Bekijk volle/desktop versie : Wonen bij je schoonmoeder.



Pagina's : [1] 2 3 4 5

10-02-2006, 22:35
Salam Óu Aleikum.

Éen goede vriendin van mij, heeft mij advies gevraagd. Alleen Allah howa A3lam, ik ben bang dat ik de verkeerde advies geef. Insh'allah wil ik het hier op een góede manier bespreken.
Haar situatie betreft als volgt;
Kort geleden heeft een broeder haar hand gevraagd. Hij heeft haar gevraagd, om bij zijn moeder te blijven wonen. Vooral omdat zij ánders alleen achterblijft met zijn broertje. Zij kent zijn moeder niet té goed, om een bepaald beeld van haar te krijgen..Allah howa a3lam.
Welke zusters zouden dit doen, én waarom..
Welke zusters zouden dit niet doen, én waarom..

Misschien zijn er zusters die ervaring hebben, ervaring van hun omgeving of iets dergelijks..

Én broeders wat vinden jullie van deze hele situatie.

Gair Inshallah.

Wa aleikum ou Salam.

11-02-2006, 09:17


wa3aleikum salaam,
hoe oud is zijn broertje dan?
wasalaam

11-02-2006, 09:40
Ik zou het alleen doen als er verder niemand bij zn moeder inwoont (tenzij hij een jonge zusje heeft ofzo). Ik zou dan begrijpen dat hij niet wil dat zn moeder alleen is...en om haar ook te kunnen helpen in 't huishouden etc.
Zou het voor mijn moeder ook willen..dus waarom niet voor de zijne.

Zou het absoluut niet doen als hij broers/broertjes (tenzij ze nog erg jong zijn..rond 6 jr ofzo) thuis heeft wonen. Voel er niks voor om de hele dag bedekt rond te lopen én wil alle fitan vermijden.

Da's mijn opinie.

11-02-2006, 09:46

Citaat door Oem Ishaaq:
Ik zou het alleen doen als er verder niemand bij zn moeder inwoont (tenzij hij een jonge zusje heeft ofzo). Ik zou dan begrijpen dat hij niet wil dat zn moeder alleen is...en om haar ook te kunnen helpen in 't huishouden etc.
Zou het voor mijn moeder ook willen..dus waarom niet voor de zijne.

Zou het absoluut niet doen als hij broers/broertjes (tenzij ze nog erg jong zijn..rond 6 jr ofzo) thuis heeft wonen. Voel er niks voor om de hele dag bedekt rond te lopen én wil alle fitan vermijden.

Da's mijn opinie.
Moet je dan niet bedekken voor je schoonvader?

11-02-2006, 10:06



Citaat door Boeboe7t:
Salam Óu Aleikum.

Éen goede vriendin van mij, heeft mij advies gevraagd. Alleen Allah howa A3lam, ik ben bang dat ik de verkeerde advies geef. Insh'allah wil ik het hier op een góede manier bespreken.
Haar situatie betreft als volgt;
Kort geleden heeft een broeder haar hand gevraagd. Hij heeft haar gevraagd, om bij zijn moeder te blijven wonen. Vooral omdat zij ánders alleen achterblijft met zijn broertje. Zij kent zijn moeder niet té goed, om een bepaald beeld van haar te krijgen..Allah howa a3lam.
Welke zusters zouden dit doen, én waarom..
Welke zusters zouden dit niet doen, én waarom..

Misschien zijn er zusters die ervaring hebben, ervaring van hun omgeving of iets dergelijks..

Én broeders wat vinden jullie van deze hele situatie.

Gair Inshallah.

Wa aleikum ou Salam.
zoiets is mogelijk als de moeder geen tweede hand in huis heeft voor het huis houden en dergelijke...

dus een oudere dochter of zo en liefst ni al te grote mannen in huis, anders lijkt dat vrouwtje mskiena in de grond gekeken met al die mannelijke ogen in dat huis...

11-02-2006, 11:15

Citaat door Akhlaaq:
Moet je dan niet bedekken voor je schoonvader?
Bedoel je de hijab en jelbaab?

Zie soerah an Noer, vers 31.

...En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten..."

11-02-2006, 12:30

Citaat door Oem Ishaaq:
Bedoel je de hijab en jelbaab?

Zie soerah an Noer, vers 31.

...En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten..."

Toch zie je dan niet zo vaak gebeuren, vaak zie je dat de schoondochter toch haar hijaab opheeft bij haar schoonvader.

11-02-2006, 12:32

Citaat door Hajar:
Salaam,

ik begrijp wat je bedoeld. Het zit nl zo, als het kan dan kan ze beter niet met haar schoonmoeder gaan wonen om al de problemen, jaloezie dat met zich meebrengt bij de 'meeste' te voorkomen. Vrouwen zijn jaloers hoe dat je het ook draait of keert wij vrouwen zijn jaloerse mensen. Zeker als je dit ontkent. We beseffen het niet maar het is zo. Dus twee vrouwen bijeen, één de moeder en één ander de vrouw ... Als de vrouw slim en geduld heeft en wéét dat de moeder evenwaardig is (misschien zelfs nog een beetje meer) als de vrouw (partner) dan komrt alles in orde. Maar de man moet wel van aanpakken weten dat speelt ook een grote rol. Of nu de reden is dat ze alleen is of niet dat maakt niet veel uit daarvoor moet je het zeker niet doen.

Wasalaam
Spreek voor jezelf. Een moslimvrouw weet dat de moeder voor de vrouw komt en accepteert dat, omdat de liefde die een man voor zijn moeder heeft heel anders is dan de liefde voor de vrouw. En waarom zou ik jaloers zijn op mijn (aanstaande) schoonmoeder.

11-02-2006, 13:28
Shoukran zusters,

Hij heeft geen vader meer, Allah Iey Ra7mou.
Én zijn broertje is 23. Zij kon niet begrijpen of zijn broertje thuiswonend blijft, of een ander huis gaat zoeken.
Maar als ik het goed begrijp, zouden jullie niet bij de schoonmoeder willen wonen, als zijn broertje nog aanwezig is?

11-02-2006, 13:31

Citaat door Hajar:
Salaam,

ik begrijp wat je bedoeld. Het zit nl zo, als het kan dan kan ze beter niet met haar schoonmoeder gaan wonen om al de problemen, jaloezie dat met zich meebrengt bij de 'meeste' te voorkomen. Vrouwen zijn jaloers hoe dat je het ook draait of keert wij vrouwen zijn jaloerse mensen. Zeker als je dit ontkent. We beseffen het niet maar het is zo. Dus twee vrouwen bijeen, één de moeder en één ander de vrouw ... Als de vrouw slim en geduld heeft en wéét dat de moeder evenwaardig is (misschien zelfs nog een beetje meer) als de vrouw (partner) dan komrt alles in orde. Maar de man moet wel van aanpakken weten dat speelt ook een grote rol. Of nu de reden is dat ze alleen is of niet dat maakt niet veel uit daarvoor moet je het zeker niet doen.

Wasalaam
Allah howa a3lam, je hebt gelijk, dat de kans bestaat dat die schoonmoeder niet het beste gunt voor haar aanstaande schoondochter...Allah iey 7afed.
Gair inshallah

11-02-2006, 13:42
Hajar,
Waarom ga je van het slechte uit?Tussen een schoonmoeder en schoondochter kan ook een hele mooie relatie ontstaan.En als moslima doe je er ook alles aan om die relatie met je schoonmoeder te krijgen.
Ghair inshaAllah

11-02-2006, 13:49
Ik zou zeggen, probeer het eerst, mocht het niet lukken, dan kun je altijd nog alleen gaan wonen, maar dit moet je van te voren wel met je aanstaande bespreken. En als hij het goed vindt dat je het gaat proberen, waarom niet?
Zeg het ook tegen de schoonmoeder. zeg haar dat je zult blijven als het je bevalt, misschien dat ze dan haar best zal doen om een goede band op te bouwen.

Ik ken zat schoonmoeders die het bloed onder je nagels vandaan halen, maar ook zat die hun schoondochters als prinsessen behandelen.

11-02-2006, 13:54



Citaat door Leila1982:
Ik zou zeggen, probeer het eerst, mocht het niet lukken, dan kun je altijd nog alleen gaan wonen, maar dit moet je van te voren wel met je aanstaande bespreken. En als hij het goed vindt dat je het gaat proberen, waarom niet?
Zeg het ook tegen de schoonmoeder. zeg haar dat je zult blijven als het je bevalt, misschien dat ze dan haar best zal doen om een goede band op te bouwen.

Ik ken zat schoonmoeders die het bloed onder je nagels vandaan halen, maar ook zat die hun schoondochters als prinsessen behandelen.
Maar goed, hoe zeg je dat.

Úh, sorry, maar je bevalt me niet. Ik wil alleen met je zoon wonen ,
Dit zal dus wel enige commotie opheffen.

11-02-2006, 13:58

Citaat door Oem_Ayoub:
Hajar,
Waarom ga je van het slechte uit?Tussen een schoonmoeder en schoondochter kan ook een hele mooie relatie ontstaan.En als moslima doe je er ook alles aan om die relatie met je schoonmoeder te krijgen.
Ghair inshaAllah
Inshallah, we gaan van het goede uit.

Maar wát als de schoonmoeder alles eraan doet om de band te voorkomen, of zelfs te verbreken?,
{ Kan ook de schoondochter die dit doet, maar we gaan er even vanuit, dat de schoonmoeder deze rol aanneemt }
Dit is één van de nadelige risico's.
Ik weet dat mijn vriendin een rustige, verlegen meid is. Die zo'n situatie (denk ik) niet aankan.

Gair Inshallah.

11-02-2006, 14:04

Citaat door Boeboe7t:
Inshallah, we gaan van het goede uit.

Maar wát als de schoonmoeder alles eraan doet om de band te voorkomen, of zelfs te verbreken?,
{ Kan ook de schoondochter die dit doet, maar we gaan er even vanuit, dat de schoonmoeder deze rol aanneemt }
Dit is één van de nadelige risico's.
Ik weet dat mijn vriendin een rustige, verlegen meid is. Die zo'n situatie (denk ik) niet aankan.

Gair Inshallah.
In het boek "de ideale moslim vrouw" staat een mooie hoofstuk over de rechten van de schoonouders.Ik kan je aanraden om het te lezen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5