haarverzorgingsmiddelen en parfum.

Vrouwen zitten ook altijd op dieet, ook al hebben ze een mooi gezond gewicht. Velen van hen lijden aan eetstoornissen en zijn doodongelukkig. En waarom??? Om aan die idiote eisen van de maatschappij te kunnen voldoen.

De vrouwen doen het zichzelf aan, niemand dwingt ze, maar toch voelen ze de druk om aan het ideaalbeeld van de moderne vrouw te kunnen voldoen. “slank, mooi, opgemaakt, voorzien van kleding die maar de helft bedekt”

En het innerlijk dan? Dat is alleen maar belangrijk voor die dikkerds die geen kleren kunnen kopen. Dan draait het om het innerlijk. Want zeg zou zelf… zou een jongen nog oog kunnen hebben voor je innerlijk als je als een halfnaakte opmaakpop over straat loopt? Denk het niet hè.

Lekker trouwen en kinderen krijgen… nee hoor, vrouwen moeten carrière maken om te laten zien dat ze ook iets voorstellen in deze maatschappij. Ze hebben namelijk het idee dat ze niets voorstellen als ze thuis zitten met kinderen.
Een baan als huisvrouw en moeder, de zwaarste baan van de wereld, die wordt niet gewaardeerd. Dus dat wordt keihard werken. Niet dat ze dan wel iets voorstellen of zo, want de hoogste salarissen en de betere functies zijn toch nog altijd weggelegd voor de mannen. Wel opmerkelijk, want er zijn net zo veel afgestudeerde mannen als vrouwen.

En dat hoor je vrouwen altijd zeggen “we zijn zo vrij………” Eigenlijk bedoelen ze “we zijn zo vrij om ons te laten vertellen aan welke eisen wij moeten voldoen”

De westerse vrouw wordt onderdrukt door de maatschappij. En het ergste is nog….. ze hebben het niet eens in de gaten.

En wat zijn de moslimvrouwen toch zielig. Ze moeten zich bedekken dus ze hoeven zich geen zorgen te maken om vieze mannetjes die over hen fantaseren. Ook hoeven ze niet te gaan werken, ze kunnen lekker thuisblijven met hun kinderen. Ja, er valt niets te zien aan hun uiterlijk, dus moeten ze maar worden beoordeeld op hun innerlijk en op hun verstand. Ja ze worden echt onderdrukt… met kilo’s goud en een leven vol rust.

13-05-2003, 12:27

Ja, maar het trieste is dat Marokkaanse vrouwen ook steeds meer de richting van de Westerse vrouw volgen!

15-05-2003, 23:12
De moderne westerse vrouw heeft dezelfde rechten als een man; Zo bepaald ze zelf wanneer ze de deur uitgaat, welke hobbies/sporten ze wil beoefenen en kan ze haar eigen partner kiezen (en dan niet enkel Christenen). Veel Moslima`s kennen deze keuzevrijheid niet.

Ik zeg niet dat de Westerse maatschappij geen druk uitoefend op de vrouw (net zo goed op de man trouwens), maar de keuzevrijheid blijft ze houden.
Als je graag de vergelijking tussen de Moslima en de moderne Westerse vrouw wilt maken, dan lijkt het me niet zo verstandig om die laatste categorie voornamelijk te bestempelen als "onderdrukt door de maatschappij". Een Moslima mag immers buitenshuis niet eens kennismaken met die maatschappij (hoezo onderdrukt?). En wat te denken van de sociale controle vanuit de gemeenschap, probeer bijvoorbeeld maar eens als Marokkaans meisje hand in hand te lopen met een Nederlander....nou zou je kunnen zeggen dat Moslima`s helemaal geen behoefte hebben aan dit soort zaken. Nee misschien niet, maar die keuze hebben ze ook niet...

Over zaken als onderdrukking/respect voor vrouwen kan natuurlijk iedereen z`n eigen opvattingen hebben......Feit blijft dat er heel wat Moslima`s in opvangtehuizen zitten en dat (ondanks de volgens mij grotere druk door de omgeving om niet te scheiden) er gemiddeld meer Marokkaanse dan Nederlandse huwelijken stranden.

15-05-2003, 23:31
Ach, beide heeft zo zijn voor en nadelen denk ik maar.

Je kan natuurlijk ook mengen....als de kids eenmaal oud genoeg zijn om naar school te kunnen....gaat mamma parttime werken. Dan hoedt ze niet thuis te gaan zitten niksen.

06-06-2003, 12:52

Citaat:
Origineel gepost door Imenrotterdam
De onderdrukking van de moderne westerse vrouw.

De moderne westerse vrouw vindt zichzelf erg vrij vergeleken met de moslimvrouwen. De moslimvrouwen worden onderdrukt en de westerse vrouwen niet. Maar lees even verder om te beoordelen hoe vrij en gelijk de moderne westerse vrouw eigenlijk is

Je hoeft maar om je heen te kijken en je wordt al geconfronteerd met halfnaakte vrouwen. Op televisie, in de tijdschriften op de snelweg. Vrouwen worden steeds vaker gezien als seksobject. Als je niet slank en mooi bent tel je eigenlijk niet meer mee. Alles draait om het uiterlijk.

Vrouwen staan altijd een uur eerder op om zich op te maken. Ze geven de helft van hun geld uit aan make-up, haarverzorgingsmiddelen en parfum.

Vrouwen zitten ook altijd op dieet, ook al hebben ze een mooi gezond gewicht. Velen van hen lijden aan eetstoornissen en zijn doodongelukkig. En waarom??? Om aan die idiote eisen van de maatschappij te kunnen voldoen.

De vrouwen doen het zichzelf aan, niemand dwingt ze, maar toch voelen ze de druk om aan het ideaalbeeld van de moderne vrouw te kunnen voldoen. “slank, mooi, opgemaakt, voorzien van kleding die maar de helft bedekt”

En het innerlijk dan? Dat is alleen maar belangrijk voor die dikkerds die geen kleren kunnen kopen. Dan draait het om het innerlijk. Want zeg zou zelf… zou een jongen nog oog kunnen hebben voor je innerlijk als je als een halfnaakte opmaakpop over straat loopt? Denk het niet hè.

Lekker trouwen en kinderen krijgen… nee hoor, vrouwen moeten carrière maken om te laten zien dat ze ook iets voorstellen in deze maatschappij. Ze hebben namelijk het idee dat ze niets voorstellen als ze thuis zitten met kinderen.
Een baan als huisvrouw en moeder, de zwaarste baan van de wereld, die wordt niet gewaardeerd. Dus dat wordt keihard werken. Niet dat ze dan wel iets voorstellen of zo, want de hoogste salarissen en de betere functies zijn toch nog altijd weggelegd voor de mannen. Wel opmerkelijk, want er zijn net zo veel afgestudeerde mannen als vrouwen.

En dat hoor je vrouwen altijd zeggen “we zijn zo vrij………” Eigenlijk bedoelen ze “we zijn zo vrij om ons te laten vertellen aan welke eisen wij moeten voldoen”

De westerse vrouw wordt onderdrukt door de maatschappij. En het ergste is nog….. ze hebben het niet eens in de gaten.

En wat zijn de moslimvrouwen toch zielig. Ze moeten zich bedekken dus ze hoeven zich geen zorgen te maken om vieze mannetjes die over hen fantaseren. Ook hoeven ze niet te gaan werken, ze kunnen lekker thuisblijven met hun kinderen. Ja, er valt niets te zien aan hun uiterlijk, dus moeten ze maar worden beoordeeld op hun innerlijk en op hun verstand. Ja ze worden echt onderdrukt… met kilo’s goud en een leven vol rust.
hahaha meid mijn complimente voor dit nuttige verhaal

06-06-2003, 15:42

Citaat:
Origineel gepost door Jorginho
1) Allereerst worden die vrouwen niet gedwongen om halfnaakt op TV te verschijnen, daar verdienen ze geld mee en daarom doen ze het ook. Maar ze kunnen ook ander werk doen. Dus er wordt niet onderdrukt.
Evenzogoed ben ik wel tegen deze inderdaad veel voorkomende beelden op de TV.

2) Zeker druk van de maatschappij, maar het hoeft niet en ik ken er genoeg die het niet hebben. Overigens werd door Mohammed ook aangeraden de ogen met kool te omranden om mooier te lijken, klinkt toch ook als make-up..

3) Deels mee eens. Een ander deel is dat we bergen voedsel aangebodne krijgen en ons opportunistische karakter (eten zoveel je kunt) dan leidt to vetzucht.
Voorts is dikzijn ongezond, wat ook een reden is om op de lijn te letten en vooral te sporten

4) mee eens. Maar ik denk dat vrouwen vooral onderling superkritisch zijn..Dus nie theel de maatschappij. Vrouwen komen op mij toch vaak jaloers over.

5) Uiterlijk is ALTIJD belangrijk. Mensen zijn visueel ingestelde dieren en beoordelen op fysiek. Mensen met symmetrische gezichten, vooral mannen, zijn voor vrouwen aantoonbaar aantrekkelijker. Die symmetrische gezichten gaan vrijwel altijd samen met een mannelijker voorkomen en een lucht die aantrekkelijk is voor vrouwen. Die mannen zijnook vruchtbaarder dan andere mannen. Ze zijn ook intelligenter.
Vrouwen met een goed druppel figuur en symmetrische borsten worden door mannen zeer gewaardeerd. gebleken is dat die vrouwen vruchtbaarder zijn dan anders gevormde vrouwen. Niet bewust, maar het blijkt het zo te zijn dat mannen daar een sterke voorkeur voor hebben.
Dus het uiterlijk zegt indirect veel over hoe mannelijk/vrouwelijk iemand is en met name hoe vruchtbaar en hoe succesvol deze zal zijn op tal van punten.
De natuur heeft geregeld dat we op uiterlijk juist wel kunnen oordelen aangaande de punten die voor de natuur van belang zijn: onderhouden van het nageslacht en doorgeven van je genen.
Dus eerst kijk je vaak naar het uiterlijk, daarna merk je wel of het innerlijk wel of niet bij je past.

6) kern van waarheid zit erin. Emancipatie is geflopt, in die zin dat vrouwen met de mannen moeten strijden, dus als man en dat er voor de toch typische vrouwenbezigheden juist minder respect is gekomen.

7) Nee. bovendien ligt er ook bij mannen een maatschappelijke druk. Bij elke maatschappij is er sprak evan druk, alleen uit die zich anders.

8) Nee, dat is geen onderdrukken. Er is een druk om meer te presteren op maatschappelijk vlak en goed (teveel, mee eens) op het uiterlijk te letten. Ze worden niet onderdrukt door de maatschappij.

9) Oh...dat was nou toch de zwaartse baan ter wereld? en nu is het opeens rustig leventje. Lekker inspiratieloos komt dat op mij over, jij vult in dat rustig leven dus maar fijn is. Mijn zus heeft het ver geschopt bij een petroleumreus, heeft geen kinderen maar heeft een zwaar maar zeer gelukig leven. Doet wat ze wil, kan op vakantie waar ze wil. vergadert in MArrakech, Ouarzazate, Houston, Lyon, Nice etc etc.
Dat is HAAR ideaal en dat is, met de juiste hersens en de juiste instelling mogelijk en geaccepteerd in NL. De relatie met haar vriend (waar ze al 18 jaar mee samen is) kan ook niet beter. Ze studeert nog steeds bij, ook al heeft ze een aantal graden gehaald. Dat is haar invulling van een rijk leven...Dat leven wat jij omschrifjt zou haar dodelijk vervelen en omgekeerd vind jij dat van mijn zus misschien niks.

De moslimvrouw wordt zeker onderdrukt. Er wordt sterk met twee maten gemeten binnen jullie maatschappij.
De zonden die een vrouw begaat bezoedelen de familie eer, terwijl de zoons doen en laten wat ze willen. Wordt er ooit gevraagd door de families of de jongen maagd is? Nee toch, of vrijwel niet.....
Een volwassen moslima vrouw wordt niet vrijgelaten in haar partner keuze (in de praktijk), maar die wordt beoordeeld door haar familie.
Er is zo weinig respect dat het wel voorkomt dat de eventuele partner wordt bedreigd als die de familie niet aanstaat, zeker als het een niet-moslim is..
De moslim vrouw moet de man plezieren, moet de man zijn zin geven en moet naar hem luisteren zolang dit niet tegen het geloof in gaat. Ze kan zelfs een corrigerende tik verwachten.
Ze moet haar "schoonheid" bedekken, terwijl de man zijn schoonheid niet hoeft te bedekken.
Ze moet toestemming aan haar man vragen om zich uberhaupt in de maatschappij.
De moslim vrouw lijkt in alles de ondergeschikte, zelfs de dienaar van haar man te zijn. Zelfs sex kan ze niet weigeren en daarmee wordt met de gevoelens van een vrouw geen rekening gehouden.

De westerse vrouw voelt druk, maar er wordt haar niks in de weg gelegd om te doen en laten wat ze wil en dat kun je in de Marokkaanse cultuur wel vergeten.
Ik proef uit veel regels, of ze nu cultureel of religieus van aard zijn, een groot wantrouwen richting de mens maar vooral de vrouw. Ook het gebruik van een Marham is iets wat wijst op grote achterdocht, maar ook op controle van de situatie. Ook al zijn de mensen volwassen, dan nog mag een relatie voor het huwelijk niet en gaat een MArham mee.

Het grote verschil is dus dat de westerse vrouw druk voelt om zich op een bepaalde manier te gedragen maar vrij is in haar keuze om daar aan toe te geven of niet en dezelfde rechten en plichten heeft als de man.
Voor een moslima geldt dat niet en zijn de vrijheden ten opzichte van de man beperkt en is ze niet de gelijke van haar man. Helaas komt dit juist in de dagelijkse praktijk ook vaak naar voren.

Men lijkt als de dood te zijn voor vreemdgaan, maar vooral de vrouw lijkt er de dupe van te zijn want die kan gekooid worden, indien nodig. De man, die van nature toch echt een sterkere sexuele drift heeft dan de vrouw wordt daarentegen geen strobreed in de weg gelegd. Hij kan zich vrijelijk bewegen en hij mag zich laten zien

06-06-2003, 17:31

Citaat:
Origineel gepost door Jorginho
1) Allereerst worden die vrouwen niet gedwongen om halfnaakt op TV te verschijnen, daar verdienen ze geld mee en daarom doen ze het ook. Maar ze kunnen ook ander werk doen. Dus er wordt niet onderdrukt.
Evenzogoed ben ik wel tegen deze inderdaad veel voorkomende beelden op de TV.
vraag eens aan de hogeropgeleide vrouw wat ze van dit soort vrouwen vind. Dat zal ik je zeggen "vrouwonterend"!!!

Citaat:

2) Zeker druk van de maatschappij, maar het hoeft niet en ik ken er genoeg die het niet hebben. Overigens werd door Mohammed ook aangeraden de ogen met kool te omranden om mooier te lijken, klinkt toch ook als make-up..
dit is fout je mag jezelf niet mooier maken, je zal wel berusten op een fout verhaal.

Citaat:

3) Deels mee eens. Een ander deel is dat we bergen voedsel aangebodne krijgen en ons opportunistische karakter (eten zoveel je kunt) dan leidt to vetzucht.
Voorts is dikzijn ongezond, wat ook een reden is om op de lijn te letten en vooral te sporten
mee eens, de een wil mooier lijken de ander gezonder het hangt er maar van af wie je bent.

Citaat:

4) mee eens. Maar ik denk dat vrouwen vooral onderling superkritisch zijn..Dus nie theel de maatschappij. Vrouwen komen op mij toch vaak jaloers over.
Ook mee eens.

Citaat:

5) Uiterlijk is ALTIJD belangrijk. Mensen zijn visueel ingestelde dieren en beoordelen op fysiek. Mensen met symmetrische gezichten, vooral mannen, zijn voor vrouwen aantoonbaar aantrekkelijker. Die symmetrische gezichten gaan vrijwel altijd samen met een mannelijker voorkomen en een lucht die aantrekkelijk is voor vrouwen. Die mannen zijnook vruchtbaarder dan andere mannen. Ze zijn ook intelligenter.
Vrouwen met een goed druppel figuur en symmetrische borsten worden door mannen zeer gewaardeerd. gebleken is dat die vrouwen vruchtbaarder zijn dan anders gevormde vrouwen. Niet bewust, maar het blijkt het zo te zijn dat mannen daar een sterke voorkeur voor hebben.
Dus het uiterlijk zegt indirect veel over hoe mannelijk/vrouwelijk iemand is en met name hoe vruchtbaar en hoe succesvol deze zal zijn op tal van punten.
De natuur heeft geregeld dat we op uiterlijk juist wel kunnen oordelen aangaande de punten die voor de natuur van belang zijn: onderhouden van het nageslacht en doorgeven van je genen.
Dus eerst kijk je vaak naar het uiterlijk, daarna merk je wel of het innerlijk wel of niet bij je past.
het gaat om liefde maar in het islamitisch geval ook om het imaan, zolang je vrouw gelovig is heb je niets te klagen haar schoonheid vervaagt op den duur toch.

Citaat:

6) kern van waarheid zit erin. Emancipatie is geflopt, in die zin dat vrouwen met de mannen moeten strijden, dus als man en dat er voor de toch typische vrouwenbezigheden juist minder respect is gekomen.
zolang de vrouw en de man in nederland niet hetzelfde verdienen voor hetzelfde werk is de emancipatie inderdaad niet geslaagd.

Citaat:

7) Nee. bovendien ligt er ook bij mannen een maatschappelijke druk. Bij elke maatschappij is er sprak evan druk, alleen uit die zich anders.
klopt

Citaat:

8) Nee, dat is geen onderdrukken. Er is een druk om meer te presteren op maatschappelijk vlak en goed (teveel, mee eens) op het uiterlijk te letten. Ze worden niet onderdrukt door de maatschappij.
zoals ik eerder zei dat hangt maar van de persoon af.

Citaat:

9) Oh...dat was nou toch de zwaartse baan ter wereld? en nu is het opeens rustig leventje. Lekker inspiratieloos komt dat op mij over, jij vult in dat rustig leven dus maar fijn is. Mijn zus heeft het ver geschopt bij een petroleumreus, heeft geen kinderen maar heeft een zwaar maar zeer gelukig leven. Doet wat ze wil, kan op vakantie waar ze wil. vergadert in MArrakech, Ouarzazate, Houston, Lyon, Nice etc etc.
Dat is HAAR ideaal en dat is, met de juiste hersens en de juiste instelling mogelijk en geaccepteerd in NL. De relatie met haar vriend (waar ze al 18 jaar mee samen is) kan ook niet beter. Ze studeert nog steeds bij, ook al heeft ze een aantal graden gehaald. Dat is haar invulling van een rijk leven...Dat leven wat jij omschrifjt zou haar dodelijk vervelen en omgekeerd vind jij dat van mijn zus misschien niks.
dat zou dus een islamitisch meisje ook kunnen bereiken het zijn alleen de mannen die dit niet willen. Het is cultuurgeregeld.

Citaat:

De moslimvrouw wordt zeker onderdrukt. Er wordt sterk met twee maten gemeten binnen jullie maatschappij.
dat ben ik niet mee eens zo wil een vrouw behandelt worden als vrouw en een man als een man. De moslimvrouw wordt zeer zeker niet onderdrukt als dit wel het geval is dan is dat door domme boeren die een verkeerde interpretatie hebben en nooit hadiths lezen.

Citaat:

De zonden die een vrouw begaat bezoedelen de familie eer, terwijl de zoons doen en laten wat ze willen. Wordt er ooit gevraagd door de families of de jongen maagd is? Nee toch, of vrijwel niet......

Een volwassen moslima vrouw wordt niet vrijgelaten in haar partner keuze (in de praktijk), maar die wordt beoordeeld door haar familie.
Er is zo weinig respect dat het wel voorkomt dat de eventuele partner wordt bedreigd als die de familie niet aanstaat, zeker als het een niet-moslim is..
tsja ik ben het met je eens dat zonen er op los slaan maar dat is de cultuur de islam zegt dit niet. Ook zijn uithuwelijkingen niet mogelijk volgens de islam. Cultuur vooral de marokkaanse cultuur heeft dit.

Een moslim(a) mag trouwen met wie ze wil zolang het maar een moslim(a) is. Zolang je moslim(a) bent zal je daar uiteraard ook voor kiezen.

Citaat:

De moslim vrouw moet de man plezieren, moet de man zijn zin geven en moet naar hem luisteren zolang dit niet tegen het geloof in gaat. Ze kan zelfs een corrigerende tik verwachten.
onjuist ze moeten elkaar plezieren over die tik plaats die vers eens dan zal ik je hem uitleggen want het is vaak de verkeerde interpretatie die men er uitleent je ziet de koran als een compleet boek dat is het niet de hadith horen er ook bij.

Citaat:

Ze moet haar "schoonheid" bedekken, terwijl de man zijn schoonheid niet hoeft te bedekken.[/ quote]

de man moet een baard hebben.

[quote]
Ze moet toestemming aan haar man vragen om zich uberhaupt in de maatschappij.
Dit hangt per gezin af, het zijn vaak mannen die ongeletterd zijn. De islam zegt dit niet de cultuur zegt dit.

Citaat:

De moslim vrouw lijkt in alles de ondergeschikte, zelfs de dienaar van haar man te zijn. Zelfs sex kan ze niet weigeren en daarmee wordt met de gevoelens van een vrouw geen rekening gehouden.
Ook niet waar de man is in feite de slaaf van de vrouw hierover plaats ik zo een intervieuw wat interessant is. Over dat sex weigeren, ook dit Allah de Verhevene zegt: "Voor degenen die zweren zich te zullen onthouden van hun vrouwen is een termijn van vier maanden vastgesteld. Als zij dan terugkeren (naar hun vrouwen): voorwaar, Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Soerat Al baqarah aya 227). Degene die niet tot zijn vrouw komt in een periode van 4 maanden dient of te scheiden of de rechten aan zijn vrouw te verlenen.

Het is bekend dat de man altijd om geslachtsgemeenschap vraagt en niet andersom. Wanneer de vrouw zich versiert en wendt tot haar man dan dient hij ook haar rechten te vervullen. Een islamitisch gezin dient vol liefde en samenhorigheid te zijn, waar de partners elkaars begrijpen.

Citaat:

De westerse vrouw voelt druk, maar er wordt haar niks in de weg gelegd om te doen en laten wat ze wil en dat kun je in de Marokkaanse cultuur wel vergeten.
eindelijk je kent het woordje cultuur dus toch!!

Citaat:

Ik proef uit veel regels, of ze nu cultureel of religieus van aard zijn, een groot wantrouwen richting de mens maar vooral de vrouw. Ook het gebruik van een Marham is iets wat wijst op grote achterdocht, maar ook op controle van de situatie. Ook al zijn de mensen volwassen, dan nog mag een relatie voor het huwelijk niet en gaat een MArham mee.
proef maar dat is het niet.

Citaat:

Het grote verschil is dus dat de westerse vrouw druk voelt om zich op een bepaalde manier te gedragen maar vrij is in haar keuze om daar aan toe te geven of niet en dezelfde rechten en plichten heeft als de man.
de westerse vrouw bezwijkt bijna altijd onder die druk dat is nou eenmaal de praktijk.

Citaat:

Voor een moslima geldt dat niet en zijn de vrijheden ten opzichte van de man beperkt en is ze niet de gelijke van haar man. Helaas komt dit juist in de dagelijkse praktijk ook vaak naar voren.
vraag het eens aan een moslima, moslima's die kunnen lezen geschoold zijn want dat is de toekomst. Misschien dat je dan wat anders gaat proeven.

Citaat:

Men lijkt als de dood te zijn voor vreemdgaan, maar vooral de vrouw lijkt er de dupe van te zijn want die kan gekooid worden, indien nodig. De man, die van nature toch echt een sterkere sexuele drift heeft dan de vrouw wordt daarentegen geen strobreed in de weg gelegd. Hij kan zich vrijelijk bewegen en hij mag zich laten zien
Cultuur geregeld ook man moet zijn straf ondergaan, vreemdgaan hoort gewoon niet punt uit. Misschien keur jij het goed maar ik niet van de man niet en van de vrouw niet.
Tsja dat de man zich vrijelijk kan bewegen ergert mij ook in zulke situaties.

06-06-2003, 17:33
Vraaggesprek met de liberale Turkse theoloog Zekerya Beyaz
`Eigenlijk is de man de slaaf van de vrouw'

Vrijzinnig theoloog of apologeet van het Turkse seculiere bestel? De omstreden hoogleraar godgeleerdheid Zekerya Beyaz bepleit modernisering van de islam.

Door onze correspondent BERNARD BOUWMAN

ISTANBUL, 10 MEI. Gelooft de islam in de gelijkheid van man en vrouw? ,,Nee'', zegt Zekerya Beyaz beslist. Gespeeld-somber kijkt de dekaan van de theologie-faculteit van de Marmara-staatsuniversiteit in Istanbul voor zich uit, alsof hij zich in gedachten aansluit bij al diegenen die de islam van vrouwonvriendelijkheid betichten. Dan gloort er een glimlach rond zijn mond. ,,Volgens de islam moet de man voor de vrouw zorgen. Het is de verantwoordelijkheid van de man dat alles goed reilt en zeilt in huis en dat er brood op de plank komt. Eigenlijk is de man dus de slaaf van de vrouw.''

Een nieuwlichter, zo staat hoogleraar godgeleerdheid Zekerya Beyaz in Turkije bekend. Steeds weer onderstreept de dekaan van de grootste Turkse theologiefaculteit dat de islam zich moet aanpassen aan de moderne tijd en dat niet de letter van het geloof telt, maar de geest. Beyaz is daardoor erg omstreden in fundamentalistische kring. In januari pleegde een van zijn studenten, die banden zou onderhouden met een moslim-extremistische organisatie, zelfs een aanslag op Beyaz. Maar de deken overleefde de messteek en doet inmiddels weer vanuit de Marmara-Universiteit de wereld kond van zijn liberalisme. Toen veel Turken tijdens het Offerfeest dit jaar klaagden dat ze door de huidige economische crisis te arm waren geworden om een koe te slachten, zei Beyaz dat het bij het feest niet om de koe ging, maar om de geste. Slacht maar een kip, was zijn advies, of geef desnoods tien miljoen Turkse lira (ongeveer twintig gulden) aan een arme, dan heb je in je geest aan de eisen van het geloof voldaan.

U bent vrijzinnig in Uw uitleg van de islam, maar niet iedereen is dat. Zo zou een hoja (islamitische leraar) in Rotterdam enige tijd geleden gezegd hebben dat je als moslim af en toe best je vrouw slaag mag geven. Wat vindt U van zo'n opmerking?

,,Als hij dat gezegd heeft, is hij een idioot. Bij moslims worden veel vrouwen in elkaar geslagen, maar dat gebeurt door boeren, niet door gestudeerde mensen. In de Koran staat dat je stappen mag ondernemen als je echtgenote je gezinsleven probeert te ontwrichten. Eerst moet je met je vrouw praten, als dat niet lukt kun je in een ander bed gaan slapen. Als de zaak dan nog niet geregeld is, mag je slaan, zegt de Koran. Maar ons boek (de Koran red.) is een hele lange tijd geleden geschreven. Er staan wel meer dingen in die niet meer van belang zijn voor de huidige situatie. Wij zijn modern. Een vrouw slaan is fout, zo simpel ligt het. De Koran zegt ook 113 keer dat je van andere mensen moet houden – en daar hoort slaan niet bij.''

Hoe komt het dat zoveel mensen de islam met een achterstandspositie voor vrouwen associëren?

,,Dat heeft een godsdienst-sociologische reden. Godsdienst kan mensen veranderen, maar mensen kunnen ook de godsdienst veranderen. De islam was lange tijd verbonden aan een maatschappij die reactionair was. Wij proberen de islam modern te maken.''

,,Dat is een beleefde manier om te zeggen dat de Arabische maatschappijen de islam vervuild hebben. Ziet U een tegenstelling tussen een conservatieve, Arabische islam en een moderne, Turkse?

Met een gebaar van wanhoop houdt Beyaz zijn handen in de lucht. ,,Bij jullie zit er ook een groot verschil tussen Duitse christenen en Italiaanse. Arabieren, Arabieren – ach, die maatschappijen zijn achterlijk, dat zijn nauwelijks moslims volgens mij.''

Maar hoe modern U ook bent, imams zullen altijd mannen zijn.

,,Er is niets in de Koran dat zegt dat dat een eeuwige wet is. Ik leid hier ongeveer 700 vrouwen op die hoja gaan worden. Misschien dat er ooit moskeeën komen die speciaal voor vrouwen zijn; daar zouden vrouwen ook als imam kunnen werken. Er is niets in ons geloof dat zegt dat dat niet zou mogen.''

Op één punt houdt Beyaz vast aan de letter, maar dan niet van de Koran maar van de Turkse wet. Hij liet enige tijd geleden nadrukkelijk weten dat op zijn faculteit de islamitische hoofddoek taboe is. Niet verwonderlijk dat hij dat deed, aldus tegenstanders van Beyaz, want zouden de Turkse autoriteiten – die de islam toch eigenlijk vooral als bron van onrust zien – ooit iemand op de grootste theologiefaculteit benoemen die ze niet geheel konden vertrouwen? Het verbod leidde tot protestacties van studenten van fundamentalistische signatuur. Tijdens een debat over de kwestie in januari van dit jaar werd Beyaz door een student neergestoken. Op weg naar zijn bureau wordt hij nog steeds begeleid door een lijfwacht.

Waarom mogen vrouwen zelf niet bepalen of ze een hoofdddoek dragen of niet? Zou dat niet beter passen bij Uw liberale uitleg van de islam?

,,Onze regering heeft voorschriften uitgevaardigd en daaraan moet iedereen zich houden. Overal in Turkije mag de hoofddoek, alleen in overheidsgebouwen niet. De gedachte daarachter is dat de hoofddoek de mensen kan verdelen. Als voorstanders van de hoofddoek gaan discussiëren met tegenstanders, dan kan dat tot zware problemen leiden en uiteindelijk het maatschappelijk leven zelfs destabiliseren. Dat wil onze regering niet, vandaar dat verbod.''

,,Nu heeft elke gelovige twee meesters – de overheid en God. Fundamentalistische moslims zeggen dat het gebod van God het belangrijkste is en dat je je tegen de overheid mag verzetten als die daar tegenin gaat. Vindt U dat ook?

,,Nee, het is een basisregel van de islam dat je gehoorzaam moet zijn aan de regering die er zit. Als je dat niet bent, komt er anarchie en dat wil God niet. Je kunt wel proberen om de autoriteiten ervan te overtuigen dat ze fout zitten en dat ze hun politiek moeten bijstellen. Maar als dat niet lukt, moet je gehoorzamen.''

Ook als je bijvoorbeeld een direct bevel krijgt om iemand te martelen?

,,Ja, degene die dat bevel geeft draagt daar de verantwoordelijkheid voor, niet jij.''

U maakt in zekere zin het geloof afhankelijk van de politiek. Aanhangers van bijvoorbeeld de moslim-fundamentalistische Partij van de Deugd vinden dat je godsdienst juist als startpunt voor politiek handelen moet nemen.

,,Dat is helemaal fout, want dat leidt tot verdeeldheid. Als mensen geloof zo de politieke arena in halen, dan geeft dat problemen en veroorzaakt destabilisatie van het land, en dat is fout.''

Er loopt momenteel juist wegens dat vermeende misbruik van de godsdienst een rechtszaak tegen de Partij van de Deugd bij het Constitutionele Hof. Als U de rechter was, zou U die partij dan verbieden?

,,Absoluut. Zij maken de godsdienst kapot door haar zo politiek te maken. Ik zou haar direct verbieden.

07-06-2003, 14:03
er zijn veel vooroordelen en misvattingen over beiden zowel over de moslim vrouw als voor de westerse vrouw. iedere vrouw is uniek natuurlijk zijn er ideeen die in de meerderheid zijn maar die gelden niet voor iedereen. ik spreek voor mezelf dat ik gewoon doe wat ik wil en wat mij het beste lijkt en ik probeer zoveel mogelijk advies uit de koran te halen. iemand die mij probeert te onderdrukken kan wachten tot tie een ons weegt. helemaal als het hypocriete mannen zijn die denken dat ze mij de les kunnen lezen en alleen de islam toepassen als het in hun voordeel is!!!!!!

07-06-2003, 14:05
Jouw betoog zit vol met hiaten,de huidige westerse maatsschappij,is niet zo "vrij" zoals jij pretendeert te zijn,gezien we in een consumptie maatschappij leven,en we daardoor veel reclamepubliciteit krijgen,valt het mij op dat de vrouw vaak wordt afgeschildert als een sexobject,mensen zijn daar gevoelig voor,veel vrouwen willen aan die verwachting voldoen,een soort indirecte druk val er op die dames,problemen als annorecsia(ik hoop dat ik het goed spel) is een puur westers probleem bijv.

Door het machosistisch gedrag dat helaas vaak voorkomt in de Marokkaanse cultuur,worden ze vaak door die mannen onderdrukt,omdat ze een aversie hebben tegen vrouwen die onafhankelijk en assertief zijn,daar ligt de basis van het probleem,dus niet het geloof,die wordt helaas door de desbetreffende "heren" te onpas gebruikt,om hun gedrag te kunnen goedpraten.

Dus als slotsom,wil ik zeggen Jorghino,dat je eerst de feiten over de Islam moet weten voordat je met foutieve aantijgingen komt.

07-06-2003, 14:19
Overigens,de stelling die je deponeert,over dat rationeel gezien de mens niet monogaam is,wil ik ontkrachtiggen,de mens heeft van nature oerdriften,waaronder dus ook de drift voortplanten,dat is absoluut geen rationeel aspect,integendeel de ratio is daar voor om die oerinstincten te beteugellen dat is een puur menselijk aspect.

07-06-2003, 14:37
Het heeft geen zin om bij iedere alinea een reactie te plaatsen. Je kunt een mening vormen over het geheel van het betoog. En nog iets... De nietgelovigen op dit forum JORGINHO bijv. En de moslims die niet veel kennis van de islam hebben zullen hun best doen om alles wat ik geschreven heb te verwoorden.

Ik heb gelijk en de echte moslima's weten dat.

En voor de mensen die het niet met me eens zijn.... De waarheid is hard en als jullie een beetje verstand zouden hebben zouden jullie de tijd en de energie kunnen stoppen in het lezen over de islam, ipv mij hier af te kraken als iemand die het verkeerd heeft.

Mijn betoog is de waarheid en of je het met de waarheid eens bent hangt weer af van je normen en waarden. En iedereen die dezelfde normen en waarden heeft als die van de islam zal het met me eens zijn.

Take care everybody!

07-06-2003, 19:27

Imenrotterdam,je hebt echt helemaal gelijk.ik ben het echt volkomen met je eens.Het is gewoon de waarheid beslamma

08-06-2003, 12:56
Ik ben het 10000% met je eens imen

Ze worden onderdrukt en ze hebben het niet eens in de gaten, een lachertje toch? Vindt je het logisch dat Westerlingen zich ongelukkig voelen.Ze worden onderdrukt en het ergste is dat ze er niets aan kunnen doen!!

Op een dag zal deze waarheid naar boven komen!

08-06-2003, 13:45
Ik leg een kanttekening op je betoog,wat jij summier probeert te pleidooien,is als we geen maatschappelijke regels hebben,oftwel normen(zowel cultureel of maatschappelijke) dan zouden we polygame gedragingen vertonen,het is voor jouw een natuurlijk gegeven,dat is zeer kort door de bocht,zoals ik al eerder refereerde is het ook een natuurgegeven dat we "jaloers" worden zelfs in maatschappijen waarin polygamie geaccepteerd is,leidt het vaak tot heftige fricties,oftwel het moet ook een aangeboren gegeven zijn om te verlangen dat je je leven deelt met een persoon.

Overigens in de Arabische cultuur is polygamie alleen geaccepteerd mits je de vrouwen zowel financieel en emotioneel gelijk behandelt,dat is een onmogelijke opgave aangezien je altijd voor de een een grotere voorkeur hebt dan voor de ander en dus daar meer aandacht zal schenken,oftwel het is onmogelijk om je partners evenredig te behandelen,ik kan daar dus alleen uit concluderen dat het niet mogelijk is om aan veelwijverij te doen,wat ik overigens abject vind,en gelukkig steeds minder aan de orde is,ik vind het niet meer dan een excuus dat vreemdgaan een natuurgegeven is,dat door mensen wordt gebruikt,voor hun eigen rechtvaardiging.

Overigens is polygamie en vreemdgaan dezelfde synoniem,als je als westerse man vreemdgaat dan doe je ook in principe aan veelwijverij,een vorm van verborgen polygamie.

Overigens ik vraag me af hoe je dat aan je toekomstige partner wil uileggen,ik denk niet dat ze dat accepteerd,wanneer je de hort op gaat.

Pagina's : [1] 2