Bekijk volle/desktop versie : "Allochtone



Pagina's : [1] 2

11-02-2006, 12:31
Allochtonen haken vaker af in hoger onderwijs
Van onze verslaggeefster Marjan van den Berg

AMSTERDAM - Studenten van allochtone afkomst verlaten massaal het hoger onderwijs zonder diploma. In 2004 verliet drie van de tien allochtone studenten zonder geldig papiertje de schoolbanken. De uitval uit het onderwijs onder allochtonen is de afgelopen jaren ook sterk toegenomen. Vooral studenten van het hoger beroepsonderwijs haken vroegtijdig af.

Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Onderwijs over aanmeldingen en uitschrijvingen aan universiteiten en hoger beroepsonderwijs (hbo) in Nederland vanaf 2001.

In 2004 begonnen ruim vijftienduizend allochtone studenten aan het hoger onderwijs. Meer dan 4500 allochtonen verlieten dat jaar de collegebanken van de universiteit of hogeschool zonder hun bul te hebben gehaald.


In 2001, toen elfduizend allochtone studenten zich inschreven, verlieten verhoudingsgewijs minder studenten de school zonder diploma.

De uitval van allochtone studenten is bovendien sterk toegenomen in vergelijking met autochtone studenten.

In vier jaar is het aandeel allochtone uitvallers op het hbo met eenderde toegenomen, op universiteiten met ruim eenvijfde.

Voor autochtone studenten is de groei van de uitval op het hbo met nog geen procent gegroeid, op het universitair onderwijs is de uitval zelfs afgenomen.

Vooral het hoger beroepsonderwijs ziet een grote vroegtijdige uittocht van allochtone studenten. In 2004 was dat 34 procent, vergeleken met het aantal allochtone studenten dat datzelfde jaar begon. Op de universiteiten lag de verhouding tussen aanmeldingen en voortijdige uitschrijvingen op 20 procent.

Autochtone studenten scoren aanmerkelijk beter. Waar bijvoorbeeld in 2004 de totale uitval van allochtonen vergeleken met het aantal inschrijvingen 30 procent bedroeg, schreven in datzelfde jaar 24 procent van de autochtone studenten zich zonder resultaat uit.

Bron: De Volkskrant, 11 feb 2006

Ongelukkige ontwikkeling. Jammer dat er geen onderzoek is gedaan naar de redenen van afhaken. Op deze manier geeft het nog weinig inzicht.

11-02-2006, 12:34


Het woord "Allochtonen"is een denigrerend woord...Kunnen ze dat niet afschaffen ofzo?

11-02-2006, 12:35
waarschijnlijk zal er nog wel onderzoek naar gedaan gaan worden. jammer dat er afgehaakt word door sommigen, maar je ziet soms ook wel dat later de draad weer op gepakt word.

11-02-2006, 12:45

Citaat door BerBerChica:
Het woord "Allochtonen"is een denigrerend woord...Kunnen ze dat niet afschaffen ofzo?
Allochtoon betekent anderstalig(e)
Het is meer het gebruik wat uiteindelijk heeft geleid tot een negatieve bijklank.

11-02-2006, 12:47



Citaat door lemster:
Allochtoon betekent anderstalig(e)
Het is meer het gebruik wat uiteindelijk heeft geleid tot een negatieve bijklank.
Dus afschaffen

11-02-2006, 12:49

Citaat door lemster:
Allochtoon betekent anderstalig(e)
Het is meer het gebruik wat uiteindelijk heeft geleid tot een negatieve bijklank.
allochtoon...autochtoon...etnische minderheid...halfbloed???

heb een nichtje; ma marokkaans en pa nederlands.....

Op welke hoop gaat zij???

11-02-2006, 12:49

Citaat door lemster:
Allochtoon betekent anderstalig(e)
Het is meer het gebruik wat uiteindelijk heeft geleid tot een negatieve bijklank.
ieder ander woord dat we nu gaan verzinnen zal tot dezelfde negatieve gevoelswaarde leiden, denk ik. Totdat de 'autochtone' en 'allochtonen' bevolkingsgroepen zo zijn vermengd dat er geen of weinig onderscheid gemaakt kan worden. Kijk naar de hugenoten, de Duitse immigranten begin 20e eeuw, en de Portugese joden in de 17e eeuw.

11-02-2006, 12:54

Citaat door Lodewijkje:
ieder ander woord dat we nu gaan verzinnen zal tot dezelfde negatieve gevoelswaarde leiden, denk ik. Totdat de 'autochtone' en 'allochtonen' bevolkingsgroepen zo zijn vermengd dat er geen of weinig onderscheid gemaakt kan worden. Kijk naar de hugenoten, de Duitse immigranten begin 20e eeuw, en de Portugese joden in de 17e eeuw.
Ook @ Sara;

Ik geloof dus idd dat we naar een samenleving zullen gaan die enorm vermengd zal zijn. Mijn kids zijn bijvoorbeeld half Nederlands. Zij kunnen met van alles eindigen vwb afkomst. Ik vermoed dat het over 3 generaties de meesten een mengeling zullen zijn van diverse afkomsten.
Ik vind het prima. Misschien leren we er wel wat van. Nl dat de enige overeenkomst die er echt toe doet die is van "mens"

11-02-2006, 12:55
Zij zien zeg maar al in vroeg stadium dat een diploma op zak geen perspectief biedt. De andere die komen daar dan nog wel achter na een krabbeltje te tekenen onder het behaalde diploma.

laten we het daar ophouden.

11-02-2006, 12:56

Citaat door mismuis:
waarom is dat "denigrerend"
Dat woord roept negatieve associaties op.
Ik heb er zelf geen last van hoor.

11-02-2006, 12:56

Citaat door mismuis:
waarom is dat "denigrerend"
Het plaats ons in een "hokje"terwijl wij juist ons best doen om uit "dat"hokje te komen....

11-02-2006, 12:59

Citaat door BerBerChica:
Het plaats ons in een "hokje"terwijl wij juist ons best doen om uit "dat"hokje te komen....
Zouden we dat wat kunnen nuanceren door te zeggen dat er een groep is die uit dat hokje probeert te komen, terwijl er ook een groep is die zich tegen degenen 'buiten dat hokje' afzet?

Hebben we er in ieder geval weer een groep bij

11-02-2006, 13:01



Citaat door lemster:
Ook @ Sara;

Ik geloof dus idd dat we naar een samenleving zullen gaan die enorm vermengd zal zijn. Mijn kids zijn bijvoorbeeld half Nederlands. Zij kunnen met van alles eindigen vwb afkomst. Ik vermoed dat het over 3 generaties de meesten een mengeling zullen zijn van diverse afkomsten.
Ik vind het prima. Misschien leren we er wel wat van. Nl dat de enige overeenkomst die er echt toe doet die is van "mens"


Dikke BOUSSA voor deze opmerking

11-02-2006, 13:03

Citaat door Sara7a:


Dikke BOUSSA voor deze opmerking



11-02-2006, 13:04

Citaat door lemster:
Ook @ Sara;

Ik geloof dus idd dat we naar een samenleving zullen gaan die enorm vermengd zal zijn. Mijn kids zijn bijvoorbeeld half Nederlands. Zij kunnen met van alles eindigen vwb afkomst. Ik vermoed dat het over 3 generaties de meesten een mengeling zullen zijn van diverse afkomsten.
Ik vind het prima. Misschien leren we er wel wat van. Nl dat de enige overeenkomst die er echt toe doet die is van "mens"
Hartgrondig mee eens. maar als je ziet dat er op Urk, de Bible Belt en binnen (bv) de Marokkaanse en Turkse gemeenschap grote groepen mensen zijn die alleen binnen de eigen groep mogen/willen trouwen, dan vrees ik dat het wat langer zal duren dan 3 generaties.

Daarbij wordt er vaak uit dat soort 'hardcores' binnen groepen ook (naar mijn mening misplaatste) loyaliteit gevraagd, waardoor ook sommige 'mixen'/ 'combi's' zich OF gedwongen zien om bij een groep proberen te horen waar ze zich ook weer niet 100% bij thuisvoelen. Of ze zeggen 'SCREW YOU!' en proberen zichzelf te zijn en het beste uit beide mee te nemen. Ik hoop dat er steeds meer van die laatsten zullen opstaan.

Pagina's : [1] 2