Bekijk volle/desktop versie : Moslims: Alle haatzaaiers aanklagen



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

22-02-2006, 08:50
Tegen iedereen die moslims zou beledigen, wordt vanaf vandaag systematisch een klacht ingediend wegens haatzaaierij.

Kamerlid Geert Wilders en hoofdredacteur Pieter Broertjes van de Volkskrant zijn vandaag de eersten. Advocaat Nico Steijnen pakt hen aan voor haatzaaierij tegen moslims.

De Zeister advocaat dient woensdagmiddag bij justitie in Amsterdam een klacht tegen Wilders en Broertjes in. Zijn opdrachtgevers zijn zes grote moslimorganisaties en 67 particulieren, die genoeg hebben van de ‘hetze’ in de media tegen moslims en de islam. De organisaties kondigen aan voortaan consequent klachten in te dienen tegen alle Kamerleden, hoofdredacteuren en journalisten die volgens hen aanzetten tot haat en discriminatie van moslims.

,,Er wordt naar aanleiding van de cartoonaffaire gezegd dat moslims maar naar de rechter moeten stappen als ze boos zijn,’’ aldus Steijnen. ,,Dat zullen we doen. We laten keer op keer artikelen en uitspraken toetsen als wij vinden dat ze te ver gaan. We zullen daarvoor ook de uitgeverijen die dergelijke artikelen publiceren verantwoordelijk stellen.’’

Advocaat Steijnen, die optreedt namens onder meer het Samenwerkingsverband Marokkanen en Tunesiërs in Nederland, de Unie van Marokkaanse moskeeën in Amsterdam en de Turkse Arbeidersvereniging in Nederland, zegt bewust geen klachten in te dienen wegens godslastering. ,,Dat is strafrechtelijk veel lastiger, omdat de wet die dat verbiedt gedateerd is. Wij zetten in op klachten wegens haatzaaierij, want de wetsartikelen die dit verbieden zijn juist nog springlevend,’’ aldus Steijnen. De advocaat bestrijdt dat hij de vrijheid van meningsuiting aan banden wil leggen.

,,Iedereen is het erover eens dat je niet kunt schrijven over jodenzwijnen. Dan moet je ook niet schrijven over geitenneukers. Veel media zijn opzettelijk grensoverschrijdend bezig. Dát gaan we aanpakken.’’ Steijnen laat weten desnoods te zullen doorprocederen tot aan het Europese Hof.

http://www.ad.nl/binnenland/article169181.ece

22-02-2006, 08:58


Goed idee

22-02-2006, 09:04
Hirshi Ali zijn ze vergeten die hoort bij de top 3

22-02-2006, 09:27
uitstekende initiatief... en volgens het principe van pavlov: houd dit een poosje vol en men denkt voortaan wellicht iets langer na, alvorens absurde dingen te beweren.

wat mij betreft, mag dit vaker worden toegepast en voor allerlei andere minderheden ook.

22-02-2006, 09:30



Citaat door Braezy:
Tegen iedereen die moslims zou beledigen, wordt vanaf vandaag systematisch een klacht ingediend wegens haatzaaierij.

Kamerlid Geert Wilders en hoofdredacteur Pieter Broertjes van de Volkskrant zijn vandaag de eersten. Advocaat Nico Steijnen pakt hen aan voor haatzaaierij tegen moslims.

De Zeister advocaat dient woensdagmiddag bij justitie in Amsterdam een klacht tegen Wilders en Broertjes in. Zijn opdrachtgevers zijn zes grote moslimorganisaties en 67 particulieren, die genoeg hebben van de ‘hetze’ in de media tegen moslims en de islam. De organisaties kondigen aan voortaan consequent klachten in te dienen tegen alle Kamerleden, hoofdredacteuren en journalisten die volgens hen aanzetten tot haat en discriminatie van moslims.

,,Er wordt naar aanleiding van de cartoonaffaire gezegd dat moslims maar naar de rechter moeten stappen als ze boos zijn,’’ aldus Steijnen. ,,Dat zullen we doen. We laten keer op keer artikelen en uitspraken toetsen als wij vinden dat ze te ver gaan. We zullen daarvoor ook de uitgeverijen die dergelijke artikelen publiceren verantwoordelijk stellen.’’

Advocaat Steijnen, die optreedt namens onder meer het Samenwerkingsverband Marokkanen en Tunesiërs in Nederland, de Unie van Marokkaanse moskeeën in Amsterdam en de Turkse Arbeidersvereniging in Nederland, zegt bewust geen klachten in te dienen wegens godslastering. ,,Dat is strafrechtelijk veel lastiger, omdat de wet die dat verbiedt gedateerd is. Wij zetten in op klachten wegens haatzaaierij, want de wetsartikelen die dit verbieden zijn juist nog springlevend,’’ aldus Steijnen. De advocaat bestrijdt dat hij de vrijheid van meningsuiting aan banden wil leggen.

,,Iedereen is het erover eens dat je niet kunt schrijven over jodenzwijnen. Dan moet je ook niet schrijven over geitenneukers. Veel media zijn opzettelijk grensoverschrijdend bezig. Dát gaan we aanpakken.’’ Steijnen laat weten desnoods te zullen doorprocederen tot aan het Europese Hof.

http://www.ad.nl/binnenland/article169181.ece

22-02-2006, 09:31

Citaat door MrMaRouaN:
Hirshi Ali zijn ze vergeten die hoort bij de top 3

22-02-2006, 09:35
Haatzaaiers aanklagen ?

Het mes snijdt aan 2 kanten ! En evenzo de gevoeligheden.

Een dergelijke actie, zit daar een weldenkend mens op te wachten ?
Ik vraag het mij echt af.

Maar ja WIE is nog weldenkend tegenwoordig en houdt het hoofd koel?
------------------------------------------------------------------------------------
Ach mijne heren juristen U bent uit op een proefproces?

Dan wordt het zaak eerst juridisch vast te leggen welke uitlatingen en handelingen onder haatzaaien worden verstaan. De grondwet is hierover geenszins helder genoeg.
Dan wordt het zaak eerst de grenzen vast te leggen.
Dan wordt het zaak ook de hand in eigen boezem te steken.
Dan wordt het tijd dat eens over wederzijdse gevoeligheden wordt gepraat.Er zijn veel onduidelijkheden en er liggen vele gevoeligheden op dit punt waarover eerst gepraat moet worden.

Zoals ik ten dele in een andere posting al had aangegeven maar die de afgelopen nacht weg werd gehaald.

Een deel van die tekst zet ik hieronder weer neer, die is belangrijk, die ging over het verschil tussen een cartoon en een spotprent, hetgeen ook een onderdeel vormt van het (vermeende) haatzaaien en de wederzijdse gevoeligheden:
-----------------------------------------------------------------------------------
Wat betreft de prenten van Mohammed de profeet ligt het gecompliceerd.

1e omdat in het geloof van de Islam de profeet niet afgebeeld mag worden Maar dat is heus niet algemeen bekend. Hoe zou iemand dat moeten weten die geen moslim is?

2e omdat Mohammed de profeet geldt als een eerbiedwaardige respectabele figuur die het geloof tot de Moslim heeft gebracht.

(Punt 2e vind ik het belangrijkste punt)

Maar Westerlingen en niet-moslims vinden dat dus helemaal niet. En daar komt bij dat er veel situaties zijn van kwalijke lieden (terroristen e.d.) die zeggen dat zij hun geweldadige handelingen doen op grond van hun geloof. Dat is toch wel vreemd want de Islam schrijft iets anders voor.
Het zijn dus DIE vreemde situaties die in de ogen van een westerling niet consequent zijn en die met spotprenten worden uitgebeeld, NIET de heiligheid en de respectabelheid van de profeet zelf. Uiteraard niet. Het gaat OVER die situaties.

Maar dat gevoel wordt duidelijk niet gedeeld door mensen die zich daardoor beledigd voelen want het doet hen pijn. Dat blijkt vandaag de dag.

Maar waar pijn is, daar is een wond, een kwetsuur. En die kwetsuur is volgens mij in wezen niets anders dan wat ook de Westerling voelt. Namelijk dit: HOE kunnen mensen die zeggen namens de Islam te handelen, zulke gewelddadigheden begaan en aanslagen plegen ? Daarbij, meestal is het voor een Westerling ene ver van mijn bed show. Zij hebben weinig gevoelsbanden met landen van de Islam.

En het is ook een schaamtegevoel denk ik. Maar, om daar aan herinnerd te worden, ja dat is pijnlijk, en dat wil men dus niet.
-
Men kan dan wel cartoons verbieden INDIEN deze cartoons de bedoeling hebben van een spotprent, maar daarmee zijn die gewelddadigheden niet uit de wereld geholpen.

<EDIT: EN daarmee is het haatdenken niet verholpen omdat de achterliggende oorzaak niet wordt aangepakt>

ALS er dus een dialoog moet komen, dan is dat niet over het maken van spotprenten, maar over de OORZAAK van die gewelddadigheden. En die bestaan al veel langer dat de recente spotprenten.

...............

Tsja: Er is dus een groot verschil in beleving hiermee tussen de moslim en de niet moslim/Westerling. En daarvoor behoeft men niet eens een Christen te zijn.

Het enige dat een westerling kan doen is zeggen : Nou ook goed, dan geen spotprenten, maar daarmee is er geen probleem opgelost, dus dan maar een discussie over onze wederzijde gevoeligheden.

Dat zal wel moeilijk zijn want die liggen elk op een ander vlak.

< EDIT: Maar, tenzij men de grondwet aanpast werkt een juridische poging haatzaaien uit te bannen zoals hier wordt voorgesteld het tegenovergestelde in de hand. Mark my words, maar ik hoop het uiteraard niet.>

PS: Van mij mag heer Wilders & Co aangepakt worden, begrijp mij goed, maar de echte achtergronden en onderliggende problemen worden hier mee niet duidelijker, eerder zal er meer verwarring komen. Het zou naief zijn het tegenover gestelde te denken.

22-02-2006, 09:36
In praktijk komt dit neer op bezigheids therapie voor advocaten, want een veroordeling zal er niet snel komen.

22-02-2006, 09:36

Citaat door a_tropos:
uitstekende initiatief... en volgens het principe van pavlov: houd dit een poosje vol en men denkt voortaan wellicht iets langer na, alvorens absurde dingen te beweren.

wat mij betreft, mag dit vaker worden toegepast en voor allerlei andere minderheden ook.
Helemaal mee eens. Het lijkt aan alle kanten een beetje doorgeslagen. Zo valt het me hier bijvoorbeeld op dat de mensen met de grootste bekken over die spotprents en belediging van de islam zo ongeveer standaard nederlanders uitmaken voor kaaskop en varken en homos bijna standaard gelijk stellen met pedofielen. Aan de andere kant zijn de mensen die hier om het hardst roepen dat moslims allemaal haters ed zijn de mensen die om de haverklap het woord vrijheid weer eens uit de kast halen.

Inhoudelijke vind ik moet je veel kunnen zeggen. Daar zijn toch echt zwaardere toetsen voor nodig om te zien of het door de beugel kan. Maar het kan toch niet te veel gevraagd te zijn om je fatsoen te bewaren.

22-02-2006, 09:50

Citaat door Anne33:
Helemaal mee eens. Het lijkt aan alle kanten een beetje doorgeslagen. Zo valt het me hier bijvoorbeeld op dat de mensen met de grootste bekken over die spotprents en belediging van de islam zo ongeveer standaard nederlanders uitmaken voor kaaskop en varken en homos bijna standaard gelijk stellen met pedofielen. Aan de andere kant zijn de mensen die hier om het hardst roepen dat moslims allemaal haters ed zijn de mensen die om de haverklap het woord vrijheid weer eens uit de kast halen.

Inhoudelijke vind ik moet je veel kunnen zeggen. Daar zijn toch echt zwaardere toetsen voor nodig om te zien of het door de beugel kan. Maar het kan toch niet te veel gevraagd te zijn om je fatsoen te bewaren.
Inderdaad

22-02-2006, 09:51

Citaat door Mangin:
In praktijk komt dit neer op bezigheids therapie voor advocaten, want een veroordeling zal er niet snel komen.
Tsja dat zien we dan wel .
Ik zou het niet vreemd vinden dat er met 2 maten wordt gemeten dat is vaak een gewoonte hier in NL. Ook zou ik het dan niet vreemd vinden dat als de rechter er niet wat aandoet dat mensen het heft in eigen hand nemen.

22-02-2006, 09:55
wat een rare vergelijking trek jij hier, aplat!

het beledigen van de profeet, omdat men in het westen niet op de hoogte zou zijn met de culturele drumms und drans van de islamitische wereld zet je tegenover het plegen van aanslagen in naam van de islam.

ten eerste: mensen die nu nog niet weten dat het beledigen van de profeet zeer kwetsend is voor moslims, zijn stom of cultuurchauvinisten.

ten tweede: je gaat er van uit dat die aanslagen onder het mom van de islam alleen niet-moslims raken, letterlijk en figuurlijk. dat is absurd, maar hiermee geef je heel duidelijk aan hoe jij de zaken ziet: hullie en zullie, waarbij de scheidslijn een religieuze is.

ik voor mij deel mensen liever in in 'weldenkend' en 'bekrompen'. met je posting is mij duidelijk geworden in welke categorie jij valt.

22-02-2006, 09:55


Ik vindt het een goede zaak dat ze alle moslims die haat zaaien gaan aanklagen ik denk dat dit tevens een resultaat zal opleveren, door deze goodwill zal men waarschijnlijk ook het kinderachtige tegenovergestelde laten

Dus zo kan het ook!!

22-02-2006, 09:58

Citaat door MrMaRouaN:
Tsja dat zien we dan wel .
Ik zou het niet vreemd vinden dat er met 2 maten wordt gemeten dat is vaak een gewoonte hier in NL. Ook zou ik het dan niet vreemd vinden dat als de rechter er niet wat aandoet dat mensen het heft in eigen hand nemen.

Nee want dat is vooruitlopen op eigen rechter spelen.
Dat moet koste wat kost worden vermeden. Elke hint in die richting is absurd.

Dan maar een proefproces, maar er zal wel heel veel water naar de Noordzee stromen voordat de kaarten, wederzijds uiteraard en aan beide kanten en met de achterliggende problemen en oorzaken en gevoeligheden, duidelijk op tafel liggen.

Twee maten? Wie van ons denkt zonder 2 of meer maten te meten, spreken het eerste woord in deze.
Zo lust ik ook nog wel een paar peultjes.

22-02-2006, 10:02

Citaat door aplat:
Nee want dat is vooruitlopen op eigen rechter spelen.
Dat moet koste wat kost worden vermeden. Elke hint in die richting is absurd.

Dan maar een proefproces, maar er zal wel heel veel water naar de Noordzee stromen voordat de kaarten, wederzijds uiteraard en aan beide kanten en met de achterliggende problemen en oorzaken en gevoeligheden, duidelijk op tafel liggen.

Twee maten? Wie van ons denkt zonder 2 of meer maten te meten, spreken het eerste woord in deze.
Zo lust ik ook nog wel een paar peultjes.
Volgens mij stelt hij niet dat het goed is als mensen het recht in eigen hand nemen maar dat hij er niet van zal opkijken. Dat is wat anders. Dat is van mening zijn dat er elementen zijn in onze samenleving die als er geen tegengas komt zover zullen gaan.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7