Bekijk volle/desktop versie : Checklist voor herkenning radicaliseringsproces



01-03-2006, 11:51
Checklist voor herkenning radicaliseringsproces

DEN HAAG (ANP) - Organisaties die zich bezighouden met de bestrijding van terrorisme werken aan een checklist om individuele radicaliseringsprocessen te kunnen herkennen. Dat blijkt uit de woensdag verschenen eerste editie.

Aan terroristische activiteiten gaat vaak een radicaliseringsproces vooraf. Het is zaak dat in een zo vroeg mogelijk stadium te signaleren om daadwerkelijke radicalisering en daarmee mogelijke aanslagen te voorkomen.

Veranderingen in uitingen en gedrag kunnen er soms op duiden dat iemand radicaliseert. Bestuursdiensten van de grote steden, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb), de inlichtingendienst AIVD en de politiekorpsen brengen momenteel indicatoren in kaart die kunnen helpen bij het herkennen van die processen.

Het gebruik daarvan is volgens de handreiking niet onomstreden. Het verspreiden van lijstjes met indicatoren kan leiden tot ,,misclassificatie en stigmatisering''. Organisaties moeten dergelijke indicatoren daarom gebruiken als onderdeel van een bredere aanpak om radicalisering te onderkennen.

De NCTb, die de handreiking heeft uitgegeven, adviseert gemeenten verder te overwegen een intern meldpunt op te richten of een informatiecoördinator aan te stellen om alle binnenkomende signalen over radicalisering te analyseren en deze met elkaar in verband te brengen. Volgens de NCTb is in Nederland de terroristische dreiging uit radicaal-islamitische hoek momenteel het grootst.

http://www.spitsnet.nl/nieuws.php/1/395442/anp/Checklist_voor_herkenning_radicaliseringsproces.ht ml

01-03-2006, 12:02


Er moet dan ook eens soort online test komen voor mensen die niet zeker zijn of zij radicaal zijn.

01-03-2006, 13:02
ik was gisteren een beetje dronken

en mijn uitingen en mijn gedrag was heel anders

ben ik nu geradicaliseerd??

01-03-2006, 13:06
lol ik vind een checklist maar onzin
zonder checklist wordt 99% van de moslims al als terroristen gezien

Het verspreiden van lijstjes met indicatoren kan leiden tot ,,misclassificatie en stigmatisering''

mee eens, straks wordt iemand onschuldig gestigmateerd en wordt ie just radicaal doordat ie voor radicaal wordt aangezien