Bekijk volle/desktop versie : Rente kwijtraken



Pagina's : [1] 2

26-02-2006, 23:41
Salaam aleikum wa rahmatullah,

Ik zit met een vraag over rente. Ik weet dat het niet mag. Ik heb van de belasting geld teruggekregen en er zit heffingsrente bij. Wat moet ik hiermee doen? Aan wie moet ik het geven?

26-02-2006, 23:59



Citaat door WAQT:
Salaam aleikum wa rahmatullah,

Ik zit met een vraag over rente. Ik weet dat het niet mag. Ik heb van de belasting geld teruggekregen en er zit heffingsrente bij. Wat moet ik hiermee doen? Aan wie moet ik het geven?
Salaam,


Rente die u van de belastingdienst gekregen hebt kunt u geven aan een moskee die dat geld besteed aan riolering.

U moet wel zeggen dat het rente geld is.

27-02-2006, 00:14
Djazak Allahu gairan broeder




Salaam aleikum wa rahmatoellah wa barakatuhu

27-02-2006, 00:26
rabobank: 191262145

27-02-2006, 00:43


Sheikh Al-Fawzaan zei: ''Als een Moslim verboden geld heeft gekregen en verdient dat moet deze person zich er vrij van maken. Het geld moet niet uitgaan naar iets waar hij/zij aan zal profiteren zoals eten. drinken, huis kopen, studies etc. Het moet uitgegeven worden aan de armen en die in nood zijn voor geld, studies voor mensen die het nodig hebben (armen), het geld geven aan de Mijaahideen of voor het bouwen van huizen en Moskee's''. [Zie: Fataawa Islamiyyah, 2/401-411, onder de titel: ''Wat te doen met het verboden geld dat verdiend is'']

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid zei: ''Als iemand in Riba heeft gehandeld en er nu spijt van heeft en berouw heeft getoond dan is het toegestaan voor hem om het aan de armen te geven. Maar dit word niet als sadaqah gerekend omdat Allah Goed is en alleen het goede en het pure accepteert''. [Islam Q-A nummer: 2370]

Islam4you2

27-02-2006, 00:48

Citaat door Twin_Gambino:
rabobank: 191262145
Gezocht Koerier

27-02-2006, 00:49

Citaat door Aboe_Omar:
Gezocht Koerier
Haha waarom plaatst je dat broeder?

27-02-2006, 01:05

Citaat door Islam4you2:
Haha waarom plaatst je dat broeder?[/SIZE]
Ik help broeders graag aan een baan........

27-02-2006, 13:38

Citaat door Islam4you2:
Sheikh Al-Fawzaan zei: ''Als een Moslim verboden geld heeft gekregen en verdient dat moet deze person zich er vrij van maken. Het geld moet niet uitgaan naar iets waar hij/zij aan zal profiteren zoals eten. drinken, huis kopen, studies etc. Het moet uitgegeven worden aan de armen en die in nood zijn voor geld, studies voor mensen die het nodig hebben (armen), het geld geven aan de Mijaahideen of voor het bouwen van huizen en Moskee's''. [Zie: Fataawa Islamiyyah, 2/401-411, onder de titel: ''Wat te doen met het verboden geld dat verdiend is'']

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid zei: ''Als iemand in Riba heeft gehandeld en er nu spijt van heeft en berouw heeft getoond dan is het toegestaan voor hem om het aan de armen te geven. Maar dit word niet als sadaqah gerekend omdat Allah Goed is en alleen het goede en het pure accepteert''. [Islam Q-A nummer: 2370]

Islam4you2
Djazak Allahu gairan beste broeder

27-02-2006, 14:03

Citaat door Islam4you2:
Sheikh Al-Fawzaan zei: ''Als een Moslim verboden geld heeft gekregen en verdient dat moet deze person zich er vrij van maken. Het geld moet niet uitgaan naar iets waar hij/zij aan zal profiteren zoals eten. drinken, huis kopen, studies etc. Het moet uitgegeven worden aan de armen en die in nood zijn voor geld, studies voor mensen die het nodig hebben (armen), het geld geven aan de Mijaahideen of voor het bouwen van huizen en Moskee's''. [Zie: Fataawa Islamiyyah, 2/401-411, onder de titel: ''Wat te doen met het verboden geld dat verdiend is'']

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid zei: ''Als iemand in Riba heeft gehandeld en er nu spijt van heeft en berouw heeft getoond dan is het toegestaan voor hem om het aan de armen te geven. Maar dit word niet als sadaqah gerekend omdat Allah Goed is en alleen het goede en het pure accepteert''. [Islam Q-A nummer: 2370]

Islam4you2
Wat moet je met rente doen als je het al ontvangen hebt?

Vraag:

Ik had vroeger een bank,en die bank gaf rente.Wat moet ik nu met die rente doen.En is het toegestaan om dat geld aan de armen te geven.En stel dat je die bank gewoon zou laten.En de rente op die bank laten staan.En nooit zou aanraken.

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de genadevolle

Rente die u van de bank gekregen hebt kunt u geven aan een moskee die dat geld besteed aan riolering. Het is verboden geld. Arme mensen zullen dat geld niet accepteren als u hun verteld dat het rente-geld is. Wat betreft uw bank die nog steeds rente verleend, het beste is om een andere bank te nemen die geen rente verschaft zoals de Postbank (giro). Is dit voor u niet mogelijk dan kunt de rente die u van de bank krijgt besteden aan de riolering van moskeeën. Lees meer over rente onder Economie/Geldzaken.

En Allah weet het het beste.

http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/66

27-02-2006, 23:01

Citaat door Atlas_Mo:
Wat moet je met rente doen als je het al ontvangen hebt?

Vraag:

Ik had vroeger een bank,en die bank gaf rente.Wat moet ik nu met die rente doen.En is het toegestaan om dat geld aan de armen te geven.En stel dat je die bank gewoon zou laten.En de rente op die bank laten staan.En nooit zou aanraken.

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de genadevolle

Rente die u van de bank gekregen hebt kunt u geven aan een moskee die dat geld besteed aan riolering. Het is verboden geld. Arme mensen zullen dat geld niet accepteren als u hun verteld dat het rente-geld is. Wat betreft uw bank die nog steeds rente verleend, het beste is om een andere bank te nemen die geen rente verschaft zoals de Postbank (giro). Is dit voor u niet mogelijk dan kunt de rente die u van de bank krijgt besteden aan de riolering van moskeeën. Lees meer over rente onder Economie/Geldzaken.

En Allah weet het het beste.

http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/66
Djazak Allahu gairan broeder,
dus mag het dan niet aan armen gegeven worden???

28-02-2006, 00:01

Citaat door WAQT:
Djazak Allahu gairan broeder,
dus mag het dan niet aan armen gegeven worden???
Volgens mij niet want het is verboden geld en waarom zou je een arme iets wat haram is geven.

28-02-2006, 00:09



Citaat door Daliatje:
Geef het aan de dichtbijzijnde synagoge! De joden weten wel raad mee
lol

28-02-2006, 00:45

Citaat door WAQT:
Djazak Allahu gairan beste broeder
Wa Iyaaki Zuster.

28-02-2006, 00:55

Citaat door Atlas_Mo:
Wat moet je met rente doen als je het al ontvangen hebt?

Vraag:

Ik had vroeger een bank,en die bank gaf rente.Wat moet ik nu met die rente doen.En is het toegestaan om dat geld aan de armen te geven.En stel dat je die bank gewoon zou laten.En de rente op die bank laten staan.En nooit zou aanraken.

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de genadevolle

Rente die u van de bank gekregen hebt kunt u geven aan een moskee die dat geld besteed aan riolering. Het is verboden geld. Arme mensen zullen dat geld niet accepteren als u hun verteld dat het rente-geld is. Wat betreft uw bank die nog steeds rente verleend, het beste is om een andere bank te nemen die geen rente verschaft zoals de Postbank (giro). Is dit voor u niet mogelijk dan kunt de rente die u van de bank krijgt besteden aan de riolering van moskeeën. Lees meer over rente onder Economie/Geldzaken.

En Allah weet het het beste.

http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/66
Ten eerste: Er staat niet bij wie deze Geleerde is die het beantwoord heeft, meestal vertaald de Imaam van Al-Islaam.com de Fatawas van Sheikh Al-Munajjied, maar Sheikh Al-Munajjied zegt zelf dat je het aan de armen moet geven. [zie boven]

Ten tweede: Hij spreekt de grootste Geleerden van onze tijd zoals Shaykh Mohammad Salih Ibn ‘Uthaymeen, Sheikh Al-Fawzan, Sheikh Mohammad Salih Al Munajied en anderen.

Ten derde: Wat betreft of je geld van rente mag aannemen, daar is een Fatawa over:

Iemand vroeg Shaykh Ibn ‘Uthaymeen over het aannamen van geld van iemand die met Riba handelt en of hij er mee naar Hajj kan gaan, en hij antwoorde: ''Als iemand sadaqah krijgt van iemand die in rente handelt dan is het toegestaan om het aan te nemen en ook om er mee naar Hajj te gaan. Omdat de zonde op degene rust die erin handelt.

En wat betreft hem die het accepteert in de vorm welke van de Sharia toegestaan is, in de vorm van liefdadigheid of als een cadeautje dan rust er op hem geen zonde. De bewijz hiervoor is omdat de Profeet (vrede zij met hem) ook cadeautjes aannam van de joden en hij at ook van de eten van de Joden en hij kocht ook dingen van de Joden ook al stonden ze ervoor bekend dat ze in Rente handelden''. [Bron: Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 21/105, een soortgelijke Fatawa in As’ilat al-Baab il-Maftooh, vol. 1, p. 76]

Dus alles op een rijtje: De grote Geleerden hebben dit duidelijk gemaakt dat je het aan de armen kan geven of er een moskee kan maken etc...

En Allah weet het beste,
Wasalaam Alaikom,
Islam4you2

Pagina's : [1] 2