Citaat door Atlas_Mo:Wat moet je met rente doen als je het al ontvangen hebt?
Vraag:
Ik had vroeger een bank,en die bank gaf rente.Wat moet ik nu met die rente doen.En is het toegestaan om dat geld aan de armen te geven.En stel dat je die bank gewoon zou laten.En de rente op die bank laten staan.En nooit zou aanraken.
Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de genadevolle
Rente die u van de bank gekregen hebt kunt u geven aan een moskee die dat geld besteed aan riolering. Het is verboden geld. Arme mensen zullen dat geld niet accepteren als u hun verteld dat het rente-geld is. Wat betreft uw bank die nog steeds rente verleend, het beste is om een andere bank te nemen die geen rente verschaft zoals de Postbank (giro). Is dit voor u niet mogelijk dan kunt de rente die u van de bank krijgt besteden aan de riolering van moskeeën. Lees meer over rente onder Economie/Geldzaken.
En Allah weet het het beste.
http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/66
Ten eerste: Er staat niet bij wie deze Geleerde is die het beantwoord heeft, meestal vertaald de Imaam van Al-Islaam.com de Fatawas van Sheikh Al-Munajjied, maar Sheikh Al-Munajjied zegt zelf dat je het aan de armen moet geven. [zie boven]
Ten tweede: Hij spreekt de grootste Geleerden van onze tijd zoals Shaykh Mohammad Salih Ibn ‘Uthaymeen, Sheikh Al-Fawzan, Sheikh Mohammad Salih Al Munajied en anderen.
Ten derde: Wat betreft of je geld van rente mag aannemen, daar is een Fatawa over:
Iemand vroeg Shaykh Ibn ‘Uthaymeen over het aannamen van geld van iemand die met Riba handelt en of hij er mee naar Hajj kan gaan, en hij antwoorde: ''Als iemand sadaqah krijgt van iemand die in rente handelt dan is het toegestaan om het aan te nemen en ook om er mee naar Hajj te gaan. Omdat de zonde op degene rust die erin handelt.
En wat betreft hem die het accepteert in de vorm welke van de Sharia toegestaan is, in de vorm van liefdadigheid of als een cadeautje dan rust er op hem geen zonde. De bewijz hiervoor is omdat de Profeet (vrede zij met hem) ook cadeautjes aannam van de joden en hij at ook van de eten van de Joden en hij kocht ook dingen van de Joden ook al stonden ze ervoor bekend dat ze in Rente handelden''. [Bron: Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 21/105, een soortgelijke Fatawa in As’ilat al-Baab il-Maftooh, vol. 1, p. 76]
Dus alles op een rijtje: De grote Geleerden hebben dit duidelijk gemaakt dat je het aan de armen kan geven of er een moskee kan maken etc...
En Allah weet het beste,
Wasalaam Alaikom,
Islam4you2