Bekijk volle/desktop versie : ik zoek recept (couscous en tajine met kip)



19-02-2006, 14:14
heeft iemand voor mij recept van couscous en tajine met kip is?


wil graag het recept hebben, please reageer als iemand het weet

Groetjes

19-02-2006, 14:21


Salaam Mo3alaikom,

Hier heb je het recept voor cous cous met kip..

Cous Cous met kip




Benodigdheden:

Cous Cous (hoeveelheid mag je zelf weten)
kip( in gesneden stukjes)
2 uien
250 gram kikkererwten
100 gram kleine krenten (gele)
een beetje boter
(marokaanse kruiden) zwarte/rode pepers/ safraan/komijn
een klein beetje kosbor


Bereidingswijze:

Cous Cous

Je doet de gewenste hoeveelheid Couc Cous in een emmertje..




Dan ga je steeds met een beetje lauw water op de Cous Cous sproeien en met je handen wrijven..





Als je Couc Cous vochtig is(niet te vochtig) doe je een beetje zout erbij en meng je dit geheel goed.

Dan ga je je Cous Cous stoven in een stoofpan. Voor ongeveer 40 minuten.

Dan haal je de Cous Cous weer eruit en ga je weer het bovenstaande herhalen..alleen ga je dit keer niet alleen met water besproeien maar je gooit er ook een blokje boter in (ik gebruik bona) daardoor word de Cous Cous lekker zacht.

Dan ga je de cous cous weer stoven. Denk erom dat de Cous Cous goed stooft. Dus de pan goed afdekken.

na ongeveer een half uurtje..herhaal je deze handeling weer (De meeste mensen die ik ken doen het maar 2 keer ofzo, maar naarmate je weer de couscous bebotert en besroeit wordt ie lekkerder (tip van mijn ma )

Wanneer je gemakkelijk de Cous Cous plat kunt drukken met je vingers is de Cous Cous gaar...

Kip:

Je doet wat olijf olie in een pan en doet daar de stukjes kip in. Je laat het een kleine 5 minuten even op een hard vuur bruin worden. Dan doe je de gewenste kruiden erbij en de fijngesneden kosbor. je roert dit geheel goed en doet er kokens water bij tot de helft van de pan (dit is de jus die je straks nodig hebt)
Je laat de kip goed gaar koken.

Groente:

Je kookt de gewenste groenten in een pannetje. Je kan courget/wortel en pompoen gebruiken..

De kikkerten zijn al gaar dus daar hoef je niks mee te doen (kikkerten uit een blik dan) Je bakt de uitjes in dunne reepje in een beetje olie. De krenten kook in je wat water en laat ze daarna goed uitdruipen.

Je bord vullen:

Je vult je bord met de blanco Cous Cous. je strijkt met je handen over je bord zodat ht een mooi geheel wordt. Nu ga je met een soeplepel de jus van de kip over de Cous Cous gieten (pas op niet te veel jus, dan wordt je Cous Vous papperig) Dan ga je je stukjes kip erop leggen. En je evenetuele groente. Dan ge je de krenten/kikkererten en de uitjes over je bord verspreiden..


En VOILA!!!!! een heerlijke Cous Cous bord met lekkere kip en groenten!

Heel veel Succes!

Salima

19-02-2006, 14:23
En hier heb je het recept voor..

Groente-Kip tajin


Benodigdheden:
2 tomaten
1 ui
een beetje kosbor
2 wortels
2 aardappels
Blokjes kipfile
zwarte en rode peper
safraan
komijn
Kipkruiden


Bereidingswijze:

Je neemt je tajin en doet daar een blokje boter in. Deze laat je goed smelten. Dan doe je de kipblokjes erin en laat het bakken, tot het een mooi kleurtje heeft gekregen. Dan doe je de tomaten/ui/wortels en kosbor erbij (deze moet je uiteraard eerst in stukjes snijden) Elke tomaat moet je delen in 4 delen(dus grote stukken) Dit, omdat de tomaten naarmate de tajin kookt, gaan smelten. De overige groenten, gewoon in kleine blokjes. Dan doe je de kruiden erbij. Meestal gebruik ik van elk soort kruiden 1 theelepeltje. Van de kipkruiden gebruik ik best veel(ongeveer 2 eetlepels). Dan doe je de aardappelen erin, je maakt er kleine blokjes van. Dan doe je er wat water bij. Je doet de deksel van de tajin op de tajin en laat het geheel goed gaar koken.

Als je tajin gekookt is doe je er een snufje komijn op...voor de final touch!!

Tip: Ik doe er meestal een halve theelepeltje sambal doorheen, zo krijg je een heerlijke pittige smaak.

Heel veel succes,

Salima