Bekijk volle/desktop versie : Mag je een graf bezoeken?

Pagina's : [1] 2

06-05-2003, 12:53
Ik heb nog nooit gehoord van mensen die hun overlede dierbaren bij hun graf opzoeken. Dus daarom mijn vraag, is het wel toegstaan? En wat zijn de intenties die je dan verricht als moslim-zijnde en wat voor betekenis wordt er aan deze intenties gegeven? Reageer en beargumenteer!

Gr
Najat

06-05-2003, 19:43

Hey Najat,

Het is toegestaan om een bezoekje te brengen naar het graf van iemand,maar je mag geen FOTO'S trekken van die graf. Je moet ook als je binnen komt een bepaalde vers zeggen maar wat dat is weet ik niet.
Ik hoop dat je geholpen bent

06-05-2003, 19:45
Het is toegestaan om een graf te bezoeken. Gebed voor de overledene opzeggen.

06-05-2003, 21:00
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Het is toegestaan en zelfs aan te raden om graven te bezoeken, of het nu van familieleden is of niet. Dit gebaseerd op de hadith van de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) waarbij hij zegt: "Ik had jullie het bezoeken van graven verboden verklaard, maar nu is het toegestaan, bezoek het. Allah heeft Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem) toestemming verleent om het graf van zijn moeder te bezoeken. Het bezoek aan graven herinnert jullie aan jullie laatste dag. Overgeleverd door Tiemiedie onder de nummer 974.

Het bezoeken van een graf kan op ieder ogenblik plaats vinden, Er is geen beperking in dagen, dat aangeraden is door de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) om graven te bezoeken. Helaas hebben veel mensen de islam moeilijk gemaakt door het verbieden wat toegestaan is en nieuwigheiden in de islam in te voeren die op geen enkel bewijs gebaseerd zijn.

De moeder der gelovigen Oem 'Abdallah 'Aicha (Allahs welbehagen zij met haar) heeft gezegd: "De boodschapper van Allah (Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Wie aan deze zaak van ons (de Islam) iets toevoegt, wat er niet bijhoort, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden x" Overgeleverd door Moesliem.

x(Dat wil zeggen: die daad zal niet geaccepteerd worden door Allah en overeenkomstig beoordeeld worden). Bij één versie van Moesliem staat: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden"

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) stond ons toe om smeekbedes te verrichten voor de overledene, dit is gebaseerd op de hadith van de profeet, overgeleverd door Abou Hoerayra dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) gezegd heeft :" Wanneer de mens sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve bij in de volgende drie gevallen: een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis die voor mensen nuttig zal zijn en een oprechte kind die smeekbede voor hem doet. (Tiermiedie onder de nr 1297).

Sommige mensen lezen Qor-aan bij het bezoeken van graven, sommige geleerden vinden dat wanneer een zoon of dochter Qor-aan reciteert met de intentie dat de beloning aan zijn/haar vader/moeder die overleden is gaat, dat deze wel aan de hassanat van de ouders toegevoegd wordt. (dit gebaseerd natuurlijk op bewijzen).

Bid tot Allah dat hij alle moslims boven of beneden de grond mag vergeven. en wij zullen tot hen behoren op een dichtstbijzijnde dag. Hopend dat ik u voldoende heb ingelicht, En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

08-05-2003, 11:53

Dankjewel, ik ben alweer wat wijzer.
Maar toch nog een vraagje, ik heb wel eens gehoord dat mensen water over graven gooien, waarom doen ze dit. Wat heeft het voor betekenis en is er nog zo'n ritueel?

m3a salam
Najat

08-05-2003, 16:56

Citaat:
Origineel gepost door Missynajat
Maar toch nog een vraagje, ik heb wel eens gehoord dat mensen water over graven gooien, waarom doen ze dit. Wat heeft het voor betekenis en is er nog zo'n ritueel?

m3a salam
Najat
Wa Aleikoem as Salaam Wr Wb

Graag gedaan

Mensen doen de vreemdste dingen bij graven maar wat water op een gaf sprenkelen inhoud

Ma'al Salama

09-05-2003, 01:42
water op en graf gooien

ik denk....als graf vies stoffig wordt dat ze hem dan gewoon schoon maken met water tog

09-05-2003, 15:44
sommige mensen hebben planten op het graf geplant.
dus je moet de planten water geven.
that's all.
het heeft absoluut geen betekenis.

09-05-2003, 15:49
natuurlijk is het toegestaan om een graf te bezoeken.
je wilt toch wel weten waar je dierbaren begraven zijn

bousa

12-05-2003, 13:27

Citaat:
Origineel gepost door Hamida
natuurlijk is het toegestaan om een graf te bezoeken.
je wilt toch wel weten waar je dierbaren begraven zijn

bousa
de reden dat ik twijfelde ligt aan het feit dat ik er niet zo vaak over hoor.

12-05-2003, 13:48
salaam Aleikoum wa wb

Graven bezoek is niet haram al wordt beweerd van wel...het is juist goed om je medemens op te zoeken en gebeden over de doden te lezen..

Wat betreft dat water:
Ik heb dat vorig jaar meegemaakt toen ik in Marokko mijn oma en tante ging opzoeken met mijn oma...

Heel vaag...mijn moeder had een cola fles met water meegenomen en toen we daar waren heeft ze aan het eind van het gebed het graf met water besprenkeld....en ze heeft ieder van ons een beetje laten strooien. Toen ik haar vroeg waarom dat zo moest antwoorde ze: Om de doden water te geven...Ik weet niet of ze bedoelde later met de Dag des Oordeels of iets anders...het was me neit helemaal duidelijk.

Wat betreft wat Nurdin net zei:
Ik heb ook gelezen dat het onkruid/ planten (jij haalde dat onderwerp net aan door je voorbeeld..)dat op de graven groeit je niet mag verwijderen...je mag een plantje dat op het graf niet verwijderen zolang er nog "leven" in zit....terwijl mijn tante vorig jaar al het onkruid er af plukte...Dat doe ik dus nooit weer!!!!

Wa aleikoum salaam wa wb

12-05-2003, 14:12

Citaat:

m3a salam
Najat
Salam Najat,
Waarom mensen water op de graaf gooien, ten eerste om de overledene met Rahma te schenken, en ten tweede plantjes water te geven en de graf schoon te maken.
Wat je ook op de graf kan leggen is RAJHAN, dat is soort plant wat je bij de begraaf plaats kan kopen, en waarom omdat onze profeet Mohamed sala allah oealjhi wa salam, bij zich droeg en ze zeggen dat RAJHAN uit JENA komt.
Wat ook heel goed is als je op de graf bent Koran leest, maak niet uit wat je leest als het maar uit je hart komt. en de armen geld geven ZAKAT, maar wel met de bedoeling dat je voor de overleden persoon geeft, dus in je hart zeg je deze euro is voor .... moge hij in Jena. zijn.

ik hoop je hier mee voldoende te hebben geinformeerd, gr. N

12-05-2003, 14:38

Mascha Allah Oegt Nadyn...

12-05-2003, 15:31
Dank jullie wel voor de info

12-05-2003, 16:13

Citaat:
de reden dat ik twijfelde ligt aan het feit dat ik er niet zo vaak over hoor.
het is normaal om te twijfelen want in het begin van de islam was het verboden. later is het toegestaan

Pagina's : [1] 2