Bekijk volle/desktop versie : dierbare moeder

09-05-2003, 12:55
Dierbare Moeder

Wees zuinig met je moeder, het kostbaarste bezit dat je hebt.
Wees zuinig met kwetsende woorden, die kun je niet terugnemen als ze er niet
meer is.
Heb haar lief zolang het kan
Maak haar gelukkig zoals ze met jou heeft gedaan toen je klein was en altijd
probeert te doen
Ze heeft het beste met je voor wat ze ook zegt als ze boos is

Een advies aan elk persoon die zijn moeder heeft en niet beseft wat hij
heeft
Pas op het moment dat ze er niet meer is, merk je pas wat je eigenlijk had
Want het grootste en waardevolste bezit dat je kunt hebben is je moeder!

En zoals de profeet (saw) al zei de poorten van het paradijs zijn aan de
voeten van je moeder, en wij zouden nooit de dingen die onze ouders voor ons
doen terug kunnen doen tenzij we ze als slaaf vrij zouden kopen.

Salaam oe alykoem

10-05-2003, 07:34

je hebt helemaal gelijk!!!!!!!!!!

10-05-2003, 14:23
Miss_maryam17,

Je hebt inderdaad gelijk, een moeder is het dierbaarste dat je kunt hebben!!

27-06-2003, 12:47
''Het paradijs ligt onder de voeten van je moeder''

27-06-2003, 13:29

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatulahi wa Barakatuhu diebare Zuster,

de Lezer zij Gegroet!

ik heb per ongeluk over je verhaal gelezen, anders had ik je inshaAllah eerder antwoord gegeven. Ik was zondag bij een lezing in Utrecht, en een Nederlands meisje die had ruzie met haar ouders omdat ze zich had bekeerd, en haar ouders waren het er niet mee eens. Ze vroeg zich af of ze contact met haar ouders moest zoeken of niet. Hij (de imaam) zei tegen haar, je MOET je ouders opzoeken, en ze om vergiffenis vragen. Ze heeft je 9 maanden in haar buik gedragen, met alle lasten die erbij komen kijken.... mashaAllah

De grootste zonde na shirk (deelgenoten toekenen aan Allah) is het ongehoorzaam zijn aan de ouders. Allah zegt in de Qor'aan: "En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als één van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw afwezigheid, zeg dan nooit "foei" tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord. En wees zachtmoedig voor beiden, en nederig en liefdevol, en zeg: "O mijn Heer, schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was." (Soerat Al isra-e aya 23-24).

Aboe 'amr Ashaybaanie zei:"De eigenaar van dit huis, (en hij verwees naar het huis van Abdoullah) heeft ons verteld dat hij de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) vroeg, zeggende: "O Boodschapper van Allah, welke handelingen zijn geliefd bij Allah? Hij antwoordde: "Het gebed verrichten op vastgestelde tijdstippen." Hij (Abdoullah) zei: "En dan?" De boodschapper van Allah zei: "Gehoorzaamheid aan de ouders" En hij vroeg: "En vervolgens?" De profeet antwoordde: "Djihad in de naam van Allah" (Boekharie 496).

Ik raad je aan om berouw te tonen aan Allah, en Hem om vergiffenis te vragen vanwege het zeer slecht en vernederend behandelen van je ouders. En ze berouwvol vergiffenis te vragen.

Aboe 'Abdoerrah'maan 'Abdoellah ibn 'Oemar ibn Elkhattaab verhaalt dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft: "Allah, de Heer van de Eer en Glorie zal het berouw van een dienaar van Hem accepteren totdat zijn doodsgerochel begint". (Tiemiedhie).

Moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) jou, mij en de rest van de Gemeenschap vergeven voor alle zondes die wij hebben begaan. Alle zonen en dochters van Adam zijn zondaren en de beste van hun zijn de zondaren die leren van hun zondes en berouw tonen, vervolgens leven als oprechte moslims.
Allahoemma Ameen!

En Allah weet het Best,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullaahi wa Barakatuhu,

Umm Aqeelah

En Allah weet het beste

27-06-2003, 21:40
Salam Foozieja,

Zoals Sensje al zegt vraag vergeving en en toon berouw.
Het feit dat je nog met vriend bent maakt het voor haar denk ik nog moeilijker om je te vergeven.
Als het mogelijk is, probeer je moeder persoonlijk op te zoeken, blijf proberen ook al blijft het tegenvallen. Probeer het ook via je vader of andere familieleden.
Aangezien jullie van plan zijn te trouwen, is de vader van je vriend misschien bereid naar je vader toe te gaan en op deze manier het contact te maken en wie weet wat er verder uit voorkomt.
Veel succes en hoop dat jij en je moeder ooit herenigd kunnen worden.
Thella

28-06-2003, 09:47
inshaAllah Ta'ala