Bekijk volle/desktop versie : Wees goed tegenover je ouders



Pagina's : [1] 2

02-03-2006, 07:36
Wees goed tegenover je ouders

Samengesteld en vertaald door: Mohammed aboe `Oebaydillaah
(Samenvatting) Uitgeschreven van een cassetteband genaamd: 'Wees goed tegenover je ouders' door: Zackaria al-Heidie

In het Arabisch heet dit onderwerp ‘Birroel-Walidayn

Ibn al-Faarisie (rahimehoellaah) zei:

“Het heeft vier verschillende betekenissen. Eén daarvan is oprechtheid.”

(Iemaam) Al-Djouwharie zei:

“Al-Birr staat tegenover el-`oeqoeq.”

Dus het is het niet oneerbiedig zijn jegens je ouders. Termkundig betekent Birroel-Walidayn: goed zijn voor je ouders, verdraagzaam zijn, en als zij dood zijn hun vrienden en kennissen opzoeken. Iedere moslim heeft een grote verantwoordelijkheid ten opzichte van zijn ouders. Wat hebben jouw ouders wel niet gedaan om je als kleine jongen (of meisje) groot te brengen?

Degene die zegt dat niemand de rechten van zijn ouders kent behalve degene die zelf kinderen opvoedt, liegt niet. Allaah zegt in de Qor`aan:

“En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets aanbidden behalve Hem en dat jullie goed zijn tegenover de ouders. Als één van de twee of beiden dan de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit ‘oef’ tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord.”

Iemaam el-Qoertoebie heeft gezegd (betreffende deze vers):

“Allaah beveelt ons om Hem te aanbidden dus nu verbindt Allaah de plicht om Hem te danken met de plicht om de ouders te danken.”

De grootste zonde die iemand maar kan begaan is shirk. De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Zal ik jullie inlichten over de meest grote der zonden?” “Ja”, Zeiden de Sahaaba (radiy Allaahoe `anhoem). “Partners toeschrijven aan Allaah en oneerbiedig zijn tegenover de ouders.”[Overgeleverd door Ibn al-Harieth]

De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Ibn Mas`oed vroeg: “Van welke daden houdt Allaah het meest?” De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) zei: “Bidden op de juiste tijd.” “En dan?”, vroeg Ibn Mas`oed. “Goed zijn tegenover je ouders.”(Vervolgens noemde hij djihaad omwille van Allaah)” [Boechaarie en Moeslim]

Dus één van de meest vrome dingen die je kunt doen is goed te zijn tegenover je ouders. Het goed zijn tegenover je ouders is niet alleen voor de moslimouders, maar ook voor de niet-moslimouders. De beste manier om voor hen te zorgen is om hen (de niet - moslimouders) uit te nodigen naar de Islaam en om hen te waarschuwen. Het ergste wat hen kan overkomen is het vuur van de Hel. Denk er eens over na hoe verschrikkelijk het zou zijn als je je ouders zou moeten verliezen en als zij naar de Hel zouden gaan. Zorg dat zij zien wat de Islaam hen opdraagt en laat zien dat je na het binnentreden van de Islaam veel liever voor hen bent geworden.

Als één van de ouders de ouderdom zal bereiken zeg dan nooit “oef”. In Islaamitische landen zorgen mensen ervoor dat zij een groot aantal kinderen hebben zodat die voor hen kunnen zorgen als de ouders oud zijn. We moeten er dus voor zorgen dat onze ouders niet in een bejaardentehuis gedumpt worden.

Overgeleverd door `Omar: De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Degene die niet goed is voor zijn vader, zal ook door zijn kinderen niet goed verzorgd worden.” [Tabaranie]

Als je je ouders slaat of ongehoorzaam bent of je stem tegen hen verheft, hoe denk je dan dat jouw kinderen voor jou zullen zijn? Je mag je stem niet tegen hen verheffen ook al doen zij dat wel tegen jou. In Soerah Loeqmaan staat het bewijs voor het danken van de ouders. Allaah (`azza wa djel) zegt hierin:

“En Wij bevolen de mens (goedheid) jegens zijn ouders. Zijn moeder droeg hem in zwakheid op zwakheid, en het zogen van hem duurde twee jaren. Wees daarom Mij en jouw ouders dankbaar. Tot Mij is de terugkeer.” [Soerah Loeqmaan 31: vers 14]

De uitkomst van het goed zijn tegenover de ouders komt daarna in Soerah al-Ahqaaf. Allaah (`azza wa djel) zegt:

“En Wij hebben de mens goedheid tegenover zijn ouders bevolen. Zijn moeder heeft hem met moeite gedragen en hem met moeite gebaard. Zijn dragen en (de tijd tot) zijn spenen duurt dertig maanden, zodat wanneer hij de volwassenheid bereikt, en hij de leeftijd van veertig jaar bereikt, hij zegt: ‘Mijn Heer, onderwijs mij opdat ik dankbaar ben voor uw genietingen die U geschonken heeft aan mij en aan mijn ouders, en opdat ik goede werken verricht die U behagen, en maak mijn nakomelingen rechtschapen. Voorwaar, ik toon U mijn berouw; en voorwaar, ik behoor tot de moslims’. Zij zijn degenen van wie Wij het beste aanvaarden van wat zij verrichten, en Wij wissen hun slechte daden uit, (zij zijn) tezamen met de bewoners van het Paradijs, als een ware die hun is gedaan.” [Soerah al-Ahqaaf 46: vers 15-16]

Een oprechte moslim maakt doe`aa voor zijn ouders. De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Als iemand doodgaat krijgt hij geen adjr (beloning) meer behalve op 3 manieren……” [Boechaarie en Moeslim]

Eén daarvan is als je een zoon hebt en hij doe`a voor jou maakt.

Er kwam een man bij de Boodschapper van Allaah (salallaahoe `alayhi wasellem) en zei:

“Ik ben een verschrikkelijke zonde begaan. O Boodschapper van Allaah, is er nog een manier dat Allaah mij zal vergeven ?” “Leeft je moeder nog ?”, vroeg de Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem). “Nee,” zei de man. “Wees dan goed voor haar zus,” zei de Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem). [at-Tirmidhie 554]

De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Je leeftijd wordt niet verlengt behalve door el-Birr”

De meeste jongeren in Nederland willen niet eens meer bij hun ouders zijn. Een geleerde zei:

“De jeugd zal niet slagen wanneer zij zich niet verbinden met de ouderen (geleerden).”

De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Iemand is niet van ons als hij zijn ouders en de ouderen (geleerden) niet respecteert....”

Deze dagen komen de meeste jongeren in Nederland niet eens meer naar de moskee. De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Een zoon kan nooit datgene wat de ouders voor hem hebben gedaan terug geven behalve als zijn vader slaaf zou zijn en hij hem vrij zou kopen.” [Moeslim]

Zelfs als een vader zijn zoon vermoord, wordt hij volgens de sharie`ah nog niet vermoord. Zo veel recht heeft zijn vader over het kind.

De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Er is geen gehoorzaamheid aan de schepping in ongehoorzaamheid aan de Schepper.”

Je hoeft je ouders dus niet te gehoorzamen als dat betekent dat je ongehoorzaam moet zijn aan de Schepper.

Samenvatting van het geheel:

Birr is één van de perfecte gradaties van Iemaan.

Het hoort bij het onderhouden van de Islaam en het is één van de beste aanbiddingen.

Het opent een weg naar het Paradijs

Het verlengt je leven en het vergroot jouw voorziening van geld, kinderen etc.

Het verhoogt jouw plaats in dit leven en in het Hiernamaals.

Je wordt gehoorzaamd door je kinderen

Het lost je problemen op.


salaam alikom broeder en zusters inssallah zal dit de band met Allah en jullie ouders na Allah alleen beter maken.

06-03-2006, 23:26


macha allah!































daliaatje..gedraag je ff schijnheil

06-03-2006, 23:35

Citaat door Daliaatje:
Oehib, het eren van de ouders is een verplichting in zowel het Joodse geloof als de islam.
Dus je ontkent het niet, je bent joods















































































06-03-2006, 23:37

Citaat door Daliaatje:
Oehib, het eren van de ouders is een verplichting in zowel het Joodse geloof als de islam.
Ja maar we zijn bij 'Islam & Ik' en jij hoort hier niet thuis en al helemaal niet nu we weten dat je paar maanden of mischien wel jaartjes 'undercover' was als een Moslima die andere Moslims voor de gek hield!

Vraagje: Heb je geen leven of wat?!

Islam4you2

06-03-2006, 23:39



Citaat door Islam4you2:
Ja maar we zijn bij 'Islam & Ik' en jij hoort hier niet thuis en al helemaal niet nu we weten dat je paar maanden of mischien wel jaartjes 'undercover' was als een Moslima die andere Moslims voor de gek hield!

Vraagje: Heb je geen leven of wat?!

Islam4you2
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAH AHHAHHAAHAH
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHAHAHAHAHUAHUAAHAHAHAHUHUA AHUAHUAH
AHAAHUAHAHUAHUAHUAHUAHUAHUAHUAHUAHAHUAHUHUAAHUHUAH UAHU
WHAHUAHUAHUAHUAHUAHUAHUAHUAHUAHUAUHAHUAHUAHUAHUUAH AHU

06-03-2006, 23:45
Djazaka allahoe kahyran

06-03-2006, 23:51
Ze heeft haar reactie verwijderd, maar er stond

"Naast mijn studie heb ik wel 'n leven, ik krijg hier zelfs voor betaald.

En het is 'n door nederland gesubsidieerde site, dus ook ik heb het recht om te reageren. Site is namelijk www. marokko.NL"

Voortaan je reactie gewoon laten GEIT!!!

06-03-2006, 23:55

Citaat door pumba20:
Ze heeft haar reactie verwijderd, maar er stond

"Naast mijn studie heb ik wel 'n leven, ik krijg hier zelfs voor betaald.

En het is 'n door nederland gesubsidieerde site, dus ook ik heb het recht om te reageren. Site is namelijk www. marokko.NL"

Voortaan je reactie gewoon laten GEIT!!!
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHHAHAHAAHHAAHHAHHAHAHAHA HAHAHAAH

EEN MISLUKTE MAROKKO.NL-LEVENZOEKER JA

06-03-2006, 23:58
waarom verpesten jullie de topic, die de mensen oproept naar het goede.

07-03-2006, 00:12

Citaat door Ali Ibn Mohamad:
waarom verpesten jullie de topic, die de mensen oproept naar het goede.
wij verpesten jou topic niet, tenminste ik nie..

Maar die daliaatje komt weer sensatie zoeken..
Iedergeval Ze heeft nu bekend dat ze joodse is..

Maargoed.. Daliaatje laat ons nu met rust, en ga verder met je eigen leven.. en niet het verpesten van de Islam..

Nu weer ontopic...

Masha allah

07-03-2006, 00:18
ikheb het over haar.

07-03-2006, 00:22

Citaat door Daliaatje:
Beste Ali,

het zijn de onwetenden die jouw topic verpest hebben. Wat is er mis met mijn allereerste reactie?:

Waarlijk, de Heilige-geprezen zij Hij- heeft ons opgedragen om niets naast Hem aan te bidden en de ouders te eren. Wie zijn ouders niet eert, het wordt hem aangerekend alsof hij zich bezondigde aan afg-derij en waarlijk het niet eren van ouders staat gelijk aan afg-dendienst.
Wat er mis mee is? wie zegt dat het ongehoorzaamheid aan de ouders afgoderij is?

07-03-2006, 02:37


deze joodse anti-christ probeert hier op slinkse wijze uit te nodigen naar afgoderij zelf door niet te zeggen dat het gehoorzamen van de ouders moet tenzij dat in de ongehoorzaamheid van Hem is en de grootste ongehoorzaamheid van allah is afgoderij plegen

maar deze daadjalaa nodigt uit naar de ouders hoe dan ook te gehoorzamen en claimt zelfs dan wanneer je de ouders niet in ALLE opzichte gehoorzaamheid dat afgoderij zelf is

het verbaasd me ook hoe zij altijd allaah en god typt ze typt allah zo al-aah en god zo g'd geen respect dat menssssss

moge allah je geven wat je toekomt o jij marokko.nl-leugenachtige-anti-christ!

07-03-2006, 11:57

Citaat door Daliaatje:
Leer lezen.... er staat "eren/eerbiedigen" en niet "gehoorzamen". Ik raad je aan om een cursus begrijpend lezen te volgens... is dringend nodig voor jou als allochtoon.
Okeej, eren, en nu? waar of wie heeft gezegd dat het afgoderij is?!

PS: Ik maak fouten bij jou teksten omdat ze meestal niet eens waard zijn om gelezen te worden, dusss...

07-03-2006, 13:51
Allah Ta'ala zegt:
''En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niemand zullen aanbidden behalve Hem.En dat jullie plichtsgetrouwnaar jullie ouders zullen zijn. Als een van hen of hen beide in jullie leven een hoge leeftijd krijgen zeg dan nooit een oneerbiedig woord tegen hen, noch schreeuw tegen hen, maar spreek hen met respect aan. En laat de vleugel van onderwerping en nederigheid door genade over hen neerdalen en zeg:''Onze Heer! Geef hen Uw genade, want zij hebben mij opgevoed toen ik klein was.''(Qor'aan 17:23-4)

Allah Ta'ala zegt ook: ''En Wij hebben de mens opgelegd om goed en plichtsgetrouw naar zijn ouders te zijn...''

De Profeet (vzmh) zei:''Degene die niet plichtsgetrouw jegens zijn ouders is, degene die alcohol drinkt, degene die zijn liefdadigheid in herinnering brengt en en degene die in magie gelooft (en beoefent) zullen geen van allen de hemel betreden.''

'Abdoellah Ibn 'Oemar zei:''Op een keer kwam een bedoeien naar de Profeet (vzmh) en zei:''O Boodschapper van Allah! Wat zijn de grootste zonden?'' De Profeet zei:''Om deelgenoten aan Allah toe te schrijven.''De bedoeien zei:'En daarna?''De Profeet zei:''Niet plichtsgetrouw jegens je ouders zijn.'' De Bedoeien zei:''En daarna?'' De profeet zei:''Een valse gelofte afleggen.''.

Pagina's : [1] 2