Bekijk volle/desktop versie : 'Islamitisch trouwen/verloven/zjoejia'



Pagina's : [1] 2

04-03-2006, 16:31
Assalaam alikoem waramtullahi wabaraktoe,

Ik zit dus met een vraag; wat is het verschil tussen zjoejia en verloven en islamitisch trouwen. En hoe gaat het in zijn werking ect.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen inshAllah.

Wa3 alikoem salaam.

04-03-2006, 18:27


Kan iemand me helpen?

04-03-2006, 19:04


[COLOR="Black"]Marokkaans verloven: je aanstaande is bij je pa geweest. Je hebt interesse & geeft je ja-woord. Vervolgens teken je de huwelijksakte & geef je een verlovingsfeestje. Dan ben je 'verloofd'.

Marokkaans trouwen: alleen een bruiloft rest nog, dan ben je 'getrouwd'.


Islamitisch verloven: je aanstaande is bij je pa geweest. Je hebt interesse & je geeft je ja-woord. Dan ben je 'verloofd'.

Islamitisch trouwen: je ondertekent de huwelijksakte & geeft (eventueel) een feestje/dineetje om de mensen te laten weten dat je 'getrouwd' bent.

wa Allaahoe A3lam,

wa Selaamoe 3elaykoem.


[/COLOR]

04-03-2006, 19:05
Zoejia is trouwens gewoon 't Marokkaanse woord voor verloving...

04-03-2006, 19:06


Oke ja bij mij gaat het op een andere manier dan om de hand vragen.

Maar ik bedoel als we islamitisch willen trouwen hoe gaat dat dan waar kan je dat doen enzo?

Djazaki gayeren oeght.

04-03-2006, 19:11

Citaat door WhiteRose:
Oke ja bij mij gaat het op een andere manier dan om de hand vragen.

Maar ik bedoel als we islamitisch willen trouwen hoe gaat dat dan waar kan je dat doen enzo?

Djazaki gayeren oeght.
wa iyaaki

Oooh zo, dat kan gewoon bij je moskee in de buurt.. maar ook bij 't Marokkaanse Consulaat, ik heb me laten vertellen dat je daar gewoon Islamitisch trouwt (Getuigen, wali etc) & dat 't enige verschil is, dat het daadwerkelijk wordt opgeschreven ivm erfrechten enzo..

wa Selaam.

04-03-2006, 19:13

Citaat door Sayfoel_Islaam_:
wa iyaaki

Oooh zo, dat kan gewoon bij je moskee in de buurt.. maar ook bij 't Marokkaanse Consulaat, ik heb me laten vertellen dat je daar gewoon Islamitisch trouwt (Getuigen, wali etc) & dat 't enige verschil is, dat het daadwerkelijk wordt opgeschreven ivm erfrechten enzo..

wa Selaam.
Dus als ik naar een moskee ga met mijn aanstaande moeten er ook getuigen bij zijn. Maar moet je dan ook wat ondertekkenen?

04-03-2006, 19:20

Citaat door WhiteRose:
Dus als ik naar een moskee ga met mijn aanstaande moeten er ook getuigen bij zijn. Maar moet je dan ook wat ondertekkenen?
Na'aam, 2 getuigen & je vader ..

En neej, in de moskee onderteken je niets, maar mss verschilt dat per moskee.

04-03-2006, 19:21

Citaat door Sayfoel_Islaam_:
Na'aam, 2 getuigen & je vader ..

En neej, in de moskee onderteken je niets, maar mss verschilt dat per moskee.
Maar ik heb geen getuigen. Wat moet ik dan doen?

04-03-2006, 19:26

Citaat door WhiteRose:
Maar ik heb geen getuigen. Wat moet ik dan doen?
Ehm, geen broers?

Meestal regelen ze dat in de moskee, nemen ze gewoon een moskeeganger als getuige .. hoewel ik me daar persoonlijk niet prettig onder zou voelen.

04-03-2006, 19:28

Citaat door Sayfoel_Islaam_:
Ehm, geen broers?

Meestal regelen ze dat in de moskee, nemen ze gewoon een moskeeganger als getuige .. hoewel ik me daar persoonlijk niet prettig onder zou voelen.
Ik ben Nederlands, en heb geen broers of familie die het zou doen.

Mag het ook alleen getuigen van hem zijn en mag het ook een vader van mijn vriendin zijn?

04-03-2006, 19:31

Citaat door WhiteRose:
Ik ben Nederlands, en heb geen broers of familie die het zou doen.

Mag het ook alleen getuigen van hem zijn en mag het ook een vader van mijn vriendin zijn?
Ik weet niet Oukhty, er zullen hier denk ik wel NL'se zusters zijn die hun ervaring met je kunnen delen... Maar ik neem aan dat als 't een willekeurige moskeeganger zijn kan, dat ook de vader van je vriendin geschikt is.. wa Allaahoe a3lam.

04-03-2006, 19:38


Asalaam aleikoem warahmatuAllah wabarakatuh zuster..
Hier een stuk dat wellicht je vraag zal beantwoorden bi idni laah..
Succes, fie amaanillah..



Er zijn drie pijlers of voorwaarden voor het huwelijkscontract in Islam:

1. Beide partijen zouden vrij moeten zijn van hindernissen die het huwelijk ongeldig zouden kunnen maken zoals het zijn mahrams van elkaar (i.e., dichte verwanten die permanent verboden om zijn te huwen), of deze verhouding door bloedbanden of door het de borst geven is (radaa ') enz., of waar de man een kaafir (niet moslim) en de vrouw is een Moslim, enz. zo is.

2. Er zou een aanbieding of een voorstel moeten zijn (eejaab) van walee of de persoon die in zijn plaats handelt, die aan de bruidegom "zou moeten zeggen ik huw zo-en-zo aan u" of gelijkaardige woorden.

3. Er zou een uitdrukking van goedkeuring moeten zijn (qabool) namens de bruidegom of wie in zijn plaats handelt, die zou moeten zeggen, "ik keur," of gelijkaardige woorden goed.


De voorwaarden van een juiste nikaah (huwelijkscontract) zijn als volgt:


1. Zowel de bruid als de bruidegom zouden duidelijk moeten worden geïdentificeerd, hetzij door hun namen te verklaren of hen, enz. te beschrijven.

2. Zowel de bruid als de bruidegom moeten verheugd met elkaar zijn, omdat Prophet (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem) heeft gezegd: "Geen eerder-gehuwde vrouw (weduwe of gescheiden) kan worden gehuwd tot zij over haar wensen is gevraagd (i.e., zij zou haar wensen) duidelijk moeten verklaren, en geen Maagd zou moeten worden gehuwd tot haar toestemming is gevraagd (i.e., tot zij of in woorden of door stil te blijven akkoord is gegaan)." Zij, vroegen de "Boodschapper van Allah, hoe haar toestemming wordt gegeven (omdat zij zeer schuw zal voelen)?"Hij zei: "Door haar stilte." (Gerapporteerd door al-bukhaari, 4741)

3. Wie het contract uit naam doet van de vrouw zou haar walee moeten zijn, als Allah zich tot de walees richt met betrekking tot huwelijk (interpretatie van de betekenis): "En huw die onder u die..." enig zijn [ al-noor 24:32 ] en omdat de Prophet (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem) heeft gezegd: "Om het even welke vrouw die zonder de toestemming van haar walee huwt, haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig." (Gerapporteerd door al-tirmidhi, 1021 en anderen; het is een saheeh hadeeth)

4. Het huwelijkscontract moet, worden getuigd zoals de Prophet (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem) gezegd: "Er is geen huwelijkscontract behalve met een walee en twee getuigen." (Gerapporteerd door al-tabaraani; zie ook Saheeh al-jaami ', 7558)


Het is ook belangrijk dat het huwelijk, wordt aangekondigd zoals de Prophet (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem) gezegd: "Kondig uw huwelijken aan" (Gerapporteerd door Imaam Ahmad; binnen ingedeeld zoals hasan Saheeh al-jaami ', 1027)

De voorwaarden van walee zijn als volgt:


1. Hij zou van correcte mening moeten zijn

2. Hij zou een volwassene moeten zijn

3. Hij zou vrij moeten zijn (niet een slaaf)

4. Hij zou van de zelfde godsdienst moeten zijn zoals de bruid. Een kaafir kan geen walee van een Moslim zijn, mannelijk of vrouwelijk, en een Moslim kan geen walee van een kaafir, zijn mannelijk of vrouwelijk, maar een kaafir kan wel walee van een kaafirvrouw voor huwelijksdoeleinden zijn, zelfs als zij van verschillende godsdiensten zijn. Een apostate (die Islam heeft verlaten ) kan geen walee voor iemand zijn.

5. Hij zou van goed karakter (' moeten zijn adaalah - omvat piety, houding, gedrag, enz.), in tegenstelling tot corrupt het zijn. Dit is een voorwaarde bepaald door sommige geleerden, hoewel sommigen van hen de uitgaande verschijning van goed karakter als volstaand beschouwen, en sommigen zeggen dat het genoeg is als hij de juiste aandacht aan de belangen van de vrouw besteed voor wie hij als walee aangaande haar huwelijk handelt.

6. Hij moet mannelijk zijn zoals de Profeet (de vrede en de zegen van Allah zijn op hem) heeft gezegd: "Geen vrouw kan het huwelijkscontract van een andere vrouw leiden, en geen vrouw kan het huwelijkscontract namens haar eigen zelf leiden, omdat zaaniyah (fornicatress, adulteress) is wie dingen uit haar eigen naam schikt." (Gerapporteerd door Ibn Maajah, 1782; zie ook Saheeh al-jaami ', 7298)

7. Hij zou wijs en rijp moeten zijn (rushd), wat betekent de kwesties van verenigbaarheid en de belangen van huwelijk kunnen begrijpen.

Fuqahaa ' zette mogelijke walees in een bepaalde orde, en een walee die nauw meer verwant is zou niet moeten worden genegeerd tenzij er geen dergelijke persoon is of de verwanten niet aan de gespecificeerde voorwaarden voldoen. Walee van een vrouw is haar vader, dan whoever haar vader vóór zijn dood kan benoemd hebben, dan haar vaderlijke grootvader of groot-grootvader, dan haar zoon, dan haar grootvaderszonen of kleinzonen, dan haar broer door beide ouders (volledige broer), dan haar broer door haar vader, dan de zonen van haar broer door beide ouders, dan de zonen van haar broer door haar vader, dan haar oom (de broer van haar vader door beide ouders), dan de broer van haar vader door de vader, dan de zonen van de broer van haar vader hoewel beide ouders, dan de zonen van de broer van haar vader door de vader, dan elk ander die dichter bij De Moslimleider is (of zijn afgevaardigde, zoals een qaadi of een rechter) zijn walee voor om het even welke vrouw die geen walee van haar heeft..

En Allaah kent beste.



Er zijn vier belangrijkste elementen in de huwelijksceremonie (nikaah), zoals verklaard in de volgende richtlijnen:

"Om het even welke huwelijksceremonie waarin vier mensen - de echtgenoot, de twee getuigen (van de vrouw) beschermer - niet aanwezig zijn, is ongeldig en nietig."

En Prophet (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem) heeft gezegd: "Er is geen nikaah behalve met een walee (beschermer) en twee getuigen."

Als de vrouw Moslim is en de echtgenoot Moslim is, moet walee ook Moslim zijn, omdat een kaafir geen walee van Moslim kan zijn. De persoon die verantwoordelijk voor de zaken van de Moslims in dat land is kan de plaats van een walee nemen. Het huwelijkscontract moet overeenkomstig Islamitische sharee'ah worden geleid, dan zijn is er niets verkeerd met het bevestigen van het door officiële kanalen om om het even welke problemen te verhinderen en om het even welke verlegenheid te vermijden. Moge Allah onze Prophet Muhammad zegenen.



Het lof is aan Allaah.

Er zijn niets verkeerd voor Moslimpersoon die Khutbah al-nikaah reciteert vóór ' aqd (contract) wordt gemaakt, maar het is een voorwaarde dat de beschermer van de bruid aanwezig is. Hij zou aan de bruidegom moeten zeggen, "ik huw mijn dochter zo-en-zodat aan u," en de bruidegom zou moeten zeggen, "ik keur goed."Dit zou door twee Moslims moeten worden getuigd, en de bruid zou haar toestemming moeten geven, opdat het contract geldig is.

Khutbah al-nikaah is het zelfde als Khutbah al-haajah, want de Prophet (de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem) onderwees zijn Metgezellen, en het zou aan het begin van de' aqd gezegd moten worden. Dit is sunnah, niet waajib (verplicht). De tekst van Khutbah al-haajah kan onder Vraag worden gevonden.

Moge Allah onze Prophet Muhammad zegenen.



Islam Q&A
Sjeik Muhammed Salih al-Munajjid (http://www.islam-qa.com)

04-03-2006, 20:22
Djazaki gayeren oeghti!!!

En weet je mischien ook waar ik voor de islaam kan trouwen?

En hoe ik het beste islamitisch kan verloven (marokkaans consulaat ofzo).

04-03-2006, 20:26

Citaat door WhiteRose:
Djazaki gayeren oeghti!!!

En weet je mischien ook waar ik voor de islaam kan trouwen?

En hoe ik het beste islamitisch kan verloven (marokkaans consulaat ofzo).
Wa iyaaki ougti l azeeza..
Dat weet ik niet, ben nog ongetrouwd..
Maar persoonlijk zou ik eerder voor de moskee gaan als het consulaat, maar dat is maar een idee, zonder onderbouwing..
Ghair insha Allah.
Moge Allah het voor je vergemakkelijken en moge Hij je huwelijk zegenen, en je een oprecht en gezond nageslacht schenken..
Wasalaam aleikoem warahmatuAllah wabarakatuh,
Zahra

Pagina's : [1] 2